Recension: Åtta månader med Trek Soho DLX

| 8 kommentarer

Jag köpte ju ny cykel i januari, en Trek Soho DLX 2011 och bytte upp mig från en gammal Skeppshult. Kriterierna för den nya var att den skulle vara lätt, tålig och kräva så lite underhåll som möjligt. Jag är nämligen helt ointresserad av själva cykeln. Jag avskyr att meka. Jag lämnar in hojen för däckbyte och skulle jag få punka så hade jag nog lämnat in den då också.

2012-01-13 09.32.23

Valet föll alltså på en Trek Soho DLX. Det var förra årets model så priset gick ner rejält. Det innebar skivbromsar fram, remdrift, kolfiberframgaffel och inbyggt växelnav. Men inte hydrauliska bromsar och inte skivbromsar bak.

Remdrift

 

Nu har jag cyklat i åtta månader och tänkte sammanfatta intrycken.

Treken är en underbar hoj. Den är tvärtyst. På riktigt, det hörs inte ett ljud när man cyklar. Remdriften gör att det känns som att man flyter fram i trafiken. Den är lätt, och känns välbyggd. En detalj är att den har en gummilist som skydd längs ramen – när man ställer upp cykeln mot väggar och stolpar så landar den mjukt.  Ett annat plus är att den kom med stänkskärmar som når rätt långt ner, vilket är ett plus för oss pendlare. Men av någon anledning var den helt reflexfri, inga lås och inget stöd. Vilket är lite konstigt med tanke på att den är avsedd för just pendling.

Remdriften var annars det jag var absolut mest skeptiskt mot. Jag hade aldrig hört talas om det och kedja är ju rätt dominerande om man säger… Men efter en vinter med rem är jag helt såld. Normalt brukar jag få ta av kedjan i april-maj och göra rent den rejält. Oljan gör att grus och sand samlas i dreven, i klingan och i navet. Det brukar vara asgrisigt. Remmen däremot räckte det med att torka av med en trasa. Frånvaron av olja gör att den i princip är lika fräsch som när jag köpte den. Överhuvudtaget märken man knappt av remmen över huvudtaget. Precis som jag vill ha det.

En grej som jag först var irriterad på, men som sedan löste sig, var att frambromsarna var instabila när jag bromsade i högre farter:

Det var lite läskigt i till exempel Götgatsbacken, kombinationen extremt lätt framgaffel och hoppande framhjul gjorde att det var knepigt att hålla balansen, särskilt när det låg is i vägbanan. Jag hade ingen aning om vad det berodde på, men någonstans läste jag att skivbromsar kunde bete sig så här när de var nya och inte ännu hade ”bromsats in”. Mycket riktigt gick det över av sig själv efter någon månad. Nu älskar jag skivbromsarna, de är oerhört distinkta och bromsar fantastiskt bra även i regn.

På minussidan är det absolut värdelösa kedjeskyddet. Det är gjort av tunn, tunn aluminium och är för kort i framkant. Det leder till att jeans har en förmåga att fastna i själva skyddet, något som ju förstör lite av syftet med ett kedjeskydd. Jag skrev lite om det här.

Havererat kedjeskydd

 

En annan minuspost är växelreglagen. Jag hade tidigare grip-shift växlar, alltså att man vrider runt för att växla. Det gjorde det lätt att gå från till exempel första växeln till fjärde – det var bara att snurra till ”fyra”. Istället har jag trigger-shift växlar, vilket innebär att man måste trycka ner ett handtag varje gång man förflyttar sig ett växelsteg. Från ettan till åttan blir det alltså åtta tryck. Det är rätt jobbigt vid till exempel rödljus, där jag vill vara snabbt iväg för att inte bli påkörd. Å andra sidan ökar risken med grip-shift att man växlar av misstag, bara genom att komma åt den. Så jag förmodar att det är en smaksak.

Jag har också haft ett par haverier under de här åtta månaderna, men inget som inte cykelverkstaden Cycle Corner, löst snabbt och under garantin. Det första var att växelnavet plötsligt skar:

Det blev till att leda cykeln till affären för ett hjulbyte som gick på garantin. Samtidigt fick jag ett nytt drev till remdriften, ett som ska vara mindre känsligt för snö. Win.

Sedan gick det någon månad innan jag fick problem med att bakhjulet skakade. Det visade sig bero på fel på däcket. Tillbaks till verkstaden och gratis byte till nytt däck. Tyvärr ett utan den fina reflexranden som fanns på originalet.

Någon månad senare fick jag problem med att bakbromsen låg på hela tiden. Först trodde jag att jag tappat konditionen under sommarsemestern, eftersom det var så otroligt tungt att cykla till och från jobbet, men det visade sig alltså bero på bromsen. Det var en av kardelerna i vajern som gått upp inne i plasthylsan och hindrade vajern att återvända efter bromsning. Åter till verkstan och fix, denna gång tog de betalt, vilket jag kanske tyckte var lite snålt. Å andra sidan handlade det om 30 spänn…

Men allt det här var lättfixat.

 

För att sammanfatta: Det här är en fantastisk pendlarhoj. Den är stabil, mjuk och klarar stadstrafik utan problem. Utmärkta bromsar gör att man stannar även när det går fort, och remdriften gör att cykeln är lättrengjord och kräver väldigt lite underhåll.

På plussidan:

  • Lätt
  • Remdriven
  • Skivbroms
  • Stabil

På minussidan:

  • Trigger-shift växlar
  • Kedjeskyddet
  • Kommer inte med vare sig lås, stöd eller reflexer

Här är hela specifikationslistan för den som gillar sånt:

Frame:Alpha Black Aluminium

Fork:Bontrager Satellite Plus, carbon disc with lowrider mounts

Number of Gears:8

Shifters:Shimano Alfine 8-speed trigge

rChainset:Bontrager Satellite Nebula Carbon Drive belt sprocket with chainguard

Chainrings:55 tooth alloy

Cassette:24 tooth alloy Carbon Belt Drive sprocket

Chain:Belt drive

Pedals:Soho alloy body with alloy cage

Front Brake:Avid BB5 mechanical disc

Rear Brake:Shimano IM50 roller brake

Brake Levers:Tektro alloy

Handlebars:Trek Urban alloy, 620mm

Stem:Bontrager Solo 15 degree

Headset:Slimstak, semi-cartridge bearings, sealed

Rims:Bontrager Satellite Nebula 36 hole

Front Hub:Shimano M498 Centre-lock

Rear Hub:Shimano Nexus 8-speed ICH

Front Tyre:Bontrager H2 Plus, reflective, 700 x 32c

Rear Tyre:Bontrager H2 Plus, reflective, 700 x 32c

Saddle:Bontrager H1

Seatpost:Bontrager Satellite Nebula

 

 

 

 

 

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Kommentarer på "Recension: Åtta månader med Trek Soho DLX"

Avisera mig när
avatar
Kalle
Gäst

Känner att bakbromsen tar lite för dåligt. Har lämnat in cykeln och det blev lite bättre men inte tillräckligt. Funderar på uppgradera till en bättre rullbroms. Framförallt nu när vintern närmar sig och man ogärna använder frambromsen i någon större utsträckning. Hur funkar det för dig med bakbromsen?

Christian Gillinger
Gäst

Samma här. Jag upplever också att bakbromsen är klen, eller har blivit klen – jag har inte tänkt mpå det tidigare. Men min frambronsvajer gick av för någon vecka sedan – och då ställde jag cykeln tills jag fixat ny vajer. Tyckte inte den räckte i tex Götgatsbacken.

Bob Lind
Gäst

En fråga till: knycker dom inte barnstolen?? Cykeln i övrigt ser enormt vällåst ut 🙂

Christian Gillinger
Gäst

Inte hittills i varje fall och jag har haft den på sådär sedan 2006. Resten av hojen är som du påpekar oerhört vällåst.

Johannes Westlund
Gäst

Men brukar cyklar levereras med lås och reflexer? Jag vill minnas att (kollar kvittofoldern från sportson), yes, reflexer och lås normalt är tillval. Fråga inte mig varför, men jag har för mig att det är det som är det vanliga. Lås är rätt bra att man får välja, så att man inte bara får ett skämtlås på bakhjulet, utan ett riktigt kvalitetslås från Abus. För det hade i 9 fall av 10 varit ett litet värdelöst skämtlås som hade ingått, och inte ett rejält och riktigt. Reflexer kunde i och för sig gott ingå. Bra grej också med däck med reflexrand på då vanliga hjulreflexer tydligen kan hamna snett i hjulet och orsaka otrevliga framåtvolter om det händer på framhjulet. Reflexränder hoppas jag att se mer av.

Christian Gillinger
Gäst

Jorå, min Skeppshult kom fullt utrustad och flera andra cyklar jag tittade på var så att säga ”kompletta”. Men det verkar finnas en skiljelinje mellan ”entusiast”-märken, som Nishiki, Trek, Specialized etc och ”konsument”-märken som Rex, Monark, Skeppshult osv.

Men de jag såg som inte kom med reflexer, stöd och lås kom å andra sidan utan stänkskärmar och pakethållare. Där känns det rätt konsekvent: det handlar om vikt och möjlighet till tillval. 

Min däremot hade pakethållare och stänkskärmar, men inte stöd och reflexer. Och eftersom det är en hoj som riktar sig specifikt till pendlingscyklister så tyckte jag det var lite märkligt. 

Nu torskade jag dessutom min reflexrand när jag fick ett garantibyte, men jag har istället reflexpinnar – som du ser på bilden. 

Bob Lind
Gäst

Tjenix
Tror cyklar vid försäljning måste vara försedda med reflexer ”enligt lag” (har inte googlat vilket jag nog borde :-), kan ju tyckas ologiskt med tanke på att de inte har lampor.. Jaja.

Tänkte fråga; räcker verkligen 8 växlar? Har en scott sub 20 med 27 växlar och mot min förmodan använder jag verkligen typ alla eller iallafall hyfsat ofta ytterlägena såsom 27-an och 1-an, ett evigt växlande å andra sidan. Nu har jag iofs rejält backigt på min väg men ändå, blir det stora hopp mellan växlarna och räcker ytterlägena?

Remdrift låter mycket intressant, även att det gör att cykeln går tyst. Är nog som du säger, kedja sisådär i vinterväglag, misstänker att det sliter rejält på grejerna.

Christian Gillinger
Gäst

För mig har åtta växlar räckt bra – det är sällan jag känner att jag skulle behöva högre växlar. Men jag cyklar i princip bara i innerstan och där är det sällan man kommer upp i några högre farter. Däremot är det mycket stanna och stoppa och då är åtta växlar rätt bra. Och Treken är lågt växlad, ettan är extremt lätt och det funkar lysande i alla uppförsbackar. 

Sen är det också en begränsning med remdriften – den kräver interna växlar. 

wpDiscuz