Bilparkering+cykelfält i Barcelona

| 25 kommentarer

Så här ser det ut i Barcelona. Längst till vänster har ni körfältet. I mitten parkering för bilar. Däremellan dörrzon och gummihinder och längst till höger cykelfält:

Foto: Helena Sahlén

 

Det ser ut som om det här är en efterhandslösning, att man helt enkelt bestämt sig för att vägen skulle ha ett cykelfält och därefter gjorde om vägen så billigt och enkelt som möjligt. Genom enkla modifieringar har de nu en väg som är förhållandevis säker för cyklister och där bilisterna inte kommer parkera i cykelfälten. Det finns en dörrzon, som också innebär att bilisterna har någonstans att ta vägen när de kliver ur och i bilen. Gummihinder gör klart för bilisterna var gränsen går.

Så här ser det samtidigt ut i Stockholm:

Här är parkeringsytan oftast kvar vid trottarkanten. Ytterst alltså bilvägen, därefter cykelbana, bilparkering och trottoar. Vilket ofelbart leder till att bilisterna parkerar i cykelfältet när de ska handla och att taxibilar använder cykelfältet för att plocka upp nya passagerare. Livsfarligt.

Tipstack till Helena Sahlén.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

25 Kommentarer på "Bilparkering+cykelfält i Barcelona"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] än dåligt placerade cykelfält, något som till exempel Skeppsbron kan vara ett exempel på. Där visar statistik att 80% av olyckorna sker i cykelbanan, inte i det betydligt mer utsatta cykelfältet på andra […]

Nils Calmsund
Gäst

Den snyggaste detaljen på bilden från Barcelona är ändå att man har gjort cykelbanan/fältet avskilt från trottoaren med en liten nivåskillnad + olika beläggning. Busenkelt att förstå vad som är vad och mycket mindre risk att någon (cyklist som gångtrafikant) irrar sig över på fel sida. Så ser det ut i nästan hela Köpenhamn och det är mycket märkligt tycker jag att ingen by i Sverige har tagit efter än…

trackback

[…] kollega Helena kom hem från semestern med en bild från Barcelona, vilket blev ett väl-kommenterat inlägg, där det bland annat kom fram att cykelfälten trots smalhet och stundtals märklig planering […]

Anders Andersson
Gäst

Ju mer jag tänker på den modell du visar från Barcelona dess mindre attraktiv blir den. Jag försökte tänka mig denna lösning på Sveavägen och får bara kaos med otaliga incidenter som resultat – när man först måste smalna av befintliga bilfält för att få plats med en mittsträng – och sedan ska ha en massa bilister korsande 3 bilfiler åt ena hållet, eller cykelfält, mittsträng, cykelfält, tre bilfiler åt andra hållet. Det blir inte bra…

Barcelonas lösning passar på små, redan lugna gator där gångtrafiken kan springa kors o tvärs – men där har ju vi cyklister ganska få trafiksäkerhetsproblem – i alla fall vad gäller bilar.

Det finns nackdelar med cykelfält såväl utanför som innanför parkerade bilar, men utanför-modellen ger cyklisten i alla fall möjlighet att väja för en bildörr eller om någon parkerar i cykelfältet. Bäst är nog att ta bort gatuparkeringen helt och ersätta med bussfil.

sahlena
Gäst

Den här bilden är tagen på just en sådan gata (små, redan lugna gator där gångtrafiken kan springa kors o tvärs) precis intill Sagrada Famiglia.

Krister Isaksson
Gäst

Livsfarligt? Knappast! Bristande respekt, dålig framkomlighet och irritation är kanske bättre ord. Av alla de olika cykellösningarna som genomförts i Stockholm sedan 1998 så kan i varje fall cykelfälten stoltsera med en sak: Förbättrad trafiksäkerhet för cyklister. Antalet cykelolyckor på exempelvis Hornsgatan har sjunkit med över 60 procent sedan cykelfälten infördes. Cykelfälten på Fleminggatan, Karlavägen, Skeppsbron, Karlbergsvägen mfl visar även de på färre cykelolyckor. Och detta då antalet cyklister i Stockholm har ökat med över 80 procent sedan 1998. Och det är inte så att man väljer bort att cykla på gator med cykelfält. Finns en trevlig liten skrift om just cykelfälten på Hornsgatan: ”1000 meter cykelfält som skakade Stockholm”
ISBN: 9789163348068

Johannes Westlund
Gäst

Idén att parkera bilar i gatuplanet på attraktiv stadsmark känns föråldrad, som hämtad från -60 talet. Men jag gillar konceptet om man nu ska ha parkerade bilar i gatuplan, man kan införa det på flera enkelriktade gator i Sverige. Bara man är noga med att se till att sikten är god i korsningar, man kan exempelvis ha cykelparkering i gathörnen. Gummi-grejerna skulle kunna göras nedfällbara så blir snöröjningen enkel. Bara man inte landar i att cykelfältet blir cykelbana. Det är bara krångel i det här fallet. Mycket bättre att låta cyklisterna hamna nedanför trottoarkanten.

Anders Andersson
Gäst

Hur gör taxibilarna i Barcelona? Stannar mitt i den enda bilfilen och blockerar denna tills de plockat upp/lämnat? Kör upp på trottoaren?

Vad jag vet om Barcelona så är lösningarna excellenta i centralaste staden, men så fort man kommer utanför denna mycket lilla zon så är det vilda västern igen. Måhända är det en strategi att med tiden vidga den lugna innerstaden – eller också är det den kompromiss man valt – centralaste innerstaden åt fotgängare och cyklister, allt utanför åt bilisterna. Kan man cykelpendla 20 km i Barcelona?

I Stockholms framkomlighetsstrategi vill man ju helt ta bort gatuparkering och ersätta med bussfiler – det torde lösa en hel del av problemen – åtminstone på de gator som det gäller.

Jocke
Gäst

Jag tycker de cykelbanor som finns mellan parkerade bilar och trottoaren är helt livsfarliga och oanvändbara, främst av tre skäl:
1. Fotgängare inser inte att det är cykelbana utan kliver rakt ut i cykelbanan. Bilister som kliver ur bilarna samma sak.
2. Det är fullt med rullgrus där ungefär halva året, eftersom man väldigt sällan sopar där, vilket leder till att man varken kan tvärstanna eller väja effektivt för aningslösa fotgängare.
3. Vid korsningar inser inte svängande bilister att det ligger en cykelbana dold bakom de parkerade bilarna, där det plötsligt dyker upp cyklar som man inte ser förrän de är mitt ute i korsningen.

Cykelbanorna ute i gatan dras med problemet att bilar stannar där, men det är ändå ett mycket mindre problem än ovanstående. Man får helt enkelt lära sig att, på ett trafiksäkert sätt, byta fil och samsas med bilarna. Kan man inte cykla bland bilar bör man inte cykla i Stockholm, eftersom man ändå aldrig kan undvika det helt.
Dessutom är det enklare att vänja bilister av med att parkera i cykelfältet än att lösa de ovanstående problemet.

Arne
Gäst

Den farligaste med cykelbanor omedelbart till höger om parkerade bilar, är att en bilpassagerare aldrig kollar bakåt om det kommer någon. Dörren slås alltid upp maximalt. Cyklar man på utsidan om en parkerad bil, kollar en förare normalt i backspegeln innan dörren öppnas. Dessutom öppnar föraren inte dörren mer än nödvändigt.

sahlena
Gäst

En annan fördel är ju faktiskt att de parkerade bilarna blir lite av en säkerhetsmur mellan den rörliga motortrafiken och cyklisterna!

I Barcelona har cykeltrafiken ökat markant de senaste åren, tydligen mycket på grund av systemet med hyrcyklar (av samma modell som de som finns i Stockholm). Om jag minns rätt sa guiden att det finns 10 mil cykelbana i staden.

wpDiscuz