Obamahindren fortfarande kvar

| 22 kommentarer

Japp, det tog ungefär torsdag eftermiddag att öppna alla bilvägar i stan, Obama hann knappt landa i St:Petersburg innan Stockholmsbiltrafiken flöt igen. Men på måndag morgon veckan efter är suggorna fortfarande kvar i cykel- och gångvägarna.

Här är den normalt usla korsningen Strömbron-Kungsträdgårdsgatan klockan 8.45 i morse. EDIT: De var kvar vid halv sex på kvällen också. Cyklisterna som skulle vidare mot Stallgatan fick klämma sig in i fåror, där suggorna tryckte upp de fotgängare och cyklister som skulle till Kungsträdgårdgatan mot vägen.

20130909_084600

Och när man skulle över till Kungsträdgården var precis hela cykelöverfarten igensatt:

20130909_084556

Och vid Raol Wallenbergstorg var det inte bättre, Berlinmuren stod kvar:

20130909_084812

Yay, cyklister – fattar ni inte att vi måste kompa ut nu efter allt jobb? Vi har inte tid att flytta en massa betong. Kör bil om det är så jävla viktigt att komma fram.

Och samtidigt uppe vid Götgatan har enterprenören passat på att göra en usel omläggning och som lök på laxen och grädde på moset toppat det hela med att placera en  reflexkon smack mitt i cykelfältet:

20130909_084000

Ja, vi vill ju inte riskera några plåtskador för bilister som inte ser betongklumpen vi också ställt i cykelfältet. Och det lär ju ha varit samma entreprenör som gjort samma sak tidigare.

Glad måndag på er, cyklister i Stockholm. Jag blir så jävla trött och arg. Och besviken.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Mattias Bengtsson Byström

    Den vanliga trista prioriteringen av bilar framför cyklar i stan. Och att stänga av cykelleder på ett sånt här sätt när Sverige visade upp sitt miljötänk för en amerikansk president i en kortege av 50
    bilar…

  • Joakim Fors

    Skulle vara intressant att ta en gaffellyftvagn och flytta ut ett betonghinder i körbanan och sedan se hur snabbt ett arbetslag är på plats för att ta bort hindret. 😉

  • felix reychman

    Imorse ledsnade jag. Jag stannade helt kallt och flyttade ut den tillfälliga varningsskylten från cykelbanan till bilvägen.

  • Björn Stenberg

    Det jag finner så märkligt/tragiskt/upprörande är att det faktiskt varit ett lastbilslag med lyftkran där och tagit bort betongmurarna från bilvägen men som alltså valt att lämna hälften av spärrarna kvar och åka därifrån.

    Det här är inte misstag, det är medvetna beslut!

    • AndreasD

      Jag håller med. Det är JUST DETTA synsätt och angreppssätt som upprepar sig gång på gång på gång på gång. Jag hade kunnat köpa att det sker då och då men det är ta mig sjutton hela tiden med saker som påverkar cykeltrafiken negativt. Att det cyklar folk i den här stan är egentligen en gåta. Politiskt är det ett skämt att man inte kan ta sitt Trafikkontor i örat. …men man vill väl inte göra saker på riktigt utan man vill bara blåsa varmluft ”cykelstad i världsklass”.

      Bedrövligt!!!

  • Trixiemix

    020-290 290 är telnr. som trafikanter uppmanas att ringa till för att rapportera trafikhinder. Dit ringde jag i morse angående just den korsningen på bilden(strömkajen), svårt att ta sig fram både på cykel och gående. Om fler ringer, kanske….

  • AndreasD

    Gör det så jobbigt som möjligt att cykla – då slipper vi snart några cyklister alls och kan alla sitta och trängas i den sköna bilen istället. Det komiska är att de som cyklar får göra det på vägar som kräver/får så mkt mindre i resurstilldelning men de cyklar ändå och bidrar till MYCKET mindre trängsel för bilarna. Skulle vara skönt med lite tacksamhet från staden genom att faktiskt se till att vi kan ta oss fram – inte bara att man får en påse med en föråldrad karta och en vattenflaska…