Dödliga högersvängar? Varsågod, ett klistermärke.

| 45 kommentarer

De senaste åren har ett antal cyklister dött eller skadats svårt när de hamnat under högersvängande lastbilar. Lastbilarna ser inte cyklisterna i döda vinkeln. Sveriges Åkeriföretag och försäkringsbolaget Trygg Hansa presenterar nu sin lösning på problemet med att tunga fordon inte ser vad som finns i sin döda vinkel: ett klistermärke.

Vi har skrivit tonvis med inlägg om de livsfarliga högersvängarna där flera cyklister fått offra sina liv de senaste åren. Lastbilar där föraren inte ser vad som händer i döda vinkeln har med sina tunga fordon kört över cyklisterna.

Via Krister Isaksson och sajten Transportnet.se nås vi av nyheten att Sveriges Åkeriföretag och försäkringsbolaget Trygg Hansa nu lanserar en lösning på problemet. Lösningen består av ett klistermärke som ska sitta på lastbilen och på så sätt uppmärksamma cyklister om riskerna vid högersväng.

Hans Engström, informationsansvarig på Sveriges Åkeriföretag säger till Transportnet.se:

– Just vid högersväng är det inte säkert att föraren ser dig och du kan lätt bli inträngd mot trottoarkanten. Du kan som cyklist bidra genom att avvakta och vara särskilt uppmärksam på om fordonet svänger. Det bästa är om du kan avvakta bakom fordonet

Å enda sidan är det ju vansinnigt trevligt att Sveriges Åkeriföretag uppmärksammar problemet och försöker göra något åt det.

Å andra sidan kan man från cyklistsynpunkt se detta klistermärke som en ett slag i ansiktet följt av en spark i sidan när man ligger ner. Ett dieseldoftande hån.

Klistermärket som ska rädda cyklister från att bli överkörda vid högersväng.

Klistermärkeslösningen innebär att man lämpar över problemet på oss cyklister. Krister Isaksson uttrycker också vår besvikelse här. Det här klistermärket är ett antal ljusår ifrån det ansvar vi väntar oss att Sveriges Åkeriföretag ska ta. Vi väntar oss smarta speglar, kameror, alarmsignaler likt de som redan finns på personbilarna. Vi väntar oss en lösning där man lagt ner kraft och engangemang för att aldrig mer skada eller döda cyklister i farliga högersvängar – och vi får ett klistermärke.

Det är möjligt att det är unikt för Stockholmstrafiken, men cykelfälten här ligger nästan alltid till höger om bilfälten. Vid rödljus innebär det att man som cyklist kommer fram och stannar.
Sen kommer en lastbil. Ska man då som cyklist ta cykeln och promenera tillbaks till aktern på lastbilen?
Det är ju, som Krister Isaksson skriver, er döda vinkel, inte vår.

Vi har flera gånger tvingats upp på trottoaren för att lastbilar och blåbussar inte klarat av att ta ut kurvan, utan skurit rakt in i cykelfältet. Och då stod vi stilla.

Det här är inte dålig trafikplanering i första hand. Det är förare av stora fordon som fortsätter att köra som om de var ensamma i trafiken. Som om cykelfälten inte fanns. Man kan såklart bygga om fälten, men det kommer inte ändra på grundproblematiken: åkerierna tar inte ansvar för att stadsanpassa sina fordon och förarna saknar kompetens att framföra dem i innerstadstrafik.

Men, sväljer man besvikelsen så kan vi se det här som en början på arbetet. En ”quick fix” medan man arbetar vidare stenhårt med den riktiga lösningen.

Eller hur, Sveriges Åkeriföretag och Trygg Hansa?

UPPDATERAT: Även Volvo-drivna HiperSafety kör en lösning med dekal. Här på filmen kan du se hur den ser ut. Vi misstänker att även Sveriges Åkeriföretag och Trygg-Hansas dekal skulle ha liknande placering.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

45 Kommentarer på "Dödliga högersvängar? Varsågod, ett klistermärke."

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] Vi har tidigare skrivit ganska mycket om olyckor vid högersvängar, särskilt med lastbilar. Vi har dessutom ondgjort oss över den föreslagna lösningen på problemet: ett klistermärke. […]

Richard
Gäst
Högersvängande lastbilar är onekligen livsfarliga i trafiken men även vanliga bilar kan skada. Idag höll jag på att bli nerprejad av en skåpbil på Frejgatan som plötsligt svängde höger vid Tulegatan utan att använda blinkers. Jag hann väja snabbt åt höger innan bilisten upptäckte mig till slut och stannade. Men inte såg han sin skuld i det hela utan tyckte att jag borde följa trafikreglerna som säger att jag inte får köra om på insidan. Jag menade att det var hans fel som inte hade bromsat så jag såg några bromsljus utan han saktade bara in farten (vilket gjorde att jag ”körde” om honom) och dessutom använde han inte blinkers eller tittade i sidospegeln. Han fortsatte dock med en dåres envishet att det var mitt fel eftersom jag inte följde trafikreglerna. När jag kom hem sökte jag upp de paragrafer som visade att jag hade rätt och han hade fel. Jag kommer att skriva ut den på papper och ge den till alla bilister som även i framtiden anser att det är mitt fel när de svänger höger utan blinkers framför mig. Rekommenderar alla att kopiera denna text: Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon   Korsande trafik… Läs mer »
Christian
Admin

Man kan tillägga att om du befinner dig i ett cykelfält så räknas det som att du kör i vilken fil som helst. Om en bilförare vill korsa din fil, för att till exempel svänga höger, så ska hen lämna företräde för dig.

Och blinker ska självklart användas.

AndreasD
Gäst

Hej Christian,

Tack för bra blogg. Följer den dagligdags.

Stämmer verkligen det du säger eller är det specifikt för cykelfält och inte cykelbana? Jag har undrat – och även skrivit till Transportstyrelsen men ej fått svar – om jag som cyklist har väjningsplikt på en cykelbana mot trafik som korsar denna. I mitt exempel så hade jag en cykelbana som löper parallellt med en väg. Om man nu på bilvägen kan göra en högersväng in på en gata som ligger 90 grader till höger om bilvägen då korsar ju naturligt cykelbanan bilvägen. Enligt Transportstyrelsen så skall jag ha väjningsplikt som cyklist: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Cykeloverfart/ vilket i min värld är helt obegåvat eftersom cykelbanan är tänkt att utgöra en ersättningsväg för den parallella bilvägen men för cyklister. I sådana fall skulle jag som cyklist få stanna ännu mer på cykelbanan än om jag hade legat på vägen vilket inte kan vara tanken. Som cyklist är jag ju av lag tvingad att nyttja cykelbanan om mitt färdmål inte betingar ett nyttjande av väg (vilket det oftast inte gör om man skall åt samma håll som bilvägen).

Jag blir lätt konfys av den här otydligheten eller inkonsekvensen från lagstiftarnas sida.

//Andreas

Christian
Admin

Ja det stämmer. Om du åker på en cykelbana som går parallellt med en väg så har du alltid väjningsplikt i alla korsningar *såvida inte det finns en väjningspliktsskylt för bilarna*.

Cykelfält däremot befinner sig i körfältet och följer samma regler som övriga trafik.

Det är alltså skillnad i regler beroende på om man befinner sig i cykelbana (som per definition inte är en del av vägen), eller cykelfält (som per definition är det).

/C

AndreasD
Gäst

Tack för förtydligande! Är det bara jag som är lätt irriterad på den regeln? Ligger man på en parallell cykelbana – vilken satts upp för att man inte skall cykla på bilvägen – då skall jag alltså ge företräde varje gång som en bilväg korsar min cykelbana. Däremot om de skall ut på bilvägen så måste de lämna företräde för andra bilar. Detta gör ju att man i än högre grad vill ha rätt att cykla på bilvägen.

Sall bli intressant med pendlingsstråken och se hur det skall fungera när man måste stanna varje gång en bil kommer och kör om dig på vänstersidan på bilvägen och sedan skall ta höger.

Richard
Gäst

Tycker det är helt galet med två skilda regler. Varför kan inte högerregeln i korsning cykelbana och väg? Eller varför gäller inte Zebralagen för oss cyklister? Många gånger är det ett oövervakat övergångsställe som går parallellt med cykelbanan som korsar vägen. Så om det kommer en bil, en cyklist och en gångtrafikant och möts i denna korsning så måste bilen stanna för gångtrafikanten men eftersom cyklisten har väjningsplikt för bilisten så måste cyklisten vänta tills bilen kört vidare? Det är ju helsnurrigt!

Robert Andersson
Gäst

 Ur 21 § kap. 3 TF ”undantag ifrån ‘högerregeln’ § 18”
”…En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg:
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng.

Cyklister är inte lika prioriterade i trafiken. En annan sak är hastigheten, ett motorfordon måste ej sänka hastigheten vid en cykelöverfart (om det inte är vid en korsning, eller är hinder på överfarten, tex, cyklist ute på överfarten, eller skyltad väjning/stopp med linje innan överfarten), medans en cykel alltid måste köra ut sakta på överfarterna även om de har företräde.

AndreasD
Gäst

Alltså om jag kör på en cykelbana som följer parallellt väg A och det sedan från väg A kommer en avtagsväg till höger, väg B. Naturligtvis skär B cykelbanan.. Med ovanstående regel innebär det då att jag har väjningsplikt mot bilen som kommer från A och sedan svänger in på B? Jag kommer ju från cykelbana ut på väg och därmed så måste jag lämna företräde… Det är det jag menar är inkonsekvent men det kanske är så konstigt att på cykelbanan får jag helt enkelt stoppa, köra, stoppa, köra, stopp osv. Jämfört med om jag legat på vägen (vilket jag inte får om det finns cykelbana) då hade jag kunnat hålla jämn fart…

Robert Andersson
Gäst

 Ja, både § 21 samt § 61 gäller samtidigt. Man måste alltid lämna företräde mot fordon som är på vägen. Men fordon som svänger ska låta cyklister som är på överfarten passera.  Så det blir  bubbel väjning.

Tyvärr så får inte cyklar/moped klass II framföras på körbana om det finns cykelbana. Enda undantaget är om t.ex. cykelbanan är på vänstra sidan och man ska till en fastighet  på högra sidan t.ex.

Christian
Admin

Jag måste förtydliga en sak till, jag missförstor dig: 

Bilister som färdas på vägen som går parallellt med cykelbanan och som svänger höger och därmed korsar cykelbanan ska lämna företräde eftersom:

”Om en förare kör ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha sväng i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart har denne skyldighet att lämna företräde åt cyklister.”

AndreasD
Gäst
Tack!!! Bra förtydligande. Dock om de kommer från höger och skall ut på den parallella bilvägen som jag följer på min cykel. (alltså parallell cykelbana till Väg A. Väg B ansluter i en ”T” i nittio grader och bilen skall angöra Väg A och måste korsa cykelbanan, som löper parallellt med A, när han skall ut på A. Måste jag då ha väjningsplikt? Jag gissar på Ja eftersom det då följer idiotreglerna om cykelbanor som går i en yttre cirkel runt en cirkulationsplats. Jag tror att det vore förnämligt om man kunde ha samma slags distinktion på cykelbanan som på bilvägen som cykelbanan följer. Exempelvis är den parallella bilvägen huvudled, då är även cykelbanan huvudled och på den behöver man inte ge företräde för fordon som skall korsa cykelbanan. Är det inte huvudled, då gäller högerregeln. Som det är nu är det extremt förvirrande tycker jag. Jag skickade in nedanstående bild till Transportstyrelsen och frågade vad som gäller för passage av Cykelbanan – den här är på Lovön strax efter Drottningholm – men ännu inte fått svar. Vet du, Christian, om det har debatterats eller liknande avseende inkonsekvenserna när det gäller väjningsplikt o.dyl. i dessa situationer? Det vore ju förnämligt… Läs mer »
Micke
Gäst

Vad jag fått som svar från Trafikkontoret i Göteborg är att om bilisten har en väjningspliktslinje som ligger före gäller den före cyklistens väjningsplikt eftersom anvisningar gäller före trafikregler. Om det endast finns en väjningslinje efter att cykelöverfarten passerats har cyklisten väjningsplikt.
Dessutom, du har fortfarande väjningsplikt mot den svängande bilisten samtidigt som den svängande bilen ”skall ge dig tillfälle att passera” (vilket vad jag förstått är en lägre ”ansvarsgrad”).
Tycker att det är ganska absurt egentligen, ingen skulle drömma om att hitta på att en mötande bil skulle ha väjningsplikt mot en bilist som svänger vänster. Men för cyklister går det tydligen bra.

AndreasD
Gäst

Vad är en väjningspliktslinje Micke? 

Micke
Gäst

”hajtänder”, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:4_2_2.svg

AndreasD
Gäst
Det här är bra info Richard! Jag själv blev påkörd och flög som en vante på Mäster Samuelsgatan förra året när en bilist körde förbi mig på vänster sida och sedan styrde in snabbt höger för att ”jag såg p-rutan och ville bara ha den”. Resultatet blev naturligtvis att jag körde rakt in i huven på honom. I detta fall vart det ingen tvekan om vem som hade fel eftersom jag inte avsåg att köra förbi honom på högersidan utan han flög förbi mig på vänstersidan och sedan kraftig höger. Jag har ofta undrat om man överhuvudtaget får köra om på högersidan – en enkelfilig väg implicerar ju i sådana fall en tvåfilig. Det finns – nu när jag googlar i Trafikförordningen – dock ett undantag i 31 §: ”Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.   Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger. ”Det känns som om han/hon/bilist el dyl därför måste kolla även den högra bakvinkeln när man gör en högersväng och i synnerhet använda blinkers.… Läs mer »
Richard
Gäst

Ansvaret vid kollision ligger nästan alltid hos den bilist som gör filbyte till höger eller högersväng även om blinkers används. Enligt § 66 måste bilisten försäkra sig om att bilisten kan ändra färdriktning utan att något händer.

Jag är även bilist ibland och när jag åker på motorvägen i tät trafik kan det ibland bilarna åka fortare utan att de bryter lagen. Jag kan inte förutsätta att alla bilar åker långsammare på höger sida.

På landsväg eller i stan måste jag som bilist alltid vara medveten om att cyklar kan komma i kapp mig när jag bromsar in inför en högersväng. Jag kollar sidospegeln, döda vinkeln, sätter på blinkers och vrider sedan ratten i princip den ordningen.

AndreasD
Gäst

Tack Richard. Det är klurigt det här då 39§ säger: ”
39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när 

1. omkörningen skall ske till höger,”
Det som impliceras av 1 i tillägget gissar jag är väl om framförvarande fordon skall till vänster. Jag gissar att denna regel inte riktar sig till cyklister som har rätt att köra om till höger.

Finns det ngn kunnig jurist som vet vad som gäller för just cyklister att köra om i korsningar på höger sida?

Richard, jag försöker inte rätta dig eller så – jag försöker bara förstå vilka skyldigheter som jag har som cyklist som cyklar varje dag i dessa situationer.

Richard
Gäst

Jag vill också veta vad en jurist anser 🙂

Det bästa är ju att vi alltid cyklar lagligt så mycket det går.

Richard
Gäst

Dessutom, om cyklar aldrig får köra om på höger sida så betyder det att så fort det blir köbildning på landsväg eller i stan (om gatan saknar cykelbana) så måste cyklisten stanna? Det faller på sin egen orimlighet.

AndreasD
Gäst

Det är just det Richard – ”
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.” Så att kunna köra om på landsväg och i stan etc ser jag som självklart. Dock undrar jag om denna paragraf faller när man närmar sig en korsning som i 39 §.  Sp

Vi kan ju i alla fall sluta oss till att det inte är helenkelt att förstå vad lagstiftaren menar…

Ms_Xx
Gäst
Intressant! Många som kör bil verkar vara helt omedvetna om det här. Jag blir ofta bemött med irritation när jag cyklar om bilar som fastnat i köer, och jag har blivit påkörd av en taxi som tvärbromsade och svängde in i en p-ficka till höger om mig.  Har varit osäker på om det var mitt fel då det blev så att jag körde ikapp/nästan om honom på höger sida då han bromsade, men det var det alltså inte. Skönt att veta! Sen har jag läst här på bloggen (i kommentarsfältet) att det enligt trafikförordningen är tillåtet att cykla på gågator och gångfartsgator om man håller gånghastighet och ger fotgängare företräde. Jag har alltid känt mig som en skurk när jag gör det, men det är alltså alldeles tillåtet. Dessutom måste man inte stanna vid övergångsställ, om man bara lämnar företräde och ser till att fotgängare som väntar där kan gå över utan problem. Precis så som jag allra oftast gör. Har ändå blivit hytt åt av fotgängare och känt mig lite skurkaktig (brukar sakta ner och cykla bakom dem, eller runt lite så att de ändå kan gå över i sin takt och utan problem). Det visar sig alltså att… Läs mer »
AndreasD
Gäst

🙂 Påläst men extremt förvirrad och frustrerad…

trackback

[…] veckan var det mycket om lastbilar. Svenska Åkerföretagen slog ett kraftfullt slag i luften genom att föreslå att en dekal skulle gör att cyklister inte längre blev påkörda. Volvo hörde av sig och […]

Micke
Gäst

På en fikapaus på jobbet för ett tag sedan blev det en diskussion om kollegor som blivit eller som varit nära att bli prejade av lastbilar som bytte körfält när de låg och körde vid sidan av lastbilen. Jag nämnde att jag själv undviker att ligga och köra jämte en lastbil utan lägger mig antingen före eller efter eftersom de kan ha problem att se mig.
Jag fick direkt mothugg av alla eftersom det var lastbilschaufförens ansvar och inget man skulle behöva ta hänsyn till.
När cyklister hamnar i döda vinkeln verkar det däremot alltid vara cyklistens fel som i av ren dumhet och vårdslöshet följt sin påbjudna färdväg utan att ha koll på att lastbilen som kommer bakom tänkt svänga.
Sen tycker jag att det borde vara en självklarhet att fordon som gör en svårförutsägbar manöver som tex en sväng skall väja för de fordon de skär av kursen för oavsett om det är en bilist eller en cyklist. Ett fordon där föraren inte har möjlighet att göra det borde inte få föras i trafik.

trackback

[…] mitt förra, rätt irriterade, inlägg ondgjorde jag mig över Svenska Åkeriföretagen och Trygg Hansas klistermärkeslösning på att […]

Jocke
Gäst

Jamen jättebra! Kan inte alla våldtäktsmän gå omkring med liknande dekaler med instruktioner till kvinnor att inte gå ut när det är mörkt, hålla sig nyktra och klä sig på ett icke-utmanande sätt? Det skulle ju lösa en massa problem.

Johannes Westlund
Gäst

Jag tycker att det bästa vore att ställa krav på branschen att förändra fordonen så att föraren får adekvat sikt utan massor speglar som man ska komma ihåg att titta i. Teknologin finns, lösningarna finns. Ge branschen 10 år att helt fasa ut de gamla lastbilarna som används i tätortsdistribution och förbjud sedan lastbilsmodeller som inte medger föraren tillräcklig sikt. 

Speglar är jag negativ till då lastbilsföraren redan har rätt mycket speglar att hålla koll på. Jag tror ännu en spegel lätt glöms bort. Dessutom skapar en spegel ingen möjlighet till interaktion trafikanterna emellan. Det blir fortfarande lastbilsföraren ”över” all annan trafik. Trafiken kräver ofta samförstånd mellan trafikanterna och här är det urbota korkat att bygga lastbilar där sådan interaktion är omöjlig.

Detektorer är jag inte fullt så negativ till, men jag oroar mig för att effekten blir att föraren invaggas i en förvissning om att tekniken löser alla problem och gasar på och har sämre uppsikt. Felar tekniken så kommer någon att dö. Men det kanske bara är en tidsfråga innan tillförlitligheten är hög nog?

eriksandblom
Gäst

Ja man skulle kunna specificera en säker lastbil som är godkänd för tätortstrafik, och sen fasa in den på ett antal år. Lite som miljözoner.

Roland Svensson
Gäst

Varför ändrar inte lastbilstillverkarna den högra sidospegeln genom att lägga till en sidospegel till som är vinklad snett neråt?

Ms_Xx
Gäst

Ja, det är ju HELT vridet att de tillåts åka runt i trafiken med SÅ stor död vinkel, utan att göra något åt problemet?
6 av 7 cyklister som dör i Stockholm blir dödade av högersvängande lastbil/buss läste jag på Sveriges Åkerisföretags hemsida. Känns som om en utveckling av backspeglarna borde vara obligatoriskt. 
Eller varför inte en liten kamera som filmar i döda vinkeln? Som nya bilar har som backhjälp? DET borde vara obligatoriskt om man ska köra inne i stan. Stan kan i alla fall ha det på bussarna och kräva att de som jobbar med stora byggprojekt inne i stan har det.
Det GÅR ju att lösa såna här problem, om man vill…

Johannes Westlund
Gäst

Speglar fungerar inte som lösning då det blir för mycket för föraren att hålla koll på. Det ska redan tittas i flertalet speglar och man får inte glömma att det är ett stort fordon som kräver extra uppmärksamhet för att ens klara av att genomföra svängen utan att åka upp på trottoar och skrapa mot stolpar. Någon tysk cykelintresseförening förordar därför istället automatisk detektor som bromsar fordonet om det riskerar att köra på något i döda vinken, typ cyklister. Man får inte glömma att föraren faktiskt måste ges en rimlig möjlighet att klara av även momentet ”kolla efter cyklister”. Annars glöms det momentet lätt av bland alla andra moment som uppfattas som viktigare av föraren.

Jocke
Gäst

 Håller inte med – som gammal busschaufför vet jag att det mycket väl går att hålla koll i högerspegeln. Är spegeln tillräckligt stor och modern så ser man mycket väl cyklister till höger.
Vid högersväng ska man hålla koll på dels gatan framför, med övergångsställe, och dels högerspegeln. Vilka övriga speglar syftar du på?

Anders Andersson
Gäst

De flesta lastbilar har faktiskt en horisontell spegel i ovankanten av högerdörren. Där syns ev cyklister.

Har någon specialstuderat olyckorna och sett om det finns förklaringsfaktorer bland förarna, eller om det kanske rör sig om lite större ekipage än de vanliga 12-tons distributionslastbilarna? Kanske tom påhängsvagnar som kräver rejält med svängradie?

Jocke
Gäst

 Jag tror det är vanliga distributionslastbilar i de flesta fallen. Långa ekipage är inte tillåtna i Stockholms innerstad, med vissa få undantag. Personligen gissar jag att det är slarv hos föraren som är den vanligaste orsaken. Jag tror inte man förhör föraren speciellt noga – i trafikmål är det ju oftast ganska klart vem som är vållande och snuten lägger nog inte ner speciellt mycket energi på att hitta förklaringsmodeller. Särskilt inte i ett sånt läge, när föraren antagligen mår mycket dåligt.

Krister Isaksson
Gäst
Anders och Jocke, jag har studerat i stort sett alla dödsolyckor mellan tunga fordon och cykel i Sverige mellan år 2002 till 2010 genom sk djupstudier och OLA-arbete. Dessa olyckor sker över hela Sverige, nästan uteslutande i städer och inte så konstigt mest i Stockholm då här är mest trafik. När det gäller fordonen så är det 24-meters fordon med och utan släpp, det är trailerdragare med och utan släpp, det är turist-/landsvägsbussar, det är distributionslastbilar, det är sopbilar och det är arbetsfordon som är inblandade. De mindre fordonen dominerar som ju frekventerar städerna avsevärt mer än de större. Men de stora finns också med på ett oroväckande sätt, oroväckande för att ifrån dessa fordon så har man än sämre sikt och möjlighet till säker interaktion. I Stockholm finns två tämligen centrala hamnar och det är stora mängder tung trafik till/från dessa hamnar. Två sådana transporter har varit inblandade i dödsolyckor med cyklister. De tunga fordon som i stort sett lyser med sin frånvaro i dessa typer av olyckor är stadsbussar. Det beror på främst två saker. Förarna har avsevärt bättre sikt från dessa fordon, man sitter lägre och är omgiven av stora glasytor, ofta har ju den högra dörren… Läs mer »
eriksandblom
Gäst

Intressant att stadsbussar sällan är inblandade. Man kanske borde ha linjetrafik för godstrafiken också, i alla fall i tätort? Det skulle minska tomkörningar, och eftersom de stora lastbilarna redan är förbjudna i en del innerstäder blir det inte så mycket extra omlastningar.

Christian
Admin

Vi har ju också tidigare skrivit om Liselott Lööfs sopbilar med specialbyggda, nedsänkta, förarplatser. SL-bussarna har ungefär samma sak och som cyklist har jag alltid mycket lätt att via backspegeln få ögonkontakt med bussförarna. Det gäller i princip aldrig lastbilarna.

eriksandblom
Gäst
Ms_Xx
Gäst

Ja, vad ska man säga.
Jag var ytterst nära att bli nedmejad av en lastbil när jag var uppe på trottoaren en gång, lastbilschauffören genade vilt över gathörnet, hade jag inte hoppat åt sidan hade jag inte suttit här nu. 
I fallet lastbil vs cykel i korsning är det nog nödvändigt att informera båda trafikantgrupperna. Och att uppmärksamma lastbilschaffisarna på att det kan dyka upp cyklister innanför dem genom att göra det TYDLIGT. 
Undrar för övrigt var de har tänkt att vi ska sätta klistermärket? På asfalten vid korsningen kanske? Är det inte bättre att måla dit (och fylla i när de slitits bort) cykelboxar i stället då?
Varför fyller de aldrig i dem när de har slitits bort förresten?

Krister Isaksson
Gäst

Har just fått veta att det är fel dekal på Sveriges Åkeriföretags hemsida! Nu spelar det ingen som helst roll för den är lika korkad som den tidigare… Mailar den nya dekalen!

Cykelkatten
Gäst

Usch, kommer aldrig glömma när jag en gg blev intryckt av en stor skåpbil i en rondell (iofs i Frankrike men ändå). Trodde han hade sett mig, följde alla regler… Men så kom han och jag hade turen som klickades ur och lyckades ramla ner på ett underlag av nåt mjukt sten som omringade själva rondellfilen :/ Väldigt viktigt inlägg, detta.

wpDiscuz