Alla måste trängas. Vissa mer än andra.

| 41 kommentarer

Ni vet hur ansvariga politiker gillar att säga att det inte finns plats kvar i stan, att vi måste komma överens och att det inte finns plats för några ”cykelmotorvägar” i stan (om inte, läs här och här). Och det är ju illa, med all trängsel. Men är det så trångt egentligen?
Häromdagen slog det mig att det finns rätt mycket extra utrymme på till exempel en så central gata som Götgatan:
Skärmdump004 liten

Filen är nästan dubbelt så stor som den skulle behöva vara för att rymma trafiken. Jag tror att den där nästan hela extra filen är kvar från tiden innan cykelfältet fanns och då var väl idén att det skulle användas för bilister som skulle svänga höger upp på Tjärhovsgatan några meter fram på bilden. Idag är den där nästan hela filen egentligen bara bra för att bilisterna ska känna att de kan hålla hög fart på väg ner i tunneln några hundra meter bort.

Utrymmet skulle med fördel kunna omfördelas för att antingen minska fulparkerandet bland taxichaufförer som tar upp kunder utanför Hotell Malmen (läs mer här), eller för att bredda cykelbanan på ett av Stockholms största cykelpendlingsstråk (utmärkt i Cykelplanen som just prioriterat ”pendlingsstråk”). Eller varför inte för att skapa en buffertzon mellan bilister och cyklister. Utrymmet finns, men används helt enkelt dåligt.

När jag väl upptäckt den där spillytan slog det mig att de där ytorna finns överallt i stan. Här till exempel på Skeppsbron utgör den bitvis en helt egen fil, åtminstone för vanliga bilar:

utrymme 3

Enda funktionen att ha filen så bred hela vägen fram till nästa korsning är att skapa en känsla av att det går att köra fort när köerna inte hindrar det. Där finns det alltså gott om utrymme att ta av, även om man räknar in att lastbilar och turistbussar ska kunna passera också. Samtidigt skulle man uppnå effekten av att hastigheten dämpas bland motorfordonen – också det något positivt inte minst ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Eller på Götgatan mellan Folkungagatan och Åsögatan:

Götgatan 2 500px

 

En yta som lätt skulle kunna användas bättre och samtidigt låta lastbilar passera, även om de skulle få sakta ner lite.

– Vi kan inte riva hus för att få fram mer cykelbanor, säger Ulla Hamilton (m) 

Vi har ändå den innerstad vi har. Det finns inte mycket utrymmen att bygga bredare cykelvägar på. Många måste trängas.

Eller hur – och vissa mer än andra.

Prioriteringar, prioriteringar

Prioriteringar, prioriteringar

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

41 Comments on "Alla måste trängas. Vissa mer än andra."

avatar
  Subscribe  
Notify of
Bike sporter
Guest
Member
Varför byggs det inte ut så många cykelvägar som sträcker sig mellan andra orter? Jag läste en kommentar på Borås Tidning under artikeln ”Bilister har dålig förståelse för oss cyklister” där det stod att vi cyklister inte har på vägarna att göra. Han som skrev så skrev också att han mötte cyklister som kom så många i bredd att de kom bredare än en lastbil fram till honom. Visst har cyklister likadan rätt som bilister att vistas i trafiken men jag tycker att det är uruselt att man inte bygger ut så många cykelbanor. Jag vet bara en sådan lång cykelbana som sträcker sig mellan Svenljunga och Sexdrega i Svenljunga kommun, annars färdas jag inte på de stora vägar utan skogsvägar där det ändå körs bilar också. Själv har jag en gång råkat ut för att jag cyklar från Överlida till Svenljunga, mellan Överlida och Holsljunga råkade jag ut för att hindra en tung lastbil på en jättesmal väg. Eftersom diken var hala och jag körde en tung elcykel på den grusvägen fick jag fortsätta hindra lastbilsföraren. Timmerbilen var för bred och vägen för smal för en omkörning samtidigt som också min elcykel var för bred för omkörningen. Fick köra… Read more »
Magnus H
Guest
Member

”Uschlehamns” kommunh ar aasfalterat banvallarna. Annasr håller jag med dig, ta tex Lv 156 mellan Landvetter och Kinna. Finns inte mycket till alternativa vägar där.

Bike sporter
Guest
Member
Det första går inte att förstå vad du menar. Annars menade jag att inte bara riksväg 156 skulle behöva ersättas av en cykelbana för cyklisterna så att de slipper trängas med bilister. Jag menar att man borde bygga ut ett vägnät för enbart cyklister där eventuellt polismotorcyklister skulle få tillträde ifall något skulle hända. Riksväg 154 är också massivt trafikerad av bilister och det räcker enligt mina åsikter inte att det finns en skogsväg att cykla på, man kan fortfarande trängas med bilister. Själv har jag en gång cyklat i Holsljunga när jag cyklade från Överlida till Svenljunga och en bilist har försökt trycka mig ur vägen. Jag körde ungefär 20 kilometer i timmen på en 30-väg och bilisten började först köra med min hastighet i bredd med mig, sedan styrde han sin bil så att han trycker mig ur vägen. Jag hade tur att ha skaffat mig min obehagliga cykeltuta i förväg, trodde inte att den skulle ha så jättestarka effekter men ändå slutade han som tryckte mig nästan ur vägen med sitt försök och gasade med bilen så att han körde för fort, bromsade kraftigt in för att svänga vänster i korsningen där jag har visat att jag… Read more »
Sven
Guest
Member
knight22
Member
Member

I Malmö finns det 7 fält för bilister vid triangeln och inget för cyklister. Vid sådana tillfällen kör ofta ansvariga politiker med argumentet ”men där har ju inte hänt någon olycka”. Men det hände det för ca 1,5 år sedan: en äldre man blev dödsnermejad av en drogad bilist. Sedan dess nämner ansvariga politiker platsen inte alls i samband med trafikdiskussioner.

Anders Norén
Guest
Member

Östra Rönneholmsvägen-Föreningsgatan planeras få cykelbana före 2019. Planeringen och bygget måste antagligen samordnas med spårvägen (Davidshallsgatan-Södra förstadsgatan).

För övrigt har cykelbanor väldigt lite med trafiksäkerhet att göra eftersom de största farorna är singelolyckor och korsningsolyckor. Och drogade vansinnesbilister kan man ju inte skydda sig mot alls.

Christer
Guest
Member

Jag gillar inlägget och tanken om att göra cykelfälten bättre, bredare, mer avskiljda från gångbana och motorfordon. Detta då jag själv är såväl pendlare som landsvägscyklist. Dock är det en sanning med modifikation att körfältet är så mycket bredare än fordonen. Det finns ekipage som är betydligt bredare än de personbilar du fångat på bilderna. Med det vill jag inte säga att det inte går att göra något åt situationen eller att du har fel. Gillar din blogg och det arbete du lägger riktigt skarpt.

Dmitri F.
Guest
Member

Man kan leda om stora fordon till vägar där de får bättre med plats – det blir också billigare då man slipper slitaget på hus och vägar på vissa ställen.
Redan idag finns det diverse vägar där vissa stora fordon inte får köra vissa tider eller någonsin, det är bara att utöka detta till även vanliga lastbilar etc.

Om vägarna dessutom görs smalare så kommer de stora fordonen att behöva köra sakta, idag kör lastbilischaufförer och bussförare alldeles för snabbt i stan.

tiinasarlin
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

Greijus
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

jwolfers
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

eriksandblom
Guest
Member

Smalare körfält har också fördelen att bilister kör långsammare… vilket jag ser att du skrev i texten. Nu har jag också skrivit det 🙂

sprakmonstret
Guest
Member

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Alla måste trängas. Vissa mer än andra. http://t.co/f7sMtDJ9QR @Cyklistbloggen

ekstromenator
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

cykliststhlm
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

cykelbloggar
Guest
Member

Cyklistbloggen: Alla måste trängas. Vissa mer än andra. http://t.co/f7sMtDJ9QR @Cyklistbloggen

ErikSandblom
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/PqGQ4DvbcR #cykla

SvecTweet
Guest
Member

Läsvärt! “@Cyklistbloggen: Det finns ingen plats kvar i stan! Eller? http://t.co/atAlunHxgV #cykla”