Betongsuggor i körfält är helt okej

| 12 kommentarer

I serien ”Stockholm – en cykelstad i världsklass” kommer här ett svar från Trafikkontoret på en fråga jag ställde för en månad sedan. Man kan tro att epost går fort fram över internets, men på Stockholms kommun sitter de tyvärr fortfarande på gamla långsamma telefonmodem. Tack och lov går Twitter via laserledningar:

Nåväl, minns ni posten om Blasieholmen? I korthet handlade den om att cykelbanan från Skeppsbron mot Stallgatan har varit avstängd utan någon egentlig skyltning sedan i typ mars.

 

Avspärrat

 

Det är en plats som trafikeras av rätt många cyklister, och TV4 tog också upp just den här platsen i ett TV-inslag som handlade om att vägbyggen i cykelfält sköts dåligt i Stockholm:

 

TV4Nyheterna%20Stockholm%2009:33

 

Jag frågade hur de tänkte och undrade om de inte kunde märka upp vägarbetet så att cyklister kunde cykla där säkert ändå.

Så här svarar Trafikkontorets entusiastiske tjänsteman:

Det har jobbats mycket på platsen i många skeden, men den cykellösning som fanns på platsen innan bygget etablerades är inte förändrad. Det enda som tagits bort är den lilla ”tarm” som gick ut på Stallgatan.

Det är en jättebra synpunkt att informera innan vi stänger av cykelfält och då också tydligt.

 

Det är något vi tar med oss framöver.

Så i korthet så tycker cykelstaden Stockholm inte att det är en förändring att ställa en betongsugga mitt i ett av två fordonskörfält. Den står förövrigt där fortfarande.

Jag ställde en följdfråga, om de verkligen menar det de skriver, men det verkar inte som om Trafikkontorets epostservrar accepterar svarsmail. Jag har i varje fall inte hört något från dem.

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

12 Comments on "Betongsuggor i körfält är helt okej"

Notify of
avatar
trackback

[…] Betongsuggor i körfält är helt okej […]

Ms_Xx
Guest

Ja, om jag förstår honom rätt menar han att det är irrelevant att den lilla tarm som var själva cykelbanan är borta nu. Antar att de menar att man ska cykla ut bland bilarna före korsningen. 
Eller, nä, jag fattar faktiskt inte alls vad han menar. 
Fint att de tar med sig synpunkten att det kan vara bra att informera när de stänger av cykelfält. Verkligen. Hoppas att de inte lämnar den i skrivbordslådan bara (sen kan man ju tycka att de borde ha kommit på det alldeles själva, men men, inte alltid så lätt att tänka).

Erik Johansson
Guest

Fast den information som man får är inte mycket bättre, på Hornsgatan står/stog det  ”cykelfältet stängt pga vägarbeten” det hjälper inte när man redan har kommit fram till betongsuggorna. ”Följ orange markering” brukar det stå när de stänger av gator för bilar.
I detta fall finns det iofs en del möjligheter att slussa om cyklisterna, med bra information, kanske en karta, som görs vid den avstängda cykelbanan vid Globen.

Erik Johansson
Guest

På hornsgatan står nu mer en skylt med ”varning cyklister” där cykelfältet är inställt.

Arne B
Guest

Den skylten har stått där ett bra tag. Tidigare i år hade jag kontakt med Stockholms stad om att de långvariga arbetena utgör ett allvarlig trafikfara för cyklister. Halva gatan har varit avstängd i olika perioder och på olika sträckor. Där tycker man på Stockholms stad att stillastående fordon är viktigare än dem i rörelse. Trots att halva vägbanan är avstängd på en större _genomfarts_gata, tillåter man parkering längs arbetssträckan. Tror ni det blir någon plats för oss som cyklar? Varför, varför, VARFÖR står det plåtlådor längs med en genomfartsgata?!!!

Stockholms stad replikerade med olika breddmått som säkert fungerar på en ritning, men när farbror SL-buss kommer körande, då återstår en dryg cykelhjälmsbredd mellan bussen och de parkerade bilarna. Jag har ett gäng filmer på detta.

Jag får intryck av att man är livrädd för att bilisternas missnöje ska nå media. Cyklister har alltid ansetts som töntiga.

Den enda vettiga och långsiktiga lösningen på trafik i stan, är att begränsa persontransporter per bil. All ökning av kapaciteten för biltrafik kommer att fyllas med bilar. All erfarenhet visar det. Det gäller att bygga alternativ. Cyklar är ett.

Ms_Xx
Guest

Ja den där ja, har sett den. Fotade den för att det var så galet… hur tänkte de, liksom? 

juliaklingvall
Guest

RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret tycker inte det är så märkvärdigt att stänga av ett helt körfält. När det gäller cyklar #cykla #08pol

Jens Bäckman
Guest

Så om man ska tolka Trafikkontorets svar rätt, så innebär det att ingen skulle ta det minsta illa upp om man flyttade betongsuggan från det ena körfältet (reserverat för cyklar) till det andra (reserverat för bilar)? Ut och pröva, gott folk!

JesperSundblad
Guest

RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret tycker inte det är så märkvärdigt att stänga av ett helt körfält. När det gäller cyklar #cykla #08pol

miljobloggen
Guest

RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret tycker inte det är så märkvärdigt att stänga av ett helt körfält. När det gäller cyklar #cykla #08pol

MiaAntonsson
Guest

RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret tycker inte det är så märkvärdigt att stänga av ett helt körfält. När det gäller cyklar #cykla #08pol