Och visst stannar vi vid övergångsställena?

| 29 kommentarer

När vi ändå håller på med någon form av kollektiv självrannsakan, så passar vi på att också gemensamt lova att vi släpper över fotgängare också:

Tillsammans – mot en vänligare trafik fylld av glada och oskadda cyklister och fotgängare. Och bussar med trygga chaufförer ftw! Eller hur?

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • hida1369

    ha ha . Det är omöjligt att diskutera med cyklister! Jag vet att jag kommer att bli påkörd någon dag snart på en trottoar eller på GÅNGSIDAN av Västerbron för att cyklister älskar det ! Men jag kommer inte sluta att gå ! Bara ni får veta !

  • Pingback: Stanna. Vid. Övergångsställen | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Liten pojke påkörd i Götgatsbacken | Cyklistbloggen()

  • Håkan

    I GP var det förra veckan en insändare som beklagade att ”övergångsställena” över cykelbanan inte var markerade med varken skylt eller vägmarkering. Detta gjorde att det blev otäckt ibland när cyklisterna inte visste att de förväntades släppa över docenten ifråga vid det helt omarkerade ”övergångsstället”. Han klagade dock inte på cyklisterna utan på att kommunen har gjort osynliga ”övergångsställen”.

    • Anders Norén

      Ja, det var ju en variant på min fundering ovan.

  • Anders Norén

    Ett problem är att jag upplever att många journalister och folk ur allmänheten inte vet vad en _cykelöverfart_ är utan kallar alla markerade korsningspunkter för övergångsställe. (Ofta misstänker jag att de inte är riktigt säkra på vad ett övergångsställe är heller.) Ett ”övergångsställe” blir alltså en plats där cyklisten förväntar sig att bli framsläppt av bilisterna (vilket ju under vissa omständigheter gäller cykelöverfarten), inte en plats där alla _fordonsförare_ (inklusive cyklister) ska släppa fram _fotgängare_.

    Visst, det finns många platser i Sverige (t.ex. i Stockholmstrakten, har jag fått lära mig) där det är vanligt att en ”GC-bana” leder fram till ett övergångsställe och det är väldigt vanligt i hela landet att cyklister använder trottoaren (och därför förr eller senare leds fram till ett övergångsställe) men jag har sett tillräckligt många förvirrade diskussioner om det är rätt eller fel att bilisterna stannar eller inte stannar när en cyklist vill korsa vägen på ett övergångsställe på platser där jag varit ganska säker på att 1) cyklisten använde inte trottoaren och 2) det fanns en cykelöverfart på platsen (och ibland 3) det fanns faktiskt inget övergångsställe på platsen eller 4) det fanns varken något övergångsställe eller någon cykelöverfart på platsen) för att inse att många inte har en aning om vad ett övergångsställe och en cykelöverfart är.

    Det blir svårt att diskutera exakta trafikregler under de omständigheterna, när folk inte ens förstår sammanhanget. Det blir lite som när man ska hjälpa en dator-analfabet att leta rätt på en fil och inser att personen inte vet vad en fil, en katalog eller ett program är utan bara har en vag uppfattning om att om man skriver en text ”på datorn” och sedan trycker på ”Spara” så kan man stänga av datorn utan att texten försvinner.

    Om folk i allmänhet och journalister i synnerhet kunde börja prata om övergångsställen som övergångsställen, cykelöverfarter som cykelöverfarter och oreglerade korsningar som bara korsningar så skulle vi komma i alla fall en liten bit på vägen mot förståelse för att vi cyklister ska släppa fram fotgängare som vill korsa vägen på ett övergångsställe.

    • Eller också gör vi trafikreglerna enklare så man inte behöver vara trafikexpert för att göra rätt.

      Man kan använda en dator utan att känna till skillnaden på RAM- och cache, bit och byte.

      • Anders Norén

        Något förslag?

      • Anders Norén

        Här är ett aktuellt exempel: cyklist påkörd på cykelöverfart, tidningen kallar det övergångsställe. http://www.sydsvenskan.se/sverige/det-kandes-overkligt/

        (Till skillnad från många andra platser i landet går det här inte att skylla på otydlig eller felaktigt utformad trafikmiljö.)

    • Det är lite som att jag pratat ”cyklister på trottoar” med folk bara för att inse en bit in i diskussionen att vi pratar om en G/C-bana med mittlinje.

  • Öberg

    Jag går ofta över Götgatan med mina små barn som ska lämnas eller hämtas i skolan. De flesta cyklister stannar vid rödljus – all heder åt er! Men det finns alltid de som måttar och tar chansen att i hög fart köra mot rött och trixa sig mellan barnen. Eller så kör de av cykelbanan, upp på trottoaren och genom hopen barn – dock inte i lika hög fart. Jag blir så arg så jag ibland försöker ta ett extra långt setg och presentera ett hinder för dem. Än har jag inte lyckats men jag vill verkligen att någon av de här idioterna skadar sig ordentligt. Fast skadas en står det väl tusen åter?

    Sedan kan jag tycka att många cyklister kör alldeles för fort på cykelbanorna med tanke på hur trångt det är och hur nära man far förbi fotgängare (ofta barn). Vissa cyklister vill inte utsätta sig och andra utan cyklar helt enkelt på gatan där det faktiskt finns fri sikt och utrymme att köra fort. Superbra, några som tänker!

    Cyklister är trafikanter och ska följa trafikreglerna. Gör de inte det kan de inte begära att andra gör det. Det duger inte att hitta på egna trafikregler, ingen annan får det.
    När jag far fram som bilist är jag mycket medveten om att fotgängare inte alltid beter sig som de bör. Det åligger mig att anpassa farten till rådande omständigheter, något som även inbegriper virriga eller på annat sätt ouppmärksamma fotgängare. Jag gör likadant när jag cyklar. Kanske de vårdslösa cyklister som åker fast borde bli av med körkortet om de har något?

    Läste om en cyklatyckare som pratade – apropå bötfällda rödljuskörande cyklister – om hur frustrerande det är att i lågtrafik vänta på grönt ljus. Jag tror inte polisen är intresserade att ta enstaka cyklister i lågtrafik. Så sluta skydda vettvillingarna bara för att de också råkar vara cyklister: de förtjänar kritik och att åka fast, liksom vårdslösa bilförare.

    • Chris

      ”Vissa cyklister vill inte utsätta sig och andra utan cyklar helt enkelt
      på gatan där det faktiskt finns fri sikt och utrymme att köra fort.
      Superbra, några som tänker!” ”Cyklister är trafikanter och ska följa trafikreglerna.”
      Dina önskemål är tyvärr inte kompatibla. Vi är många som skulle köra på gatan om vi fick. Men tyvärr finns cykelbanekravet i lagen som tvingar upp oss bland fotgängarna på illa planerade och trånga g/c-banor.

      • Öberg

        Aha så polisen tar er om ni cyklar på gatan när det finns en cykelbana? Att de tar rödljuscyklare har jag läst men tar de dem som cyklar på gatan utan att bryta mot övriga trafikregler?

        • Chris

          Det har jag själv inte varit med om. Jag håller med dig om att det är bra att det finns folk som tänker och inte trängs med fotgängare när det bara blir farligare. Men vad jag menar är du kanske inte ska vara så kategorisk när du kräver att cyklister ska följa trafikreglerna. Som ditt eget exempel beskriver, så blir det ibland bättre och säkrare för alla när cyklister ibland ”tänker” och väljer att bryta mot vissa regler.

        • Erik Johansson
    • hida1369

      Tack . De värsta med cyklister är att De kan lyssna på musik och skicka sms när de cyklar osv men de blir arg när joggare har hörlurarna på sig ! Så himla diktatorisk beteende !

  • Peter Holmberg

    Jag har fått för mig att det är skylt som gäller. Ingen skylt, inget regelrätt övergångsställe. Från svenska wikipedia; ”Det är emellertid skylten som visar var övergångsstället är beläget.”

    En del övergångsställen över cykelbana i Sthlm har skylt, men långt ifrån alla. Jag stannar där det är skylt. Där jag ska lämna företräde, är det bara linjer i backen stannar jag inte.

    • Enligt Vägverket så är det skylt *eller* vägmärke som gäller. http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1604/88513_overgangsstallen_och_cykeloverfarter_utgava_5_.pdf

    • Förordningen om vägtrafikdefinitioner säger om övergångsställe: ”En del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering eller vägmärke”. Ettdera räcker alltså. Då kan man inte bortse från zebralinjerna. Det är förresten oftast det enda som de gående ser. Skyltarna är inte vinklade åt deras håll och när man går tittar man sällan högt upp i luften.

      Bilden kompliceras visserligen lite av Vägmärkesförordningens förklaringar till skylten och vägmarkeringen, men vi vinner många poäng på att respektera såväl skylten som zebralinjerna.

  • Fy. Det var en hel del mindre bra exempel. Jag stannar alltid vid övergångsställen. Det är lite irriterande när man stannar för gående och en eller flera andra cyklister susar förbi.

    För att få med en lite positiv bild också: I min senaste cykelfilm från Göteborg har jag med ett exempel på en bevakad cykelöverfart med vanligtvis rätt så öde korsande trafik. Ett tiotal cyklister trängs på en ”refug” och väntar tills det blir grönt (klippet kommer efter rubriken ”2. Svingeln”):
    http://gbgcyklaren.com/2013/september/film-cykling-i-stan-nya-blandade-handelser.html

  • Ett Noll

    Och så klagar våra medcyklister på att de inte får den respekt de borde i trafiken, när det är cyklister som dem i filmen som gör att gång- och biltrafikanter stör sig på oss, och jag förstår dem!

    Sluta förstör – cykla snyggt!

    • felix reychman

      Word!

    • JohanJohnsson

      Word!!

  • Bård Aase

    sukk