Nu får du cykla Repslagargatan

| 67 kommentarer

I dag upptäckte jag att det satt klistermärken i vägbanan upp mot Götgatspuckeln. De tipsade om att man numera får åka både norrut och söderut på Repslagargatan. Äntligen kan man slippa gågatan på Götsgatspuckeln!

Och se så enkelt det var! Bort med ”Förbud mot infart med fordon”-skyltarna och dit med ”Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II” som alltså även tillåter cykel.

Även S:t Paulsgatan är ändrad från enkelriktad till ovanstående märke, så att du ska kunna cykla in till Repslagargatan. Det blev alltså precis den sträckningen som vi skrev om förra året.


Se Götgatans pendlingsväg på en större karta

Så här ser det ut i verkligheten:

Klistermärke på Götgatsbacken som visar mot Repslagargatan. Klicka för större. Foto: Jens Johansson.

Klistermärke på Götgatsbacken som visar mot Repslagargatan. Klicka för större. Foto: Jens Johansson.

Repslagargatan från Högbergsgatan. Ändrad skyltning, bara att cykla på. Foto: Jens Johansson

Repslagargatan från Högbergsgatan. Ändrad skyltning, bara att cykla på. Klicka för större. Foto: Jens Johansson

Nu får du cykla in på S:t Paulsgatan från Götgatan. Klicka för större bild. Foto: Jens Johansson.

Nu får du cykla in på S:t Paulsgatan från Götgatan. Klicka för större bild. Foto: Jens Johansson.

På själva Repslargatan finns en informationsskylt som upplyser övriga trafikanter om att de kommer att möta cyklister.

Repslagargatan från S:t Paulsgatan. Klicka för större bild. Foto: Jens Johansson.

Repslagargatan från S:t Paulsgatan. Klicka för större bild. Foto: Jens Johansson.

Bra jobbat, Stockholms stad! Hoppas att ni också konstaterat hur enkelt det var att lösa och fortsätter med enkla lösningar.

Dock: Fyrvägskorsningen Götgatan/Högbergsgatan är fortfarande oerhört stökig. Men hey, baby steps …

Läs även Krister Isakssons inlägg om nyheten.

Stort tack för tips och bilder, Jens Johansson, @souljens på Twitter.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Pingback: Nej, det kommer inte plötsligt bli tillåtet för cyklister att köra mot enkelriktat i Stockholm. Eller rött. | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Hur vill du ha dina cykelvägar? | Cyklistbloggen()

  • Arne B

    Bra där! Nu hoppas TK gör samma sak med Guldgränd. Speciellt nu när korsningen Hornsgatan/Götgatan är kaos!

  • Testat lösningen idag kl 18. Götgatan fullpackad med folk, varför man skulle in där förstår jag inte – staden borde föra en kampanj där i några dagar…

    Från Repslagargatan fortsatte jag ut rakt fram till medborgarplatsen som var rätt tomt på folk och där kunde man köra hela vägen till Folkungagatan eller åt vilket håll man nu ville köra.
    Smidigt all around!

    • Jens

      Ett krux med att cykla över Medis är att det är gågata. Därmed samma regler som götgatsbacken dvs cykla sakta. Så inte helt optimalt att cykla rakt fram där Repslagargatan slutar.

      • Förvisso, men min ovetenskapliga obeservation är att det är under kvällsrusningen inte så mycket folk som går på medis…
        Sen är ju cykelbanan som går mellan Repslagargatan och medis är rätt sunkig…

        Men man kan undvika 3 st trafikljus och antingen komma ut direkt på folkungagatan eller svänga vänster framför debaser och åka ut på götgatan.

        Svårt att säga vilken väg är snabbare och bättre, men jag tycker ändå att det är ett alternativ.

        • Jens

          Ja största plusset är att slippa trafikljusen. Stor tidsvinst speciellt det vid Götgatasbacken / Noe Ark som bara slår om när bil kommer :-/ Kan bli lååång väntan på sena kvällar innan bil dyker upp.

          Såg gågata-skylt på torget från andra hållet iaf. När man kommer cyklade från Skanstull. När ena gågatan försvann längs pendlingsvägen dök en ny upp.

          Men Medis är nog bästa alternativet både i rusning och på kvällen trots gågata.

      • Förresten: Är medis verkligen en gågata? Är det inte bara ett torg? Jag har inte sett hur skyltningen ser ut…

  • PerTEriksson

    Man
    har inte tagit bort möjligheten att parkera till vänster. Det gör att
    gatan fortfarande ser enkelriktad ut.

    Och den där nypåhittade skylten borde
    kompletteras med en varningskylt för cyklar.

    http://transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A16/A16-1/A16-1.jpg

    • Magnus H

      BIlar på bägge sidorna gör det så smalt att man inte enkelt kan mötas bil/cykel, samt mer korsande bil/cykel-vägar.

      Nypåhittad skylt? VIlken menar du?

    • Hela poängen med denna lösning är att man slipper dyra åtgärder såsom att flytta parkeringar.

      Repslagargatan är tillräckligt bred för att man inte behöva ändra på den. Där kan cykel och bil mötas utan problem.
      Se bifogad bild för hur gator dubbelriktade för cykel ser ut i t.ex Amsterdam. Parkering på båda sidorna, knappt plats för möte – och det verkar ju funka i en stad på 800 000 invånare där 60% resor sker på cykel.

      Jag kan köpa att man sätter dit en ”varning-cykel” skylt tills det har blivit ”normalt”, men redan idag cyklas det rätt mycket mot enkelriktat i Stockholm och det fungerar alldeles utmärkt.

      På S:t Paulsgatan, som är smalare, har man satt P-förbud nu istället för gamla betal-parkeringen, men bilförare har inte riktigt uppfattat detta – felanmäl.

      Dessutom som någon annan redan har påpekat så finns en del lastzoner för leveranser till Götgatans butiker, på den sidan som parkeringen är på nu, de skulle bli svåra att använda om parkeringen flyttades.

      http://i.imgur.com/oiEImnz.png

    • På S:t Paulsgatan, som är smalare, har man satt P-förbud nu istället för gamla betal-parkeringen, men bilförare har inte riktigt uppfattat detta.

      Hela poängen med denna lösning är att man slipper dyra åtgärder såsom att flytta parkeringar, och dessutom att bara 6 p-platser utgår på S:t Paulsgatan betyder att det är ”försvarbart” för boende och politiken.

      Repslagargatan är däremot tillräckligt bred för att man inte behöva ändra på den. Där kan cykel och bil mötas utan problem.
      Se bifogad bild för hur gator dubbelriktade för cykel ser ut i t.ex Amsterdam. Parkering på båda sidorna, knappt plats för möte – och det verkar ju funka i en stad på 800 000 invånare där 60% resor sker på cykel.

      Jag kan köpa att man sätter dit en ”varning-cykel” skylt tills det har blivit ”normalt”, men redan idag cyklas det rätt mycket mot enkelriktat i Stockholm och det fungerar alldeles utmärkt.

      Dessutom som någon annan redan har påpekat så finns en del lastzoner för leveranser till Götgatans butiker – de skulle bli svåra att använda om parkeringen flyttades.

      http://i.imgur.com/pdXSN2X.png

      • Anders Norén

        I Gävle finns ett exempel på en gata som måste ha glömts bort vid någon trafiksanering på 1970-talet och därför aldrig blev enkelriktad: http://goo.gl/maps/tN9Tm
        Jo, den är dubbelriktad. Jo, det är parkering tillåten på båda sidor. Nej, två bilar kan _inte_ mötas, det är ungefär 4 m brett mellan de parkerade bilarna. En bil och en cykel får nätt och jämnt plats. Men funkar det då? Jovisst, inga problem. (När jag träffade min hustru bodde hon längre upp på gatan, så jag har passerat här många gånger.)

        • Finns ett par liknande gator i Stockholm också, omöjligt för möte med bil, och ändå dubbelriktade, sen finns det gator som har 3 körfält och 2 parkeringsrader och är ändå enkelriktade… Rim? Reson? 😉

    • Det viktigaste är egentligen att man har tagit steget att göra en gata dubbelriktad för cykel utan fysiska ingrepp, de flesta enkelriktade gator i Stockholm kan lätt göras dubbelriktade för cykel utan att göra något annat än ändra skyltningen. I och med detta första steg, kan man hoppas att fler gator får samma behandling.

  • Enligt info på Krister Isakssons blogg ska det tydligen också bli väjningsplikt på Högbergsgatan gentemot trafik som kommer från eller till Repslagargatan!!!
    (verkar inte ha gjorts än dock)

    http://www.bicycling.se/cldocpart/11809.jpg?m=1

    Även detta en åtgärd som jag inte förväntade mig av Tk!

  • Heja Stockholms stad! Äntligen lite nytänk. Jag var 100% säker på att det inte skulle ske, så det här är en glädjande nyhet och jag hoppas att man fortsätter skylta om andra enkelriktade gator 🙂

  • Kommer ihåg att Göteborg testade den här varianten. Men då ökade biltrafiken ifrån andra hållet. efter som man tänkte att ”det kommer ju bilar ifrån andra hållet, då får man åka här.”
    Men synd om de skulle byta tillbaka för det. Då är det bättre om Polisen har en bötfällarkampanj på gatan.

    • Anders Norén

      I Lund är förfarandet standard och enligt polisen har de aldrig haft några problem med bilister som kör åt fel håll.

    • Magnus H

      Jag jobbar alldeles utanför en gata i Göteborg med den här skyltningen, och har aldrig sett en bil åt fel håll (däremot turister i språvagnsspåren, men det är en annan sak). Det funkar bra, helt enkelt.

      • Magnus H

        Haha, bara fölr att jag sa det så såg jag på lunchen en bil som var på väg åt fel håll vid Kungsportsbron!

        • Ett mindre problem i sammanhanget. Jag ser bilförare köra mot enkelriktat rätt ofta, och bilförare som backar mot enkelriktat ser man flera gånger i veckan.

  • Richard

    Ska man skratta, gråta eller rent av skrika? Har de bara satt upp ett klistermärke? Hur många känner till var Repslagargatan ligger?

    1. Ta bort alla parkeringsplatser på Rep. och St Paul.
    2. Måla cykelfält rött från Slussen till Medborgarplatsen
    3. Sätt upp tydlig skyltning
    4. Förbjud cykling på Götgatskrönet
    5. Skylta tydligare i norra Götgatsbacken var gågatan slutar

    • Jag tänker testa först – vare sig Repslagargatan eller St Paulsgatan brukar vara särskilt trafikerade så jag tror inte det är något problem med utrymme. Min enda invändning, utan att ha testat sträckan som den ser ut nu, är just korsningen när cyklister ska svänga vänster från Götgatan.

      • Jag tycker faktiskt inte att det är någon skillnad i korsningen Högbergsgatan/Götgatan – om man ska rakt fram eller svänga, är det ju samma flervägsväjning och samma folkmassa, är det verkligen svårare att svänga än att åka rakt fram…
        Idag testade jag, men jag drog ut till medborgarplatsen istället för att slippa trafikljusen, det gick mycket smidigt.

    • Franz

      Det sitter klistermärken hela vägen. Faktiskt inte svårt alls att hitta. Körde nyss där söderifrån och höll på att krocka med en cykel i flerväjningskorsningen… Vissa verkar cykla omkring utan fungerande bromsar.

      • De där klistermärkerna sitter förövrigt bra – vi har sådana där jag bor som suttit sedan innan sommaren.

      • Ja, läste att det var populärt med cyklar utan bromsar för att de var lättare och gick fortare. Jag har själv blivit påkörd när jag stannade vid rätt ljus av cykeln bakom.
        Det behövs kanske informationskampanj om att minst ett bromsystem för färdbroms är obligatiriskt på cyklar. Ibland även två oberoende bromssystem.

    • Den här typen av skyltning används flitigt i många stora städer runt om i Europa – London, Köpenhamn, Danmark, Nederländerna, Wien, Paris, Tyskland, Göteborg m.fl.
      Varför skulle det bli ett problem i unika-broiga-backiga-vattniga Stockholm?

      Det här är ett nytänk som jag inte trodde att Stockholms stad var kapabel av, nu gäller det bara att se till att föra en kampanj så att det inte uppstår road-rage från motorister.

      Heja!

  • För dem som undrar om trafikskylten på sista bilden så är det märke F18 ”Körfältsindelning på sträcka”: http://korkortonline.se/teori/vagmarken/lokaliseringsmarken/f18/

  • Ulrika

    Toppen! Nu saknas bara att de upplyser gångtrafikanterna att det inte är gångväg från st Paulsgatan och ner.

  • Ms_Xx

    Ja, äntligen får jag skriva en glad kommentar, tjohoo! Skönt att jag får cykla lagligt idag alltså.
    Det här gjorde vi bra. Hade aldrig hänt utan påtryckningar men bara det händer så :-)!

    • Det enda jag saknar är någon form av omgörning i korsningen Götgatan/Högbergsgatan. Den är rätt tungt trafikerad på mornarna. Hade gärna sett någon form av åtgärd där, även om jag inte riktigt vet vad.

      • Ms_Xx

        Ja, lite knöligt där. Jag svänger alltid vänster in på Högbergsgatan (kommer från Slussen-hållet) på morgnarna där, det är svårt att parera både bilar, fotgängare och cyklister som ibland skjuter som spjut ut från cykelbanan (för att kunna ta sig upp för backen). Följer dock ganska slaviskt högerregeln där, och lämnar företräde för fotgängare på övergångsstället. Brukar funka hyfsat bra. Cyklar dock strax efter rusningstid… (tur för mig!).

        • Jag gör samma sträcka, fast rakt fram, i rusningstrafik. Precis samma upplevelse: bilister, fotgängare och omkörande cyklister som tränger sig från vänster, allt på en gång.

          Jag kör högerregeln också, men det är rätt läskigt att försöka ta plats när man väl är inne i den korta korsningen.

        • Richard

          Högeregeln gäller inte i denna korsning. Det är ögonkontakt som gäller och ett gemensamt samförstånd att släppa förbi mer än att hävda sin rätt.

          • Ms_Xx

            Eh, jo, den gäller där. Ögonkontakt och samförstånd är ju självklara i alla fall, utan dem skulle folk krocka hela tiden. Men om man kör på det och följer högerregeln funkar det rätt bra där. Jag är dock ingen paragrafryttare, man måste ge och ta. Som i kappsegling, reglerna är skitviktiga, men viktigast är att vara en gentleman 🙂

            • Faktiskt inte. Det är en fyrvägskorsning där samtliga har lämna företräde. Det är skyltat så, så högerregeln gäller inte.

              • Ms_Xx

                Aha, då har jag haft tur där! Alldeles för mycket att tänka på där för att hinna kolla på vägskyltar uppenbarligen.

                Men det är ju helt bisarrt? Då blir det ju i praktiken tuffast först som gäller? Får väl börja cykla efter den principen i stället ;-).

                • Tanken är nog tvärtom, att alla ska smyga in i korsningen och att det ska sakta ner farten rejält. Men som cyklist har man ju inte så mycket att sätta emot.

                  • Ms_Xx

                    Sen blir det ju lite svårt när man ska parera två bilar, tio fotgängare och ett par cyklister som kommer från olika håll samtidigt om ingen inblandad vet vad som gäller. Eller om ingenting alls faktiskt gäller! Att man ska sakta ner inför korsningar gäller väl egentligen överallt där högerregeln gäller, om den ska funka som den är tänkt, så det BORDE räcka med den. Men jag kör förstås INTE bil på slentrian och tar det ganska lugnt. Även på cykel där det behövs. Som här.

                • Själv använder jag ”cykel går före”-principen här 😛
                  Brukar funka rätt bra. Men jag cyklar inte där så ofta faktiskt.

                  • Ms_Xx

                    Idag blev jag väldigt tydligt förbisläppt av en bil från vänster. TAckade såklart. Juste bilist, troligtvis lika omedveten som jag varit om vad som faktiskt gäller där 🙂
                    Cykel går före borde f.ö. gälla på fler platser än det gör nu, det är ju väldigt mycket enklare att stanna om man har fyra hjul eller två fötter i marken än två hjul… bara det, helt logiskt 🙂

          • Det är just där det brukar brista imho. Jag gillar blixtlåsprincipen, varannan ungefär, men det brukar sällan bli så. Det gäller förövrigt både bilister och cyklister på platsen, de som fått rull brukar fortsätta lite oavsett.

      • Det finns en cykelväg från Repslagargatan ner mot medborgarplatsen där kan man cykla hela vägen till Folkungagatan… undrar om inte det kan vara ett alternativ? Jag vet inte hur det är med människor på Medis på morgonen dock…