Arenaleden invigd med ”cykelled” från Medborgarplatsen

| 39 kommentarer

Vid bygget av nya Tele2 Arena, en stor världsarena med 45 000 platser, har cykelvägen som tidigare gick längs väg 73 självklart varit avstängd. Nu är den öppen igen, med ungefär samma sträckning som förut undantaget att den bitvis går under den enorma arenan.

arenaleden_500

Madeleine Sjöstedt och Ulla Hamilton. CC BY 3.0 Stockholm Globe Arenas.


 

I veckan kom en skylt upp längs cykelvägen. Det visar sig att cykelvägen nu blivit vederbörligen invigd av trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M) och kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).
I pressmeddelandet står också att läsa:

I linje med Stockholms uttalade målsättning att vara en ledande cykelstad invigdes under torsdagsförmiddagen Arenaleden, en cykelled från Medborgarplatsen i centrala Stockholm till den nybyggda Tele2 Arena.

Åfasen! Jag som trodde att de bara öppnat den gamla cykelvägen igen. Men titta vad vi fått: en ”cykelled från Medborgarplatsen till Tele2 Arena”!
Så – tadaaa – plötsligt är Götgatan en ”cykelled”!

Faktum är att förutom själva skylten så syns faktiskt en förbättring till: 50 meter innan korsningen Götgatan/Folkungagatan är det alldeles för smala cykelfältet numera rödmålat. Pang! Cykelled!

cykelled_gotgatan_500

Kolla, en sprillans nymålad del av en ”cykelled”!


 

För er som ännu inte tänkt på (eller har märkt) att Götgatan är en ”cykelled” så kommer här en liten snabb film på hela ”leden”.

 
Och återigen undrar vi hur det egentligen står till med Cykelplanen

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Pingback: Match på Tele2 Arena på måndag! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Bredda Arenaleden! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Det är aldrig för smalt för att få plats med en stolpe i cykelvägen | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Den här cykelmiljarden nu då… | Live Slow, Ride Hard()

  • Pingback: Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Stockholm: tack för att du hycklar | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Ospända kablar dumpade över cykelbanan | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Tack för ett fantastiskt 2013! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Recension: cykelbanorna längs väg 73/Nynäsvägen | Cyklistbloggen()

  • Ms_Xx

    Jag cyklade ”cykelleden” söderifrån idag och måste säga att om man är ovan vid området är det VÄLDIGT svårt att veta om man faktiskt är på rätt ställe. Men det kanske jag inte var?

    Hamnade i det gamla vanliga med cykelbana som blir till trottoar utan tydlig skyltning om vad som gäller. Trodde att jag hade hamnat fel flera gånger. Men som sagt, det kanske jag hade.

    Hamnade t.ex. på cykelbanan på Skanstullsbrons västra sida och fick cykla mot körriktningen, det hade jag ju inte tänkt mig. Tur att det inte var rusningstid!

    Och den breda, fina cykelbanan förbi arenan är utformad i samma plan som gångvägen bredvid, det kommer att bli kaos när det händer grejer på arenan och det går en massa folk där. Varför inte en nivåskillnad med kantsten?

    Fint med alla cykelställ under arenan i alla fall.

    Men, betyg: underkänt.

  • Pingback: Det går att göra cykelsäkra korsningar. | Cyklistbloggen()

  • En sak kan vi vara tacksamma för: Den lilla röda snutten cykelfält som syns på bilden har inga cykelmyror och därmed slipper man nack- och handledsmärtor, åtminstone där. Fortsätt så! 🙂

  • E

    Det är lite skrovligt det där röda. Ger inte alls lika bra och bekvämt rull som den rena asfalten under eller bredvid. Varför? Är det berättigat? Kan man justera det? Är man rädd att enbart färg skulle göra ytan för glatt? Slits färgen för snabbt utan grynet? Om de någon gång tar beslutet att alla cykelbanor, även över längre sträckor, ska rödmålas med denna metod vet jag inte om jag gillar det. Jag vill gärna att cykelbanorna ska förtydligas, ex genom att de rödmålas, men inte om underlaget på köpet blir sämre (än körbanan). Om cykelbanorna är mindre trevliga att cykla på kommer vissa föredra körbanan bara av den anledningen – jag rullar hellre i bilarnas hjulspår än i en krackelerad väggren. Om cykelbanorna däremot ger extra bra rull stannar folk i dem.

    • Den roströda (”Stockholmsröd”) som man har i Stockholm syns dessutom uselt när det blir höst och gatan täcks med löv och sedan snö.

      • AndreasD

        Är det någon som kan något om varför man gjort såhär med den röda färgen? 1. Varför är den skrovlig – blev den för hal vid regn om den är oskrovlig? Borde det inte finnas alternativ då? Varför valde man inte en bättre färg? Skräckorange eller något eller en snygg Göteborgsblå?

        Missförstå mig rätt – jag tycker det är bra att man förtydligar och märker ut cykelbanorna men måste underlaget bli sämre?

        • Anders Norén

          Rätt gissat: målningsmassan blir hal om man inte tillsätter något friktionshöjande. Rödfärgad asfalt hade förstås varit bäst, men så fort det är dags att börja laga beläggningen (dvs. efter en vanlig svensk vinter) så blir det väldigt dyrt att beställa fram en pyttemängd avvikande asfalt. Därför målning.

          (I Utriket brukar förresten illgrön eller illblå färg användas.)

          • Den röda asfalten syns inte så bra på sommaren heller. Det har faktiskt lagts röd asfalt i vissa korsningar runt Birger Jarlsg/Odengatan, men den blir snabbt täckt med lusbajs och smuts och syns knappt. det behövs en mycket ljusare färg om det ska synas… (den röda färgmassan verkar synas bättre än asfalten)

            I nederländerna är iofs cykelbanorna röda, men med en mycket ljusare nyans.

  • frktjatlund

    Jag har under drygt 20 års tid använt mig av Arenaleden . Dagligen. Och den ser exakt likadan ut som den gjorde 1992. Bitvis bara ett par meter bred trots att den ska svälja cyklister och gående i båda riktningarna. Ulla Hamilton skulle som straff för sitt slöseri (skyltarna) med allmänna medel, släppas av vid Tele2 arena kl 16:30 och försöka ta sig gående till Skanstull. På Arenaleden. Fjorton dagar i sträck.

    • Gösta Davidsson

      ”exakt likadan” sen 1992 – Det stämmer ju inte. Stor ombyggnad av sträckan kring Skanstull har skett, där cyklade vi i blandtrafik (norrgående) tidigare, var ju inte så roligt. Cykelfält/cykelbana norrgående fr Ringvägen till Gotlandsgatan. Utanför Åhléns var det mycket smalt tidigare, nu är det lite bättre. Det är nu även grön våg södergående under em. Även cykelfält mellan Åsögatan – Medis här skapats.

      Bättre att hålla sig till sanningen….

  • knight22

    Historien bekräftar min teori att högerpolitiker använder cykling som ett sätt att plocka billiga politiska poänger snarare än att göra något verkligt bra.

    • Budet

      Inte hos mig, jag har rötat moderat i alla val sen -76 men nu kommer MP få min röst! Hamillton är ett skämt som borde tvingas cykla genom stan året runt en hel mandatperiod!

  • Mr P

    Jag såg också en skylt, på Götgatan. Idén är bra att skapa stråk med kontinuerlig standard. Men var är standardhöjningarna? Holländarna har kontinuitet i utformning som ett av fem huvudsakliga designkrav. Med tanke på det är det lite pinsamt att börja med att marknadsföra en sträcka som har fem – sex olika utformningar och därmed uppsättning av regler för cykeltrafikanter. Från Slussen: Cykelbana – blandtrafik – gångfartsgata – blandtrafik – cykelbana – cykelfält – cykelbana – kombinerad gång- och cykelbana. Sedan kan vi också titta på vad som gäller i de större korsningarna – egen cykelsignal – högerregel? (900 cyklister i rusningstimmen ska väja för enstaka bilar…), gemensam signal med motortrafik (cykelbox som ej går att nå pga parkerade bilar, signal med motortrafik på båda sidor), många rödljus som fungerar dåligt eftersom fotgängare får rött trots ingen biltrafik – de går ändå – uppmärksammar inte alltid cyklister på cykelbanan. Smalt generellt med stolpar i/ invid cykelbana med chikaner på Götgatan vid Skrapan som håller låg trafiksäkerhetsstandard. Jo, jo. Kan någon ta med Ulla och Madeleine att cykla denna sträcka i rusningsstid tillsammans med 20-30 andra i samma våg, så att de förstår läget. Det vore nog bra.

  • Olof E

    Någon som vet när cykelparkeringen kom med i planerna för arenan? Och varför blev det just 1000 st? Fotbollsfans på cykel har jag inte sett ännu men det är kanske framtiden. Tanken svindlar. Polisen får separera olika supportergruppers klungor och med motorcykeleskort försöka leda black army till solna på befintligt cykelvägnät..

    • den som bor i stan och åker kommunalt till evenemang i stan måste ju vara gälen! det är ju fullpackat på tuben! vettif cykelparkering är alltid bra. credit where credit is due.

      obs: har bara sett bilder, vet inte om den är vettig.

  • Fredrik Jönsson

    Ett stalltips till alla som jobbar med cykelbanor är att när den där cykelsymbolen ni målar på dem inte får plats är banan för smal. Så, en liten enkel komihåg, gratis ifrån mig.

    • haha Fredrik! the joke’s on you

      På Birger Jarlsgatan har man sett till att lösa problemet genom att använda en mindre cykelmyra! Säg inte att staden inte kan problemlösning! allting går om man bara vill [se till att bilarna ska fram till varje pris]!

      • Fredrik Jönsson

        Jo, jag vet, den finns på flera ställen, Surbrunnsgatan t.ex där cykelbanan egentligen inte fick plats. Men jag kände att det var för dumt för att ens kommentera och att den cykeln tror jag ändå att alla begriper är ett orimligt mått.

  • AndreasD

    Hahahaha… När inte sakskäl bevisligen haft effekt de senaste åren så får vi hoppas att den ironiska generationen kan krama ur lite sköna beslut MED genomförande av Staden.

    Keep up the good work Lads!!!