Tidningen Motor: ”Cyklisterna får skylla sig själva”

| 38 kommentarer

Nummer sju av Motormännens tidning ”Motor” hade en artikel om cykling enligt hemsidan. Så här sammanfattades den:

Fler cyklister dödas och skadas. Andelen cyklister som dödas eller skadas svårt är nu större än motsvarande andel som färdas i bil. Enligt cykelpolisen orsakas de flesta olyckor mellan bil och cykel av cyklisterna själva.

Som cyklist blir man ju lite nyfiken. Vad är det för undersökning som cykelpolisen stödjer sig på när de påstår att det alltså i huvudsak är cyklisternas eget fel att de dödas eller skadas svårt när de krockar med bilister?

Det är cyklisternas fel säger polisen

Jag hittade inte tidningen, men tack vare kvicka läsare så fick jag ett utdrag ur artikeln. Eller artikel förresten, det visade sig vara chefredaktörens ledare, alltså en text som uttrycker tidningens politiska åsikt i olika frågor. Men det behöver ju inte betyda något.

Så här lyder passagen:

Ursäkta, men orsaken är att många cyklister kör som idioter!

Inte alla, men…

”Det finns en klick som bryter mot nästan alla trafikregler de kan bryta mot”.

Den som säger det är cykelpolisen Thomas Åsenlöf som har patrullerat med cykel sedan slutet av 1990-talet. Enligt honom orsakas också de flesta olyckorna av att cyklisterna gör fel.

Det handlar alltså om åsikter från tidningens chefredaktör och en enskild polisman, inget annat.

”Orsaken är att många cyklister kör som idioter”. ”De flesta olyckorna orsakas av att cyklisterna gör fel”. Det är rätt tydliga och långtgående påståenden. Helt utan att backas upp av något faktaunderlag. Det kan såklart vara så att skälet till att cyklister körs ihjäl och skadas allvarligt är deras eget fel. Att alla bilister kör som änglar och bara är utsatta för memilsmarodörer på racerhojjar. Men det vet inte chefredaktör Michael Jonsson eller trafikpolis Thomas Åsenlöf eftersom de inte undersökt saken vetenskapligt.

Man brukar säga att ”extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis”. Jag skulle nog vilja hävda att den här ledaren från landets största motororganisation framför extraordinära påståenden. I praktiken säger den att alla de cyklister som dödats får skylla sig själv. Det förpliktigar.

Samtidigt kollar jag runt på nätet efter andra citat från Thomas Åsenlöf, som alltså är cyklande polis i Göteborg. Så här sa han till P4 Göteborg förra sommaren:

– När vi började för många år sedan var det ingen ordning alls bland cyklisterna, idag är de flesta jättebra. Sen finns det alltid några, men dom flesta följer reglerna.

Det är ju en lite annorlunda ton än det korta citatet i tidningen Motor.

Jag har inte sett någon undersökning som skulle peka på att antalet dödade cyklister skulle öka, tvärtom, enligt trafiksäkerhetsverkets statistik sjunker det. Och det är betydligt färre cyklister som dödas än bilister. Tittar man bara på förarna och låter bli att räkna in dödade medpassagerare så dog 122 bilförare 2010. Samma år dog 21 cyklister. Året dessförinnan, 2009, dog 170 bilister och 20 cyklister.

Tittar man på farliga olyckor mellan bilister och cyklister så kom försäkringsbolaget If tidigare i år fram till att det i tre fall av fyra var bilisten som låg bakom olyckan. Åtminstone när det gällde korsningsrelaterade olyckor.

Andelen skadade cyklister har börjat öka de senaste två åren,  men då handlar det om singelolyckor som enligt VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, åtminstone delvis kan förklaras med att cyklister färdas i en mycket mer oförlåtande miljö än bilister. Den är dåligt utformad, undermåligt underhållen och lågt prioriterad. En annan förklaring de för fram är att antalet cyklister ökar hela tiden. Så här säger Maria Krafft från Folksam till DN:

– Trenden är uppenbar. Vi har jobbat systematiskt med att förebygga skador i bil, vilket också har gett resultat.

– Cyklisterna ligger kvar på samma nivå. De har aldrig blivit riktigt prioriterade i det här arbetet. De har mest funnits med på bilarnas villkor, säger Maria Krafft, som anser att det behövs en kraftsamling för att komma till rätta med de höga olyckstalen för landets cyklister.

Samtidigt i tidningen Motor, precis under texten där de lägger skulden på cyklisterna själva, kräver tidningen att väg E20  görs om eftersom så många bilister dör där. Då nämns inget om att det är bilisternas eget fel att de kör för fort och håller för dåliga marginaler.

 

Det är skillnad på trafikant och trafikant.

Läs mer om cykling och statistik:

Hur prioriterar man för att göra det säkert för cyklister?

”Cyklister inte alltid oskyldiga”

Fler cyklister betyder färre olyckor

Varför hatar bilister cyklister?

Tipstack till Lars!

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: När poliser har fördomar om cyklister | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Göteborgs cykelpolis: ”Ni är en fara för er själva och andra” | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Det är inte motorvägar vi vill ha. | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Motormännen: Utbilda bort rödljuskörarna! | Cyklistbloggen()

  • Elin

    E20 dödar bilister men cyklister kör oftast ihjäl sig själva… hmm….

  • Peter

    Hej Christian, 

    Intressant att du öppnat mina ögon för HUR perspektiven ser ut i tidningarnas artiklar om trafik, olyckor osv. Jag försöker vara kritisk mot min egen sort (fotgängare, cyklist, bilist, MC-förare, jag är dock många sorter… Men dock mest cyklist i hjärtat). 

    Jag gav min in i mail-polemik med journalisten om denna ”obetydliga” notis som lite snyggt ensidigt lyfter fram cyklistens roll. Tänkte att jag kanske kunde få höra lite proffs-argument och även påvisa riskerna med notisens vinkling i stort, fr dig eller andra läsare. Notisen i GP:

    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1089432-cyklist-pakord-vid-overgangsstalle

    Tack på förhand!

    /Peter

  • Mattias Krantz

    Som illustration av Michaels ”ovetenskapliga undersökning” där 64% av alla cyklister kör mot rött visas dessutom en korsning med ett övergångsställe, dvs. ingen korsning med mötande biltrafik. Och vill man nu få till de siffrorna om lagbrytande cyklister är det självklart ett sådant ställe man ska gå till. Om Motor hade gjort samma räkning i korsningen Götgatan/Ringvägen hade det inte blivit några siffror som stödjer Motors tes.

    Med samma undersökningssätt borde jag kunna dra slutsatsen att typ 80% av alla bilister kör för fort genom att kolla en timmes lunchtrafik på Essingeleden.

    • Det var ett förbaskat tjat om rödkörande dessutom. Det finns siffror svart på vitt att rödkörande cyklister inte är ett större säkerhetsmässigt problem än cyklister som stannar för rött. Att dra upp rödcykling i tid och otid som förklaring på att cyklister dör är oärligt. I Stockholm har enligt STRADA endast en enda cyklist som dessutom var full skadats. Jag minns inte hur många exakt det var som dödats att de stannat för rött för att sedan dödats av högersvängande lastbil. Men det var i runda slängar 10 stycken, mest kvinnor. Kvinnor tenderar att följa lagen bättre. Om det är något som borde dras upp som orsak till att cyklister dör är att de har ofinheten att följa regelsystemet.

      • AndreasD

        Hej Johannes. Jag håller med om att argumentationen i MMs utspel är vinklat – inte konstigt från en lobbyingorganisation. Däremot tycker jag att även cyklister bör följa och stanna för rödljusen. Bilister är bättre på detta och även på att respektera Stopp-plikt. Jag tror vi måste inse att cyklingen inte är en marginaliserad grupp utan en stor massa (glädjande) och vi måste också bete oss vuxet i trafiken. Om inte annat för att visa att vi är bättre än dem men samtidigt så skapar all rödljuskörning etc av oss som cyklar mycket aggressivitet från bilarna och trafikmljön blir mer oförlåtande. Att det inte är någon risk att köra för rött när det inte kommer någon från annat håll är ju ett argument som faktiskt bilister också kan använda – men den stora majoriteten bilister följer reglerna.

        Antalet cyklister som kör för rött kan man diskutera i evigheter utan säkerställd analys men det jag kan se när jag cyklar in och ut ur stan på morgnarna är att det är en relativt stor andel som struntar i att stanna för rödljus. Exakt andel vet jag inte men jag ser det varje dag och jag ser inte samma beteende från bilister att köra för klarrött ljus (naturligtvis ser jag många som gasar på lite vid gult vilket förmodligen är fel om man har möjlighet att stanna men låt oss lämna det tills vidare). Vi måste som grupp resa oss och visa att vi är bättre – annars får vi aldrig respekt i trafiken och då fortsätter den vara farlig.