Cykelkörkort för bilister?

| 29 kommentarer

Det talas ofta om att Stockholms cyklister borde tvingas ta körkort. Men 92% av oss har redan det och jag tror det är rätt många cyklister som också faktiskt kör bil. Vi har alltså rätt bra pejl på villkoren för bägge trafikantslag.

Frågan är hur det är åt andra hållet. Hur många bilister har koll på saker som vad en cykelbox är och var det finns cykelfält. Och åt vilket håll de går?

Göteborgsposten

Göteborgsposten

Som den här trafikanten som postar en rant om cyklister på Instagram med ett foto från Götgatan. Där cyklisterna lugnt står och väntar på grönt ljus i den cykelbox de ska stå i.

Vilka jävla idioter, det svärmar av cyklister. Ni har ett fält och inte hela vägen… #brinner #roadrage

Det smala cykelfältet på platsen på fotot ovan ligger på vänstra sidan på trottoaren och går i andra riktningen, upp mot Högbergsgatan. Så här ser platsen ut, stopplinjen innan cykelboxen syns under den vita bilen:


View Larger Map

 

Cyklisterna står alltså precis där de ska och väntar på grönt ljus. Det här har hänt mig också, att ilskna bilister tutar för att jag tränger mig.

Eller som här, då en cyklist säger till en taxichaufför att hen inte får parkera i cykelfältet och får svaret ”det får jag visst”:

taxisthlm copy

Foto: Demi Barbanousse

 

Eller som här i en Facebooktråd som handlar om en cyklist som kör på vägen istället för på trottoaren, som kanske också är en cykelbana:

får gå på gångbana

 

Det stämmer ju som alla cyklister vet inte. Cyklister får inte köra på gångbana och inte heller på trottoarer.  Kortfattat så kan de här bilisterna inte aktuella trafikregler. Eller som den här Facebookaren:

köra om till höger

Och de flesta cyklister har koll på att cyklister absolut får köra om på höger sida. Ur Trafikförordningen 3kap 31§ :

Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

Inte sällan är det till och med byggt så i Stockholm – cykelboxar på vägar som inte har cykelfält brukar ha en lite öppning till höger där cyklister ska köra in.

Jag funderar på om det inte kan vara så att mycket av ilskan som riktas mot cyklister egentligen har med okunskap om nya trafikregler. Kanske dags för en upplysningskampanj riktad till icke-cyklande bilister? Vad säger Stockholms Stad?

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Det är cyklister eget fel om de dörras | Cyklistbloggen()

  • Arne B

    Lite trafikutbildning för motormän kanske inte vore fel:

  • Men inte är det väl så att trafikreglerna KRÄVER att vi cyklister absolut SKA stå i boxen.Boxen är ju till för att vi inte ska stå till höger framme vid korsningen och vara osynliga för lastbilschaufförer som svänger höger. Men vi skulle ju lika gärna kunna stå lite längre bak i kön. Vi behöver inte cykla om på högersidan ända fram till trafiksignalen, vi KAN ställa oss bakom bilen som är först i kön.

    Måhända är det detta som dels retar bilisterna – att vi fått en gräddfil och kan susa om och ställa oss framför alla bilarna – medan de får allt längre köer – dels gör dem nervösa för att vi dyker upp som svärmande bin som de inte riktigt hinner ha koll på – efter att hela bilkön har stannat och de börjar slappna av. Inte sällan kör vi ju om på bägge sidor.

    Vi kan å andra sidan hävda att vår fil var tom och att vi då som vilken bilist som helst i en tom fil ska fortsätta ända fram till signalen.

    Fast i det här fallet har vi ju ingen egen fil. Om då bilen placerar sig till höger i körbanan – kan vi då hävda att vi ska ha fritt fram till trafikljuset?

    • Nej, vi måste inte ställa oss i cykelboxen. Men den är inte bara till för att vi ska vara synliga för lastbilschaufförer. Den minskar också risken för påkörning av vanliga bilar som svänger höger och inte är medvetna om att cyklisterna som ska rakt fram kan komma från höger. Så i de fall jag kan så ställer jag mig nästan alltid i boxen eftersom det handlar om mitt liv.

      Alternativet på platsen då är att ställa sig som vilken bil som helst i kön, jag brukar till exempel göra det när jag tycker det är för smalt för att på ett säkert sätt nå fram till boxen till höger om bilkön.

      Men då blir effekten i praktiken densamma, man står framför en bil, även om det inte är bilen som står först vid rödljuset. Och det brukar vara ungefär lika impopulärt, jag har blivit tutad på både en och två gånger av bilister som tycker det är helt onödigt att jag står och tar upp plats i vägbanan.

      Poängen är att den här bilisten inte förstod cykelboxen alls. Den finns ju där av ett skäl.

      • Moped klass II får också köra om till höger.

        • Jo, moped klass II likställs ju med cykel i de flesta fall. (Om inte annat anges).

          T,ex, är är ju även moped klass II (två hjul), precis som cykel skyldiga att välja cykelbanan (om det är lämpligare till färdmålet).

      • Men om det finns en cykelbana till höger så har ju den stackars frustrerade bilisten helt rätt – det SKA inte komma cyklar från alla håll!

        De ska komma fram snällt en och en till höger om honom och ställa sig i boxen – och när boxen är full ska de lydigt rada upp sig på kö i cykelfältet.

        Om vi vill ha ett bra trafikklimat i staden så är kommentarerna till hans bild helt fel ute. Vi cyklister måste erkänna att inte heller alla vi sätter oss in i andra trafikslags förutsättningar och framför allt ska vi inte försvara andra cyklisters felbeteenden.

        • Nej, han klagade ju på dem som stod i cykelboxen eftersom han inte förstod att det var en cykelbox. Han ville att cyklisterna skulle hålla sig i cykelfältet som ligger till vänster i vägen (det är det som sträcker sig längs hela vägen och syns) och går i motsatt riktning.

          Åtminstone i sin första rant. Sen när folk påpekade hur det låg till så utvidgade han sin rant till en mer allmänt hållen: ” Ingen som medger eller ger ett erkännande om att cyklister kör både mot rött, för fort i största allmänhet.”

          Cykelfältet till höger på vägen är någon meter och syftar, utgår jag ifrån, till att göra en öppning i den heldragna linjen för att markera att cyklister får passera in i boxen. Finns på alla cykelboxar.

          • njae – han skriver så här i sitt förtydligande:

            ”tror du verkligen att det är bara cyklister framför? Det är runt hela bilen… Inkommande från alla riktningar.”

            Det låter snarare som att han blir frustrerad över att cyklisterna kommer bakifrån från både vänster och höger sida och står både bakom och framför bilen – alltså i själva körbanan och inte i cykelfältet, eller till höger på körbanan där cykelfält saknas. Dessutom kommer säkert några i motsatt riktning och kanske inte ens att alla dessa kör på cykelbanan.

            Jag har full förståelse för en stackars bilist i en sådan situation.

            Oavsett hur det egentligen var i just detta fall, så förekommer den situation jag beskriver väldigt ofta – och det är något vi cyklister måste ta åt oss av. Vill vi ha respekt och förståelse från medtrafikanter måste vi själva börja med att visa förståelse för deras situation.

            • Arne B

              Varför är den ”stackars bilisten” frustrerad? Hans egen bild visar nio cyklister framför honom som tillsammans tar upp lika stor plats som han gör ensam? Cyklisterna tar sig fram till och står i cykelboxen.

              Förståelsen för bilisternas situation lär vi ha, med tanke på hur många av oss som också har körkort. Den stora bristen går åt andra hållet.

              Inget av dina inlägg visar på någon förståelse för den cyklist du påstår dig vara. Dina resonemang liknar mest en motormans.

              • Per Eriksson

                Han är frustrerad för att det över huvud taget finns cyklister. Om de var runt honom på det viset när han körde så skulle jag förstå hans frustration. Men han står ju still! Så fort det blir grönt så löser allt upp sig. Alla cyklisterna sprider snabbt ut sig med sina olika hastigheter och tar sig in till höger.

                Det är ytterligare en fördel med cykelboxar. Snabba cyklister får ett tillfälle att köra om långsamma.

                • Han står still just när kortet tas – men innan dess rullade han – och även då kom det cyklister från alla håll, bakifrån vänster, bakifrån höger, framifrån etc.

                  Snart rullar han igen och då kommer ånyo ett gäng cyklister från alla håll, bakifrån vänster, bakifrån höger, framifrån etc.

              • Vad bilisten de facto säger är att han är frustrerad för att det dyker upp cyklister från alla håll – också från håll där han inte väntar sig och därifrån de inte ska komma om de följer trafikreglerna. Sen illustrerar han det med en bild på cykelboxen och så hänger alla upp sig på just det och för en halmdockedebatt om att han inte har fattat att cyklister får stå i boxen – trots att han upprepar att det inte handlar om boxen.

                Oavsett om just denna bilist har fattat eller ej, så uppkommer denna situation med cyklister från alla håll dagligen och ger oss cyklister lika dåligt rykte som de värsta bilisterna. Det är dags att sluta med sånt!
                – – –
                Och du har helt rätt – jag har noll sympati över för cyklister som anser att det är deras rätt att godtyckligt följa de trafikregler som passar dem, när det passar dem – och samtidigt kräva att cykeln ska behandlas som ett fordon likt andra och som inte har minsta förståelse för att de orsakar en allt hätskare stämning mellan bilister och cyklister. Sådana cyklister jämställer jag helt med de värsta cykelhatarna i bil.

                Jag cyklar dagligen drygt 2,5 mil i Stockholm. Har gjort det sedan 1985 och har ytterst sällan problem med bilister. Jag misstänker att det är en fråga om attityd och tydlighet. Visar du förståelse och respekt får du respekt och förståelse tillbaks.

                Däremot har jag inte kommit på något smart sätt att kommunicera med gångtrafikanter – särskilt inte sådana med lurar i öronen. Jag har svårt att förstå varför de envisas med att drulla runt på cykelbanan fast det finns en 15 m bred gångbana alldeles bredvid (typ Strandvägen eller Skeppsbron) – men det är en helt annan fråga.

                • Håkan

                  Anders Andersson, jag börjar nästan tro att du är ett troll som egentligen är en frustrerad bilist snarare än cyklist. I 70 år har bilisterna fått bre ut sig i stan på bekostnad av cyklisterna. Nu börjar vi ta tillbaka förlorad mark och då blir det naturligvis jobbigt för bilisterna. Nu är det en gång så att bilisterna på sikt kommer att få maka på sig mer och mer eftersom antal cyklister kommer öka och antal bilar i stan minska (förhoppningsvis). Ditt snack om att vi cyklister ska be om ursäkt för vår existens tänker jag inte följa, tvärtom, för min egen säkerhets skull så brukar jag demonstrativt ta all plats i världen och markera mycket tydligt när jag byter fil eller svänger, allt för att de ”stackars” bilisterna ska förstå att de ska hålla sig på mattan. /Håkan, cyklist OCH bilist. Ps. man skulle önska att dessa frustrerade bilister någon gång skulle tvingas cykla genom stan, så får de se hur det känns. Ds.

            • Så, han gnällde på något, men valde att ta foto på något annat. Det låter som en bra metod.

              Men oavsett så gäller poängen med inlägget: det här var en bilist som inte kunde aktuella trafikregler. Kanske borde han beredas möjlighet att fortbilda sig. För allas säkerhets skull.

              Sen kan vi såklart också vara förstående för hur jobbigt det är att sitta i bilkö.

      • Per Eriksson

        Bilar får köra om bilar till höger, om det är filkörning och hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre.

  • Taxin kan teoretiskt ha rätt att parkera där, om det gäller transport av sjuka personer.

    Men vanligen gäller parkeringsförbud.

    • Per Eriksson

      Jodå, så sa en taxichaufför till mig en gång som hade helt blockerat cykelbanan utanför NK så att det faktiskt inte gick att komma fram. Han hade en färdtjänstkörning sa han. Nå då kunde han väl ställt sig på trottoaren som är mycket större än cykelbanan.

  • Rasmus Kaj

    Det mesta ingår nog faktiskt i körkortsutbildningen. Problemet är bara att körkortsutbildningen för många bilister var väldigt länge sedan, vi borde helt klart införa ”aktiv förlänging” av körkort, dvs att när ett körkort går ut ska det inte räcka med ett nytt foto för att det ska gälla i tio år till, det ska till ny uppkörning och teoriprov också. Och gärna vart femte år i stället för vart tionde.

    • Åtminstone en informationskampanj kan jag känna…

      • Zäta

        Hör med motormännen, de är pigga på utbildningar och informationskampanjer 😉

  • Nääää, inte ska väl det behövas 😉