Tänk på att du är fordonsförare, var beredd på att gå

| 26 kommentarer

Obama är i stan! Och hej, blixtsnabba avspärrningar som dyker upp lite random. Och kom ihåg då att bilister måste få ordentliga reflexskärmar och gärna skyltar med text som berättar att de ska köra någon annanstans. Utan reflexer, hur skulle det se ut? Bilarna kan ju få plåtskador.

Skönt då att man slipper allt sånt när man ska spärra cykelfält. För cyklister riskerar ju inga plåtskador och de är ju som brevduvor, de hittar alltid en väg.

cyklister

Så här såg det ut på Strömbron i morse. Cykelfält och bilfält var delvis avspärrat. En betongvinkel gick tvärs över cykelfältet en bit in i vägbanan och när man sedan passerat så var både cykelfält och bilfält fritt igen.

Bilisterna hade tydliga reflexskärmar och körde i sakta mak runt utan att behöva fundera särskilt mycket. Cyklisterna fick ingen omledning alls. En rimlig tanke hade varit att cyklarna, som de fordon vi alla är överens om att de är, skulle ledas in i bilfältet och köra runt betongvinkeln den vägen. Bland de övriga fordonen. Men bilisternas reflexskärmar hindrade effektivt det. Istället lirkade sig alla cyklister förbi suggorna in på trottoaren bland fotgängarna och sedan ner för trottarkanten och fortsatte i cykelfältet.

Jag fattar att det gått fort med planeringen inför Obamas besök. Jag fattar att det kan bli kaos och att det gäller att ha tålamod.

Men när det går fort ser man också hur ryggradsinställningen ser ut och det är rätt intressant: Cyklister behöver ingen omledning, de sköter sig själva. Det är viktigt att bilisterna, oavsett om de bara rullar fram i 15 km/h, alltid vet var de ska ta vägen och var det finns risk för plåtskador. Cyklisterna riskerar inga skador av plötsliga hinder. Och cyklisterna kan alltid gå. Så ser ryggradskunskapen ut när det ska spärras av.

Ibland är vi fordon (rödljus!) och ska minsann bete oss som det. Ibland är vi fotgängare (när det ska vägarbetas, spärras av, eller bara behövs en busshållplats) och ska typ hitta vägen själva.

Cyklister – de flexibla trafikanterna.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • POVelo

    Skall inte passera just city imorgon men västerbron och södermalm. City verkar ju vara problematiskt men jag är övertygad om att cykel och gång kommer vara överlägset allt annat, trots allt. Betänk att en trafikolycka på Essingeleden vid Solna med två fält avstängda orsakar kaos med en radie på minst 6 km för buss och bil. -25 C och stopp i t-banan skapar totalkaos med en radie på 20km. Vilket trafikslag är snabbast då?

  • Erik Johansson

    Jag cyklade där natten till tisdag, kände mig som ett vallat får när jag i mörkret körde in i den här avspärrningen, på slottet sidan.

    Ska inte klaga, iom av stängda trafikljus och mindre trafik pga avstängningar så gick det snabbt att cykla på natten. Nu förstår jag bilister som klagar på trängsel, det går väldigt fort när det inte är någon på gatorna.

  • Har någon felanmält eländet? Det där är ju bara ren idioti!
    Jag såg en cyklist som valde att köra ut i bilfilen, så att det skulle vara ofarligt stämmer inte riktigt…

  • felix reychman

    ”Så ser ryggradskunskapen ut när det ska spärras av.”
    Så ser det faktiskt, ironiskt nog, ut även ganska ofta när tanken är att INTE spärra av.

  • Ms_Xx

    Är det någon som vet om de redan har spärrat av Vasabron?
    Ringde polisen men de visste inte (”kan du inte ta dig fram på något annat sätt än cykel”). Telefonumret som på deras ytterst bristfälliga informationssida står som pressinfonummer var f.ö. till även för allmänheten enligt damen på 114 14. Men infonumret tutar konstant upptaget.
    Behöver cykla till Vasastan från Söder i kväll och har en tid att passa…

    • Det är väldigt rörigt alltså. Jag fick en hänvisning hit, men fasen vet hur mycket info man får alltså. http://www.trafiken.nu/sv/Stockholm/Puffar/Begransad-framkomlighet-i-centrala-Stockholm/

      • Ms_Xx

        Tack! Bätte info än på polisens sida. Såhär står det om cyklister:

        ”Gående och cyklister påverkas minst av alla trafikantgrupper. En uppmaning till cyklister från Södermalm – City (och omvänt) är att undvika Skeppsbron och istället använda Munkbroleden och Munkbron”

        Om jag inte hade vetat att även Munkbron (Vasabron) var helt avspärrad under Putinbehöket hade jag känt mig lugn med det. Efter den pärsen så vet jag inte vad jag ska tro…

        • Sedan tillkommer det att polisen garderat sig genom att upprepade gånger säga att det kan bli aktuellt både mer fler och utökade avspärrningar, utan att för den dela tala om var.

        • Jag skulle rekommendera att ta cykeln i en luftballong. Om det inte var flygförbud under 18 000 fot. 🙂 Det är kanske simma med cykeln man ska. I alla fall så bör man nog ha någon timmes marginal.

  • Verkar som även Posten logistik (eller åkerier på entreprenad) kommer att ha svårt att komma till Tomteboda.

    http://www.posten.se/sv/Sidor/viktig-information.aspx

    Lär ju inte gå enkelt att ta sig Stockholm-Arlanda, med om de har tänkt att flyga president dit. De lär ju inte berätta vilken väg de tar och sedan helt plötsligt sätta upp betong klossar. Spännande om de väljer E4 🙂

    • Om inget ändras i sista sekunden (vilket det mycket väl kan göra) kommer man stänga av E4an för all trafik i båda riktningarna plus alla broar/tunnlar som passerar E4an. Alla på- och avfarter kommer även stängas av och strax innan jag cyklade hem hörde jag att man uppmanade resenärer som ska flyga från Arlanda imorgon att vara på plats innan klockan 09:00.

      Med andra ord följer man samma ordning som när Jeltsin var på besök då man också stängde av E4an. Hur länge E4an ska vara avstängd vet jag inte men då man ska tömma hela vägen plus reservtid plus tid för konvojen som pratar vi nog minst en och en halv timme.

  • Ibland verkar det som om cyklisterna behandlas som ett slags mellanbarn som
    ständigt kommer i kläm mellan ett beundrat storasyskon och ett
    anarkistiskt lillasyskon.

  • Ms_Xx

    Cyklisterna riskerar inga skador… och ändå blir de allra flesta cyklister som råkar ut för skador skadade efter olyckor som orsakats av brister i cykelbanornas utformning. Det hörde jag i a f på radion senast i morse.
    Betongsuggor tvärs över vägen i mörker lär vara en av de större farorna.
    Undrar när vägarbetare/planerare ska lära sig att tänka på hur deras suggor/bommar/skyltar påverkar hur cyklisterna måste cykla?

    • I samma ögonblick man förstår det olämpliga i att planera träd mitt på en nyanlagd cykelbana eller när man inser att cykelbanor som försvinner i tomma intet är mindre bra trafikplanering.

      • Ms_Xx

        Jag hoppas att även de vägarbetare som ställer ut pryttlar inför tillfälliga omdirigeringar börjar skärskåda sina lösningar och faktiskt fundera på om det fungerar i praktiken. Och slutar att t.ex. blockera hela cykelfält/cykelbanor med skyltar. Man blir så less på puckon alltså…

        • Anders Andersson

          Varför tror du de är vägarbetare och inte KTH-forskare…

          • Ms_Xx

            Jag hade förhoppningar om att det fanns en kapabel chef på varje bygge, men det kanske är att önska för mycket…

    • SvD hade en lång artikel om det också, vilket ännu mer aktualiserar hur man hanterar cyklister under sådana här event:

      http://www.svd.se/nyheter/inrikes/perspektiv-hog-tid-att-ta-cykeln-pa-allvar_8479660.svd

      http://www.svd.se/nyheter/inrikes/daliga-vagar-bakom-manga-cykelolyckor_8479632.svd