Apropå trafiksäkerhet för cyklister

| 16 kommentarer

Apropå trafiksäkerhet för cyklister, det här är Hornsgatan i Stockholm. Mitt i det smala cykelfältet står det en reflexskärm. Det är alltså där det är tänkt att de ”oskyddade trafikanterna”, cyklisterna, ska passera till höger brevid lastbilen.

Under tiden känner sig tre av fyra stockholmare otrygga med att cykla i Stockholms innerstad. Kanske inte så konstigt.

 

Cyklingsgrejor juli 058

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Obamahindren fortfarande kvar | Cyklistbloggen()

  • Man undrar ju varför det inte finns bättre passage för cyklar där? Ett av körfälten borde tas i anspråk. Det är ju ändå så att det är ett körfält från hornsgatan som blir två, så det skadar väl inte om det förblir ett körfält en bit till… Någon som har ork att maila Tk och klaga? Kanske en bloggpost som vi kan sprida lite?

    • Anders Andersson

      Taxi måste ju ha nånstans att parkera…

  • Jocke von Scheele

    Precis sånt där beteende – ”Vi måste ställa ut den här, men den kan inte stå i vägen för bilarna – det får bli i cykelbanan.” tycker jag man stöter på hela tiden. Jag hade en kontrovers med Solna gatukontor för några år sedan när de skulle testa en ny, blinkande Herr Gårman-skylt vid övergångsstället över Centralvägen längs Solnavägen. Där är det väldigt trångt för cyklar redan innan, med en cykelöverfart som är kanske 70-80 cm bred, men de hade ändå ställt en betonggris med stolpe i, som de fäst den nya skylten i, på cykelbanan. Nu blev det _väldigt_ trångt. Jag ringde upp Solna gatukontor och fick till sist prata med gubben (det var, inte helt oväntat, en man i 50-60-årsåldern) som var ansvarig för skylten. Han förklarade att det var viktigt att ha skylten där, för den skulle testas. Jag sa då att det redan var för trångt och att skylten snodde i princip hela cykelbanan. Han förklarade då lite otåligt att det inte fanns någon annanstans att ställa den, att stå ute i körbanan gick inte. När jag sa att det inte var något bra ställe den stod på nu heller konstaterade han bara ”Den står inte i vägen där!” och sedan var samtalet över.
    Jag tror tyvärr det där är omöjligt att ändra på, tills det skett ett ordentligt generationsskifte hos tjänstemän och andra makthavare.

    • AndreasD

      Det du beskriver är mer irriterande och ledsamt än att infrastrukturbyggandet för cyklister är undermåligt. Här klarar man inte att hålla efter redan gjorda investeringar och det är undermåligt. Hellre att man lägger pengar på att hålla befintlig infra i god kondition (snöröjning, sopning, sådana här grejer) än att bygga nytt. Helst vill man ju ha både och men…

  • Anders Andersson

    Mycket illustrativ bild! Det är den du ska visa för Ulla Hamilton när hon tycker cyklister kräver för mycket.

    Om det är OK med dig Christian – alla ni med twitter etc – eller om ni föreläser: sprid bilden!

    (Det är sånt här jag tycker vi cyklister ska protestera mot – inte tjafs om några cm hit eller dit på en del av Hornsgatan som inte kommer att få kapacitetsproblem de närmsta 20 åren…)

    • Helt ok med mig. Men jag tycker två saker: dels att det är jävligt märkligt att det fortfarande ställs skyltar i cykelfälten, dels att fältet på den där sträckan är bisarrt smalt.

      Förra våren höll en kvinna på att bli överkörd just där. Jag låg bakom henne, vi rullade iväg från Götgatan och precis när hon skulle runda hörnet körde en vit skåpbil om och skar i högersvängen. Kvinnan fick kasta sig upp på trottoaren för att inte bli klämd, jag fick tvärnita för att inte köra in i den.

      Fältet just där borde vara mycket bredare och byggt så att det inte går att gena som bilist.

      Så för mig spelar bredden fortfarande roll, sorry.

    • Helt ok för mig.

      Men bredden är viktig, även där. Förutom att det är ett mysterium hur kommunen fortfarande kan tillåta sina entreprenörer att ställa skyltar i cykelbanan, så är fältet just där är extremt smalt.

      Förra våren höll en kvinna på cykel på att bli överkörd just där. Hon låg framför mig när vi väntade på grönt ljus vid Götgatan, bakom oss låg en vit skåpbil. När det blev rött körde vi och precis när kvinnan var på hörnet körde skåpbilen om. Den skar genom fältet så kvinnan fick kasta sig upp på trottoaren för att komma undan, själv tvingades jag tvärnita för att inte köra in i den.

      http://imgur.com/6x2bNgY

      Fältet borde vara bredare, underhållet så att de vita strecken syns och helst säkrat så att det inte går att gena som bilist.

  • Anders

    Ajdå, då bröt jag mot lagen då jag inte höll mig på ”cykelbanan” i morse.

  • eriksandblom

    Ja cykelfältet är ju så smalt så man var tvungen att märka ut det med en reflex, så att det syns ordentligt 🙂