Vad var det i påsen?

| 20 kommentarer

Utdelning av påsar i farten

 

Det börjar bli tradition det här med att visa vad som var i påsen som Stockholms kommun delade ut till cyklister. Årets påse innehöll en reflexväst, en cykelkarta och lite reklam för kommunens cykelsatsningar under 2012 (klicka för större bild):

Foto: @mskfdr/Twitter

Med låg också en liten”så här gör du”:

 

Vid Saltsjörampen var påsarna slut – jag tolkar det raskt som att det är betydligt fler cyklister än väntat sedan senaste cykelräkningen. Top notch som vi säger på Östermalm.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Fredrik

    Vid Hornstull fick alla bilar som fastnade vid rödljuset också en påse. Det som krävdes var att de tutade och vevade ner rutan.

  • eriksandblom

    Presentpåse med reflexväst. Det är väl ungefär lika smart som presentpåse till skolflickor med bantningstips. Cyklister är väl medvetna om att ett enkelt misstag från bilisters sida kan kosta dem livet. Allt prat om säkerhet är därför känsligt.

    Särskilda västar och hjälmar krånglar till cyklingen. Det slår mot cykelns främsta konkurrensfördel, att det är enkelt och smidigt. Det är som att införa säkerhetskontroller på X2000. Då blir det inte längre ”enklare än flyget, snabbare än tåget”.

    • Ms_Xx

      Nja. Alltså, jag brukar cykla med reflexväst (en egentillverkad mycket snyggare och smidigare än den vanligare vägverketmodellen om jag får skryta lite) och det är helt fantastiskt vilken säkerhetsmarginal bilisterna plötsligt håller när jag har den på mig. De bromsar in 50 meter bort, stannar snällt och släpper förbi mig, det är som natt och dag (höhö) jämfört med att cykla dagtid (bliss!). Jag känner mig faktiskt tryggare med den på i kolmörker än jag gör när jag cyklar i dagsljus. 
      Så även om västar kan uppfattas som bökiga bidrar de mycket effektivt till vad vi alla väl vill uppnå: att göra bilisterna medvetna om att det även finns cyklister i trafiken. Smidigt skulle jag säga 🙂

      • eriksandblom

        Jag förstår att reflexväst är bra ibland men jag tycker inte det är en lämplig present för kommunen att dela ut. Det sänder fel signaler.

        Jag har samma erfarenheter som du av att cykla i kolmörker. Man får gott om plats och bilisterna blir generösa. På min cykel har jag lagenliga reflexer och fina lampor från Tyskland. På min kropp föredrar jag svarta kläder, men trots det får jag gott om plats.

        • Ms_Xx

          Dessutom var de så anskrämliga att jag tvivlar på att nån kommer att använda dem. Jag tänker modda min så att den blir användbar 🙂

          Jag kör också oftast svarta kläder, men med ett reflexband över (min ”väst”). Har dessutom kompletterat de lagenliga reflexerna med däck med reflexer på, och klistrat diskreta remsor reflextejp på hjälmen. Och har lysen såklart. Vill synas så mycket det bara går 🙂 (de ska fasen inte kunna ignorera mig, har blivit påkörd en gång, det räcker).

          • Jag håller med om att reflexvästen sänder ut fel signaler, och det är allvarligt. I den anarkosyndikalistiska propagandaskriften trafikförordningen står det absolut ingenting om hur cyklister, fotgängare eller bilister ska vara klädda. Däremot står det att man inte får köra över folk, utan ska anpassa sin hastighet. Men tydligen så tycker kommunen att det är offrets fel när det blir överkört. Det är ju alla andras sak att skydda sig mot framrusande stålprojektiler…

            • Ms_Xx

              Jag håller med i sak, men inte riktigt i praktiken. Det är ju också alla trafikanters eget ansvar att se till att de syns bra, bilar måste ha korrekta lysen, cyklister lysen och reflexer och fotgängare gör i alla fall klokt i att ha ordentliga reflexer på sig. 
              Att se till att man syns innebär ju bara att man underlättar för de andra trafikantgrupperna, inte alls att man frigör dem från deras ansvar. 
              Sen blir det ju lite knasigt när de flesta insatserna för att öka cyklisters säkerhet riktas mot cyklisterna själva, när det ofta är förvirrade fotgängare och blinda bilister som är farligast för cyklisterna. Men osynliga cyklister är en fara för alla (hatar folk som cyklar utan lysen), så jag ser inget fel i att hjälpa dem att synas. 

              •  Precis, nya modet är ju att enbart ha dimljus fram på bilen igång i mörkret istället för halvljus/helljus. Detta för att de ska se coolare ut har jag hört. Undrar hur de får av ljuset?  Plockar ur säkringen?

                Ett förslag kanske kan vara att kommunerna får beslagta fordon som ej har rätt belysning.

                Själv har jag alltid lyset på, har nav-dynamo, så inget jag orkar starta och stänga av. Enda problemet är att det blev Biltema varianten utan batteribackup. Så man ”försvinner” vid rödljusen.

    • AndreasD

      Det är klart att man lägger mer ansvar på cyklisten att synas Erik men lite eget ansvar får man nog ta om man skall överleva. Själv tycker jag det är läskigt med alla de gående som är helt mörkklädda samt inte har reflexer i mörka bostadsomården när man kör bil (eller cykel). Man syns helt enkelt dåligt trots att man har starka lampor på bilen. Jag har precis som Ms_Xx också lagt till lite extra prylar – bl.a. har jag köpt lite reflextejp och satt på ramen. Nu lyser den som en julgran om man riktar lampor på den. 
      Jag tycker nog att kommunen faktiskt också – om de vill fortsätta dessa drives – kunde dela ut lampor då det måste vara den billigaste livförsäkringen för cyklister. Jag är riktigt, riktigt trött på att möta cyklister på smala cykelbanor när det är mörkt och de är utan lyse. Att ha råd med en cykel för 30 000 men inte ha råd med en liten lampa OCH ringklocka för sammanlagt en hundring övergår mitt förstånd. Jag delar helt de bilisters åsikt att farbror blå bör hålla efter de som cyklar utan lyktor. Det tror jag skulle göra skillnad och bidra till en säkrare miljö för samtliga på våra gator.

  • JohanJohnsson

    mailade till staden och undrade om man kunde få en kopia på ”framgångsreceptet” för att dela i den digitala världen och fick svar omgående att det går utmärkt. ska försöka lägga upp den på cyklistbloggens fb-sida

  • Fanns tyvärr inga på min väg,  trodde dom skulle stå vid Saltsjörampen men jag svänger ju in vänster under slussen. Dom kanske stod längre upp.

    De andra gångerna har dom stått vid Henriksdal, nedanför reningsverket men där var det tomt denna gång

    • De stod uppe vid rödljuset, men där var det slut.

      • Ahh, undrar varför dom stod där,  hade ju fått mer cyklister om dom ställt sig längre ner. Fast då kanske dom tyckte sig ha stått mer ”i vägen”

        • Jag tror dom försökte hitta platser där cyklister stannar och står still, för att inte orsaka trafikkaos. Å andra sidan fick jag min on the fly, som synes på bilden ovan.

  • Ms_Xx

    Vid Stadshuset verkar påsarna alltid ta slut fort (har aldrig sett till utdelarna där, men de ska visst stå där också), men uppe på Slussen delade de fortfarande ut för fullt när jag cyklade förbi klockan nio.
    Bra med ”gör så här”-tipsen, jag saknade dock ”vrid på huvudet och kolla bakåt”, höll på att bli knuffad ner i kanalen mellan Gamla Stan och Riddarholmen häromdagen när jag cyklade om två cyklister och den bakre plötsligt bestämde sig för att också cykla om precis när jag var bredvid henne, utan att vrida på huvudet och kolla om nån var på väg förbi henne. Läskigt (för oss båda tror jag).
    Huvudet är liksom ens bästa backspegel när man cyklar, jag anser att man bör kolla bakåt lika ofta när man cyklar som när man kör bil (t.ex. när man ska gira åt sidan, svänga eller tänker köra om).
    Påsen! Blir intressant att se hur många som använder reflexvästarna, hehe 🙂

    • Håkan

      Absolut skall man ha koll bakåt i trafiken. Jag har en liten backspegel på cykeln, skulle inte vilja köra utan. Den där ”Respektera andras hastighet” är väl självklart menad att gälla åt båda håll. ”Alla vill inte cykla lika sakta som Du, eller lika fort”, eller?

      • Ms_Xx

        Fler borde ha backspegel :-). Tror absolut att ”respektera andras hastighet” kan betyda respektera oavsett om de andra vill cykla snabbare eller långsammare än en själv, men jag tror att många tolkar det mer som en uppmaning till de välkända cykelfartdårarna att visa hänsyn. Och det är ofta de som cyklar sakta som glömmer att vrida på huvudet innan de rör sig i sidled. Fast det kanske bara är jag som tycker det, som oftast är på väg förbi dem (förutsatt att det inte finns någon i mötande fält, såklart).

  • Sven

    Vad gör dom, nu är inte de hemliga TdF-tecknen hemliga längre.

  • Tehataren

    … och vi som passerade Skanstull kl 6.51 och slussen kl 6.56, vi blev utan.
    De hade inte ens kommit dit och börjat packa upp.

    Attans!

    Tror ni man kan skriva till kommunen och be om ett kit?