Stopp för cyklister på Götgatan!

| 23 kommentarer

Nej, det ska inte bli stopp för cyklister på Götgatan, det är bara vad DN påstod i Stockholmsdelen i morse. Idag kom nämligen beslutet att göra klart gågatan på Götgatspuckeln. Den ligger ju som en stor kloss mitt i ett av Stockholms intensivaste cykelpendlarstråk och gör det rejält råddigt för både cyklister och fotgängare.

Puckeln har egentligen inte förändrats överhuvudtaget sedan den var bilväg, annat än att gågats-skyltar satts upp. Det ska nu ändras på och samtidigt ser man över hur pendlingscyklisterna ska ta sig fram. Sedan gågatan kom till har cyklandet ökat ”explosionsartat” och kortaste vägen mellan söderort och city har en förmåga att bli just över Götgatspucklen.

Ni som inte är Stockholmare och aldrig passerat platsen kan få en uppfattning om hur den är som cykelpassage i den här videon:

Jag har länge velat köra parallellgatan, men den är enkelriktad så det har inte varit något alternativ. Men nu har trafikkontoret bestämt sig för att göra det möjligt för pendlarna att svänga vänster vid Högbergsgatan och cykla Repslagargatan istället. Eller höger vid Sankt Paulsgatan om man kommer norrifrån. Det var alltså det som fick cykelälskartidningen att slå till på rubriken ”Nu stoppas cyklisterna på Götgatan”.

Det är fel på så många olika plan. Götgatan är utpekad i Cykelplanen som ett av pendlingsstråken och cyklisterna kommer även fortsatt vara välkomna på Götgatspuckelns gågata. Det kommer till och med finnas en massa cykelställ där. DN hävdar också att cyklisterna kommer få lämna Götgatan redan nere vid Medborgarplatsen, men när jag läser protokollet (ärende 7 här)så ser jag inget som tyder på att det skulle vara fallet.

Däremot innebär det här att vi som vill cykla lite fortare utan att riskera att krocka med fotgängare kan ta en annan väg. Så här (rött är den nya sträckningen, blått är den gamla, grönt är DNs förslag):


View Götgatans pendlingsväg in a larger map

 

Men det hela bygger såklart på att den rätt stressade biltrafiken som passerar på Högbergsgatan varje morgon fås att sakta ner, att cyklister får ett rimligt sätt att ta sig fram i korsningen. Idag är den en fyrvägskorsning där alla fordon ska lämna företräde, vilket leder till en ganska långsam passage för alla inblandade.

Jag har bara skummat förslagen på hur gågatan ska utformas, men för den som vill fördjupa sig finns hela förslaget här (ärende 7).

Vad tycker ni? Coolt eller kasst?

 

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Hur vill du ha dina cykelvägar? | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Nu får du cykla Repslagargatan | Cyklistbloggen()

  • Gäst

    Läskigt att se cyklisten som ignorerar högerregeln i filmen. Vilken tur att folkaföraren räddade oss från ännu ett skallskadat trafikoffer med livstidslång hospitalisering och påföljande kostnad och sorg.

    • På platsen har samtliga tre riktningar väjningsplikt när man kör in i korsningen. Det är tydligt skyltat.

    • Bilföraren i fråga har på filmen precis ignorerat den väjningsplikt som råder när hen rullade förbi skylten som du ser på bilden nedan. Korsningen är tydligt skyltad med väjningsplikt för alla inkörande fordon. Det var därför vi körde blixtlås i korsningen. Av någon anledning brukar en del bilister inte tycka att de behöver stanna för cyklister. Det, tycker jag, är läskigt.

  • Pingback: Mer cykling och poliser i media | Cyklistbloggen()

  • Ohhh, vad jag är glad att jag inte har den sträckan att cykla på… Känns som min insändare i Metro igår var en respons efter att ha sett videon, men såg den först i morse.

    Med så mycket plats så borde det vara en enkel match att se till att gående har god plats och cyklarna ha sin plats i båda riktningarna. Typisk exempel på totalt misslyckad ”trafikplanering” i mina ögon.

    • Ms_Xx

      Jag instämmer. Det är faktiskt helt obegripligt att man inte låter det vara gågata på drygt halva gatan och cykelbana på resten (förslagsvis i mitten), det skulle ju räcka med att måla upp en cykelbana för att i alla fall förbättra situationen. 
      Dessutom skulle man kunna göra en väldigt cool cykelbana där, varför inte en som är helt pepprad med cykelsymboler i olika färger, man kan ju ta med en konstnär som får vara med och utforma den (eller mig, hehe). Var är visionerna, idéerna? 
      Det är som om man ser på cyklar som fordon när det handlar om att de inte ska få ta plats (när man inte fixar cykelbanor mot körriktningen på breda, enkelriktade gator t.ex, eller när man inte gör plats åt dem på Götgatan) och som leksaker när det handlar om att de ska få ta plats (kombinerade G/C-banor med diffusa avgränsningar).
      Suck…

      • Jag tror att man måste göra det tydligare med upphöjning än att bara måla… annars så kommer det se ut så här… http://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2012/02/g-c-bana200x200-1.png

        • Ms_Xx

          Jo, det vore såklart allra bäst (som alltid) med nivåskillnader och tydlighet (det kunde ju vara kantlöst ända från husfasaderna och ut till cykelbanan i mitten, med bara en låg kant, kanske 3-4cm hög längs den så att den märks men inte blir ett hinder för t.ex rullstolsburna). 
          Men det kostar en massa pengar… målarfärg skulle i alla fall förbättra situationen jf med hur det är nu och kosta väldigt lite, så jag menar det mest som en tillfällig lösning (steg för steg….)!
          Lite suggor längs cykelstråkskanterna kanske? Undra om alla lastbilar får plats vid sidan om det dock…

  • even

    Problemet med den röda är ju att stora delar av götgatsbacken fortfarande nyttjas samt att högbergsgatan och st paulsgatan antagligen blir stoppklossar i rusningstrafik, kanske även örig tid. De är smala och nyttjade av bilar och gångtrafikanter. Dessutom misstänker jag att det kommer ske en del incidenter i svängen götgatan/stpaulsgatan mellan benstarka (som blir exalterade att cykla förbi alla i backen) och bensvaga cyklister (som blir sega och tappar uppmärksamhet).

    DNs förslag är bättre då den löser problemet på ena sidan. Om man kan lösa problemet på andra sidan vore det perfekt. Genom att svänga in redan på annars ödsliga peter myndes gränd och bygga till en ramp med cykelbana upp till repslagargatan kan man ju fixa en del av sträckan. Ännu bättre vore om man kunde undvika götgatsbacken helt som i bifogad bild. Frågan är dock om Hilton skulle gå med på den lösningen.

    Var/När kunde man läsa om DNs förslag?

    • Hilton genvägen vore underbar speciellt för folk som ska vidare på Hornsgatan, det är en komplicerad bit av Hornsgatan med bilar, tunnlar,  övergångställen och cyklar.

      Jag skulle verkligen vilja veta varför man inte kan cykla genom Katarinagaraget från  macken vid slussen till Björnsträdgård vid Medis. Det verkar som ingen har skrivit något seriöst om det så det kanske är en konstig lösning. 

      • Macken ska ju göras om till bussgarage i och med nya Slussen, så förmodligen vill de inte göra några förändringar där.

        • Fast när de redan gör ändringar så måste det gå att bygga cykelväg där. Fast min fråga är om det är en dum idé att använda garaget som cykelväg.

      • Elin

        Hilton-genvägen är grym när man ska vidare på Hornsgatan/Eller kommer ifrån det hållet.

    • I DN Sthlm den 12:e. Men strikt taget var det inte deras förslag, de hade bara missförstått kommunens plan. De trodde att växlingen skulle ske nere på Medborgarplatsen och att Götgatpuckeln skulle stängas av för cyklister – något de rättade i en notis dagen efter.
      Men trafkkontorets planer är inte bara att ta bort enkelriktat för cyklisterna, utan också att bygga hastighetssänkande hinder och ge cyklisterna företräde. Det fanns förslag på flera sådana åtgärder – länk finns i posten.

      Personligen gillar jag inte alls förslaget att svänga vänster redan vid Medis (alltså på torget) eftersom det betyder att man måste korsa Götgatan där bilar som ska ner i Söderledstunneln åker. Det skulle bli ett rejält stopp vid sista korsningen precis vid Björns trädgård. Åtminstone när man cyklar norrgående. Södergående funkar det bättre eftersom man bara svänger höger ut på cykelbanan vid Götagatan då.

    • Och ja, Hiltongenvägen verkar betydligt vettigare än St Paulsgatan-Götgatan just av de skäl du skriver. Det skulle också göra att polisen slipper hetsa upp sig över rödljuskörande cyklister nere vid Hornsgatan. Här är överfarten från Hilton:

      https://maps.google.se/maps?q=peter+myndes+gr%C3%A4nd+&hl=sv&ie=UTF8&ll=59.319965,18.069184&spn=0.001135,0.003484&sll=59.318409,18.070616&sspn=0.002258,0.006968&t=h&hnear=Peter+Myndes+backe,+118+46+Stockholm,+Stockholms+l%C3%A4n&z=19&layer=c&cbll=59.319866,18.069217&panoid=HxOXf6jMeg-IvVX0-xz8bA&cbp=12,167.84,,0,6.78

  • Test. Fungerar kommentarerna nu, tro?