Nerd alert: Cyklistbloggen testar Revolights

| 16 kommentarer

Att synas i trafiken är det bästa tipset för en säker framfart. Vintertid kan det vara lite trassligt att få uppmärksamhet som cyklist, därför blev jag spralligt glad när jag upptäckte Kickstarterprojektet Revolights i november 2011.

Revolights består av fyra profiler med tolv lysdioder i varje. Profilerna monteras utanpå ditt cykelhjul på varje sida om hjulet, två profiler per hjul. Lysdioderna på framhjulet är vita, medan bakhjulets är röda. Läckert på ett Tron-artat sätt. Jag smälte som en pinnglass i Sahara.

Tack vare en magnet kan Revolights-profilerna känna av riktning vilket gör att de koncentrerar ljuset i varsin båge framåt och bakåt så fort hjulet börjar rulla. Resultatet blir alltså känslan av en solid, vit ljusbåge framåt och en likaledes klarröd båge bakåt. Skitsnyggt, tydligt och mycket synligt.

Revolights levererades i snygg förpackning med allt som du behöver för montage. De bifogade till och med verktyg, vilket kändes trevligt och nödvändigt – man vill ju sätta dit dem så fort det går.

Snygga produkter i snygg förpackning.

 

Innan montering får du plocka av hjulen på cykeln. Därefter börjar arbetet med att få dit Revolights-profilerna. Monteringen sker med sex monteringsclips per hjul. För att dina Revolights ska få rätt position på hjulet följer kartongprofiler med att tejpa på hjulen så att de hamnar helt rätt. Det är viktigt att de inte hamnar snett i förhållande till hjulet, då den magnet som ska säkerställa att ljusbågen riktas åt rätt håll hela tiden måste hållas linjerad med själva profilen.

Monteringen är inte särskilt svår men pillig och med ett antal moment där de små clipsen ska hamna helt rätt. Den medföljande instruktionen är bra och det finns mycket instruktiva och bra filmer på instructions.revolights.com. Men läs ordentligt och ta det lugnt. Jag fick självklart göra om när jag tyckte att jag lärt mig.

Sex sådana clips per hjul håller Revolights på plats

 

Förutom själva profilerna som sitter med specialclips fäster man de två batterierna i hjulets centrum med buntband. Just batterierna känns som den minst designade biten på Revolights annars väl sammanhållna grafiska och industriella designprofil.

Det känns som om batterierna kommer från hyllan på valfri kinesisk fabrik och jag hade väntat mig någon snygg, rundad lösning som skulle följa navet. De två batteriklossarna snurrar dock inte särskilt snabbt så lösningen verkar fungera väl. Batterierna har indikatorlampor för laddningsstatus och de kan klickas loss. De laddas via två mikro-USB-kablar som generöst nog medföljer. Cirka fyra timmars kontinuerlig gångtid utlovas, möjligen något längre på bakhjulet.

Snyggt? Nja. Batterilösningen skulle behöva lite mer kärlek.

 

Efter monteringen sätter du på dina Revolights genom en knapptryckning på batterierna. Du kan alltså inte sätta på dina Revolights med mindre än att du stannar och går av cykeln.

Ljuset som du får av dina Revolights är helt klart av karaktären att det gör dig synligt, snarare än att du ser bättre. Så vill du se ordentligt i vintermörkret skulle jag definitivt komplettera med en bra lampa. Då Revolights sitter på hjulen kan det också vara smart att komplettera med något mer högt sittande lampor så att du syns över parkerade bilar, staket och annat.

Stillastående med Revolights. När dina hjul snurrar hålls alltså ljusbågarna på samma plats. Ursnyggt!

 

Revolights ska vara vädertätade mot regn och snö. Batteriernas laddningskontakter har ordentliga gummipackningar, men jag ska testa dem i vinter och återkommer med rapport. De fungerade fint genom det första regnvädret.

Då mina Revolights är bland de första i Sverige är uppmärksamhetsvärdet på stan stort. Folk pekar, bilar saktar ned och cyklistkollegor frågar försynt vad det är och var de går att köpa.

Svaret på det sistnämnda är: just nu kan du bara köpa Revolights i USA via revolights.com och de fungerar bara på hjul av 700C-typ.

Revolights är ett mycket nördigt sätt att synas på och för att de ska kunna slå på bred front måste monteringen bli lättare. Det tog mig cirka två timmar, och då anser jag mig vara hyfsat teknisk. Dessutom fungerar det inte på alla cykeltyper heller. Min främre magnetmontering är av det ytterst tillfälliga slaget, då jag inte kan montera magneten på framsidan av framgaffeln.

Oops. Magneten ska enligt instruktionerna sitta på framsidan av framgaffeln. Men där sitter hållarna för bromsarna på min cykel.

 

Tillfredsställelsen av ett par snygga ljusbågar på hjulen i Stockholmsnatten är dock för tillfället väl värd den nedlagda monteringstiden. Ser du mig svischa fram i stan, kom gärna fram och snacka så kan jag visa dem.

UPPDATERAT: Jag fick ett mail från Kent på Revolights angående mina klagomål över den något billiga känslan på batterierna. Så här skriver han:

I’m writing in regards to one particular part of your review, of the battery pack, since it’s not really made clear anywhere on our Kickstarter page. The battery pack was in fact custom designed and prototyped by a friend (Chris Pell) and me. We made it to be as lightweight as possible (makes it feel cheaper I’m sure) out of Nylon, which is actually quite expensive compared to many other polymers we could have gone with, due to its strength and durability. A great deal of effort was taken to make it secure once mounted (safety), but also somewhat simple to remove (just a squeeze, push then pull). Waterproofing and tamper proofing was also important, which is why it’s assembled with one continuous ultrasonic weld. All of the plastic molding, assembly, electronics assembly is also done here in the US (Coeur d’Alene, ID and San Jose, CA).

Produkt: Revolights LED-ljusprofiler
Vikt: Cirka 350 gram/hjul
Pris: Cirka 1700 kr
Plus: Bra synlighet, vill-ha-faktor
Minus: Krånglig montering, högt pris, klumpig batterilösning
Läs mer på: www.revolights.com för information och eventuell beställning i Sverige.

(Kommentera: på svenska posten)

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Pingback: Nu kan du stötta Bikes vs Cars-filmen | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Vadderade skydd och grymma kommentarer. Tack för 2012! | Cyklistbloggen()

  • Mattias

    Hur väl reflekteras det röda bakljuset framåt? Och det vita bakåt? (Jag tänkte på lagar och regler.) Men det är helt klart intressant. Jag tyckte det stod på hemsidan för Revolights att det var upp till 2 månaders leveranstid (inom USA). :S Hur lång leveranstid hade du?

  • Jocke

    Koolt! Jag har sett dem på youtube tidigare, men detta lär vara en av de första ”Installationerna” i Sverige. En sak funderar jag på: Hur mycket bättre syns man framifrån? Det ser inte ut som om synligheten därifrån blir så jättemycket större, det är väl därför du tipsar om kompletterande belysning framåt. Och enligt min erfarenhet är det främst åt det hållet man behöver synas bättre, åtminstone i stan och åtminstone om man cyklar fort. Men bakåt lär ju synligheten öka väsentligt, jämfört med en traditionell baklykta, och det är ju alltid en bra sak.

    • Min spaning är att man syns mycket bättre, framför allt för att det är en ganska stor yta som lyser jämfört med en vanlig LED-lampa som mest är en lysande prick (nu menar jag vanliga ”små” LED-lampor, inte den kraftigare sorten). Det gör att man syns bra redan på håll. Bakifrån verkar det som du skriver, vara stor skillnad också, trots att jag har stänkskärmar som nog blockerar en del ljus. En dam som cyklade bakom mig kommenterade just att jag syntes så bra och undrade var man kunde köpa såna lampor.

      Problemet, om man kan tala om ett sådant, är att Revolightsen sitter ganska lågt. I stan kan ljusen döljas av parkerade bilar och liknande saker. Jag vill nog ha något på styret också, för säkerhets skull. Nästa gång jag träffar Christian IRL ska vi filma lite, så får ni se.

  • evenflcw

    Visst ser det ballt ut, men hur är det att cykla bakom något dylikt? Personligen stör jag mig för tillfället på två saker i höstmörkret – 1) mötande cykeltrafik med strålkastare riktade rakt fram, in i mina ögon; 2) cyklar framför mig med starka blinkande röda lyktor. I bägge fall blir min syn och uppmärksamhet försämrad. För mycket ljus-bling är inte bra i trafiken! Lyktor ska riktas ner i backen, inget ska blinka och lampor ska inte vara för starka (i stan).

    • Jag tror inte att de stör alltför mycket faktiskt. Så fort man kommer upp i lite fart så ser man dioderna som en stadig ljusbåge som dessutom, i bakhjulets fall, riktas rakt bakåt och på framhjulet framåt/nedåt. De blinkar alltså inte, men det är en intressant kommentar. Vi ska försöka fånga på film hur det ser ut.

      • Svårt att filma LED med moderna kameror. Det blir nästan alltid flimmer när jag gör det.

  • Integrerad i fälgen och kopplad till navdynamon hade den varit riktigt trevlig!

    • Eller till ett batteripack fastsatt på ramen för oss som inte har dynamo. 

    • Ja! Precis. Det hade varit jäkligt läckert. Hoppas på fler snygga lösningar med LED. Det glunkades om att Revolightsen kanske skulle få en accelerometer i framtiden så att de kan få bromsljusfunktion. Me want.

    • Ms_Xx

      Eller till en liten induktionsdynamo med några små magneter i ekrarna (som Reelights, har älskat mina men framlysets dioder har tyvärr tappat lite lyskraft nu efter ett antal års året- och dygnet-runtbruk…).
      Härligt hursomhelst med innovativa cykellyselösningar!

  • Joakim Fors

    Ser coolt ut, men nej tack till 350g/hjul extra roterande massa.

    • Tror ganska mycket av de 350 grammen ligger precis vid navet. Men det är inte för den som jagar vikt, helt klart.

  • Arne B

    Skrev jag inte något om materialsportträsket? 😉

    Bra idé, och lite nyfiken är jag allt, men batterilösningen såg inget vidare ut. Jag hoppas på BLAZE som ni skriv om förra vintern.

    • Haha, jo, det gjorde du! 

      Christian har också lite LED-nytt som han testar just nu, men laser vore ju rätt salt, onekligen. Vi följer fallet!