Dags för vårens ”Tack för att du cyklar”-påse

| 22 kommentarer

Giftbag

Nu på onsdag, den 22 maj, är det dags för Naturskyddsföreningens och Stockholms Stads ”Tack för att du cyklar”-påse igen.

Från klockan 07 till 08.30 står utdelare vid stadens infarter och på andra strategiska ställen. På vissa platser, som på Slussen, vid Stadshuset och i Kista finns också enklare service-stationer.
Här är listan över platser:

  • Alvik (Alviksplan, cykelbanan Måleributiken)
  • Hornstull, (cykelbanan vid det nybyggda huset)
  • Ekelundsbron (Solnasidan)
  • Slussen (utanför restaurang Blå dörren). Inklusive cykelmek vid Hilton/cykelpumpen
  • Slussen 2 (Saltsjörampen)
  • Nya Årstabron, (Tantosidan, vid gångbron)
  • Lilla skanstullsbron (vid rondell/bussfil nedanför Folksam)
  • Hammarbyfärjan (Södermalmssidan)
  • Roslagstull (norra sidan). Inklusive cykelmek
  • Stadshuset (mitt emot Stadshusgrillen). Inklusive cykelmek
  • Norrtull (vid infarten mot Stallmästargården)
  • Lidingöbron (Ropstensidan)
  • Sankt Eriksplan
  • Raoul Wallenbergs torg. Inklusive cykelmek
  • Älvsjö station (i närheten av cykelgaraget)
  • Kista (under bron där Kistagången går under Torshamnsgatan). Inklusive cykelmek
  • Hökarängen (korsningen Örbyleden/Lingvägen)
  •  

    För den fulla listan och en karta över var du kan lägga vantarna på en ”Tack för att du cyklar”-påse, kolla hos Stockholms stad.

    Författare: Jeroen

    Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Ms_Xx

    Jag missade årets gåva, vid Stadshuset 08:40 var det tomt, liksom på Slussen 08:50. Mötte inga med påsar heller. Tidigare år har jag alltid fått en påse vid Slussen runt 08:50 (de skulle bara dela ut dem till 08:30 i år dock, märklig tidsgräns, mitt i morgonrusningen).

    Tror att de slutade att dela ut för tidigt på flera ställen, jag borde ha mött en hel del som fått påsar vid Skanstull före 08:30 annars.

    Ahja. Sånt är livet när man har möten som prickar in exakt cyklisttackutdelningstiden. Tråkigt att bara morgonpigga cyklister premieras dock (många börjar ju jobba först nio).

  • Kristofer Karlsson

    Ingen utdelning 8:15 vid slussen/skeppsbron – däremot stod det två obemannade clas-ohlson-kartonger där så någon form av ambition fanns i alla fall. Nybroplan var mer pålitlig. Detta är för övrigt precis samma erfarenhet som jag hade från förra året.

  • AndreasD

    … och vid Alvik hade de stått men var tyvärr inte där fulla tiden ut noterade jag. Jag behöver inga sakpresenter – jag behöver ett Trafikkontor som tillser att de får vad de betalar för i sin relation med sina entreprenörer. Dvs. att de snöröjer tillfredsställande, att de tar bort gruset på fulla längden av cykelbanan (och inte slutar för att en passage är lite smalare), att de kommunicerar med Polisen/P-vakterna om behovet att få bort de parkerade bilarna i cykelfälten. Detta skulle kunna vara en skön början!

    Det hade varit ett underbart Tack från Stockholm!

  • Jan

    Passerade Roslagstull och Stallmästaregården klockan 07:40. På ingen av platserna delades påsar ut.

  • Christer Holmström

    Vi får väl hoppas att DN:s Hanne Kjöller får en påse i år. Förra året
    gnä.. hade hon ju synpunkter på Stockholms stads ”generositet” mot cyklister.

  • Ms_Xx

    Hm. Återigen en station vid Stadshuset, precis där jag cyklar. Enda grejen är att jag ALDRIG har hittat den stationen, får alltid min påse vid Slussen, 10min senare. Så himla märkligt.
    Hoppas att de delar ut nåt bra i år! Sadeltrasan, benreflexerna och lysena räknar jag dit. Reflexvästen, nja… har sett 2 pers använda den, nånsin. VAr tvungen att fota den ena, så unikt var det 🙂

    • Å fasen! Jag har sett reflexvästen på ganska många (däribland på en motorcyklist :), kan det bero på att jag cyklar in från förorten och att det är mörkare där? @perankersjö har redan avslöjat vad som finns i påsen i år: https://twitter.com/perankersjo/status/336752115861037056

      • Ms_Xx

        Aha, men vad bra! Din teori låter rimlig f.ö. Kanske är innerstadscyklisterna mer fåfänga också?

        Hm. Jag kanske missar påsen i morgon (möte just under utdelningstiden), känns som om det inte är nån större katastrof (men den kanske är jättepraktisk, vad vet jag…) 🙂
        Tack för infon!

        • Richard

          Klart vi i innerstan är mer fåfänga 🙂 Jag skulle ALDRIG ta på mig en reflexväst när jag cyklar. Däremot har jag alltid en i bildörren om jag får punktering när jag åker till landet. Jag vill gärna synas när jag är på väg till bagageluckan för att hämta varningstriangeln.

          • Ms_Xx

            Haha, jag har klippt sönder en reflexväst och sytt en mycket mer diskret och innerstadsmässig egen, reflexväst light. Ser helt okej ut faktiskt, och så slipper jag bli påkörd av arga taxichaffisar som ”inte såg”. Jag syns. Sjukt skönt, satte faktiskt på mig den i ilska igår när jag höll på att bli nedmejad av en mötande taxi på Tjärhovsgatan (han blev antagligen sur för att jag cyklade mot körriktningen, även om jag var på en cykelbana, på väg åt rätt håll, den syns väl inte så bra). Med den på beter sig bilisterna helt annorlunda (sjukt skönt).
            Var även med om en olycka älg/bil utan att ha en relfexväst med, fick använda mina små cykelreflexer och vifta med för att stoppa fler bilar från att åka in i älgen som blockerade vägbanan i kolmörkret, då lärde jag mig den lilla detaljen också. Reflexvästar är the shit ibland… 🙂

            • Richard

              Vilken mardröm att köra på en älg i mörkret och sedan bara ha små cykelreflexer att vifta med! Jag har också haft samma upplevelse på Tjärhovsgatan. Det är som om taxibilarna siktar in sig på oss! När det är en dubbelparkering och jag fått stanna flera gånger fast det borde vara tvärtom då hindret är på deras sida!

              Den här jackan skulle jag dock vilja ha men den verkar vara helt omöjlig att få tag på. Hela jackan är en enda stor reflex! Supercool! Om någon äger den i Large och vill sälja så hör av er 🙂

  • Tor Sandqvist

    Att de tackar en för att man cyklar måste ju rimligen innebära att de inte kan föreställa sig att någon i Stockholm skulle cykla av egenintresse, som till exempel för att ta sig från en plats till en annan på ett snabbt och bekvämt sätt. Och det kan det ju ligga någonting i. Man väntar med spänning på den dag då de mentalt börjar koppla ihop detta förhållande med den rådande infrastrukturella situationen, snarare än med färdmedlet som sådant.