Varför tycker egentligen cyklister att de prioriteras dåligt i trafiken?

| 17 kommentarer

I dagens SvD konstateras att majoriteten av Stockholms cyklister är missnöjda med hur cykling prioriteras i huvudstaden:

Genom decennierna har Stockholm prioriterat cyklister långt efter bilister i planerna för trafiken, visar en avhandling av Till Koglin vid Lunds tekniska högskola. Han har bland annat intervjuat trafikplanerare i Stockholm och Köpenhamn.

– Något som slog mig var att i Stockholm dröjde det länge innan man nämnde cyklismen när man talade om olika trafikprojekt. Personen som var cykelplanerare upplevde att han alltid kom in sist i projekten.

Samtidigt berättade trafiksäkerhetsföretaget Sweden Rescue på Twitter att svenska folket fått tycka till om ”dolda faror”:

Så här rankar svenska folket

 

Av ”svenska folket” tycker alltså bara 1% att ”andra bilister” är en dold fara. Inte så konstigt att cyklingen prioriteras så lågt – svenskarna kör ju bil, inte cykel. Dags att sätta reflexväst på djuren och göra något åt alla trafikturistande cyklister alltså.

Och så här kan det se ut när en sådan där ”dold fara” dyker upp, precis när man köpt sin nya bil:

Då gäller det att ha en bra försäkring som täcker plåtskadorna (läs mer om dörrning av cyklister här och kort om konsekvenserna här). Och apropå plåtskador så krävs det att en cyklist får kindbenet intryckt för att trafikplanerarna i Lund ska komma på tanken att det är en dum idé att placera en stolpe mitt i körbanan:

– Vi kan nu konstatera att den är olyckligt placerad, säger Håkan Lockby, gatuchef i Lunds kommun.

Hur tänkte ni när ni lät lyktstolpen vara kvar mitt på cykelvägen, dessutom skymd av busskuren?

– Vi har gjort vårt bästa här och har gjort den bedömningen att det inte var någon fara.

Men den står ju mitt i vägen för cyklisterna?

– Jo, vi har gjort en felbedömning. Men det är ett mänskligt misstag som vi nu ska försöka åtgärda.

De är inte ensamma, det var samma mänskliga misstag som Trafikverket gjorde i somras. Vem skulle ha kunnat tro att lite stolpar kunde vara i vägen?

Och i huvudstaden tycker alltså cyklisterna att de inte prioriteras. Who would have thought?

Följdfrågor man kan ställa till kommunen: Är det bra eller dåligt att låta en cykelbana sluta i mötande biltrafik?

Är det bra eller dåligt att ändra från cykel- till gångbana plötsligt?

Jättesvåra frågor, verkligen.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Kommentarer på "Varför tycker egentligen cyklister att de prioriteras dåligt i trafiken?"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] ställde för några dagar sedan frågan ”Varför tycker egentligen cyklister att de prioriteras dåligt i trafiken” I texten skrev jag så här om ett fall i […]

Ms_Xx
Gäst

Svar på rubrikfrågan: för att vi ÄR lågt prioriterade. På så många sätt, som blir tydligt när man möter röda vågen, omöjliga korsningar, trafikljus som inte slår om, vägarbeten som omöjligggör normal framkomst och där omdirigeringen förvirrar/hindrar mer än hjälper… ja ni vet. Det borde ju myndigheterna också göra nu…. annars kan de börja läsa här och Christers blogg på Kadens, till exempel. Eller börja cykla.

JakobHammarback
Gäst

@peppelorum http://t.co/CrUggbEpyS 🙂 och mer kärlek sedan!

JakobHammarback
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Bloggat: Vad gnäller alla cyklister om egentligen? http://t.co/9QOypMQGv9 #cykla

gbgcyklaren
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Bloggat: Vad gnäller alla cyklister om egentligen? http://t.co/9QOypMQGv9 #cykla

Hanna Widmark
Gäst

Jag tycker gående är svårast att upptäcka (nu var visst vianor avsändare så antar att bara bilister är tillfrågade) eftersom dom inte har några lampor på sig! Själva har jag alltid sån här på mig i mörker, särskilt om jag ska vara ute och löpträna http://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-för-arm-Asaklitt/31-5068 Lite väl stretchigt band, byter nog det i år, men fungerar annars toppen och syns åt flera håll!

Christian Gillinger
Gäst

Så här ser jag ut, utom när jag har mina Monkeylights på: http://www.youtube.com/watch?v=-loaRBaLBHQ

Cyklistbloggen
Gäst

Bloggat: Vad gnäller alla cyklister om egentligen? http://t.co/9QOypMQGv9 #cykla

felix reychman
Gäst

Den på kartan markerade sträckan (i farsta i södra Tokholm), är, från ena hållet, både cykel- och gångbana, och från andra hållet bara cykelbana.

https://maps.google.com/maps?saddr=59.243289,18.08259&daddr=Unknown+road&hl=en&ll=59.242789,18.085052&spn=0.004592,0.010396&sll=59.242696,18.084912&sspn=0.004592,0.010396&geocode=FRn7hwMdHusTAQ%3BFT33hwMdYP4TAQ&t=h&dirflg=b&mra=ltm&z=17&lci=bike

Gissa om det uppstår konflikter mellan tre-barnvagnar-i-bredd-föräldrarna och cyklisterna!

Robert Andersson
Gäst

Undrar varför de har det så? Vanligen så gäller ju lika ifrån båda hållen.
Gående som drar barnvagnar, har dock rätt att välja cykelbana istället gångbanan, om gångbanan inte är utformad för att klara av ”skrymmande gående”.

Micke
Gäst

Lika från båda hållen… det beror väl på hur noggranna de var med att sätta upp skyltningen. Själv har jag en cykelbana/trottoar nere i Mjölby som är… inkonsekvent skyltad. Dess skyltning är, såvitt jag kan se, helt beroende på om du kommer norrifrån, söderifrån eller från en tvärgata. Och oskyddad-trafikant-undanskuffningsyta finns bara på ena sidan av vägen, så jag får, när jag cyklar söderut, korsa vägen för att köra i höger körbana under två (ej på varandra följande) kvarter.

Om jag ska vara noggrann med att följa trafikreglerna, åtminstone.

Och nej, jag har inte försökt få något officiellt svar från kommunen än.

felix reychman
Gäst

Det är knappast något medvetet. Det finns en utmärkt trottoar, som dock är smalare, och går längs gatan, istället för 10m bort, också.

André
Gäst

Cykelvägen längs med gamla Tyresövägen är väldigt bred och rak men tyvärr så kan man inte använda den eftersom den är så dåligt planerad. Det finns höga trottoarkanter så man kan inte svänga upp på den. När man väl är uppe så är den målad lite hur som helst. När man sedan kommer till korsningen med sockenvägen så har cyklarna grönt ljus en tredjedel så ofta som bilarna eftersom man bara har grönt när det är rött för svänga höger filen. Det är en ganska stor korsning så det tar en lång stund. Dessutom finns det ingen cykelinfra runt om. Bara en stor lång bred raksträcka som man inte kan nå och som saboteras av dåliga korsningar så att politikerna kan ta en fin bild av en cykelväg.

Att bara bygga en bred bana är inte att bygga cykelväg. Man måste dessutom tänka till.

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Cyklister en dold fara och stolpar – var ska man ställa dem? http://t.co/09nPMkIlrq #cykla

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Varför tycker egentligen cyklister att de prioriteras dåligt i trafiken? http://t.co/wkQDwhv0WY @Cyklistbloggen

ekstromenator
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Cyklister en dold fara och stolpar – var ska man ställa dem? http://t.co/09nPMkIlrq #cykla

KristerIsaksson
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Cyklister en dold fara och stolpar – var ska man ställa dem? http://t.co/09nPMkIlrq #cykla

wpDiscuz