Många tycker att Transportstyrelsens statistiker är…

| 21 kommentarer

Så här säger Jan Iver, statistiker vid Transportstyrelsen till SvD TT apropå att cykelolyckorna ökar igen:

– Den fullständiga statistiken får vi från sjukhusen och då är det ju cyklisten själv som berättar. Det är nog sällan någon förklarar olyckan med orden ”jag körde som en blådåre mot rött”.

Om man inte har någon fakta att stå på, kan man alltid insinuera.

Det är nog sällan någon förklarar sina statistiska påståenden med orden ”jag hittar på fritt och ljuger som en småländsk hästhandlare full av brännvin”.

Så här står det i varje fall i texten:

 Men att det skulle vara en vanlig orsak till olyckor finns det inte statistiskt belägg för.

Meningen innan är också härlig, även om det är oklart varifrån den kommer:

Många tycker att vissa cyklister kör både onödigt snabbt och vårdslöst.

”Många” tycker att ”vissa”. Det är hög klass på det uttalandet. Insinuationsjournalistik när den är som alla mest stringent. Många tycker att vissa artiklar borde ha passerat en utbildad redaktör.

Oh, och Jan Iver förespråkar skyddsdräkt för cyklister. Eller varför inte stanna hemma helt?

Vi avslutar med ett relevant diagram:

”Damn Lies and Statistics” Foto: animm/Flickr (CC BY-NC-SA 2.0)

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

21 Kommentarer på "Många tycker att Transportstyrelsens statistiker är…"

Avisera mig när
avatar
Johannes Westlund
Gäst

Bildtips om cyklister som ”skadar sig”: http://whatsupsthlm.se/pezster/arga-cyklister-i-stan/3953/

trackback

[…] smygs återigen Folksams tankar om skyddsdräkt för cyklister som vi tidigare skrivit om här och här. Snacka om att angripa problemet från fel ände. Redo för cykling i Stockholmstrafiken? Foto: San […]

Staffan
Gäst

“jag hittar på fritt och ljuger som en småländsk hästhandlare full av brännvin”
Riktigt, riktigt roligt skrivet!

Ms_Xx
Gäst

Hah, han grävde just en ganska djup grop åt sig själv, trovärdighetsslakt…
När jag blev påkörd av en taxi var det i alla fall inga rödljus involverade. Den tvärbromsade och svängde plötsligt in mot en p-ficka på andra sidan av mig (jag kom ikapp på insidan då han bromsade), ett klassiskt fall av att svänga utan att kolla bakom sig. Nu gick det som tur var så bra att jag inte anmälde det (blev mörbultad bara), men såhär i efterhand, när man läser trafikverkets statistikers uttalande önskar jag att jag hade gjort det.
Nästa gång jag är med i en olycka på cykel ska jag nog polisanmäla för statistikens skull, hoppas att fler tänker så…

Anders Norén
Gäst

Jag vill förresten tipsa om en föredömligt koncis litteraturstudie av trafiksäkerhetseffekten av olika gång- och cykelåtgärder från LTH och Trivector: http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=1845256

Björn
Gäst

”Om man inte har någon fakta att stå på, kan man alltid insinuera.”
Mina 11 år som cykelpendlare gör att jag tyvärr måste säga att det är en välgrundad insinuation.

Krister Isaksson
Gäst

Så du har sett många olyckor med cyklister och som beror på att de cyklat mot rött?

Feide
Gäst

Jag såg en sådan olycka så sent som igår. Jag pendlar dagligen och i regel känns det som att många cyklister skulle behöva lära sig cykla mer trafiksäkert.

Krister Isaksson
Gäst
Tycker att Jan Iver har en stor poäng, den om tillförlitligheten! Och den gäller även de polisrapporterade olyckorna och oavsett trafikantgrupp. Hur många av oss säger: ”Jag körde som en tok”, ”Jag gick mot röd gubbe”, ”Jag gick på cykelbanan”, ”Jag körde för fort”, ”Jag cyklade mot rött”, ”Jag sket i reglerna” osv. Det är väl inte helt vanligt att vi fullständigt och öppet redovisar något som kan/är till nackdel för oss själva. Det är lite som doping, hur många erkänner det när de åker fast? Detta är ett problem i det vidare analysarbetet av trafikolyckor som är svårt att komma till rätta med. Sen är det märkligt att en statistiker säger ”Den fullständiga statistiken får vi från sjukhusen…” Det är verkligen inte någon fullständig statistik! Alla sjukhus rapporterar inte, vårdcentraler rapporterar inte så fullständigheten kan Jan Iver slänga överbord. Vidare så är kvaliteten på dessa olycksrapporter högst skiftande och många gånger kan man bara konstatera att en olycka har skett men exakt var den skett och andra förutsättningar kring olyckan saknas. Det tragiska i allt detta är att i stort sett inget av det omfattande trafiksäkerhetsarbetet, som bedrivits i Sverige sedan beslutet om Nollvisionen 1997, har varit inriktat på… Läs mer »
Jon Jogensjö
Gäst

Jag har inte läst artikeln, bara texten här på cyklistbloggen. Jag tycker absolut man ska ha på fötterna med statistik och inte insinuera.
Men jag tycker det är mer komplext än så.
Det blir lite konstigt att tro att cykeln i sig gör människor till bättre trafikanter. Min övertygelse är att en trafikant som struntar i andra och begår brott mot trafiklagen gör det oavsett vilken typ av fordon de för tillfället kör.
Det finns forskning vid VTI som visar att nästan alla olyckor i trafik (eller kanske brott i trafik) är medvetna felhandlingar. Antagligen är den forskningen gjord på motortrafik. Sannolikt gäller samma slutsats för trafik med andra typer av fordon tex cykel.
Jag tror det är kontraproduktivt för cyklingens ökning att inte se de problem som finns med trafikbrott på cykel. Så istället för att olika fordonstyper skyller på varandra är det bättre att samarbeta mot ett gemensamt problem.

Filip
Gäst

Även denna pie chart är relevant, ha ha:

http://tinyurl.com/cygl6nq

Johannes Westlund
Gäst

Att hålla på så där och sedan kalla sig ”statistiker” är löjeväckande. Det finns absolut ingenting inom det matematiska statistikfältet som rättfärdigar det där tramset. Mytoman hade passat bättre. Om olyckan involverat något så allvarligt som kollission med bil, vilket är risken med rödljuskörning, hade polis tillkallats gissar jag varför statistiken borde dyka upp i STRADA.

Nils Calmsund
Gäst

Lögn, förbannad lögn & statistiker?

mike bike
Gäst

Visst, sista uttalandet var onödigt. Men han börjar åtminstone med de viktigaste frågorna: ”Han tror att ordentlig drift och underhåll av cykelbanor är viktigt för att få ner antalet skadade.”

Kan någon som är insatt i cykelolycksforskningen kommentera detta: borde det inte gå att få en bedömning på vilka olyckor som involverar rödkörning genom att jämföra cyklisternas olycksbeskrivning (från sjukhuset) med information som bilister lämnat till sina försäkringsbolag. Det måste väl vara ganska ofta som en cykel-bil-kollision även ger skador på bilen?

wpDiscuz