Betongsugga i gatan vid Kungsträdgården

| 70 kommentarer

Det här är förmodligen ett av Stockholms mest avspärrade områden och i slutet på veckan blev det etter värre. Av någon anledning spärras ett av körfälten för bilar av på Strömsbron. Så här ser det ut:

strömbron ett

 

Först en körhänvisning så bilarna svänger av vänster. Sedan bildäck:

Strömbron 2

Och till slut betongsuggor. Av någon anledning spärras också cykelfältet av med en orange reflexkon, vilket tvingar ut cyklisterna till vänster i vägbanan, innanför betongsuggorna:

Strömbron 3

EDIT: Det är ännu värre ser jag nu. Det rödljus som tidigare bara gällde bilfälten, gäller nu också *alla*cyklister i och med stopplinjen ligger efter den orangea reflexkonen på bilden här ovanför. Alltså inte bara de som ska följa med bilströmmen till höger upp på Stallgatan. Det innebär att de som ska över cykelöverfarten först måste stanna för det här röda ljuset, om det är rött, därefter cykla de få metrarna runt hörnet och återigen stanna och vänta på grönt på cykelöverfarten.

 

Det här blir ett bekymmer när vi sedan kommer fram till rödljuset. När de spärrade av med betongsuggorna spärrade de nämligen samtidigt av cykelöverfarten. Det betyder att tjugo-trettio cyklister, som det handlar om nu på sommaren, bäst de kan får runda muren och samtidigt tränga sig in bland fotgängarna på övergångsstället:

Samtidigt finns det en massa cyklister som inte ska svänga vänster över övergångsstället, utan som faktisk ska cykla rakt fram på bilden här ovan och fortsätta över Stallgatan. Och då blir det tvärstopp i den väntande klungan.

Det är är klassiskt usel trafikomledning. Bilvägen får tydliga skyltar i god tid, cyklister (och fotgängare) får klara sig bäst de kan. Att det ska vara så svårt.

 

 Videoversion finns här

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Richard

    Mitt sista inlägg i detta: Ta bort sista suggan. Då de flesta cyklar rakt fram kan alla fortsättningsvis hålla sig till vänster i det nya cykelfältet. De få som ska till höger får svänga upp till höger på den gamla cykelfältssnutten alternativt cykla bland bilarna i svängen. Det är trångt som det är med gående också.

    Kära gatukontor. A) Ta bort sista suggan. B) Skylta så vi cyklister hur vi ska cykla i denna trånga korsning.

    P.S. Björn! Du får inte svara på det här 🙂

  • CykelNisse

    Ibland är man extra glad för att slippa cykla dagligne i centrala Stockholm. Stå på er, protestera, förändra – det är det enda sättet att få det bättre.

  • Richard

    Jag tog mig tid imorse och steg av cykeln och stod i 20 minuter och iakttog trafikflödet. Varje gång det slog om till rött för bilar mot Stallgstan skulle alltid en bil köra mot gult som fick stanna när cyklisterna fick grönt. Varannan gång åkte en bil bakom även mot rött.

    Problemet med dessa bilar som får stanna är att de står kvar och väntar sedan på grönt. Då stoppar de upp de som kommer från Operan som får grönt. Köbildning som stoppar upp bilar från Stallgatan och sedan stoppas även bussar från Kungsträdgården.

    De flesta cyklar rakt fram. Jag antar att det kanske känns säkrare eftersom det blir trångt på andra sidan Stallgatan.

    Förslag: Flytta trafiksignal 5 meter bak och måla en cykelbox framför. Alla som ska mot Stallgatan använder den boxen. Alla andra som ska rakt fram svänger av som vanligt åt höger efter bron. Här blir det fortfarande trångt. Men då blir det inga proppar.

    Dessutom borde trafikljusen synkas rakt fram norrut och till höger mot Stallgatan

  • Björn

    Om vi undantar den dumt placerade reflexkonen som ställer till det för de som vill korsa på övergångstället, och att man inte täckt över cykeltrafik-till-höger-påbudskylten som syns precis ovanför på fotot (och nu inte gäller?), tycker jag det är en helt förträfflig omledning!

    Jag cyklar upp för Stallgatan varje dag för att slippa kullerstensmisären på Arsenalsgatan. I tidigare lösning leddes jag förbi trafikljuset på insidan (höger), i ständig kamp om utrymmet med gångtrafikanter som stod och väntade på att få grönt. När bygget svällde blev det till slut väldigt, väldigt lite plats att ta sig fram på.

    Nu leds cykeltrafiken istället förbi till vänster; gott om plats, betongvägg mellan mig och biltrafiken, öppen fil upp mot Stallisbacken – det kunde knappt vara bättre! Jag blev riktigt lycklig i morse när jag såg att någon tänkt till; lagt ner rätt mycket arbete och många flyttade ton, plus inskränkningar i bilisters gatuutrymme; för att få till en säker och smidig passage för oss cyklister. Jag vill ge dagens ros till denna okända cykelhjälte!

    Enda smolket är folk som ska rakt fram, men utan anledning stannar och korkar igen konstruktionen – som de två längst till vänster på din sista bild eventuellt gjort. Vad i hela friden väntar dessa vilsna själar på? Och måste de göra det mitt i vägen? Det måste vara samma knasbollar som ständigt blockerar utfarten till cykelboxarna genom att stanna innan stopplinjen, mellan bilarna.

    evilrobotics – Du cyklar in till höger om betongväggen, och sedan rakt fram tills du plötsligt står utanför Dramaten…? Jag förstår inte problemet.

    • Richard

      Nu har jag inte cyklat här på ett par dagar så jag vet inte hur proppen ser ut i verkligheten. Om du kunde bara fortsätta cykla – grattis. På bilden stoppar två cyklister upp (ryggsäck och sjal) fortsatt väg mot Stallgatan. De väntar nog på grönt för att följa flocken som ska rakt fram.

      Tydligare skyltning behövs fortfarande. De inte ska till Stallgatan bör svänga upp till höger och sedan inte blockera. Bilister får nya gula markeringar att följa, varför får inte vi cyklister det?

        • Richard

          Kippet visar med all tydlighet att sista suggan måste bort. Dessutom – tydligare trafiksignaler för högersvängande bilar som stannar i bästa fall när cyklister och gångtrafikanter vågar sig över trots att de har grönt.

          Var är polisen? Istället för att lappa högersvängande cyklister vid Götgatan/Slussen borde de stå här och lappa bilister! Hallå polisen! Jag vet att ni följer Cyklistbloggen! Ut och lappa bilarna istället!

          • Björn

            Nej för fan! Det är ju den betongsuggan som är det verkligt geniala i den här lösningen. … Jag ska återkomma till det i ett svar till Christian längre upp.

            • Richard

              Björn, om du tittar på videon igen så ser du att SISTA suggan blockerar 2/3 av cykelöverfarten. Många måste cykla på övergångsställen vilket är olagligt.

              • Björn

                Det är för det första inte alls olagligt. Det är för det andra inte alls något måste – cyklar kan ledas. Det är för det tredje precis det som är så bra. Nu är inte längre Kungsträdgårdsgatan(→Arsenalen) bekvämaste genomfart.

                • Erik Johansson

                  Lund dommen om cykelbanor

                  Jag och en hel del andra cyklar vidare till Hamngatan, förbi Arsenalgatan. Det går alltså inte att bli av med de som svänger vänster här.

                  • Björn

                    Det är ju bara att välja en annan väg om du inte är nöjd med varken blandtrafik i korsningen, rutten över Stallis eller övergångställe? Vart tror du bilisterna tar vägen, som följer uppmaningen att välja annan väg än Stallis? De har varken orangea linjer, skyltar, kartor eller pacingfordon som leder dem rätt. De hittar efter ett tag en ny, fungerande rutt på egen hand.

                    Grassfallet är konstigt på många sätt, men har inget med övergångställen att göra. Lagen är dessutom skriven som den är. Vet du om det fanns cykelpassage i korsningen Grass säger att han tänkte svänga vänster i?
                    Om det fanns det är dommen korrekt. Fanns det inte det kan vi säga att domstolen gjorde en märklig bedömning. Eller helt enkelt inte trodde på herr Grass.

                    • åjo. De har först en skylt innan slottet som varnar för begränsad framkomlighet och uppmanar bilister att svänga vänster upp mot Gamla Stan istf att ta sig över Strömbron. Därefter en jääääätttepil som pekar ut till fältet till vänster, därefter brandgula koner och en betongmur. Ingenstans stoppas de från att fortsätta.

                      Cyklisterna däremot har ett stopp och en betongsugga. Inga skyltar.

                    • Erik Johansson

                      Fast jag tror att denna lösning ska vara en bra lösning för cyklister, så hoppas de gör om den lite.

                      Björns idé om att minska trafiken på Arsenalsgatan och Raul Wallenbergstorg är intressant, men känns lite långsökt, eller?

                    • Den funkar om de gör något åt den extremt trånga situationen på Stallgatan och fixar cykelfältet längs Nybrokajen. Då tar jag gärna den vägen, avskyr Arsenalsgatan.

                    • Björn

                      Jo, själva svängen får de ju föreslagen för sig, men min poäng var att därefter får de lista ut en bra väg till färdmålet helt själva. Vi cyklister får riktningen över Stallisbacken ”föreslagen” av betongmur, och får därefter hitta vidare själva – som de vuxna trafikanter vi är.
                      Man vill ju inte bli ledd som ett litet barn i trafiken. Eller en bilist, typ!

                      Jag upplever inte Stallis som trång. Särskilt inte nu när det är så lite biltrafik på den. Det är ju enkelriktat, 1½-2 körfält, rymliga cykelboxar och hela kittet.

                    • Nej, vi får riktningen mot Stallgatan ”föreslagen” oss av en betongsugga som står i vägen. Det är min poäng. Jag förstår att det inte känns självklart om man varje morgon kör just Stallgatan, men för alla som inte gör det så är enda hänvisningen just nu en betongvägg.

                      Det är usel trafikomläggning.

                    • Stor skillnad på att säga till en bilist att hålla gaspedalen intryckt några minuter extra, eller på att tvinga cyklande människor att trampa runt på kullersten i 10 min… Du måste verkligen hata cyklister Björn, jag ser ingen annan tolkning på dina inlägg.

                • Men jag vill inte åka till Arsenalen.. du verkar ha fastnat för DIN pendlingsväg. Många använder kungsträdgårdsgatan på andra sätt. Varför ska de bestraffas för att du inte gillar Arsenalen? Jag förstår inte…

                  • Björn

                    För att de är färre, och jag inte kommer på någon bättre lösning; som inte innebär total makeover för hundratals miljoner. Om man inte helt frankt förbjuder högersvängen in på Arsenalsgatan, men jag tycker jätteilla om den sortens lösningar av andra skäl…

                    • Eller så tar man bort en sugga och låter folk fortsätta cykla samma väg. Det pågår inga vägarbeten på Kungsträdgårdsgatan vad jag kan se.

                      Och jag tror inte de är färre.

      • Grejen är ju att den där brandgula reflexkonen spärrar cykelfältets vanliga sträckning. Visst, man kan runda den om man vill, som kvinnan på filmen gör, men då är ju frågan varför konen står där? Jag utgick från att det var någon avspärrning.

        Och det löser ju bara problemet för cyklister som ska upp på Stallgatan. Vi andra har fortfarande en stor betongmur mitt på cykelöverfarten.

        • Björn

          Jag ska spekulera lite, och det riskerar att bli både långt och osammanhängande. Ursäkta. 🙂

          Arsenalsgatan har varit illa överbelastad länge. Den är på tok för smal för att det i högtrafik ska gå att mötas säkert på den smala stenremsan i mitten, med bilar parkerade på ena sidan, och pavé som ingen vågar köra på på andra sidan. Jag ”tvingas” ta den vägen hem på dagarna tack vare hur utfarten som ut från garaget vid mitt jobb. Det är inte roligt. Den trafikeras dessutom av horder av gångtrafikanter från blåa linjens T-banestation, kringliggande natthak och taxi till/från Sällskapet.

          En helt ovetenskaplig uppskattning är att >99% är ren genomfartscykeltrafik, som dumpas rakt ut på RWs torg, där gångtrafikanterna enligt hörsägen känner sig otrygga som följd; vidare ut i katastrofkorsningen framför Dramaten.

          Stallisbacken har varit väldigt tungt trafikerad i rusningstrafik, och den tidigare utfarten från vår korsning har varit väldigt otydlig, inte bara för de som vistats i det blandade cykel- och gångtrafiksutrymmet innanför ljusen, men även för biltrafikanter som inte uppfattat att det faktiskt är en obevakad cykelutfart. Vissa har blivit uppretade och gör dumheter för att läxa upp ‘de där trafikljussmitande cyklisterna’. Mycket tak- och plåtknackande har krävts.

          Dramatenkorsningen (eller vad ska man kalla den?) är som sagt en katastrof. Cykelbanor åt alla möjliga håll, träd mitt i vägen och ett virrvarr av körriktiningar och trafikslag. Eftersom Arsenalsgatan har upplevts som en bekväm cykelgenomfart har det varit väldigt mycket onödig cykeltrafik genom denna syratripp till korsning.

          ….

          Hoppsan, teckengräns.

          • Björn

            Nuvaranade omledning innebär att en gigantisk skylt satts upp som vädjar till bilisterna att välja en annan väg än Stallisbacken, om det är möjligt. Vidare har ett helt körfält tagits i beslag och överlämnats till cykeltrafiken. Det är väl en typ av åtgärd som ständigt efterfrågats på bloggar som denna?

            En ros utdelas.

            Infarten till cykelöverfarten över till Kungsträdgårdsgatan har stängts av med en plastflärp. Själva cykelöverfarten har även den stängts av, med ett betongblock. Vi kan väl säga att det inte är av misstag just den här gången, även om det ibland ställs ut betongblock, skyltar och reflexflärpar lite varstans utan större eftertanke.

            Nu finns det dels en tydlig separation mellan cyklister och gångtrafikanter, vilket åter brukar efterfrågas på bloggar som denna; och ingen cykelöverfart som matar på kaoset på Arsenalsgatan, och sedan i sin tur Dramatenkatastrofen. Två rosor till!

            Istället finns nu en betydligt mer lågtrafikerad Stallisbacke, med dubbla enkelriktade körfält och vidöppen utfart med betydligt lägre risk för konflikter mellan gående, bilförare och cyklister. Dessutom nu med mycket mindre biltrafik, och lugnare tempo. Win-win-win på alla håll! Massor av rosor!

            Som grädde på moset kan alla som ska vidare österut på Strandvägen ledas smidigt förbi både Dramatenkatastrofen och torgen, till glädje för alla. En hel jävla bukett rosor till!

            De som absolut tvunget måste okynnescykla Kungsträdgårdsgatan i norrgående riktning, eller nå någon fastighet där, kan bli gångtrafikanter i ett tiotal sekunder och passera på övergångstället. Eftersom den genomskärande cykelbanan – som aldrig var fri i varje fall – nu är borta finns det jättemycket plats även för gångtrafikanter mot otympliga fordon. För att underlätta detta vore det smidigt om reflexplastflärpen byttes mot en gångbaneskylt, lite vid sidan av avfarten. Då kunde folk stanna och kliva av i lugn och ro.

            Ett alternativ till gångtrafikantande för de mer trafikvana cyklisterna är att precis som tidigare gå ut i det vänstraste körfältet på Strömbron, och sedan fortsätta rakt fram genom korsningen. Detta underlättas av att körfältsavspärrningen dämpat både trafikmängden och tempot. Åter rosor!

            Att överfarten nu är avspärrad ger möjlighet att använda det lagutrymme som finns att cykla på vägen istället för cykelbanan ‘om det är lämpligare med hänsyn tagen till färdmålets läge’. Om man nu måste in på Kungsträdgårdsgatan.

            Alla dessa framkomlighets- och säkerhetsfördelar kostar bara att vissa får rucka ytterst lite på sin invanda pendlingsrutt. Det är trots allt lättare att flytta genomfartscykeltrafiken till Stallisbacken, än att flytta blåa linjens slutstation och riva upp hela Arsenalsgatans ytskikt.

            Om allt bara är en lycklig slump till följd av att någon råkat ställa dit en betongklump för mycket är det väl helt OK. Om det faktiskt var uttänkt så här fint förtjänar någon en hel basäng med rosor! Taggfria.

            Att folk ställer sig och sina cyklar mitt i vägen hela tiden får man komma åt på annat vis. Det gäller inte minst cykelboxarna. Om inte en fyra meter bred målad cykel räcker för att de ska begripa att cyklister ska ställa sig framför stopplinjen så är problemet inte skyltningen.
            Det samma gäller om på(av-?)farten till cykelöverfarten är avspärrad med reflexflärp, och sedan själva överfarten med betongvägg; om det inte går in då att man kanske ska undvika att just cykla den vägen, så är inte problemet tydligheten i utformningen.
            Om man då väljer att ställa sig mitt i vägen och blockera trafiken … tja, bah … nä. Sopprötter.

            Så, biltrafiken har blivit kraftigt nedprioriterad till cyklisters och gåendes fördel. Cyklister har flyttats från gångtrafiksområdena, och i stället fått en egen, ny plats i trafiken. Det är väl helt i linje med alla fina löften som givits de senaste åren?

            Om någon rullande bokstavsdiagnos skulle få för sig att stanna vid första rödljusets stoplinje vore det mer komiskt än något annat. Förstår man inte att betongmur som skydd mot korsande trafik innebär att man kan skita i rödljuset så är det åter inte fel på utformningen…
            Alternativet vore att bränna skattepengar på att gräva upp hela stolpen, flytta den två meter åt vänster, och sedan flytta tillbaka den igen. För en tillfällig omläggning. Jag är innerligt glad att pengarna läggs på vettigare saker. Den här fina omläggningen, till exempel. Jag hoppas lösningen permanentas, med ytterligare förfiningar. Kanske en flyttad trafikljusstolpe.

            • Ditt resonemang kräver att cykelfältet på Strömbron tas bort helt, annars *ska* cyklister cykla där. Det betyder att de som ska upp Kungsträdgårdsgatan idag har sin överfart spärrad och i praktiken måste kliva av och leda cykeln över fotgängarnas övergångsställe. Eller får välja att skita i reglerna, köra över det heldragna på cykelfältet och välja vänster bilkörfält.

              Ditt inlägg visar också på precis det jag menar: Cyklister (och fotgängare) får själva lista ut var det är tänkt att de ska åka. Inte bara det, vi ska också välja att ignorera ett rödljus, ungefär samtidigt som polisen satsar extra resurser på att bötfälla rödljuskörande cyklister.

              När den enklaste lösningen är att plocka bort en av betongsuggorna, en som dessutom inte fyller någon funktion i praktiken, och sätta upp samma typ av tillfälliga skyltar som vi får som bilister: Du som ska fortsätta längs vägen upp mot Stallgatan, välj vänster körfält. Du som ska upp på Kungsträdgårdsgatan, välj höger. Alla fattar, inga oklarheter.

              • Björn

                Ska man snabbt lösa akuta problem i redan dåliga lösningar blir det inte 100% med en gång. Att fortsätta ha cykeltrafik till höger, uppe på det nu ännu mer begränsade utrymmet för gående är ju ingen hållbar situation. Det har varit DÖDSköer med cyklister där hela våren, och de gående kommer inte fram. Gåendes framkomlighet och trygghet får prioriteras högre än cyklisters köande. Är det inte så det brukar låta? Gående, kollektivtrafik, cyklister, bilister – i den ordningen. 🙂

                Dessutom fanns som sagt alltid precis samma problem som nu med blockerad genomfart mot Stallisbacken, så vilket problem skulle lösas? ”Alla” fattade bevisligen inte innan! Det var alltid ”oklarheter”!
                Det går inte bygga bort dumhet. Om folk som tvunget skulle ut åt vänster på överfarten hade hållit sig till vänster hade lätt fått plats ett köande led, och ett i rörelse upp mot Stallis. Inte ens det kan folk lista ut. Det borde finnas förbudsskylt mot självupptagna människor utan vett och hänsyn, men tills dess kommer _alla_ lösningar ha liknande problem.

                Som sagt, att gräva upp stolpen bara för att tillfälligt flytta den någon meter är dårskap. Om det hade funnits en höger-mot-rött-skylt att hänga upp lite snabbt och smidigt vore det en lösning, men möjligheten att införa en sådan fanns ju inte enligt Stora, Stygga, Statliga Cykelutredningen… Att hänga upp en oprogramerad cykelljusorgel som alltid visar grönt vore en idé, om det inte vore för att problembarnen som nu korkar igen vägen skulle tro att den betydde att man kan svänga vänster ut på övergångstället, eller börja bråka med gångtrafikanterna när dessa har grönt.
                Både dyrt, krångligt, löser inte problemet och riskerar bara skapa nya.

                Att tillfälligt måla om cykelfältet med fyrkanter vore görligt, men för det första har det blivit ett jätteprojekt, och för det andra kan man om man är ängslig köra ut innan den heldragna börjar, vänta snällt på sin tur när det är kö; eller ge fan i att köra just Kungsträdgårdsgatan→Arsenalsgatan och ta den nu iordningställde Stallisbacken istället vilket lämnar gott om plats och kort kötid till de som verkligen måste. Inte ens en fjärdedel av klungorna fortsätter längs hela Kungsträdgårdsgatan en morgon, och ut på andra sidan. Nästan allt hamnar på Arsenalsgatan.

                Jag förstår inte hur du menar att du är tvungen att använda Strömbrocykelfältet när det inte leder dit du ska. Om det nu är ett cykelfält. Det finns ju ingen cykelfältsmarkering. Får ett cykelfält se ut så, eller är det en sån där cykelbana förlagd på väg som Trafikförordningen nämner nästan i förbigående? Då måste det ju vara fritt fram att förflytta sig mellan cykelbanan och vägen trots linjen om det inte är en ”riktig” heldragen linje, utan bara en avgränsning mot cykelbana.

                Bara den vanliga väjningsplikten vid utfart från cykelbana gäller.

                Om du tycker att det extra rödljuset är ett problem, var glad att det i så fall går på ett ut med att du leds framför ljusen till övergångstället och kan skita i det istället. Du får antingen vara bokstavstrogen vid båda ljusen eller inget, men att inkonsekvent välja ofördelaktigast möjliga tolkning i varje situation för att offerkoftan ska klia så mycket som möjligt funkar inte.

                • Erik Johansson

                  Högersväng upp på Hornsgatan från Slussen fungerar bra för att det är byggt så att man förstår hur man ska cykla. Trångt är det, så jag tror absolut att det hjälper för folk som inte förstår hur man ska cykla.

                  • Björn

                    Jag är inte säker på vilken högersväng vid Hornsgatan du menar. Om du menar omledningen vid Slussen så har den precis samma problem med att korkas igen av felplacerade (oftast gång-)trafikanter som inte läser- eller bara skiter i skyltning. En och annan lax har jag hittat också.

                    • Erik Johansson

                      Jo men det är hanterbart, jag tar det långsamt i den svängen och plingar lite vänligt så brukar de flytta på sig. Laxarna brukar barna plocka upp, roadkill till middag är alltid gott.

                • Bygget har pågått i flera år, de har väl haft tid att planera omdirigeringar av trafiken iom den tiden?

                  Jag förstår inte varför Kungsträdgårdsgatan, en rätt bra cykelgata med väldigt lite trafik, ska plötsligt bli cykelfri (enligt din tolkning av avspärrningarna).
                  Vissa människor kanske ska till Norrmalmstorg eller Kungsgatan, varför ska de tvingas till omvägar när det inte behövs?
                  Dessutom är Stallgatan en skitgata med kullersten som ger en blåsor i rumpan, på vilket sätt är det en bättre gata?

                  • Jag tror inte den där avspärrningen är med flit. Jag tror entreprenören har haft enda fokus att spärra av bilkörfältet och inte tänkt efter hur långt. Jag tror det handlar helt om okunskap om cykelvägarna.

                    • Björn

                      Det är möjligt. Jag skulle också trott det om det inte vore för reflexflärpen mitt i avfarten till cykelöverfarten.

                      Den var dock borttagen när jag kikade på vägen hem nu i natt. Jag kommer inte ihåg om den stod där på vägen in…
                      Hur som helst, om inte ”någon” gjort sig skyldig till lite civil olydnad och skyltat om helt efter egen huvud så är det åter fritt fram för cyklistsallad på gåendeytorna så att inga gångtrafikanter får plats. Med bonusen att folk kommer rulla ut på övergångstället med framhjulet i linje med betongväggen, och blockera utfarten på det viset också.
                      Jag föredrar ‘mjuka’ förbud, men om det nu bara var ett misstag, kan man i alla fall hoppas på framtida högersväng förbjuden i korsningen Arsenalsgatan/Kungsträdgårdsgatan?

                      Tills den blir asfalterad, breddad, får riktiga cykelvägsmarkeringar, borttagna uteserveringar och ett bevakat övergångställe vid tunnelbanan så klart.

                  • Björn

                    Stallis har väl ingen kullersten? Det är finfin asfalt hela vägen. Det låter som du tänker på Arsenalsgatan? Kungsträdgårdsgatan behöver inte alls bli cykelfri, men de flesta som cyklar in på Kungsträdgårdsgatan fortsätter inte gatan igenom, utan svänger av in på Arsenalsgatan. Den där smala, hemska, med kullerstenen, de parkerade bilarna och de osynliga cykelbanemärkena… Det är rena Paris-Roubaix i högtrafik. Fast med lite ”spännande” möten mellan olika klungor dessutom.
                    Därför behövs den inte särskilt strikta ”avspärrningen”. Man får ju faktiskt cykla. Det är bara något mindre attraktivt att välja just den vägen för de som kommer från Skeppsbron via Strömmis. Och det tykte jag var bra…

                    Att det tagit så lång tid att få till någon sorts trafikomläggning är total katastrof, det håller jag helt med om.

            • Erik Johansson

              Om jag varken ska svänga upp på varken Stallgatan eller Arsenalsgatan, varför är den sista betongsuggan bra då?

              Förövrigt så är Stallgatan inte något jag cyklar på äevn om jag ska till Djurgården, det är en utmärkt gata att skrämma bort potentiella cyklister med.

              • Håller med. Hela sträckan inklusive det värdelösa cykelfältet längs Nybroviken är uselt utformade.

              • Björn

                För att den har en hel massa positiva effekter för andra än just dig. Det är jättetråkigt om du måste rucka någon meter på din pedlingsväg eller leda cykeln över ett övergångställe, men föreslå en lösning som inte innebär fortsatt kaos på Arsenalen och blandad cykel- och gångtrafik i den här korsningen. Att bara ta bort sista suggan förvärrar ju dessutom problemet med vänstersvängväntande cyklister.

                • Tycker du alltså det är rimligt att en pendlingsväg för cyklister omfattar partier där man leder cykeln?

                  • Björn

                    Om du behöver det eller ej beror på vilken väg du väljer att cykla. Nu var ju hela poängen att det måste bli mycket mindre genomfartstrafik på den här sträckan, och att denna ska flyttas till Stallisbacken. Cyklar du Stallisbacken behöver du inte leda din cykel, och även om du skulle till andra sidan Kungsträdgården är det inte mer än en eller två minuters omväg. Eller ingen omväg alls om du cyklar blandtrafik på Strömbron.
                    Copenhagenize! Blanda där det går, separera bara där det är tvunget! Äg vägen! Critical Mass! Tag plats i trafiken, cyklist! Revolutionen är här!
                    Gäller både Stallis och Strömmis.

                    Ska man in till fastigheterna i Kv. Katthavet, så ja, det är helt rimligt. Inte utopiskt perfekt, men en mycket bra kompromiss mellan bekvämlighet, de praktiska förutsättningarna på platsen och de andra trafikproblemen i närområdet. Skulle man bulldoza hela korsningen och bygga nytt går det naturligtvis göra bättre, men det är ett helt annat projekt.
                    Gångsträckan är dessutom mycket kort i både tid och avstånd. Det är inte konstigare än att man ibland får gå en bit om man bilpendlar. Vissa får både parkera sig bil, gå en bit, åka tåg en bit och sedan gå en ännu längre bit. Infartsparkering skulle ju vara det nya heta. Var glad att det inte står ett cykelställ där istället.

                    • Utifrån det resonemanget blir infrastrukturen i princip oviktig. Cykla överallt bara.

                      Jag tror inte det skapar en cykelstad i Köpenhamnsklass.

                • Erik Johansson

                  Jag har annorlunda syn på det där, för mig är det märkbart knepigt att lyfta cykel och två barn äns en halv meter åtsidan. Det var väl inte så bra innan suggorna kom på plats, men har svårt att förstå hur du kan välja mellan pest eller kolera när du hyllar lösningen.

                  Jag håller med om att den extra plats suggorna ger helt klart trevlig, synd bara att den inte kunde utnyttjas lite bättre.

                  • Björn

                    Men inte ska du behöva lyfta cykeln? Antingen kliv av och led cykeln upp på gångområdet där cykelbanan brukade gå, eller cykla blandtrafik rakt genom korsningen, eller kör en eventuellt ytterst liten omväg över Stallisbacken.

                    Jag säger inte att lösningen är perfekt för alla. Bara att den _äntligen_ är ett exempel på att man drar ut betongblock, tar plats från biltrafiken, experimenterar sig fram och försöker lösa problemen! Det är ju precis den medicin den tidigare intervjuade nederländska trafikgurun rekommenderade. Eller var det en annan blogg?
                    Det går inte bygga om hela kvarteret, men man kan ge sig på problemen ändå, med de verktyg man har.

                    • Erik Johansson

                      Jag skriver att jag gillar suggorna. kul att du också gör det, nu kanske vi kan för överfarten att fungera också.

                      Jag cyklar egentligen gärna genom korsningen, men tydligen är det olagligt enligt hovrätten så jag brukar inte lämna cykelfältet så ofta längre.

                    • Björn

                      Men jag vill ju inte att överfarten ska fungera… Och även om du hade tagit bort suggan och öppnat överfarten igen hade folk inte hållit vänster. Och på trottoaren finns det inte plats.

                    • Erik Johansson

                      Men om den inte fungerar hur ska jag cykla då, om jag ska till Hamngatan?

                      Man kan rita lite gran på marken, som vid Slussen.
                      I lågtrafik, dvs under 20 cyklar som köar, fungerar Slussen ”utmärkt”, med 7 cyklar blir det kaos vid Kungträdgården. Fast visst det kanske blir bättre om en vecka, tror inte det..

                    • Björn

                      Kungsträdgårdsgatan är inte enda till Hamngatan anslutande gata. Ibland får man planera om sin rutt. Särskilt om en större grupp människors trafiksituation vinner på det. Det gäller inte bara Motormän på Strömbron och Stallis, utan även Cyklistlobbyn på Kungsträdgårdsgatan.

                      Om jag orkar kanske jag letar fram ett gäng alternativa rutter i natt efter jobbet. Nu ska jag cykla dit. Via Stallisbacken.

      • Björn

        Jag vet inte hur gula markeringar skulle vara tydligare. Du har ju redan en meterhög betongvägg att följa, och den gör sig definitivt påmind om skulle försöka köra fel. 🙂
        Att mottrafikanterna är i vägen är ju inget nytt problem. Det stod alltid någon hjulförsedd purjolök mitt i utfarten mot Stallisbacken redan innan de började gräva. Och gjorde det inte det stod där en skock vilsna fotgängare. Mitt i cykelvägen.

        Den stora katastrofen är med andra ord att det redan existerande problemet med osmidiga trafikanter består, fast det finns i runda slängar tjugo gånger så stor yta att dela på? Det är ingen direkt tung kritig mot en byggplatstrafikomläggning.

        • Du har inte förklarat hur det var en smart idé att spärra av cykelöverfarten.

          • Björn

            Nä, det tog en tid att skriva. Nu har jag. 🙂

        • Richard

          Björn, gula markeringar med tydlig skyltning skulle hjälpa de cyklister som inte är riktigt vakna att svänga upp till höger om de ska rakt fram. Dessutom skulle en gul stopplinje göra att de inte blockerar för de som har grönt och ska upp mot Stallis. Gärna med gula pilar på asfalten också. Bilar får alltid stora vita pilar för att tydligt visa vilken fil de ska ta, vi cyklister får tänka själva vilket leder dom i detta fall till en onödig propp.

          Att många stannar framför cykelboxen kan bero på många saker. Korsningen Götgatan / Folkungagatan norrut har man bara målat den nya stopplinjen för bilar. Man har inte målat en eller flera cykelsymboler i själva boxen. Den cykelsymbol som redan fanns gör cykelfältet ligger precis framför cykelboxen.

          Idag ska jag ta bort den där felplacerade reflexkonen.

    • Jo, det är klart – om enda vägen var mot Stallgatan så skulle det vara en fantastisk expansion av cykelutrymmet.

      Men nu är det ju inte så – nu är vi ju fantastiskt många som ska över cykelöverfarten istället, och där har de alltså placerat en betongmur. Sådär bra gjort.

      Dessutom, om du tittar på bilden ovan så gäller fortfarande rödljuset – det finns ju till och med stopplinje. Så ska man hårddra det så ska alla cyklister nuförtiden först stanna för rött, om det är rött när man kommer i cykelfältet på Strömbron, sedan rulla några meter till övergångsstället och stanna igen och vänta på grönt på överfarten.

      Vad gör det för respekten för rödljus hos cyklister?

    • evilrobotics

      Björn: Nä, ok. Det jag tänkte på är att det under rusningstid är omöjligt att ta sig förbi alla cyklister och fotgängare som
      väntar på grönt. Och när de väl får grönt innebär det att jag blir
      tvungen att kryssa mellan fotgängarna på övergångsstället eller vänta
      tills de får rött igen, men då är jag under tiden i vägen för cyklister
      som ska svänga runt betongväggen och fortsätta mot Kungsan. Därför upplevde jag att det var svårt att veta vad som är ”rätt” sätt att ta
      sig vidare. Det enklaste är såklart att välja bilfilen just där. Eller också får jag börja cykla tidigare på morgonen helt enkelt…

  • Richard

    Jag cyklar nästan alltid Stallgatan och svänger då ut i biltrafiken sista raksträckan på bron för att slippa proppen vid övergångsstället. Ingen bil har hittills tutat eftersom bilarna åker så sakta att jag inte bromsar upp trafiken.

    Nästa permanenta idiotplaneringspropp är Nybrokajen. Först cyklar jag upp på kullerstenstrottoaren då cykelbanan går här men eftersom cykelbanan är ”vackert” markerad förstår inga turister att jag får cykla där. Detta ger knappast Stockholm bra reklam och det är kanske här alla bilister får vatten på sin kvarn att cyklister cyklar på trottoarer.

    Vid övergångsstället mitt emot Dramaten är det även ett under att inte folk blir påkörda. Folk står mitt på cykelbanan huller och buller för att det är så uselt planerat och obefintligt utmärkt. Varför är asfalten inte röd hela vägen? Varför måste vi cyklister tvingas cykla på kullersten? Strandvägen är dock underbart folktomt mot Djurgården eftersom alla vill gå längs kajen.

    Alltså: våga cykla ut bland bilarna! Bara ni kollar bakåt, håller ut armen i flera sekunder innan ni svänger ut.

    • En lösning som förvisso även jag använder, men det är inte en lösning som passar 90% av alla cyklister, något som man ser tydligt i videon och på bilderna. Alla har inte guts of steel, det flesta vill bara cykla lugnt.

  • evilrobotics

    Jag brukar cykla uppför Stallgatan och fattar inte alls hur det är tänkt att jag ska ta mig dit på ”rätt” sätt.

  • Arne B

    Jag såg det där i förra veckan efter omläggningen. Det är en av Stockholms sämsta trafiklösningar med konsekvent konfliktdesign. Synnerligen smalt för cyklister och ständiga incidenter med korsande fotgängare, ofta turister som inte kan läsa trafiken. Alltid bilar som blir stående och blockerar korsningen för cyklister och fotgängare. Här skulle trafikpolisen stå och kontrollera rödljuskörning.

      • Arne B

        Korsningen är rena vilda västern. Rödljuskörningar vid varje intervall, kolla snubben i början av detta klipp:

        Dessutom matas korsningen av mängder av taxi- och personbilar från Kungsträdgårdsgatan, som ju enbart är tillåten för bussar i linjetrafik. Polisen stod där under 2012 vid ett flertal tillfällen, men verkar ha gett upp. Där också. Trafiken från Kungsträdgården korkar sedan igen Skeppsbron söderut, medan cyklarna får trängas.

        Platsen behöver moderniseras för dagens och framför allt morgondagens trafik. Som inte är bilburen.

        • Björn

          Taxi är tillåten enligt tilläggsskyltning om jag inte minns fel, liksom personbilstrafik till och från fastigheterna. Jag cyklar Kungsträdgårdsgatan söderut varje dag och har faktiskt inte upplevt ren smittrafik som något stort problem. Så olika det kan upplevas…

          • Taxi får köra från Kungsträdgårdsgatan ut mot Strömbron mellan 22 och 05. I övrigt är gatan skyltad som bussfil.

            Åt andra hållet, dvs från Strömbron över till Kungsträdgårdsgatan får taxi och transporter till och från fastighet köra.

            • Arne B

              Nej, det stämmer inte längre. Taxi får köra Hamngatan till Wahrendorffsgatan, där tilläggsskylt saknas. Alltså enbart bussar söderut till Strömbron.

          • Arne B

            Som jag skrev till Christian saknas tilläggsskyltar från Wahrendorffsgatan söderut mot Strömbron. Tidigare fick taxi köra där på natten, men skyltningen tillåter det inte längre. Taxi- och personbilar korkar igen rätt ordentligt i rusningstrafik.

            • Björn

              Jag tror dig. Jag har dock fortfarande inte upplevt det som ett problem, och möjligtvis just därför inte brytt mig särskilt om hur det är skyltat; men jag kanske är väldigt tolerant. 🙂