Polisen: Flytta på er bilister!

| 19 kommentarer

Plötsligt händer det:

 

Precis, heja polisen och tack! Och för er som inte cyklar, så här brukar det se ut:

 

 

Läs mer om polisen i ”Polisen försiktigt cykelpositiva?

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Tack för ett fantastiskt 2013! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Stockholmspolisen:Cyklisterna får skylla sig själva | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Söderortspolisen bötfäller bilister som parkerar i cykelfältet | Cyklistbloggen()

  • Skeppsbron är en mardröm. Alltid.

  • AndreasD

    Detta var ju faktiskt otroligt bra av Polisen! Hoppas nu också på att de bötfäller de som också står där (och inte bara kör förbi med polisbilen).

    • Richard

      Tyvärr åker polisbilarna bara förbi. Jag bor nära Hotel Malmen som ligger vid Götgatan i Stockholm och där står taxibilar mycket ofta i cykelbanan. När de sedan får en körning söderut är det regel att de gör en förbjuden u-sväng över dubbel mittlinje! Men aldrig har jag sett en polis som stoppar dem och tar deras körkort på plats.

      Jag har pratat med polisen och de känner sig maktlösa eftersom ingenting händer då de trots allt ibland ger dem böter.

      Parkerad bil med förare på cykelbana ger 900 kr i böter. Lämnar de bilen (för att t.ex. köpa kaffe) blir det 1000 kr.

      • Det är konstigt att polisen känner sig maktlösa. Deras makt ligger ju i att de ska botfälla de som gör fel. De kan också informera allmänhet genom reklamkampanjer.

        Om det sedan inte leder till större beteendeförändring är det upp till stadsplanerare att planera bättre och staten ändra lagar som är ineffektiva.

        Till poliser: ut och botfäll, och när ordet sprider sig att man får böter för att man hänger i cykelfälten så kanske det blir färre som gör det.

        Som det ser ut idag, har jag hört att poliser över huvud taget inte botfäller någon för att stå i cykelfält, har dock ingen källa för var jag har hört det, någon som har andra erfarenheter?
        Poliser är rätt duktiga att själva parkera i cykelfält, helt utan blåljus.

        Det är synd att deras tweet inte nämnde att det faktiskt är olagligt att stå/parkera/blockera cykelfält/banor.

        • Richard

          Allt handlar troligtvis om resursfördelning. Polisen har nog direktiv på att fokusera sig på grövre brottslighet. Och eftersom polisen (enligt myten) ogillar pappersarbete väljer kanske även den enskilda polisen vilket pappersarbete hen vill pula med.

          Nästan rent populistiskt vill jag utbrista: anställ trafikpoliser som bötfäller så ofta att de blir en kassako och inte en utgift för staten.

          Eftersom det är mitt liv det handlar om när jag tvingas ut i bilfilen blir jag helt egentligen skogstokig ju mer jag tänker på hur egoistiska/tanklösa (stryk det som ej önskas) människor utsätter mig för när de svänger framför utan att blinka eller parkerar hur som helst.

          • Det är också en fråga om att pappersarbetet är betungande. Jag läste någon artikel som uppmärksammade en lite obekväm forskare som arbetar som polis och forskar på polisområdet samtidigt. Han påstod bland annat att samma uppgifter behövde fyllas i minst 3 gånger i olika datorformulär. Han erbjöd sig att gratis utveckla systemet så att man bara behövde skriva in informationen en gång. Förslaget fick avslag. I hans forskning finns vidare tydliga indikationer på att organisationen snabbt bryter ner medarbetarna till att bli ineffektiva pappersvändare. Effektivast är i regel nya och gröna poliser. Vidare så finns det nån siffra på att något i storleksordningen 80 procent av alla ingripanden görs av 20 procent av poliserna. Det är en enormt tung och sjuk organisation vi har att göra med och det är inte konstigt att polisen drar sig för att göra något alls med det enorma merarbete det innebär att syssla med småförseelser.

            • Ja, han Holgersson blev sjukt mobbad för sina förslag 😉

              Men om polisen nu inte reagerar på småförseelser för att undvika pappersarbete, vågar man då påstå att de faktiskt inte jobbar om dagarna och bara åker runt tills något seriöst händer, typ en skottlossning eller bilkrock…?

              • Holgerssons forskning visar ju på att många mer eller mindre sitter av dagarna. Gör det som måste göras för att statistiken ska se snygg ut, men så lite som möjligt, ett absolut minimum av insats och engagemang. Och det är ju typiskt så det blir när organisationskulturen inte skapar förutsättningar för medarbetare att växa och utvecklas. Detta är ett stort problem för svenskt polisväsende och borde innebära större reaktioner. Hela organisationen borde skrotas och dököttet skäras bort. En ny organisation kan sedan utvecklas av de nya gröna poliserna, som Holgersson visar är de som har kvar engagemang och glöd. Men å andra sidan är tendensen typisk för offentliga organisationer. Det är lätt att komma undan med att harva runt på lågfart eftersom finansieringen är trygg och inte kopplar det minsta till resultat. Det blir nästan en sport att göra så lite som möjligt för att få så höga anslag som möjligt.

          • Speciellt när kommunerna oftast även har egen parkeringsövervakning. Man ser ju ofta Polisbilar åka förbi bilar som står parkerade mitt i korsningar t.om.