Cykelbanan – en utmärkt busshållplats

| 13 kommentarer

I morse när jag som vanligt cyklade längs cykelbanan på Strandvägen hade SL placerat två stolpar mitt i ena körfältet. Det var nya hållplatser för busslinje 69.

 

Utmärkt hållplats

 

Om man för en stund bortser från att det plötsligt står en betongklump mitt i banan precis när vi bytt till vintertid så att det är beckmörkt när man cyklar hem, så undrar jag lite över hur SL har tänkt att av- och påstigning ska gå till. Busspassagerarna som ska kliva av har ju ingenstans att ta vägen, eftersom det går ett järnräcke mellan kajen och cykelbanan.

Men hey, cykelbanan schmyckelbana, de ser ju ut som trottoarer så då är de trottoarer. Eller hur? Och cyklister och fotgängare, det är typ samma sak det också.

Stockholm – en cykelstad i världsklass.

 

EDIT: Jag fick frågan på Twitter vad mitt förslag till lösning var. Här är fem:

  1. Gör om banan till trottoar och låt cyklisterna använda en av de två vägbanorna
  2. Gör om till trottoar, programmera om övergångsställena så att cyklister får prio och led över dem i cykelfälten i allén.
  3. Led ner cykelbanan på kajen och gör om cykelbanan till trottoar.
  4. Avstå från hållplats och låt bussen köra parallellgata istället.
  5. Det minsta man kan begära är ordentlig avspärrning med reflexförsedda vägmarkeringar.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

13 Comments on "Cykelbanan – en utmärkt busshållplats"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Ms_Xx
Guest
Member

Ja, man kan bli rätt förvånad över vilka superkrafter de som planerar trafiken i stan verkar tro att vi som cyklar besitter. Extra bra mörkerseende är väldigt poulärt, vid sidan om nio liv då.

Undrar apropå det varför belysningen under bron till Riddarholmen ALLTID är släckt, trots att den fungerar (den var tänd EN kväll förra vintern). Vet folk som inte vill cykla där för att det är så läskigt.

Betongklumpar mitt i mörka cykelbanor är extra läskigt.

Karl Bergkvist
Guest
Member

Hej, har kollat upp vad det handlar om, så just den här gången är det inte någon större fara:

Hållplatsen
är en ersättningshållplats för ordinarie hållplats. Trafikeras endast kvällar
och nätter mellan klockan 23.00-06.00. Detta på grund av underhållsarbeten på
spåren under denna tid. Arbetet skall vara klart på fredag klockan 06.00.

Krister Isaksson
Guest
Member

”…inte någon större fara”, på vilket sätt utgör inte en betonggris och stolpe i cykelbanan ingen fara? Varför inte i så fall ställa betonggris och stolpe ute i körbanan? Om du studerar länken: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/avskyr-sl-cyklister.htm så verkar detta vara ett vedertaget tillvägagångssätt hos SL och deras entreprenörer. Att sedan som du komma med förklaringen ”just den här gången” är ju inte direkt trovärdigt

DSennerstrand
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail

Krister Isaksson
Guest
Member

Här finns ännu fler hårresande exempel: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/avskyr-sl-cyklister.htm

SL har väl inte den bästa relationen till cyklister, ser man på bilderna och omfattningen så kan man ju nästan tro att de avskyr cyklister och inte annat vill än skada dem…

Ms_Xx
Guest
Member

De kanske vill bli av med konkurrensen om de trafikanter som inte vill/kan köra bil (får verkligen hoppas att det inte är så!).

henke
Guest
Member

@Cyklistbloggen @jwolfers Hur tycker ni man ska lösa det?

jwolfers
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail

johannnyman
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Cykelbanan – en utmärkt busshållplats: http://t.co/a5PEkZhc #cykla #SL #fail