Välkomna, alla sommarcyklister!

| 71 kommentarer

Visst, det är fortfarande vintertemperatur, men både Christian och jag upplever att antalet cyklister har ökat rejält bara de senaste dagarna. Riktigt kul att flera tar ut cykeln för att ta sig till jobbet!

Critical Mass August 2009 - 8

Nu tjocknar det på i fälten. Foto: [expletive deleted]

Nu när cykelbanorna fylls på tänkte vi på Cyklistbloggen att det kan vara på plats med lite tips för smidigare framfart.


Målet är att alla ska komma fram så smidigt och säkert som möjligt.

 

    • Håll till höger. Vill någon stressa förbi dig till vänster, låt dem göra det. Om du cyklar på en kombinerad gång och cykelväg, åk gärna ut i gångbanan så är det lättare att komma förbi. Men se till att det inte kommer någon gående (duh).

 

    • Stanna vid rött ljus. Det är bara irriterande med folk som tråcklar sig förbi ett rött ljus. Om du ändå har så bråttom att du absolut måste köra mot rött ljus, fortsätt då ha bråttom även när du passerat trafikljuset. De som väntat på grönt kommer annars med utvilade ben att hinna i fatt dig på några sekunder och bli irriterade över att tvingas köra om. Eftersom Stockholms cyklister har ”röd våg” och måste stanna vid precis varenda trafikljus så kan det bli en del omkörningar. Det blir heller inte lagligare för att du rullar jäättelångsamt förbi rödljuset. Det ser mest löjligt ut.

 

    • Först kör fortast. Det är okej att tränga sig förbi en hel kö med väntande cyklister vid ett rödljus och ställa sig först, om du får plats och har bråttom. Men fortsätt då ha bråttom när det blir grönt, slörulla inte över.

 

    • Tänk tecken. Tecken när man ska svänga gör att både bilister och cyklister ser vart du ska. En bra grej.

 

    • Plinga! Är du osäker på om någon sett dig, flyttar sig inte den framför när du vill om, traskar någon i cykelbanan? Använd ringklockan!

 

    • Lastbilar och högersväng = död. Utgå från att lastbilschaufförer är blinda och helt ointresserade av att kolla i backspegeln om någon cyklist står i cykelfältet brevid. Eller vänta, utgå från att de är ute efter dig. Undvik att stå till höger om lastbilar vid rödljus, även om det finns ett cykelfält där.

 

    • Utgå från att de som planerade cykelfälten inte visste vad de skulle användas till. Det här är en viktig regel. Cykelfälten ligger där de ligger för att det fanns yta över, inte för att det är bästa platsen för cyklar att befinna sig på. Räkna med att du kommer behöva improvisera ibland, till exempel genom att inte cykla upp till höger om en lastbil. Eller genom att lämna cykelfältet för att undvika en taxikö, ett vägarbete, en container, eller som vid Nybroplan, ett stort träd.

 

    • Laxa inte. Cykelbanorna är oftast enkelriktade vilket är rätt smart med tanke på att de oftast är för smala ändå. Så cykla inte mot strömmen som en parningssugen lax. Du riskerar en frontalkrock med andra cyklistkollegor i värsta fall, och i bästa fall arga tillrop. Låt bli.

 

    • Kliv av = lämna. Om du kliver av och leder är du inte längre cyklist utan fotgängare. Lämna cykelbanan!

 

    • Cykla inte i par. Cykefälten är inte breda nog för det. Och du kommer ändå inte kunna prata med din kompis utan att köra in i fotgängare. Eller containrar, taxibilar, frontlastare eller annat som också befinner sig i fältet.

 

    • Du har inte företräde. När du ska cykla över ett övergångsställe. Inte ens om det är ett cykelövergångsställe. Formellt får bilisterna inte köra över dig när du väl är ute, men det är bara teori.

 

    • Kör inte över fotgängare. Det kan verka som ett onödigt råd, men det är lätt hänt när tjugo cyklar kommer i vägbanan och ingen av dem stannar vid övergångsstället.

 

    • Tänk på var du kör om. När du kör om långsammare cyklister, tänk på att inte göra det precis innan eller i korsningar, på backkrön, snäva kurvor eller på andra ställen där sikten är skymd. Utgå från att stadens cykelbanor och fält alltid är för smala för att köra om utan att plinga.

Välkommen till en friskare vardag och ett roligare sätt att ta dig till jobbet. Sprid gärna dessa tips till andra som du vet cyklar, så ses vi ute på stan! (och har ni fler tips? Lämna i kommentarsfältet nedan!)

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Clara

    Någon föreslog att göra tecken mitt i nedåtlut på Götgatsbacken, ursäkta men i nedförsbacke bromsar jag med båda händerna.
    Är det någon som har tips på hur man löser sådant?
    Jag tycker det händer mig ganska ofta att jag kommer från nedförsbacke och ska svänga dvs det är omöjligt att göra tecken eftersom jag bromsar.

    • Svår fråga. Vissa har föreslagit tecken med fötterna. Armbågen kan funka också. Eller så tittar man bakåt och byter riktning när det ser ”grönt” ut.

    • Richard

      Stockholm är en backig stad. Jag föreslår att du antingen byter cykel som har fotbroms eller lämnar in din cykel till en verkstad som får fixa dina bromsar.

      Du kan även låta verkstaden koppla om din vänsterbroms så den flyttas från framhjul till bakhjul. Då vågar du bromsa med vänster hand vid högersväng. Min frambroms har jag kopplat bort då jag aldrig använde den.

      När jag hade MTB var frambromsen bra när jag åkte nerför trappor och andra extrema lutningar men annars anser jag att frambromsar är livsfarliga.

  • Mr.Racer

    Ang. ”Först kör fortast” – varför är det ok att tränga sig förbi en hel cykelkö? Det tycker jag låter helt barockt. Att var och en ska göra någon sorts bedömning över om man har mer bråttom eller cyklar snabbare än de andra kommer aldrig att funka i praktiken.

    • Jag undrar om det här kanske är ett Stockholmsfenonomen. Här finns ofta en hel del yta runt rödljuset och artiga cyklister som ställer sig på led. Sen kommer det ett gäng stressade cyklister och kör om och ställer sig längst fram. Jag tycker det är helt ok, det som är irriterande är det allt för vanliga fenomenet av cyklister som sakta rullar förbi hela kön, ställer sig längst fram och sedan långsamt kör iväg när det blir grönt. Har man så bråttom att man måste vara först, så måste man fortsätta vara först även när det blir grönt.

  • putthefunbetweenyourlegs

    Och här kommer ett tekniktips som jag tror många kan ha nytta av, inte bara ”nybörjare”:

    ”Läs” fotgängarna… T.e.x. ställen där utrymmet delas med fotgängare, alltså någon plats där t.e.x. fotgängare korsar/shared space, korsar Gång/Cykelbanan osv… om en fotgängare ”korsar din väg” se till att välja att köra på ryggsidan av fotgängaren, istället för ”framsidan”.

    P.S Jag gjorde en lista på ”How to Have a Successful Relationship With Traffic”, som anspelar på att det egentligen är samma riktlinjer som gäller i trafiken som i ett bra förhållande 😉

    http://www.putthefunbetweenyourlegs.net/post/20420367726/havent-you-always-wondered-how-do-you-make-a

  • putthefunbetweenyourlegs

    Tips ang plingan: Var förutseende i trafiken och plinga i god tid, dvs gärna typ 5-7 meter innan objektet du ska köra om/göra varse på något sätt) Uppskattas av både fotgängare och andra cyklister! När de vänder sig bakåt för att se sök ögonkontakt och le gärna lite (vem kan bli sur på en leende cyklist?). Vid smala gång och cykelbanor är ett tips att du, även om du har din egen bana, plingar en bra bit i iförväg för att liksom bara ge ifrån dig ett ljud så att fotgängare vet att du kommer. Särskilt gamla söta tanter uppskattar sånt…
    (Om någon kliver ut rakt i gatan och du måste plinga närmre är det förstås bättre än att inte plinga alls, men att plinga precis vid omkörning brukar generellt skrämma folk)

    • Nisse med trajken

      5–7 m är inte precis i god tid (cirka 1 s, varav en halv sekund reaktionstid); hundägare brukar uppskatta en 30–40m. Nackdelen med plingande är att somliga, undertecknad t.ex., utgår fr att det betyder att man är i vägen och som ryggmärgsreflex flyttar på sig, så om man inte var i vägen kommer man ganska säker att vara det. Man kan tycka att det är säkrare att fotgängare skvätter ut i cykelbanan efter att man passerat i st f strax innan.

      Sen finns ju följande fenomen. Barnvagnsekipage över hela GC-vägen. (1) Man plingar i mycket god tid: ingen reaktion. (2) Man plingar och utbrister i glada tillrop, ”Hej! Ursäkta?”: ingen reaktion. (3) Man tröttnar på att cykla i långsam gångfart och tar till undergångsvrål: reaktion, inklusive utskällning för att man inte plingat …

  • putthefunbetweenyourlegs

    Värm upp nacken 🙂 : Håll koll bakåt regelbundet och innan du gör dina manövrar (jämför med backspegeln/döda vinkeln när du kör bil, exakt samma grej). Ja, tänk att cykla är som att köra bil, du behöver hålla avstånd, ge tecken, kolla backspegeln och vad som händer längre fram, så kommer cyklandet att gå som en dans!

    • Even

      Precis vad jag sa till mina päron när de sa att de skulle börja cykla och jag var lite rädd om deras säkerhet: Lär er titta bakåt och gör det sen ofta (inte bara inför egen manöver), eller skaffa backspegel!

  • Even

    Bra punkter. Denna lista är mycket lik en lista jag själv skulle kunna sammanställa.

    Tillägg till ”Tänk på var du kör om”: kör inte om väntande cyklister precis när ljuset skiftat till grönt. Man får faktiskt finna sig i att stanna och köa ibland.

    Tillägg till ”Kör inte över fotgängare”. Vid delad gata gångtrafik+cykeltrafik, cykla helst inte snabbare än vad du själv kan gå, ca 5-8 km/h. Ex. götgatspuckeln.

    Ny punkt. Vistas du i trafiken borde du också känna till och följa trafikens regler.

    • Erik

      Tips till dem som vill slippa götgatspuckeln så kan man cykla via ringvägen-renstiernasgatan-katarinavägen om man rör sig från skanstull in mot stan, mycket lägre stressnivå på den cyklingen även om man är i körbanan på renstiernasgatan.

      • Man kan ta Tjärhovsgatan från Götgatan till Tjärhovsplan-Katarinavägen, skönare än Renstiernas tycker jag, mindre backe.

  • jag tycker att rådet att inte cykla i par inte passar in. Det går alldeles utmärkt att cykla i par när trafiken är låg. Det är dessutom rätt trevligt att cykla bredvid varandra och prata. Kanske det trevligaste sättet att cykla på, om jag får säga det själv. All cykling är inte pendling i rusningstid.

    Annars är det bra tips.

    • Nisse med trajken

      Nja. Här omkring tillåter få GC-väger/cykelbanor tre cyklar i bredd. Två samtalande cyklister i bredd har ofta dålig koll framåt och ingen koll bakåt. Och alltför många ät alltför ovilliga att släppa fram någon bara för att denne vill cykla fortare – eller kommer från andra hållet … All pendlingscykling sker inte i rusningstid.

      • plingar/låter man så får man komma förbi, det är inte svårare än så.

        • Sommarcyklisten

          Jasså? Kom i helgen i fatt mamma, pappa och barn i barnsits på mammas cykel cyklandes i bredd på dubbelriktad cykelbana som rymmer precis två cyklar i bredd. Pappan nojsade med barnet, noll koll bakåt, och ingen reaktion ö h t på plingande osv. Lyckades smita förbi på gångbanan.

          Idag mötte jag två cyklister i bredd på samma cykelbana (längs Bergslagsvägen). De skulle absolut cykla i bredd och visade tydligt var jag skulle cykla: på gångbanan. Fanns inget annat att göra (att fronta skulle göra lite för ont för att göra en poäng av vägtrafikförordningen 6. kap. 1 §).

          Alltför många är direkt ovilliga att flytta på sig (månne ogillar de ”fartdårar” och memils) oavsett hur mycket man plingar, tjoar och har sig; andra byter helt enkelt plats; och andra lämnar utrymme att passera *mellan* sig. Suck!

          Nej, bara man plingar får man inte alls alltid komma fram, och vid möte får man ibland ta till gångbana eller gräset.

          • Jag har inte samma erfarenhet som du. Visst finns det cyklister som tar upp mer plats än de behöver, men det gäller även de som cyklar själva. Såna som cyklar mitt på en 2.25m bred cykelbana och vinglar gärna lite. Men det går alltid att ta sig förbi. Men visst får man anpassa farten.

            Man kanske måste inse att cykling är homogent och det finns många olika cyklar och människor som håller olika fart och har olika behov. Vill man rejsa finns ju alltid landsvägar, och vill man rejsa i stan borde man vara beredd att cykla i körbanan istället för cykelfält och cykelbanor.

            Antalet cyklister ökar och enskilda cyklistens möjligheter till att hålla 30km/h på en innerstadscykelbana försvinner mer och mer.
            Men som alla vet har ökningen mer positiva effekter än negativa.

            • Sommarcyklisten

              1. Inte i stan, västerort. Inte innerstadscykelbana, utan cykelstråk med långt mellan korsningar längs större huvudled (och långt mellan cyklister).

              2. Rejsa som i att cykla mer än 15 km/h. Verkar närmast som ju långsammare cyklister desto mindre vilja att släppa fram de som är snabbare.

              3. Om man kommer ifatt eller möter ett gäng cyklister (och ibland räcker det med två) som täcker upp gc-vägen fr kant till kant och som inte vill flytta på sig går det inte att bara ta sig förbi – annat än på gräset (när det finns),vilket går med cyklocrossen, men inte gärna med hårdpumpade slicks … Inte mer plats än de behöver: all tillgänglig plats. En viss liten skillnad. (Och inte lagligare än att köra mot rött, t.ex.)

              4. Bergslagsvägen, Drottningsholmsvägen, mfl är inga alternativ, oavsett hur fort du cyklar (i alla fall om du inte kan hålla 70+ km/h); mig veterligen är cyklar uttryckligen förbjudna.

              5. 2.25m bred cykelbana? Vilken lyx. 1.5m är vanligare (dubbelriktat), och på den tiden jag cyklade trike, var bra många dubbelriktade cykelbanor föga bredare än triken (några var smalare).

              6. En av dessa ensamma vingelputtar lyckades preja ner mig i diket här om året (inte direkt att ta sig förbi: tur nog höll jag låg fart); en annan höll på att preja cyklisten framför mig ut i mötande trafik idag.

              7. YMMV i vanlig ordning.

              • Alla har vi olika erfarenheter 🙂
                När jag cyklar med min tjej eller en kompis tycker jag det är mycket trevligare att cykla bredvid och prata än att titta på varandras rumpor (kan vara roligt en liten stund iofs).

                För mig är cykling i bredd mycket viktigt, men jag brukar ju flytta på mig om det behövs.

                Sen finns det olika typer av människor som beter sig på olika sätt i trafiken.

                • Richard

                  Jag håller med – det är trevligt att cykla sakta och prata. När jag bodde i Malmö på 90-talet cyklade alltid jag och min flickvän i bredd och pratade. Men Malmö är en bättre cykel med färre bilar och mindre trafikhets.

                  I Stockholm vill hon aldrig cykla i bredd då cykelbanor är smalare och bilarna kör fortare – hon behöver all uppmärksamhet på trafiken.

                  • Synd att det ska behöva vara så 🙁

                    • Håkan

                      Cykla du i bredd men gör det inte i rusningstrafiken, vi är många som cyklar både 2 och 3 mil enkel resa varje dag dvs cykelpendlar och inte direkt nöjescyklar. Det är väldigt irriterande när folk som inte verkar ha huvudsyftet att transportera sig så snabbt som möjligt mellan punkt a och b och tar plats. Räkna med irriterade kommentarer.

                    • Richard

                      Håkan!

                      1. Tror inte det är ”många” som cyklar 2-3 mil enkel.

                      2. Du verkar vara lika egoistisk som de bilister som vill ha den vänstra filen på motorvägen för sig själv. Alla ska flytta på sig när du kommer i allt för hög hastighet.

                      3. Det är cyklister som ger oss andra cyklister dåligt rykte. Skaffa en ringklocka istället istället för att ge otrevliga kommentarer.

                    • Håkan

                      1. Var bor du? Norrlands inland? Jag har cyklar Huddinge-Rissne tor i drygt 10 år och antal medcyklister på morgnarna bara ökar och ibland ligger vi i klunga redan i Rågsved. När man kommer till Västerbron är det hopplöst att ta sig förbi alla Kronans-cyklar som med vingel tar sig över brokrönet. Om det då är två som cyklar bredvid varandra och pratar i morgonrusningen blir jag minst sagt upprörd.
                      2. Okeeeey…jag har även bil och körkort och det värsta jag vet är dessa bilister som inte fattar att man på motorväg, om man inte håller motorvägsfart, ska ligga i höger körfil. Det handlar inte om egoism lika lite som i cykelsammanhang, det handlar om sunt förnuft och regler biltrafiken. Det är minst lika egoistiskt att demonstrativt ligga kvar i vänster körfält (bil&cykel) med attityden : ingen ska tala om för mig var jag ska köra, typ.
                      3. Eftersom jag cykeltränar med klubb efter jobbet cyklar jag sommartid på min tävlingsracer och den sätter man ingen ringklocka på. Däremot har jag en upparbetad tydlig sergeant-röst som jag använder med jämna mellanrum.

                    • Håkan

                      Fortsättning…egentligen handlar detta om att vi är för många cyklister i förhållande till vad infrastrukturen tillåter. När jag började jobbpendla för 10 år sedan var det inte många cyklister på cykelbanorna. Idag är situationen en helt annan och när jag ska uppför nämnda Västerbro slås jag av att vi tusentals cyklister får trängas tillsammans med gående på en smal gc-bana samtidigt som körfälten för bilar är nästan helt tomma. Jag tycker att det är dags att börja bredda cykelbanorna på bekostnad av bilarnas vägutrymme.

                    • Håkan – när cyklister blir flera blir det trångt i cykelbanorna, även om man gör dem större. Det är en positiv utveckling, som troligtvis kommer dämpa din och andras fart. Rejsa gärna på cykelbanor på mälaröarna. Jag brukar cykla snabbt i Stockholm, men klagar inte på långsamma cyklister som med all rätt cyklar i den takt som de vill. Man kan även använda körbanan.

                    • Håkan

                      Använda körbanan gör jag så fort som tillfälle bjuds, bilar är i regel mer förutsägbara än vingliga sommarcyklister, dock ej över Västerbron. Jag klagar inte på långsamma cyklister, jag klagar på cyklister som ligger i bredd, ibland tom demonstrativt, småpratandes. Det händer att jag lyckas pressa upp farten i 30 km/tim på Västerbron när det är fritt men så fort jag cyklat om någon går jag åt sidan och jag kollar hela tiden bakåt när jag ligger i ”omkörningsfilen” ifall någon ännu snabbare dyker upp. Det beteendet vill jag se hos alla som cyklar i morgon/kvällsrusningen. Förövrigt har man faktiskt pratat om ”supercykelbanor” där snabbcyklare ska kunna ta sig fram utan att störas av sniglarna. Bra så! Personligen föredrar jag cykelpendlandet på vintern, då är det ganska tomt även i rusningen.

                    • Sommarcyklisten

                      ”Man kan även använda körbanan.” Förutom den lilla lilla detaljen att det är olagligt när det finns cykelbana.

                      Problemet är inte folk som cyklar sakta, utan fän som tycket att de har rätt att ta upp all tillgänglig plats och tvinga andra att cykla lika långsamt. Jag vill helst inte cykla där det inte är tillåtet att göra det (gångbanor, etc.), vilket man ibland måste därför att en del inte finner mötande cyklist en tillräcklig anledning att sluta cykla i bredd.

                      Sen har vi självmordspiloterna som glatt cyklar i bredd i skymda kurvor i tunnlar …

                    • ”Självmordspiloter” är vad cyklister brukar kallas av lastbilschaufförer och bilförare. Låt oss inte sjunka till den nivån.

                      Det är de som tar skymda kurvor i för hög fart som är fel ute, har man dålig sikt ska man cykla långsamt och/eller se till att ha bra marginaler.

                      Oavsett hur man vrider och vänder på det så finns det inte 2 hastigheter på cyklar – snabbt och långsamt. Det finns många olika hastigheter och som det ser ut idag finns det inte plats för alla olika typer av cykelpiloter i cykelbanorna. Sänk tempot och njut mer istället. Prata med en kompis!

                      OBS: mina kommenterar appliceras på Stockholms innerstad, jag har väldigt lite erfarenhet av att cykla utanför staden.

                    • Håkan

                      När det gäller skymda kurvor osv håller jag med men när det gäller hastigheten : nej, en av de saker som gör det värt att cykla jobb tor är just farten och att kunna straffa den tid det tar att köra bil eller åka kommunalt till jobbet. Prata finns inte tid till, jag har en arbetstid att passa och är sjukt morgontrött så rådet att gå upp tidigare funkar inte på mig. Jag som bor långt utanför stan har lilla julafton när jag kan susa fram i både 30 och 40 och t om 50 nedför Liljeholmsbacken men sen är det roliga slut. Liljeholmsbron-Hornstull-Västerbron-Kristineberg är inte kul på sommaren och jag längtar nästan till vintern då man i alla fall kan få cykla i eget tempo även om det inte går så fort. Detta resonemang kanske låter våghalsigt men faktum är att jag cyklat sedan 2002 nämnda sträcka och bara varit inblandad en gång i en allvarlig olycka som berodde på en taxi som snudda mig (i den galna passagen Hornstull-Långholmsgatan) så jag gick i backen och fick söka sjukvård. Självmordspilot? Nej, man får försöka ha koll och vara beredd på det värsta hela tiden så funkar det.

                    • Håkan du borde egentligen vara glad för att fler cyklar. Visst är det jobbigt just nu, men jag tror att ju fler som cyklar ju mer stat och kommun gör för att bygga ut cykelinfrastrukturen. Man kan ignorera 1% cyklister men inte 20%, 30%, 40%.

                      Att cykelvägar blir bredare, genare och renare vinner alla på – det som man förlorar på i hastighet vinner man istället på i att man blir prioriterad i korsningar och cykelvägarna tar snabbare vägar.

                      Vi får alla ha tålamod –
                      jag vill redan idag kunna cykla ostört med 2-3 kompisar i bredd.
                      du vill redan idag kunna cykla ostört i 30km/h.

                      Ju fler som cyklar ju större chans att dessa drömmar kan komma att bli verklighet.
                      Men fram tills dess måste du kanske cykla långsammare och jag får flytta på mig när det kommer någon 😉

                    • Håkan

                      Jo, i princip har du rätt även om jag aldrig förstått varför man ska cykla flera i bredd på en redan trång cykelbana? Är det så viktigt? Ibland får jag en känsla att vissa vill provocera för provocerandets skull och markera att här ska ingen memil komma och komma. Kanske undantag jag stött på även om jag inte tror det.
                      Om du vill vara social, välj ett stråk som inte går in (eller ut) mot stan i rusningstrafik eller ta en promenad. Jag tror det börjar bli lite rundgång här. Tråden började med diverse råd och ett av dem var just att inte cykla i bredd på smala CG-banor och jag kan inte annat än att hålla med artikelförfattaren.

                    • Håkan

                      Nja, nu är du ute och cyklar. Det är inte olagligt att cykla på gatan bara för att det finns cykelbana bredvid. Det uppmanas till att cykla på cykelbana om sådan finns men det står också i vägtrafikförordningen att det är ok att cykla på vägen/gatan om försiktighet iakttas. Detta är också en så där paragraf som bilister gärna vill använda sig av när det gynnar deras mål dvs att slippa ha massa cyklister i vägen när det kommer körandes med sin bil. Under de åren jag tävlingscyklade fick jag höra av bilister att vi borde hålla oss på cykelbanorna. Problemet är att det inte skulle fungera eftersom cykelbanor helt plötsligt tar slut och då ska 3-40 cyklister helt plötsligt ut i trafiken. Vi som tävlingscyklar håller ju dessutom ganska hög fart som kan göra det väldigt farligt för övriga trafikanter som vistas på cykelbanorna. Nej, det är som med högerregeln (och som högersväng i korsning med rött borde fungera), använd regeln när det är lämpligt och med sunt förnuft i bagaget så går det bra.

                    • Richard

                      Håkan! Ytterst få cyklar så långt varje dag. Om du cyklar så fort som du gör så antar jag att du cyklar om alla och du har därför ingen koll när de från klungan i Rågsved svänger av när du fortsätter full fart framåt.

                      Jag har ingenting emot Memils och lätta racercyklar men det är TÖNTIGT att vägra ringklocka. Dessutom ska du anpassa din fart till rådande hastighet som alla andra har. Hastighetsträna får du göra på landsväg.

                      För övrigt har jag fönster mot Götgatan på Södermalm och varje år blir det glädjande allt fler cyklister. Men många av dessa cyklar inte 2-3 mil enkel väg till jobbet varje dag. 2-3 mil TOR kan jag gå med på.

                    • Håkan

                      Richard! Statistik på det efterlyses härmed. Jag vet att vi är många som cyklar från förorterna tor. Hur vet jag det? Jo, min stora arbetsplats i Rissne har tom arrangerat grupper med ledare från väl valda ställen i förorterna och det blev en hyfsad klunga bara från Farsta. Faktum är att det (fortfarande) i regel går snabbare att t ex cykla från Farsta-Rissne (2.3 mil) om man är lite tränad och har en snabb cykel än att åka kommunalt eller ta bilen i morgonrusningen. Lägger jag till dusch och ombyte så är det jämt skägg men å andra sidan behöver jag inte träna mer den dagen. En annan kontroll jag har på att det är många som cyklar från förorterna in till stan är när jag fått punktering och tvingas stanna för byte. Jag blir förvånad över hur många som hinner passera på de 5-10 minuter jag står stilla. OBS! Nu pratar jag vintertid, sommartid har jag sällan behövt stanna men sannolikt är det ännu fler då. Men du har rätt i att hastighetsträning ägnar man sig på landsväg, det funkar inte i på cykelbanor, jag vet även om jag brukar trycka till när det är fritt. Jag vill gärna få upp pulsen. MEN jag vidhåller fortfarande att man ska underlätta för oss snabbcyklare genom att inte ligga i bredd och att hålla åt sidan. är min retoriska fråga : Varför ska man inte det? Töntigt eller inte spelar ingen roll, någon ringklocka på min 7 kg racer får ingen se men det är inga problem, jag har klarat mig i alla år genom att ropa ”kommer bakifrån” med hög röst, då brukar man flytta på sig. Dessutom slipper jag släppa styret för att plinga, det finns i alla fall ingen möjlighet att fästa en ringklocka på det smala carbonstyret. Memo, mimo, TdF-aspiranter, you name it, jag låter mig inte provoceras av dylika nedsättande kommentarer utan skrattar hela vägen till jobbet åt Skeppshults/Kronanscyklisterna och bilarna som parkerat i köerna..:)

                • Sommarcyklisten

                  Vägtrafikförordningen 6 kap. 1 § ”Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.” Om oman cykler i bredd på en cykelbana som rymmer precis två cyklar i bredd och har bristande uppmärksamhet framåt och bakåt – vilket de flesta som pratar med varandra jag råkar ut för har – utgör man definitivt en olägenhet och inte sällan en fara. Att möta två cyklister som har större uppmärksamhet på varandra än på vad som händer framför dem och som tar upp hela gc-vägen är en allt annat än trevlig upplevelse, speciellt om man tvingas ut i terrängen för att undvika kollision. En fullt tillräcklig anledning att sluta cykla och byta färdmedel.

          • Richard

            Jag har beställt en biltuta på Internet som är specialgjord för cyklar. Kostar 119 dollar. Återkommer när jag fått den hur den fungerar i trafiken 🙂

  • Richard

    1. Först: Titta bakåt 2. Sedan: Gör tecken 3. Sist: Sväng eller stanna

    Exempel 1. Du cyklar Götgatan söderut och bromsar när du är vid Gunnarssons för att köpa gott bröd på vägen hem. Eftersom cyklar inte har bromslljus kan cyklisten bakom köra in i dig.

    Lösning: kolla först snabbt bakom om du har en cykel alldeles bakom dig. Höj upp höger hand som du gjorde i skolan (inte rakt upp som en smöris utan i en avslappnad vinkel). Alla som legat i lumpen vet att detta betyder stanna. Sist bromsar du. Blir du ändå påkörd är det inte ditt fel.

    Exempel 2: Du cyklar på Götgatan norrut och ser Gunnarssons på andra sidan gatan. Eftersom du cyklar sakta håller du dig på den högra sidan av cykelbanan men nu svänger du snabbt till vänster för att hinna över innan det blir röd gubbe. Blir du påkörd av en Memil är det ditt fel. Tro inget annat.

    Lösning: Titta bakåt åt vänster för att se om vilken hastighet cyklisterna har. Om du kan göra ”filbyte” utan att de andra cyklisterna måste bromsa sträcker du ut vänster hand och svänger. Annars gör du stopp istället (se tidigare exempel), tar upp cykeln på trottoaren och väntar på en lucka innan du leder över cykeln.

  • Ms_Xx

    Jo, jag kom på en till: Använd cykellysen när det är mörkt. Man ser utan dem, men syns inte. Det är både råstörigt och farligt med alla de som inte förstår det, och som cyklar runt som svarta projektiler. Reflexer är också bra. Båda är juste mot ens medtrafikanter.

    • putthefunbetweenyourlegs

      Och till detta tips kommer också: Ha alltid cykellysena i handväskan/ryggsäcken/portföljen, eller där du förvarar dina nycklar, så att du kommer ihåg dem 🙂

      • Ms_Xx

        Och de som ändå inte lyckas komma ihåg dem kan skaffa Reel-lights, induktionslysen, som alltid sitter på plats och alltid lyser, så man har lyse utan att överhuvud taget engagera sig i det. Jag har såna, skitskönt att slippa mecka. Och så en j-a massa reflexer. Dumt att inte se till att synas så mycket som möjligt tänker jag (kunde ha starkare lysen, men de bländar ofta, med mina syns jag för fotgängarna och cyklisterna, behövs det starkare för bilisterna har jag kompenserat det med reflexer, som syns bra i bilstrålkastare).

  • Ms_Xx

    Vad bra, hoppas att de ovana cyklisterna läser här nu då!
    Ska ni inte ta och göra en till bilisterna också? Så att de vet att cyklister faktiskt har rätt att cykla på gatan om det inte finns någon cykelbana. Tokless på att bli tutad på (ofta runt Fridhemsplan faktiskt) när jag inte gör något fel, av bilister som tror att man inte får cykla på ”deras” väg. Undrar om de tror att vi ska cykla på trottoaren de sträckor det inte finns cykelbanor, eller gå?

  • Andrew

    Where I grew up in Luxembourg, in the 6th grade we all had to pass a little road safety test on our bikes. Even though Luxembourg is not really a cycle-friendly place, this taught us all the basic traffic rules – as so well stated above by Jeroen.
    Maybe Sweden should introduce such a test in its schools!? Or send everyone to live in Copenhagen or Amsterdam for a year.

    • putthefunbetweenyourlegs

      YES YES YES we should have better cycling training in schools in Sweden.

    • i like the live in Amsterdam/Copenhagen thing. Would do wonders for all kinds of cyclists.

  • bra talat! jag ska träna på plingan – den använder jag alldeles för lite 🙂