Vintercykling i söderort, so far

| 14 kommentarer

Det har varit en krånglig cykelvinter snömässigt sett. Men visst borde snösvängen ha hämtat sig efter chocken i början av december? Så här har det sett ut i mina delar av söderort.

Det var en underlig känsla att läsa om snökatastrofen den 5 december från en hyggligt tempererad kanarieö, men när jag kom hem en vecka senare kom den verkliga chocken. Hemma hos oss var inte vägarna, än mindre trottoarer eller cykelbanor skottade. En vecka efter det initiala snöfallet. Jag hade förberett mig på ordentlig vintercykling, men efter en promenad runt kvarteret (på vägbanan, annat gick inte) fick det bli T-bana.

Så här såg gång/cykelvägen ut på Lingvägen, en av de största genomfarterna för gång och cykel i Gubbängen/Tallkrogen. Uppskattningsvis är snövallen cirka 50 cm hög.

lingvagen_500

 

Visst, jag kunde kört i vägbanan, men där gick ju redan föräldrar med barnvagnar och andra gångtrafikanter.

Nåväl, det har blivit bättre, men oj, vilken tid det tagit. På väg till jobbet i tisdags snöade det igen och här har jag klippt ihop en liten film om hur väl det var plogat.

 

På väg hem var det dock bättre. Några undantag: längs Nynäsvägen hade man plogat upp all snö från vägbanan upp på cykelbanorna (har vi hört det förut?).
nynasvagen_500
 

Sedan är det ju nästan komiskt att åka in på Lingvägen från andra hållet. Cykelbanan ligger till vänster om skylten med påbjuden cykelbana.
lingvagen_ost_vast_500
 

Så för att sammanfatta den senaste månadens plogningsstatus i min lilla hörna av söderort: Det har varit en riktigt usel start, där varken fotgängare eller cyklister kunnat ta sig fram. Jag har svurit högt när jag försökt forcera mig genom snövallar, decimeterhög nysnö med hal is under eller knagglig återfryst issörja. Men det går sakta framåt. Jag har varit riktigt besviken, men numera hinner de åtminstone ploga på dagen, så det är farbart tills man ska hem. Det är solklart att fotgängare och cyklister inte har samma prioritet som bilisterna, trots alla snygga ord om cykelfrämjande åtgärder. Det känns unket och omodernt, men jag är ju obotlig optimist.

För att avsluta med något positivt: trots att min korta cykeltur stundtals känts mer som en expedition en jobbpendling och att kollegorna fäller kommentarer som ”man ska inte cykla på vintern fattaruväl” så tar de resorna från tre till fem minuter längre än vanligt. Överkomligt.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Detta är ett test. Ignorera.

  • Skillnaden mellan städer som Östersund och Stockholm är att politikerna skulle aldrig tillåta dålig snöröjning  – då blir det inte omvalda. I Stockholm så skiter tyvärr väljarna i det när det är dax att rösta…. 

  • Ms_Xx

    Var uppe i Östersund med omnejd över jul och skillnaden i effektivitet med snöröjningen var verkligen slående. Dels saltar de inte, de sandar bara när det faktiskt behövs (inte vid kall nysnö), och de plogar direkt när det snöar. Resultatet är en stad där man kan ta sig fram, med trottoarer som det faktiskt går att gå på, ingen snömodd med isklumpar under (saltets baksida) utan hård, plogad snö i ett tunt täcke på marken (inte tjocka klumpvallar som det är här i Stockholm för det mesta).
    Jag såg fler plogbilar på en vecka där uppe än vad jag har sett på hela vintern i Stockholm. Och då är man ju inte ute på stan överdrivet mycket runt jul när man har ett finfint skidspår runt husknuten. 
    Så, nä, Stockholm, det duger inte. Och jag tror inte en sekund på att hela problemet är att entreprenörerna missköter sig, det är fel föreskrivet/definierat i upphandlingen. Vill man att det ska funka ser man till att det gör det, och är beredd att betala vad det kostar. Det brister här.

  • AndreasD

    ”Unket” tycker jag var ett bra val av ord. Det är samma i Bromma. I den del av Bromma som jag bor i finns knappt några cykelbanor över huvudtaget. Den som nu finns – några hundra meter – på Alviksvägen har varit helt ofarbar sedan början på december. Jag tror jag uttömt varje medel av kommunikation med staden och jag har bett på mina bara knän om att den skall snöröjas. Inget händer tyvärr. Det är verkligen undermåligt och jag hade kanske kunnat köpa detta om staden mer uttrycker att man inte kommer snöröja cykel- och gångbanor men när man har den typen av varmluft som politikerna nu har då blir detta resultat av snöröjningen löjeväckande.

    Vad skall man göra???

    • Jag gick för egen del in på felanmälan-formuläret ( http://www.stockholm.se/felanmalan) ett antal gånger. Vete tusan om det verkligen gav något, men kort efteråt så blev det faktiskt snöröjt. Det kan förstås vara en tillfällighet, men jag vill åtminstone att det ska synas och vara mätbart någonstans. Antar att du försökt formuläret också. Deppigt när det inte händer något på så lång tid, det är lätt att tappa sugen. Har du bilder från den oplogade vägen? Man kanske kan maila in dem, eller har du redan försökt det?

      • AndreasD

        Hehe, jag har ringt, jag har använt formuläret ”Felanmälan”, jag har gått till den sida som staden har som heter synpunkter (el likn) där man också får ett ärendenummer. Jag har dock inte skickat ett foto – tycker inte att det riktigt skall behövas. Det är uppriktigt sagt beklämmande. De får gärna skita i det men då borde man kunna stå för det. Jag har inga problem med det – mitt problem är att man utlovar en sak och gör en annan. 

        Det vore intressant om man kunde få till ett fysiskt möte med Ulla Hamilton, Mats Frej och några cykelpendlare för att diskutera om hur det borde fungera, vad man kan förvänta sig, och vad som faktiskt är direkt undermåligt. Börja med sådant som är direkt farligt – exempelvis när man tvingas ut på extremt trafikerade vägar eller hinder i cykelbanan som Krister på Kadens idag skriver om (den är ju en no-brainer).

        Man blir faktiskt lite uppgiven då och då…

        • Ja, förlåt. Förstår att du försökt på alla sätt. Vi har ju åtskilliga gånger försökt kontakta Ulla Hamilton på exempelvis Twitter, men hennes svar är bara ”det ska ju våra entreprenörer sköta”. Som att hälla vatten på den berömda gåsen. Men vi ska fortsätta hälla …

          • Ms_Xx

            Man blir ju lite nyfiken på hur deras kontrakt med entreprenörerna är utformade. Entreprenörer gör ju liksom inte ett skvatt mer än det som tydligt är angivet i upphandlingen. Jag misstänker att det var för vagt/oambitiöst utformat vad gäller cykelbanor.

          • AndreasD

            Förlåt? Du behöver inte be om förlåtelse – det var inte min mening av näpsa av dig Jeroen. Sorry om du uppfattade det så. Ditt förslag var utmärkt – jag ville dock bara peka på de vägar som jag hittills försökt.

            Ulla H.s svar – jag har också fått svar på mail – är alltid att peka på någon annan. Hon förefaller inte ha sjukdomsinsikt.

            Kan vi inte fixa fram några cyklar – Cykloteket kanske kan låna ut – och så cyklar vi några sträckor med henne och andra så får de se hur det ser ut i verkligheten.

            Som en friskvårdsinbjudan. Därefter kaffe och kaka och samtal.

            • Ja, jag undrar också om vi ska bjuda in på en politikercykling alltså. Skulle vara klart intressant. Kanske det enklaste sättet att få dem att förstå problemet. Ska fundera lite och snacka med Christian.

              • AndreasD

                Man bör kanske också bjuda in pressen men det bör göras snart innan ”bevisen” töar bort :-). Alternativt så tar vi en interaktiv session med filmer och foton från pendlarsträckorna – inte lika effektivt men kanske mer sannolikt att få till stånd. Jag tror detta är enda sättet – de måste ut och se vad det är som de faktiskt bestämmer/styr över. 

                Till och med de plogade sträckorna blir ju ofarbara till del när de fryser och de varit lite spårigt i en mindre mängd snö. Jag tror man måste börja med sopmaskiner som tar bort all snö om det skall bli riktigt bra.

  • Fetjocke

    Man får ha bra fantasi för att föreställa sig de cykelbanor du påstår finns där under snövallarna. Det är som att när cykelbanan väl är översnöad så syns den inte och då ”gills” den inte, dvs man behöver inte ploga där i fortsättningen heller – ”ingen åker ju där ändå”.
    Jag har länge tänkt att jag borde fotografera de ställen längs min jobbpendlarväg, där jag vet att man brukar ploga dåligt, när det är snöfritt, för att sen kunna visa jämförande bilder för någon ansvarig på gatukontoret, som då skulle kunna ta entreprenören i örat (in my dreams…). Tyvärr faller det ju på att man inte tänker på att ta bilder på sommaren/hösten, när cykelbanan syns, utan det är först när den inte finns längre man kommer ihåg saken. Och när jag väl, efter ett antal snösäsonger, kommit ihåg att plåta problemställena på sommaren, så bytte jag jobb och cykelväg… 🙂

    • Sent omsider har de faktiskt plogat även gång/cykelbanan på bilden. Men att det skulle ta närmare två veckor hade jag inte trott. Nördig som jag är har jag både kameran på cykeln (alltid på) och en vattenskyddad mobil i fickan. Då är det förstås lättare att stanna till och bara knäppa en bild. Du kan ju alltid posta dem på vår FB-sida för spridning!