Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte!

| 16 kommentarer

Expressen skriver rätt rörigt idag om cykling under rubriken ”Dyrare och snabbare cyklar fara på vägarna”. Intressant. Stämmer det? Så här skriver Expressen själva: 

Samtidigt går det inte att styrka att cykelolyckorna ökat i takt med racercyklarna

Huh? Hur tänkte ni nu Expressen?

Vad är förresten en ”dyr” cykel? En bil kan kosta en kvarts miljon utan att någon kallar den dyr, är en cykel som kostar mindre än en tiondel av det dyr? Och vad har det med saken att göra? Är man mer vårdslös med en dyr cykel?

Guldcykel 500px

Dyrgrip i guld?

I ingressen står det också:

– Kör man på ett litet barn eller en gammal människa så kan det få förödande konsekvenser om man kommer i 30 blås med en cykel

Kanske läge med ett förtydligande där: Det handlar alltså om gågatan på Götgatan. Där är det farligt att köra i 30. Inte i stan, eller ”på vägarna” eller som cyklist i allmänhet. Det är förresten sällan man hör någon säga ”30-blås” om bilars fart. Smaka på det: ”Bilen kom i 30-blås!”

Tvärtom är det en fart så låg att den anses lämplig i trafikmiljöer där barn rör sig, vid skolor till exempel.

Jag undrar hur många generaliserande artiklar om cyklisters fördärvliga liv och leverne den där hastighetskontrollen på Götgatan i somras kommer generera. Och varför hastighetskontroller av bilister inte leder till samma flod av indignerade rubriker.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

16 Kommentarer på "Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte!"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] målas bilden av farttokiga memilsmarodörer på dyra cyklar med för många växlar upp och blir till förklaringen till varför cyklister är den trafikantgrupp som skadas mest. Det […]

Thomas Egrelius
Gäst

Endast 20% av cykelolyckorna har någon annan än cyklisten själv inblandad. Kanske är cyklister inte så farliga för andra trots allt?

jon
Medlem

Påminner om krönika 2011 i Aftonbladet, där Fredrik Virtanen vill förbjuda snabba cyklar. Han trodde också att olika fordonstyper tvingar förare att köra vårdslöst respektive säkert. Han trodde då på en lag mot cyklar med fler än 3 växlar.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article13711101.ab

Erik Johansson
Gäst

Kul att artikeln slutar med: ”[man cyklar omkull] Något som förebyggs med god väghållning och sunt cykelförnuft, enligt Jan Ifver.”

Jag körde sönder min bakväxel idag, jag missade i mörker och regn att cykelbanan minskade 1 meter i bredd. Jag blir bara sur. 🙁 Tror vi är långt i från ”god väghållning”.

Swede_Box
Gäst

“@Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/GQUgeRCsYC #cykla” Ta ditt ansvar @MagnusAlselind

LeifBackman
Gäst

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/M2QaqczQv4 @Cyklistbloggen

calmsund
Gäst

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/M2QaqczQv4 @Cyklistbloggen

ekstromenator
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/UIvv5929jT #cykla

felix reychman
Gäst

Det kanske vore läge att, explicit, på ett sakligt sätt, fråga polisen hur DE förhåller sig till det här.
Visa dem, att den här typen av aktioner och pressmeddelanden och slarviga generaliseringar från dem från förödande konsekvenser, konsekvenser som inte innebär att en sur gubbe på landet hötter lite med käppen åt den förbisusande slyngeln i bil, utan att cykliser prejas ännu mer av bussar och lastbilar.

Newinter
Gäst

En sak som slår mig är hur man jämför olycksstatistiken för cyklister och bilister. Det nämns sist i artikeln att ca. 80% av alla cykelolyckor är singelolyckor, räknar man då in de som inträffat i rekreationssyfte utanför trafiken, t.ex. mountainbike-olyckor? Det är jag nästan 100% säker på att de gör. En sådan olycka kan jag tycka är en väsentligt skillnad mot en trafikolycka på cykel…

Elna Dahlstrand
Gäst

Väl rutet!

Cykelpendlaren
Gäst

Man blir så trött, trött på dessa tabloiders försök att sälja lösnummer. Det tar varje chans. Frågan är hur de tänkt sig lösningen? Förbjuda dyra cyklar? Hur dyra i så fall? Ska detta indexregleras? Eller försöker de skapa en opinion mot alla som ens tänker tanken att lägga lite pengar på något som underlättar transporten till och från jobb och som betalar mer än ett par tusenlappar? Eller….hej, alla konspirationsteoretikers, ge en förklaring, tack på förhand! Alltså, ibland börjar man undra vad det är för människor som jobbar på de där redaktionerna……inte de mest intelligenta i alla fall…eller har de provision på lösnummerförsäljningen?

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/UIvv5929jT #cykla

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/M2QaqczQv4 @Cyklistbloggen

AndrewLjungsbro
Gäst

@Cyklistbloggen Kass artikel utan klarhet på något vis @Expressen.

G_Smurfen
Gäst

@Cyklistbloggen Hål-i-huvudet-slutsats. Då är min skogscykel med 20cm bromsskivor och 18 växlar farligare än grannens sönderrostade Monark?

wpDiscuz