Betongsuggor i cykelbanan för att stoppa trängselskattsmitande bilister

| 12 kommentarer

Göteborg har precis infört trängselskatt, något som tydligen fått ett antal bilister att tycka att cykelvägar är perfekta smitvägar. Lösningen? Man sätter ut betongsuggor. Men de hindrar inte bara bilister – de är också livsfarliga för cyklister. Och trafikkontoret i Göteborg aviserar i GP att de kan tänka sig att sätta ut ännu fler:

Gång- och cykelbanan vid Mossebergsskolan i Guldheden och GC-banan vid Glasmästaregatan i Krokslätt har också blockerats för biltrafik.

– Vi har beredskap för liknande avspärrningar om vi upptäcker fler sådana konstigheter, säger Anders Roth på trafikkontoret.

På vår Facebooksida visade Ola Kvarnbo hur en sugga dykt upp för att hindra bilister att ta sig förbi betalstationen vid Fridkullagatan:

Foto: Ola Kvarnbo

Foto: Ola Kvarnbo

 

Tydligen har några bilister till och med använd en gång- och cykeltunnel under E6 mellan Lisebergs baksida och villaområdet i Jakobsdal i Örgryte för att slippa betala de maximalt 18 kronor det kostar att passera. Även där står det nu betongsuggor i vägen. Samtidigt visar forskning att hinder i cykelbanan orsakar trafikolyckor bland cyklister:

En tredjedel av alla trafikanter på sjukhus är cyklister, och orsaken att cyklisterna hamnar på sjukhus är i tre av fyra fall singel-cykel-olyckor. Anna Niska har studerat dessa olyckor, och tillsammans med vägunderhåll och drift, är fasta föremål på cykelbanan en vanlig orsak till skador. Det kan till exempel handla om så kallade betongsuggor.

Men hey! Vem bryr sig om några cyklister, right? Som Gustav skrev på Twitter:

Även när de ska stoppa bilarna från att köra fel så tänker man (ibland iaf) mest bara på bilarnas trafikmiljö :\

Läs mer om hinder i cykelbanan härhär och på Krister Isakssons blogg på Kadens.se.

EDIT: Som Erling skriver i kommentaren nedan:

Ur  gcm handboken sid 131

”Trafikkontoret i Göteborg har gjort studier som visar att särskilt cykelolyckor orsakas eller försvåras av fasta hinder på eller utmed cykelbana. ”

Kommunen vet alltså det här redan. Varför sätter alltså Trafikkontoret ut hinder som de vet orsakar olyckor?

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Erling

    Ur  gcm handboken sid 131

    ”Trafikkontoret i Göteborg har gjort studier som visar att särskilt cykelolyckor orsakas eller försvåras av fasta hinder på eller utmed cykel- bana. ”

  • Ja, vem bryr sig om några cyklister? Gläds åt att bilisterna i Göteborg fått ett mer spännande liv. För nu gäller det att hitta smitvägar förbi betalstationerna. Djungeltrummorna tipsar om hål i nätet. Att cyklister och fotgängare stryker med här och där får man räkna med. 

  • Micke

     Tycker att en betongsugga iaf är bättre än en massa biltrafik på cykelbanan så länge den syns tydligt, den på bilden verkar iaf stå på en raksträcka och vara uppmärkt med reflex.
    Men tragiskt att det skall behövas.
    Kanske kunde man ställt en sugga på vardera sidan utanför cykelbanan istället och gjort det för smalt för bilarna att passera istället, men jag vet inte om banan är smal nog.
    Alternativt bredda en liten bit av cykelbanan och göra den mötesfri med en mittrefug. Fast det tar ju längre tid än att ställa ut en sugga.

    • Det märkligt är ju lite hur detta *inte* resulterar i en massa generaliserande omdömen från polis, tjänstemän och i artiklarna mot bilister. Som det alltid gör när det är något en cyklist gjort fel.

      Och när man tänker på det, är det inte underligt att det ska krävas fysiska hinder för att förhindra vissa bilister att köra på cykelvägar?

      • Micke

         Definitivt, bilister beskrivs nästan alltid som offer till skillnad från cyklister. Vet inte hur många tidningsartiklar man läst där ”halkan slungade upp bilen på järnvägsspåret”, ”trafikljus orsakade olycka”, ”dödens väg”, etc, etc.
        Men om en cyklist som cyklar på grönt ljus och blir påkörd av en svängande lastbilschaufför står det ”cyklist krockade med lastbil” (och dömmer underförstått cyklisten som vållande och motparten är ofta fordonet och inte fordonsföraren).
        De stackars bilisterna tvingas ju till att köra på cykelbanorna pga trängselskatten som annars skulle tvingas betala 8, 12 eller i värsta fall 18 kr.

        • ”Cyklisten saknade enligt ambulanspersonal på platsen hjälm” också.