DN:s ledarsida: ”Rödljuskoll av cyklister utslag av polisiär humor”

| 35 kommentarer

DN går från klarhet till klarhet får man säga. På dagens ledarsida skriver Hanne Kjöller om polisens insats mot rödljuskörande cyklister förra veckan. Och jag fastnar speciellt för det här stycket:

Cyklister kan förstås sladda på grus som överallt annars. Eller haka i varandra eftersom cykelbanorna är hopplöst underdimensionerande. Sett ur det perspektivet är det snarast bra om folk betraktar det fasta trafikljuset som gult blink, så att de som ska till höger och inte behöver korsa Hornsgatan, ger plats åt de andra.

Jag har faktiskt inte tänkt på det på det viset tidigare. Men med Stockholms magnifikt underdimensionerade cykelvägnät så är självklart genomströmning viktig. Fälten sväljer helt enkelt inte alla cyklister. Och då kan onödiga rödljus vara direkt farliga eftersom de samlar ihop cyklister i klump.

Läsvärt.

Prioriteringar, prioriteringar

7 bilister och 30 cyklister på en bild

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

35 Comments on "DN:s ledarsida: ”Rödljuskoll av cyklister utslag av polisiär humor”"

Notify of
avatar
Krister Isaksson
Guest

Dessa jävla signaler, jag blir så jävla trött. De är så in i helvete illa anpassade för cykeltrafik så det är ett rent under att det inte fler som cyklar mot rött! Ingen som minns att det vid just denna korsning fanns en cykelsignal med högerpil? Den togs bort då vissa på Trafikkontoret menade att den var olämplig/inte tillåten. Så det som polisen tar som rödljuscyklande idag vid denna korsning var ok för ett antal år sedan. Tänk er en total genomgång av samtliga trafiksignaler i staden och göra dem mer cykelanpassade, vad tror ni det skulle innebära? Jag säger bara grön våg på Götgatan…

Erik Johansson
Guest

Det finns ju en högerpilen på andra sidan gatan när man kommer från Hilton, men det är väl egentligen ett rödljus inte gröntljus.

Tor Sandqvist
Guest

Just den där högersvängen vid Götgatsbackens fot kan man ju sköta på ett lagligt sätt utan att behöva vänta på grönt, genom att hoppa av och leda cykeln några meter på trottoaren. Det känns litet dumt, men inte lika dumt som att stå och vänta ljusomslag när det innebär sådant uppenbart poänglöst tidsslöseri.

zeraien
Guest

RT @MattiasBengtsso: Bra ledarstick om att #cykla av Hanne Kjöller http://t.co/MUFG49zAp8 Läs även http://t.co/aKzvEoqMX8 av @Cyklistbloggen

MattiasBengtsso
Guest

Bra ledarstick om att #cykla av Hanne Kjöller http://t.co/MUFG49zAp8 Läs även http://t.co/aKzvEoqMX8 av @Cyklistbloggen

jon
Member

DN har många bra poänger. Och ”Rödljus är farliga för att de samlar ihop trafikanter i klump” är intressant. Den tanken är både konstig men ändå sann tänker jag. Det är lite som om människor inte kan kontrollera sig själva. Och visst är det så ibland. Och samtidigt tror jag att ju mer man kommunicerar att infrastruktur är farlig, desto mindre eget ansvar tar människan. Så det gäller väl att hitta en bra balans helt enkelt.
Jag tycker också att cykelbanenätet är extremt underdimensionerat och dåligt underhållet. I första hand för att det minskar trafikflödet och avskräcker nya cyklister. Jag tycker också att infrastruktur ska byggas så det kännns naturligt, logiskt och enkelt att cykla. Men cykelbanorna kommer sannolikt att vara underdimensionerade och dåligt underhållna under många år framåt. Och då kan man inte bortförklara det egna farliga valet av beteende med att det var trafikplanerarens fel. Däremot kan man skylla på trafikplaneraren för att det tar lång tid att cykla, och att det inte lockar till cykling.

Anders Andersson
Guest

Det var ett himla gnäll!

VAR ser ni denna underdimensionering?

Det kanske är trångt just vid Slussen, just i morgonrusningen och just i eftermiddagsrusningen, men resten av dygnet är det så gott som helt tomt. Jag passerar den korsningen 2 gånger om dan och bara i undantagsfall finns det mer än 2 cyklister inom synhåll, oftast är jag helt ensam. Just i morgonrusningen har det ibland varit lite trångt på Långholmsgatan och Hornsgatan under ombyggnadstiden – men ombyggnaden är ju också för att vi ska få det bättre.

Man kan inte dimensionera ett vägnät efter maxbelastningen – det gör man inte med något vägnät (se på Essingeleden eller Klarastrandsleden eller Söderleden i rusningstid).

Sen finns det en massa idiotiskt dragna cykelbanor och total avsaknad av dem – där är vi helt ense.

supergoofy1977
Guest

RT @Cyklistbloggen: DN:s ledarsida: ”Rödljuskoll av cyklister utslag av polisiär humor”: http://t.co/TrWdvnRcdT #cykla

petermikkelsen
Guest

RT @Cyklistbloggen: DN:s ledarsida: ”Rödljuskoll av cyklister utslag av polisiär humor”: http://t.co/TrWdvnRcdT #cykla

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: DN:s ledarsida: ”Rödljuskoll av cyklister utslag av polisiär humor”: http://t.co/TrWdvnRcdT #cykla