Götgatsbacken blir prioriterat ”Huvudcykelstråk”

| 64 kommentarer

En annan sak med den där kartan från det där pressmeddelandet, är att den pekar ut Götgatsbacken som ett av de ”huvudcykelstråk” som alltså ska vara extra prioriterat för den planerade ”Cykeljouren” (och jag vill passa på att inflika att vi gillar att det kommer en cykeljour!). Grejen är att Götgatsbacken är gågata. Så här ser det ut:

Sträckan är ökänd, både bland cyklister och fotgängare som en riktigt dålig lösning för pendlingscykling i den mängd som faktiskt rör sig där. So, kan alltså en populär gågata också vara ett prioriterat huvudcykelstråk?

Jag är inte säker på att fotgängarna kommer omfamna idén…

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Mer cykling och poliser i media | Cyklistbloggen()

  • Krister Isaksson

    Såklart det går att ha gång OCH cykel på Götgatsbacken. Men inte som det ser ut i dag och inte som den beslutade ombyggnaden staden tänker bygga. Och alternativet med en för smal, motriktad cykelbana, på Repslagargatan är ju under all kritik. Inget annat alternativ kommer att vara lika gent som denna sträcka och troligen inte snabbare. Ni hyllar ju ofta Holland på Cyklistbloggen och se här några exempel på hur man där hanterar gående OCH cyklister på bilfria områden/sträckor:

    http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-2.htm

    http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-6.htm

    Skulle detta vara smärtfritt att införa på Götgatsbacken? I helvete heller, men det handlar också mycket om att vara tydlig och konsekvent samt att vara uthållig.

    • Anders Andersson

      Fina exempel – men saknas fortfarande exempel på någon som har löst knuten med att ha pendlingscyklister som susar fram i 35-40 km/h på en gågata där flanörerna ska kunna zig-zagga fram från sida till sida, gå ut med hunden och 15 shoppingkassar, sitta på café etc.

      Inget av dina exempel visar något sådant (även om de är inspirerande förebilder för andra situationer)

      PS – noterar att man även i Holland ställer träd mitt i cykelbanan 😉

      • Krister Isaksson

        Och var och vilka cyklar i 35-40 km/h på gågatudelen, även utan några gående? Du är inte lite slarvig i din beskrivning, men visst, vill man inte analysera och förstå så kan man ju beskriva det som du gör.

        • Anders Andersson

          Hela tråden handlar om att Götgatsbacken ska uppgraderas till pendlingsstråk – vilket om du läser lite i trådarna här på bloggen tolkas som att cyklister ska kunna färdas snabbt, enkelt och konfliktfritt.

          Om du anser att ett pendlingsstråk innefattar att man måste cykla långsamt – så visst, och jag kan absolut hålla med dig… men jag har inte uppfattat den tolkningen vara så vanlig på denna bloggen.

          • Krister Isaksson

            Kanske ska informera dig om att jag är en av dem som arbetat fram stadens nya cykelplan. Nej man ska helst inte behöva cykla sakta, det handlar i detta fall snarare om vilken faktisk hastighet cyklisterna klara av att hålla på denna del av Götgatsbacken och vilka alternativ som finns till
            sträckan. Dom mätningar som är genomförda visar att sk fria cyklister har en medelhastighet
            på krönet av Götgatsbacken på ca 12 km/t södergående och 17 km/t norrgående.
            Vad som glöms bort är backarna som finns från bägge håll och som gör att det av naturliga skäl är låga hastigheter för cyklister på Götgatsbacken. Enda sättet att öka den medelhastigheten
            är elcyklar eller att spränga bort stora delar av krönet. Så talet om 30, 35 eller 40 km/t här är ju inte särskilt aktuellt. Snarare handlar det här om yta, separation och grundläggande framkomlighet. Och det är precis det som exemplen från Holland visar, som också många gånger är pendlingsstråk där antalet cyklister många gånger är större än på Götgatan/Götgatsbacken. Det är även där fullt av gående, butiker, cafeer, pubar mm. Precis som på Götgatsbacken.

            • Anders Andersson

              Fast just medelhastighet är kanske ett lite väl trubbigt mått att planera cykelinfrastruktur efter 😉

              • Krister Isaksson

                Nej såklart inte och det är ju inte detta som jag enbart beskriver men om du orkar läsa allt, tänka lite och sätta det i sitt sammanhang kanske du klarar av att förstå. Om inte så avslutar vi detta försök till dialog.

                • Anders Andersson

                  Om DU orkar läsa, så kan du kanske bli varse att vi har väldigt lika åsikter om Götgatsbacken. Det blir lite larvigt när du försöker klappa folk på huvudet och inte ens inser det 😉

  • Man borde flytta cykelstråket ner i tunneln, det är mitt förslag. Ta en fil i biltunneln som går under backen och gör den till cykelbana, avskärma med glas och betong för att minska bullret.

    Mitt förslag:

    http://cykelrapporten.se/melding/808/cykelbana-i-soderledstunneln-istallet-for-gotgatsbacken

    Det finns två sidor av tunneln, en av dem borde gå att göra en cykelbana genom. Varför ska vi cykla över en enorm backe när det ändå finns en tunnel?

    Tycker också att en cykelbana i mitten av Götgatan i avvikande färg skulle lätt kunna avvärja mycket av problemet för de ”långsammare” cyklisterna i förlängningen.

    • Anders Andersson

      Blir det inte både säkerhetsproblem och hälsoproblem? – luften i biltunnlar är väl den värsta vi har i stan – kanske krävs att man gör dyra ventilationstorn var 500:e meter eller i alla fall kör energislösande fläktar dygnet runt (hälsoskyddsregler kan vara väldigt fyrkantiga…)

      Skicka in förslaget till Trafikkontoret – som en officiell skrivelse, då måste de svara formellt på den.

      • Den totala sträckan från Hornsgatan till Folkungagatan är inte mer än 400m och jag har cyklat den flera gånger, luften är inte så dålig och det går fort att cykla igenom. En mycket snabbare väg än Götgatsbacken. Dock är den läskig som den är idag, men en cykelbana skulle lösa det problemet.

        Det finns dessutom redan fläktar i tunneln. Om man sätter upp höga glasbarriärer så löser man luftproblemet och bullerproblemet.

        Rösta på förslaget på cykelrapporten så blir den officiell 😉

        Jag misstänker dock att det kommer avfärdas med samma argument som du beskriver, Tk är inte känt för nytänkande.

        • Anders Andersson

          Nja – vill man påverka så måste man följa spelreglerna – skicka in ett medborgarförslag. Helst skriftligt, gärna med epost-kopia till Ulla Hamilton.

          Jag menade framför allt tunnelsäkerhet: hur klarar cyklister en tunnelbrand, är sprinklersystemet anpassat för cyklister, vad händer vid ett klorgasutsläpp, en metangasexplosion, en sladdande buss, en lastbil som får släpet på tvären etc. Det är oerhört strikta regler för sådana ytterst osannolika händelser och ansvaret faller alltid tungt på väghållaren, även om det egentligen är någon annans fel. Tror ingen vill se rubrikerna efter en tunnelbrand med cyklister i tunnel…

          Lika strikta regler gäller säkert partikel- och NO2-halter (som alltid är skyhöga i tunnlar). Och kanske buller? Även om det egentligen inte är så farligt för 99 % av oss, så måste regelverket täcka kanske 99,99 %.

          Men skriv en inlaga, så måste de utreda frågan.

          • Kenneth Medin

            Utmärkt idé att dra cykelbana i tunneln! I Gårdstenstunneln går cykelbanan genom samma tunnel som bilarna med bara en avbalkning emellan, knappa 300 m långt. http://goo.gl/maps/YLPui med cykelbanan till höger i bilden.

        • Linda Kummel

          Södertunneln har nyss preparerats med en särskild färg för att NOx-halterna inte skall bli så höga (fotokatalytisk rening). Vet ej hur resultatet blivit, men luften är troligtvis inte så dålig som den varit tidigare i tunneln. Fläktar finns också redan, men tanken med färgen är förutom värdet i att få ner halterna av Nox också att kunna släppa på fläktandet och således minska energiförbrukningen.

          • Anders Andersson

            Som sagt – idén verkar väl värd att utreda. Dmitri – kan du inte skriva ett riktigt brev till kommunen?

            • Problemet är att jag har sett hur svaren brukar vara på den typen av skrivelse. ”Tack men nej tack. Nu är det besvarat!”. Men visst, det kan vara värt det. Ska undersöka hur man gör.

      • Säkerheten är inte ett problem – hela sträckan är en av/påfart där hastigheten är relativt låg och en betongvägg skulle skapa både upplevd och verklig säkerhet.

  • Richard

    Jag undviker Götgatsbacken och tar hellre Repslagargatan även om den är enkelriktad norrut. Den snutten är nästan alltid bilfri, är bred och jag slipper åka slalom mellan folk. Och hittills har jag aldrig stött på en polisbil 🙂

  • Jocke von Scheele

    *stön*
    Det där är det allra dummaste stället i hela cykelstockholm, tror jag. Vilket inte vill säga lite. Och nu ska det framställas som något slags bra lösning?! Bort med cyklarna från Götgatan! Fixa alternativa vägar! Den som tror att man kan blanda cykel- och gångtrafik har inte förstått något om vilka villkor som gäller för cyklar och bör entledigas från alla beslut som rör cyklar.

  • Anders Andersson

    I cykelplanen står att Götgatsbacken ska göras om.

    • Nå. jag ser bara att den är markerad som pendlingsstråk, med ”nyanläggning” på kartan och att den nämns som ett ställe med mycket högt flöde (och på Hornsgatan står det ”breddning”, där det alltså finns andra beslut om att göra om en 1 meter bred cykelväg, till 1,30, där planen stipulerar 2,25)

      Däremot har kommunen lagt ett förslag på att leda om trafiken till parallellgatorna:http://www.cyklistbloggen.se/2012/10/stopp-for-cyklister-pa-gotgatan/

      Så frågan är, vilken hand är det som bestämmer?

      • Anders Andersson

        På Cykelplanens karta över prioriterade åtgärder står det nyanläggning, så det får man väl tro på. Insynsbeslutet säger att det ska byggas en parallell bana som avlastning – inte omledning – så de besluten är kongruenta.

        Det man kan utläsa av cykelplanen är i alla fall att man är medveten om att det inte fungerar bra idag och att man tänker göra något åt det. Så där slog du nog in en öppen dörr 😉

        • Då är frågan, i Cykelplanen står det att hela Hornsgatan ska breddas och nyanläggas enligt planens specifikationer. Betyder det att det pågående renoveringsarbetet rivs upp?

          I förslaget att lägga om till parallellgatorna pratar de om att bygga klart hela gågatan så att den faktiskt blir gågata. I Cykeplanen märker de uop gågatan som pendlingsstråk.

          Vilket gäller?

          • Fredrik Jönsson

            Det beslut som finns om Götgatan är det som är taget 2012-10-18, jag tror att det är förslag 6 i dokumentet som jag länkade till tidigare och finns som bilaga till protokollet som är avsett att genomföras, men minns inte exakt.
            http://insyn.stockholm.se/trn/insyn.aspx?page=record&nodeid=476384

            Men konkret, cykeltrafiken ska inte tas bort helt ifrån Götgatan. Det finns förslag på att komplettera den med Repslagargatan.

            • Anders Andersson

              Beslutet är väl bara att Trafikkontoret ska fortsätta att utreda – med huvudinriktningen gågata på Hornsgatan.

              En fråga till Christian – ser det verkligen lika dant ut under pendlingstid sisådär kl 7.30? Har svårt att tro att gångtrafikanterna irrar lika planlöst vid den tiden… även om man som cyklist alltid kan tycka att fotgängare är oförutsägbara och inte ser sig för utan bara kliver rakt ut framför en….

              • Fredrik Jönsson

                Ja, genomförandebeslut verkar inte vara taget, jag hade för mig det, men hittar inget sådant nu. På morgonen är det inget problem att ta sig igenom Götgatan utan det är eftermiddagarna. Sedan tycker jag kanske inte att det är en enorm störning att ta det lugnt de 200m det kan röra sig om, det är nog mer fotgängarna som tycker att det är problematiskt än cyklisterna. Det är möjligt att man kan få till en bättre uppdelning med de föreslagna åtgärderna. Det lär iaf inte bli sämre.

                • Anders Andersson

                  Knepigt ställe – men enligt utredningen så är det 4 gånger fler fotgängare än cyklister som rör sig där, så det är nog rätt att prioritera gågata, även om det skulle strida mot en bokstavtrogen tolkning av cykelplanen. Vad skulle alternativet vara? – en södertunnel för cyklister?

                  • Jag är helt för att slopa gågatan för cyklister. Hoppas innerligt att de gör en bra omledning till parallellgatorna som ändå är lågt trafikerade av bilar, åtminstone när jag gått där.

                    Min poäng är huvudsakligen att den ena handen inte verkar veta vad den andra gör i Stadshuset.

                    • Anders Andersson

                      Vad jag kan se så är det samma beslutande och samma beredande enhet i bägge fallen, så om inte just dessa tjänstemän är schizofrena så är de nog medvetna om frågan. Och jag ser heller inga motsättningar – det verkar vara helt kongruenta beslut..

                    • Inga motsättningar? Å ena sidan ska sträckan vara pendlingsstråk med breda cykelvägar, å andra sidan gågata med blandtrafik?

                    • JohanJohnsson

                      flanörer(gågata) och pendlingscykliter(breda cykelbanor) bara i dom två orden så finns det hur många motsättningar som helst eller?? ska vi bygga infrastruktur där dessa klämms ihop och tro att det inte skapar motsättningar??

                    • Anders Andersson

                      Och — ditt bättre förslag?

                      Götgatan måste fortfarande härbärgera
                      15 000 gående per dag – och det är ”bara” 3 700 cyklister – koncentrerade till morgon och eftermiddagsrusning, Det finns få vägar förbi området.

                      Repslagargatan som avlastning för cyklister under
                      rusningstiden är inte en optimal lösning för cyklister – men kom med något bättre förslag istället!

                    • Arne B

                      Skulle man inte kunna avdela en yta i mitten av vägbanan på t ex 3 meter i avvikande färg, och med en svag, sned avfasning för att åstadkomma en snäll nivåskillnad? Ytan skulle vara förbehållen cyklar, och det blir gott om plats för gående ändå.

                      Om fotgängare och cyklister ska kunna dela utrymmet på ett någorlunda säkert sätt, behövs någon form av struktur. Nu är det bara kaos och anarki, vilket leder till irritation och onödiga incidenter.

                    • Anders Andersson

                      Jag är tveksam till att det funkar – om inte ens en abrupt
                      nivåskillnad på 15-30 cm + staket kan hålla fotgängarna borta från den cykelbanan längs Strandvägen – trots att de har 10-15 m bred,
                      attraktiv promenad längs vattnet hur ska man då få fotgängarna på
                      Götgatan att inte zig-zagga fram när det ligger affärer på bägge
                      sidorna?

                      Tror detta bara skulle leda till ytterligare konflikter och ytterligare cykelhat – eftersom cyklisterna nu förvisso skulle ha rätten på sin sida, men gångtrafikanterna skulle inte erkänna detta och istället bara bli arga på cyklister som först skrämmer dem och sedan hävdar sin rätt. Här är vi nog i samma situation som bilisterna gentemot oss – vi måste lämna plats åt andra även om vi formellt skulle ha rätt till väg.

                      Problemet är ju att i den täta staden finns inga ytor för flanerande utom gatorna – och i nålsögon som denna plats måste nog pendeltrafiken stå tillbaka för detta.

                    • Fredrik Jönsson

                      Jag tror också på alternativ, men de kan ju inte vara hur knöliga som helst. Men för mig som ska öster om Götgatan är Katarinavägen ett bättre alternativ.

                    • Där håller jag med dig. Jag tror dessutom konflikterna skulle bli ännu större, eftersom pendlingscyklisterna skulle ta det som intäkt för att höja farten ytterligare. Vilket skulle uppfattas som att cyklisterna är tokar som kör racer på trottoaren/gågatan.

                    • En sådan cykelbana mitt på götgatan skulle nog vara för de långsammare cyklisterna och inte rekommenderad som pendlingsstråk, mest för att minska konflikter för de cyklister som faktiskt ska någonstans på götgatan. Sen kan man pendla genom Södertunneln 😉

                    • Linda Kummel

                      Det går att att dela upp gång- och cykeltrafiken på den viktigaste ”gågatan” i Lund, Lilla Fiskaregatan. Lund är ju mycket mer cykelstad än Sthlm och här är cykeltrafikanterna många. Logiskt nog sammanfaller gågatan med det genaste och viktigaste cykelstråket, vilket brukar vara fallet i de flesta städer. Städer funkar så. Däremot så klagas det även i Lund: cyklister gillar inte beläggningen, gående ser inte cykelmarkeringarna osv.

                    • Anders Andersson

                      …men ingen skulle komma på tanken att cykla 35-40 km/h på L:a Fiskaregatan i rusningstrafik… Så visst går det att dela upp fotgängare och cyklister, men den pendlingsstråk-standard som Christian efterlyser lär det inte gå att ordna på Götgatsbacken.

                    • Linda Kummel

                      Jodå Anders, det går ganska fort särskilt på morgonen då många lundabor är på väg till tåget, men 30-40 km/h cyklar man sällan inne i Lund. De hastigheterna har man möjligtvis på cykelbanor utanför stan, så även om infrastrukturen följer med så sjunker hastigheterna till ett lugnare tempo. På morgonen är det dock få flanörer ute i cykelbanan, och leveranser och sophämtning till butiker har också förlagts så på dygnet att de inte stör cyklisterna. Så är det inte på Götgatan utan morgontid behöver man kryssa mellan gående, sopbilar, budbilar och cyklister som kommer på ”fel” sida för att det helt enkelt inte går att ta sig förbi de hinder som finns i vägen.

                      Cykelplanens standarder kommer att vara svåra att uppnå här, men det står också tydligt i cykelplanen att det kommer vara svårt att genomföra dessa standarder stenhårt i alla delar, särskilt i innerstaden där det finns många som gör anspråk på samma utrymme. Då behövs det i stället ytterligare insatser, som till exempel en mycket tydlig utformning, alternativa vägvalsmöjligheter, grön våg efter cyklisthastighet och andra insatser som gör gatan vettig att cykla på trots att cykelplanens breddmått inte nås.

                    • Anders Andersson

                      Jag vet – har bott många år i Lund (även om jag mest cykelpendlade till Malmö och därför inte behövde stångas så mycket på L:a Fiskaregatan)

                    • Anders Norén

                      Eftersom Lund är en cykelstad så är de flesta fotgängarna på Lilla Fiskaregatan emellanåt där som cyklister och de flesta som cyklar på Lilla Fiskaregatan är emellanåt där som fotgängare. Även om det gnälls en del på Lilla Fiskaregatan så finns en ömsesidig förståelse mellan trafikantgrupperna, helt enkelt eftersom de överlappar varandra. (De höggljudda grupper som kräver cykel- och bussförbud på både Lilla Fiskaregatan och Klostergatan är nog folk som vare sig cyklar eller åker buss.)

                      Något säger mig att det med Götgatsbacken i Stockholm är som med Drottninggatan i Gävle: även om de som cyklar där nog också är fotgängare emellanåt så utgörs majoriteten av fotgängarna av folk som aldrig sitter på en cykel över huvud taget. Då blir svårt med den ömsesidiga förståelsen.

                    • Eftersom en kollektivtrafiksknutpunkt ligger där: Slussens T-banestation och busspaviljong, så är det precis så. Här kommer massor av kollektivresenärer på väg till Söder ut rätt i gatan och det är som gjort för konflikt.

                    • Gör man bara korsningarna Götgatan-Högbergsgatan och Repslagargatan-St Paulsgatan ordentliga så tycker nog jag att Repslagargatan är en alldeles utmärkt lösning för cyklister. Men det är jag det.

                • Erik Johansson

                  Nja det kan vara rätt körigt på morgonen också, men visst mest folk på eftermiddagen. Jag gillar Götgatsbacken, men jag tar den aldrig när jag har pendlarstress utan ser den mest som en trevlig stadsutflykt.

              • Det där var ju just när jag pendlade hem från jobbet. Tror det är filmat vid halvfemblecket.

        • Fredrik Jönsson

          Förväntar man sig en bred cykelbana med hög framkomlighet på gågatsdelen av Götgatan lär man bli grymt besviken, skulle jag tro.

    • Fredrik Jönsson

      Det finns planer, eller det är till och med bestämt, att gågatsdelen på Götgatan ska göras om, men det ska fortfarande vara en gågata på i stort sett samma villkor som idag såvitt jag vet. Bara inte fullt så dålig. Det ska snarare göras tydligare att hela gatan är en gåyta.

  • Så vidare huvudcykelstråk = gångfart och företräde för gående. Borde man inte få förvänta sig att cykla snabbare än 5-10 km/h utan att få böter? (Inga gående i närheten). Någon som vet vad som bedöms vara ”gångfart”?

    • Fredrik Jönsson

      5-7km/h har jag sett någon uppgift om.

      • Jag vill minnas att polisen som pratade om att g/c-bana=gångfart sa det också

        • Erik Johansson

          Kommer också ihåg det (källa?), men det kändes som ett väldigt löst citat. Tror inte att någon vill ha 7km/h på gc-bana, om man har tänkt lite på det.

          • Det är därför vi inte gillar g/c-gata. Den har ”cykelfart” så länge den är tom och ”gångfart” så fort det dyker upp en fotgängare.

            • Erik Johansson

              Det finns en risk med att säga så här, om du säger att den infrastruktur som byggs för att cykla i max 25 km/h egentligen är byggd för att bara cykla i 7 km/h för det mesta. Så misstror jag dig ganska mycket, och i sådant fall så har alla rätt när de säger att cyklister kör som djur med lycrapäls.

              Så återigen [citation needed]? Vad jag kommer ihåg var det någon polis som sa det i förbifarten, inte någon lag, förordning eller liknande.

              • Jag hittar ingen hänvisning till km/h, men här är polisuttalandet:

                http://www.cyklistbloggen.se/2012/04/hur-fort-far-man-cykla-2/

                http://www.cyklistbloggen.se/2012/05/stockholms-nya-pendlingsstrak-ar-gangbanor/

                Det de utgår från är Trafikförordningens 2:a kap, 1§ som lite sammanfattat säger att man ska anpassa hastigheten till omständigheterna.

                Därifrån är det väl en tolkningsfråga vilken ”omständighet” en fotgängare utgör.

                • Erik Johansson

                  Javisst du kan bli tagen om du kör vårdslöst på cykelbana det är väl självklart, men han nämner väl inte gångfart i sitt andra svar. Det är lite tveksamt av dig att upprepa detta, tror inte att den trafikpolisen står bakom det han sa om gångfart idag.

                  Men visst Årstabron olycka med tvååringen gör det väl till ett intressant ämne, 25 km/h är ju ”relativt” fort att köra in i någon.

                  • Problemet med g/c-banor är att det blir oerhört otydligt vad som gäller. Ytterst är det såklart alltid en domstol som avgör hur Trafikförordningen ska tolkas i sammanhanget:

                    ” För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
                    En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.”

                    Men jag tror inte det är helt orimligt att tro att man hamnar i en situation som innebär att farten var ok om ingen skadades, men att den borde ha varit gångfart om någon skadas.

                    .