Cykelutredaren lämnar konkreta förslag (1)

| 6 kommentarer

Sist på bollen, tror jag, har Cyklistbloggen tittat på Sveriges första cykelutredning. Den blev klar förra veckan och klockar in på hur många hundra sidor som helst, så vi kommer nog återkomma till den allteftersom Jeroen och jag hinner läsa.

Många har redan skrivit om den, faktum är att de nu är så många att det nu, till skillnad från förra veckan, är svårt att googla sig till var man hittar den. Sökträffen på själva utredningen hamnar helt enkelt väldigt långt ner i sökresultaten.

Följer man sökträffarna så hittar man kritiska röster från Cykelpendlaren, Krister Isaksson på Kadens, Velonavia  och Cykelsmart för att nämna några (och är det fler som skrivit, lämna en kommentar här nere så länkar jag in!)

Regeringen har en del att fixa med sökmotoroptimering alltså. En annan grej jag funderar över är det märkliga att offentliga utredningar 2012 bara släpps i låst PDF-format. Det går inte att kopiera ur den och den gör sig uselt i min Kindle. Och jag vill inte skriva ut den eller läsa vid datorn. Varför inte släppa eboksversioner också, regeringen?

Trots att jag alltså inte läst hela än, tänkte jag ändå skippa hela bakgrunden, alla förtydliganden om vad utredningen inte kommer föreslå och hoppa direkt på sammanfattningen. För att det inte ska bli för långt, kommer jag dela upp det på flera inlägg. 

Random cykelbild för att det ska vara en bild med i texten

Fixa våra cykelbanor och snabbt ska det gå! Foto: State Library of Victoria Collections/Flickr CC BY 2.0

 

Konkreta förslag ur Sveriges första cykelutredning alltså:

Regeringen bör ge Transportstyrelsen i uppdrag att, i samråd med Trafikverket, SKL och Riksförbundet Enskilda Vägar (REV) samt andra aktörer som berörs, ur trafiksäkerhetssynpunkt analysera behovet av en utvidgning av vägsäkerhetslagens (2010:1362) tillämpningsområde till cykelinfrastrukturen, i första hand till cykelvägar och i andra hand till alla vägar och gator som ingår i en i uppdraget utpekad cykelinfrastruktur.

Vägsäkerhetslagen är den lag som handlar om väghållarens skyldigheter för vissa vägar, vad jag förstår. Anledningen till förslaget är att så stor del av cyklistolyckorna är kopplade till dåligt underhållna och skötta cykelvägar. Syftet är alltså att ställa formella krav på drift och underhåll av cykelvägarna. Det är inte en dag försent. Men utredaren lämnar alltså bara förslag om fortsatt utredande.

Vidare bör Regeringen ge Boverket i uppdrag att se över handboken ”Stadsplanera – istället för trafikplanera och bebyggelseplanera” samt göra denna nätbaserad och interaktiv. Vidare bör Trafikverket och Boverket i samråd med SKL parallellt få i uppdrag att på motsvarande sätt se över och nätbasera handboken ”Trafik för en attraktiv stad”, samt göra denna interaktiv.

Jag blir inte klok på det här. Utredaren skriver flera gånger att det är bra att göra ett gäng handböcker ”interaktiva”. Det är ett jäkla fokus på just att de ska vara ”interaktiva”. Exakt vad ”interaktiva” innebär i sammanhanget framgår inte vad jag sett hittills, annat än att de då kommer gå att ”länka till andra handböcker” och att det på något sätt skulle göra saker bättre. Gör man handböckerna interaktiva, tycks utredaren resonera, så kommer de hållas uppdaterade, läsas och följas. Äntligen!

Det känns lite som när allt skulle vara ”multimedia” i mitten på 90-talet.

Handböcker är bra. Problemet är väl inte att det saknats handböcker om cykling och hur man utformar cykelinfrastruktur. Problemet har varit att ingen behövt följa vad det står i dem. Och det kan ingen interaktivitet i världen råda bot på. Det hade varit bättre om utredaren föreslagit nya standarder och nya mininivåer för cykelinfrastrukturen.

Härnäst, den rafflande fortsättningen i del 2.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family