Cykelambulanser mot trafikinfarkt

| 5 kommentarer

I helgen som gick testade Östergötlands läns landsting och Falck ambulans två cykelambulanser. Nu undersöker även Göteborgs och Stockholms landsting möjligheten att börja med cykelambulanser.

St John Ambulance - Cycle Response Units

St John Ambulance – Cycle Response Units. Foto: Danny McL, Flickr.

 

En av de största fördelarna med cykelambulanser är att de kommer fram genom svår trafik snabbare än konventionella utryckningsfordon, något som redan konstaterats i England där cykelambulanserna funnits sedan år 2000.

Rickard Lundin, områdeschef på Falck Ambulans i Östergötland intervjuas i helgens DN-artikel.

Enligt Rickard Lundin har cykelambulansen flera fördelar, men framför allt är det tidsvinsten där det råder trängsel. Det fick man bevisat redan första kvällen när de var ute bland firande studenter i helgen. Vid ett olycksfallslarm var cyklarna framme tio minuter före den vanliga ambulansen.

Sug på den. Tio minuter före den vanliga ambulansen. Jag är inte medicinskt kunnig, men jag har för mig att varje minut räknas vid t. ex. akuta hjärtproblem.

Skönt att även Sverige vågar prova cykelnymodigheter. Behöver vi nämna att cykelambulanserna i London firade 10-årsjubileum 2010?

Vi har tidigare skrivit inlägg om cykelambulanser i London, Cykelambulanser FTW och i en passus här. Besök även hemsidan för Londons cykelambulanser.

Någon mer än jag som gärna ser både cykelburen polis och ambulans på stan? Kanske med blåvita Revolights för bättre synlighet?

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Anders

    Äntligen !!!

  • Det kan vara bra om Transportstyrelsen kunde tillåta larmanordningar på cyklarna. Men jag vet inte om det går, då utryckningsfordon ska vara skärskilt markerade i vägtrafikregistret.