Sluta generalisera i trafiken

| 30 kommentarer

Jag har ägnat mig lite åt att läsa rapportering från trafikolyckor den här vintern. Det har varit massor. Trots det har det inte hörts några anti-bilistrop skalla i artiklar och kommentarsfält. Tvärtom har det handlat mycket om det svåra väglaget, blixthalka, snöröjning, ”snökanoner” och att alla ska ta hand om varandra där ute i trafiken.

 

bilolycka

SvD 16/1 2013

 

Annat är det när det rapporteras om cykelolyckor. Då ska det minst nämnas att cyklisten inte bar hjälm, även om det inte är relevant för olyckan.

ScreenShot004

Sydsvenskan 3/4 2012

När bilister är inblandade i olyckor är de aldrig representanter för andra än sig själva. Ingen skriver något om de använde bilbälte eller inte, eller skriver att ”Vi har ett problem med bilister, de följer inte trafikreglerna”. Cyklister däremot buntas ihop.

dn

DN 7/11 2011

 

Inte ens när en cyklist faktiskt dött, går det att låta bli att fälla något svepande om att alla cyklister måste förstå att ansvaret är deras att säkerställa att de inte blir ihjälkörda.

cykel dn

DN 29/9 2011

Inte ett ord heller om att infrastrukturen på platsen faktiskt placerar cyklisten till höger om lastbilarna. Eller när Nina blev överkörd så allvarligt att hon tvingades amputera benet hösten 2010. Då sa trafikinspektör Hans Lindegren till Metro:

Högersvängande lastbilar är ett jättestort problem, för chaufförerna har svårt att se cyklisterna. Lastbilarna är så höga och cyklisterna saknar insikten att de inte syns för föraren.

Cyklisterna saknar insikt. Inte ens när det handlar om statistik som talar till cyklingens fördel, så går det att låta bli att ändå försöka få över fokus på cyklisterna: När If släppte en undersökning häromåret, visade den att det förmodligen var bilisternas fel i tre av fyra kollisioner med cyklister. Men vad blev rubriken?

cyklister kör på

DN 11/1 2012

 

Joåråsatt. Eller med polisens ord:

Polisen

 

Därför var det lite intressant att läsa om den hemska masskrock som skedde i Skåne i veckan. Där fanns inga cyklister att skylla på, frågan är vems felet är. Lastbilschaufförernas skulle det visa sig:

lastbil

DN 16/1 2013

 

Det är intressant att det är först när det handlar om lastbilar som det plötsligt börjar generaliseras igen. Masskrockar med bilister: inget svepande omdöme om bilister, masskrockar med lastbilar inblandade: svepande omdömen om yrkesförare. Men när lastbil möter cykel är det åter till ordningen: inget snack om att lastbilsförare kanske har bråttom och kör dåligt inte.

Man kan ju rita upp en trafikens hackordning här: Privatbilist på toppen, därunder yrkestrafiken, därefter fotgängare och längst ner är cyklisterna.

Jag reflekterade lite över det här på Twitter på det här viset:

lastbilsförare

säkert som amen i kyrkan kom gnäll på ”cyklister”, kryddat med anekdoter, nästan omedelbart:

cyklistgnäll

QED.

Jag tycker det är bra att det inte generaliseras om bilister. Jag tycker det är bra att det står ”vi har ett problem med bilister som kör för fort på 30-väg”, inte ”vi har ett problem med bilister. De kör för fort”. Det är en milsvid skillnad mellan de där två påståendena. Jag önskar bara att cyklister slapp buntas ihop och behandlas som en grupp. Jag är trött på att behöva svara för alla fördomar folk har om cyklister bara för att jag valt ett annat transportsätt än bil till jobbet.

För det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.

Och de finns många sådana därute.

Läs mer om hur hjärnan lurar bilister att hata cyklister.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Hälften kör för fort på 40-väg | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Cyklister är trafikens lagbrytare | Cyklistbloggen()

  • Pingback: 120 av 130 körde för fort på Västerbron. Polisen: Beklagligt, Trafikverket: höj fartgränsen! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Det är personer som bryter mot lagen, inte ”cyklisterna”. | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Det är ett krig, I tell you! Ett Cykelkrig! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Trafikkontroll med inriktning på cyklister | Cyklistbloggen()

  • Richard

    I fallet där cyklisten dog så vet jag inte hur tät trafiken var, hur lång backen var och hur brant samt vilken hastighet cykeln hade. Det skulle naturligtvis varit så att lastbilen blinkade i god tid och att cykeln cyklade asfort och chansade att hinna före lastbilen som redan höll på att svänga. Men mina erfarenheter av backcykling är detta. Bilar kör om mig i en backe och använder sedan inte bromslljus eller blinkers vid högersväng eftersom föraren har glömt bort mig och tycks anse att det är jobbigt att används blinkers, titta i sidospegel eller den döda vinkeln.

  • Just med hjälmfrågan finns det t.om. studier som visar att det var säkrare för cyklister utan hjälm, eftersom motorfordon håller längre avstånd till cyklister utan hjälm.

    • eriksandblom

      Javisst, dessutom är det dubbelriktat. En norsk enkätundersökning visade att cyklister med hjälm har en hårdare körstil. De sa att de oftare hamnade i nära-ögat-situationer än de utan hjälm. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Riskkompensation

  • Mattias

    Jag har också reflekterat över denna snedvridna rapportering om olyckor i media.

    Naturligtvis ska vi inte införa samma dåliga generaliering när det gäller bilister och yrkesförare, men jag ser ett stort problem när media gång på gång gör bilister till oskyldiga offer så fort en olycka har skett.

    Varför ifrågasätts inte bilister som kör oaktsamt och riskerar både sina och andras liv? Oavsett om detta görs avsiktligen, om det beror på okunskap, på grund av dåliga förhållanden eller beroende på bristande utrustning/underhåll så är agerandet lika oförsvarligt.

    Medias förmildrande rapportering ger dock legitimtet åt bilisterna att fortsätta sin framfart precis som vanligt. Händer en olycka så är det ju alltid någon annnas fel. Den eftertanke eller debatt om ansvar i trafiken som skulle behövas bland bilisterna existerar inte på grund av just denna bristande olycksrapportering i media.

    • eriksandblom

      Ja, det saknas eftertanke. Kanske tänker journalisterna att de som är inblandade fick sig en tankeställare ändå. Men alla som bara läser artikeln får ytterligare en bekräftelse på att biltrafik och bilolyckor är något oundvikligt, nästan som en obeveklig naturkraft: ”halkan slog till” osv.

      Den senaste tiden har man dock i media avrått från att köra bil i svåra oväder. Jag önskar att Polisen eller Trafikverket skulle ge rådet att åka tåg eller buss. Det är 10ggr säkrare att åka buss än att åka bil. Dessutom är det en lite konstig inställning att bilresor nästan per definition skulle vara oumbärliga och oundvikliga.

  • Även jag vill tacka dig för en mycket bra spaning, Christian!

    Det är så lätt att falla in i vi-och-dom-tänkande, men så osmart om man vill åstadkomma förbättringar. Varför börja med att göra sig till ovän med en hel grupp bara för att där finns en del som behöver skärpa sig? Man sänker bara sin egen trovärdighet bland alla i målgruppen som inte känner igen sig i anklagelserna. Då missar man helt den gyllene möjligheten att få deras stöd. Kanske vill man inte alls förbättra utan bara stärka sin egen grupptillhörighet.

    Vi har en tendens att bara se dem som bryter mot normerna men inte märka alla andra. Vid min mätning av trottoarcyklare såg jag att de var 3% men ändå kallades de för ”alla cyklister”! Se http://trafikistan.se/trottoarcyklare/ .

    Det är bra att du synliggör denna tråkiga tendens att generalisera. Det är något för oss alla att fundera över.

  • johnnyronnberg

    Aha, det var därför det var avstängt så länge efter masskrocken! Man letade fanatiskt efter en cyklist att skylla det hela på men trots idokt sökande kunde man inte finna någon. 😉

  • Människor är så fantastiskt utformade att om något sägs tillräckligt många gånger så blir det en ”sanning”. Cyklister är trafikförordningsanalfabeter och lastbilar har blankslitna däck. Allt som inte tillhör normen får stå ut med sådana fördomar.

    Det är svårt att angripa en norm även om man har gedigna argument. Den här välskrivna artikeln kommer säkert att avfärdas som ”meningslöst gnäll” av de som verkligen skulle behöva ta till sig av budskapet.

    Ännu bekvämare blir det i och med att du tar upp olyckan på Tranarpsbron. Då kan hela inlägget avfärdas som ett billigt och osmakligt sätt att plocka poäng på en tragisk händelse. Skulle det dessutom påstås att personen som dog borde ha fattat att denne utsatte sig för livsfara genom sitt agerande och därmed själv till stor del ansvarar för sitt dödsfall hade verkligen varit att gå över gränsen.

    Det här är vardag för andra trafikanter. Att oskyddade trafikanter som blivit svårt skadade eller till och med dödade får efterkloka kommentarer från bilister som gör gällande att det hela hade kunnat förhindras om den oskyddade trafikanten hade agerat annorlunda är mer regel än undantag. Om påpekanden om de oskyddade trafikanternas personliga ansvar vid skymd sikt, halka och andra komplicerade trafiksituationer läggs till så blir listan oändlig.

    Motsvarande kommentarer till bilister är inte ”rumsrent”. Det är ju faktiskt en person av kött och blod med barn där hemma som har blivit skadad/dödad. Visa respekt!

    Så är det med normer. People are awesome!

  • Bra sammanställning. Det är svårt att vara cyklist eftersom man hela tiden måste tolka varje korsning olika iom det inte finns någon genomgående infrastruktur för en. Nu är jag cyklist, nu är jag bilist, nu är jag gångare osv.. Detta gör att man som cyklist uppfattas som avig och oberäknelig.

  • En annan väldigt allvarlig olycka där både media och polis verkar sakna perspektiv var den som skedde på Gotland den 21/12/2012: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8177764 . ”Strax efter klockan 12 på fredagseftermiddagen inträffade en allvarlig olycka då en person som färdades på cykel av någon anledning kom in för långt mot mitten av vägen och blev då påkörd av en lastbil på länsväg 144 i höjd med Stånga.”

  • Jon Jogensjö

    Håller med om att man inte ska ge fordonstyper egenskaper, utan istället se till den enskilda trafikantens val av säkerhet.

    Intressant om yrkestrafik kan vara att deras branschorganisation är en av väldigt få aktörer som fokuserar på det laga enskilda ansvaret. Se länken. https://sites.google.com/site/trafiksaekerhet/organisationer/sveriges-kerifretag

  • Riktigt bra skrivet. Man blir otroligt trött på sättet man rapporterar och pratar om trafiken. Det tråkiga och lite läskiga är att det är samma tongång inom planeringen och hos polisen. Man åtgärdar inte det som faktiskt är farligt och som ger de svåra konsekvenserna utan tittar mycket på de utsatta. MEN, det är så man bygger ett samhälle med quick-fixes.

  • eriksandblom

    Bra skrivet!

    Det tål att upprepas. Varför släpper man ut lastbilar i trafiken om de är konstruerade på ett sätt som gör att föraren inte ser när hen svänger? Man kan nästan skönja lite avund mot flyg och tåg. Stora pojkars leksaker, och inga besvärliga fotgängare eller cyklister.

  • Jag undrar hur ofta de här som gnäller om rödljuskörande cyklister blir direkt drabbade av det på samma sätt som att jag i princip varje dag blir direkt drabbad av att folk parkerar personbilar och varutransporter samt ställer upp hinder i cykelbanan.