Om Essingeleden var en cykelväg

| 32 kommentarer

I förrgår kväll målades tydligen Essingeledens körfält om. Det blev fel någonstans:

Det såg ut som det var ett körfält fast det var två, något som lett till tvära inbromsningar, omfattande köer och stor irritation idag.

Oj, irritation alltså, tvära inbromsningar. En lastbilschaufför utryckte sig så här:

Det är ju kaos. Det går ihop tre filer till en, eller det ser ut som om det går ihop till en, men så är det inte men det upptäcker man för sent och skapar inbromsningar och det blir köer hela vägen, säger lastbilschaufför Bosse Nilsson.

– Om jag skötte mitt jobb på det viset skulle jag få sparken.

Om Essingeleden hade varit en cykelväg (Kanske en ”Strada” even!) hade ingen höjt på ögonbrynen alls. Vi är vana vid att cykelvägar försvinner helt, att ett par fält blir ett är vardag. Då hade svaret varit ”Cykla inte så fort och visa hänsyn så löser det sig”. Men så kan vi ju inte ha det på Essingeleden.

Felet fixades såklart med en gång.

Jag undrar lite hur Essingeledentrafikanterna hade känt inför den här lösningen:

På Essingeleden blev två körfält plötsligt ett, vilket alltså ledde till ” tvära inbromsningar, omfattande köer och stor irritation”. Den här kvinnan leds ut i mötande körriktning på bilvägen. En fråga man kan ställa sig är vad det skapar? Trygghet? Lugn? Jämn fart? Samspel mellan trafikanter? Förståelse?

Eller tvärtom?

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: När ledarskribenter upptäcker cykling | Cyklistbloggen()

  • Jonas

    Eller varför inte lägga in lite trappor 😉
    http://youtu.be/EEIwm_2sqkQ

  • Jonatan

    Frågan är hur dåliga vägar man kan bygga och hur fel man kan skylta utan att begå lagbrott? Med alla lagar och regler som reglerar detta område borde väl någon väghållare ha kunnat bötfällas för något av alla dessa exempel som visats här på bloggen.

  • Så här kan det också se ut. Valladolid, den här gången – alldeles nyanlagd cykelbana…

  • Kenneth Medin

    Så här kan det också se ut: http://youtu.be/_wUgsYh6Zss Som van bilförare utgår jag naturligtvis från att min fil fortsätter om inte annat anges!

    Sett från ovan http://goo.gl/maps/80y7i kan man ana att man ska tråckla sig över till andra sidan, upp på gångbanan och sen över via en trång passage. För att inse detta krävs dock extrem lokalkännedom så det fick bli den hårda vägen…

    • Even

      1. Dålig dragning och/eller skyltning. Kunde helt klarts gjorts bättre för att tillåta säker cykeltrafik åt bägge håll. Jag hade gått över på andra sidan vid övergångsstället eller tidigare.

      2. Klart han borde haft lägre fart med tydlig väjningsplikt. Fast antagligen signalerar eller uppfattas den som väjning för andra bilar i kommande korsande väg – inte cyklister som rullar på gång/cykelbanan eller vad det nu ska föreställa. Skylten är trots allt placerad efter gång/cykelöverfarten! M.a.o hade du som cyklist fortfarande väjningsplikten, även om han ska vara försiktig och släppa över dig om du är på väg eller precis ska över. Men det är inte så lätt att hinna stanna i vissa situationer. Speciellt inte som här med dålig sikt och där cyklister kan komma med hög fart och dyka upp plötsligt – vilket antagligen är anledningen till cyklistens väjningsplikt.

      3. Du är en tölp! http://www.cyklistbloggen.se/2013/10/dagens-pendlartips-tagga-ner/

  • Sådana är vanliga. Först så finns det ingen skyltning, eftersom de anses vara ”tydligt” av påbjuden cykelbana slutar. Då ska man på cykel samt moped korsa vägen när det är fritt.

    http://goo.gl/maps/6vUSd

    Här kan det ta ett tag, om man ska över till rätt körbana, när cykelbanan slutar.

    Eller denna:

    http://goo.gl/maps/YJskc

    Visserligen bred vägren. Men hur ska man göra här nere, när man ska till cykelbanan, som börjar på andra sidan vid tappen?

    1. Försöka ta sig över till vänsterfil? (Absolut inte räkna med att någon håller 50 km/h enligt skylten).

    2. Fortsätta på vägrenen och göra stora svängen? (Är det tillåtet trots att det lyser rött i vänsterfilen?). Självklart enbart när det är fritt, det finns ju i alla fall plats för att stå en cykel och vänta mitt i korsningen tills det blir fritt.

    3. Svänga höger innan korsningen och korsa korsningen ifrån sidan? (Först vänta på annat fordon som aktiverar grönt. Även bussarna har problem med det, så cykel kan man glömma.)

    4. Stanna och leda cykeln över övergångställen?

    5. Cykla över övergångstället, eller bredvid.

    För mig så har det mest blivit: Glestrafik 1. Eftersom den signalen känner av cyklar. Vid rusningstrafiken så har det blivit 3.
    Vilka korsningar behöver man välja spontant mellan fem olycka sätt att ta sig fram, till ett mål?

  • P Envall

    Var är detta? Vilken gata? Är verkligheten så som det ser ut på bilden så är det sjukt. Många barn cyklar före sina föräldrar på cykelbanor. Det är det fina med cykelbanor. De tillåter lite större frihet så att barn själva kan förstå mer om trafikregler och interagera med andra trafikanter. Allt medan föräldrarna kan ha ett vakande öga innan barnet får friheten att röra sig på egen hand i samhället. Då kan det inte se ut så här.

    Behöver åtgärdas på studs. Timmar. Inte dagar.