Vintercykling i söderort, so far

| 14 kommentarer

Det har varit en krånglig cykelvinter snömässigt sett. Men visst borde snösvängen ha hämtat sig efter chocken i början av december? Så här har det sett ut i mina delar av söderort.

Det var en underlig känsla att läsa om snökatastrofen den 5 december från en hyggligt tempererad kanarieö, men när jag kom hem en vecka senare kom den verkliga chocken. Hemma hos oss var inte vägarna, än mindre trottoarer eller cykelbanor skottade. En vecka efter det initiala snöfallet. Jag hade förberett mig på ordentlig vintercykling, men efter en promenad runt kvarteret (på vägbanan, annat gick inte) fick det bli T-bana.

Så här såg gång/cykelvägen ut på Lingvägen, en av de största genomfarterna för gång och cykel i Gubbängen/Tallkrogen. Uppskattningsvis är snövallen cirka 50 cm hög.

lingvagen_500

 

Visst, jag kunde kört i vägbanan, men där gick ju redan föräldrar med barnvagnar och andra gångtrafikanter.

Nåväl, det har blivit bättre, men oj, vilken tid det tagit. På väg till jobbet i tisdags snöade det igen och här har jag klippt ihop en liten film om hur väl det var plogat.

 

På väg hem var det dock bättre. Några undantag: längs Nynäsvägen hade man plogat upp all snö från vägbanan upp på cykelbanorna (har vi hört det förut?).
nynasvagen_500
 

Sedan är det ju nästan komiskt att åka in på Lingvägen från andra hållet. Cykelbanan ligger till vänster om skylten med påbjuden cykelbana.
lingvagen_ost_vast_500
 

Så för att sammanfatta den senaste månadens plogningsstatus i min lilla hörna av söderort: Det har varit en riktigt usel start, där varken fotgängare eller cyklister kunnat ta sig fram. Jag har svurit högt när jag försökt forcera mig genom snövallar, decimeterhög nysnö med hal is under eller knagglig återfryst issörja. Men det går sakta framåt. Jag har varit riktigt besviken, men numera hinner de åtminstone ploga på dagen, så det är farbart tills man ska hem. Det är solklart att fotgängare och cyklister inte har samma prioritet som bilisterna, trots alla snygga ord om cykelfrämjande åtgärder. Det känns unket och omodernt, men jag är ju obotlig optimist.

För att avsluta med något positivt: trots att min korta cykeltur stundtals känts mer som en expedition en jobbpendling och att kollegorna fäller kommentarer som ”man ska inte cykla på vintern fattaruväl” så tar de resorna från tre till fem minuter längre än vanligt. Överkomligt.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

14 Kommentarer på "Vintercykling i söderort, so far"

Avisera mig när
avatar
Christian
Admin

Detta är ett test. Ignorera.

Kalle
Gäst

Skillnaden mellan städer som Östersund och Stockholm är att politikerna skulle aldrig tillåta dålig snöröjning  – då blir det inte omvalda. I Stockholm så skiter tyvärr väljarna i det när det är dax att rösta…. 

Ms_Xx
Gäst

Var uppe i Östersund med omnejd över jul och skillnaden i effektivitet med snöröjningen var verkligen slående. Dels saltar de inte, de sandar bara när det faktiskt behövs (inte vid kall nysnö), och de plogar direkt när det snöar. Resultatet är en stad där man kan ta sig fram, med trottoarer som det faktiskt går att gå på, ingen snömodd med isklumpar under (saltets baksida) utan hård, plogad snö i ett tunt täcke på marken (inte tjocka klumpvallar som det är här i Stockholm för det mesta).
Jag såg fler plogbilar på en vecka där uppe än vad jag har sett på hela vintern i Stockholm. Och då är man ju inte ute på stan överdrivet mycket runt jul när man har ett finfint skidspår runt husknuten. 
Så, nä, Stockholm, det duger inte. Och jag tror inte en sekund på att hela problemet är att entreprenörerna missköter sig, det är fel föreskrivet/definierat i upphandlingen. Vill man att det ska funka ser man till att det gör det, och är beredd att betala vad det kostar. Det brister här.

AndreasD
Gäst

”Unket” tycker jag var ett bra val av ord. Det är samma i Bromma. I den del av Bromma som jag bor i finns knappt några cykelbanor över huvudtaget. Den som nu finns – några hundra meter – på Alviksvägen har varit helt ofarbar sedan början på december. Jag tror jag uttömt varje medel av kommunikation med staden och jag har bett på mina bara knän om att den skall snöröjas. Inget händer tyvärr. Det är verkligen undermåligt och jag hade kanske kunnat köpa detta om staden mer uttrycker att man inte kommer snöröja cykel- och gångbanor men när man har den typen av varmluft som politikerna nu har då blir detta resultat av snöröjningen löjeväckande.

Vad skall man göra???

Fetjocke
Gäst

Man får ha bra fantasi för att föreställa sig de cykelbanor du påstår finns där under snövallarna. Det är som att när cykelbanan väl är översnöad så syns den inte och då ”gills” den inte, dvs man behöver inte ploga där i fortsättningen heller – ”ingen åker ju där ändå”.
Jag har länge tänkt att jag borde fotografera de ställen längs min jobbpendlarväg, där jag vet att man brukar ploga dåligt, när det är snöfritt, för att sen kunna visa jämförande bilder för någon ansvarig på gatukontoret, som då skulle kunna ta entreprenören i örat (in my dreams…). Tyvärr faller det ju på att man inte tänker på att ta bilder på sommaren/hösten, när cykelbanan syns, utan det är först när den inte finns längre man kommer ihåg saken. Och när jag väl, efter ett antal snösäsonger, kommit ihåg att plåta problemställena på sommaren, så bytte jag jobb och cykelväg… 🙂

Gillinger
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Vintercykling i söderort, so far. Uselt, men på bättringsvägen. http://t.co/ZNSvAhX1 #plogat #cykla

wpDiscuz