Ytterligare ett skäl till att köra mot rött som cyklist

| 8 kommentarer

DN skriver om problemen för cyklister (och mopedister) att rödljusen är byggda för bilar och inte cyklar, vilket innebär att cyklister (och mopedister) blir stående vid rött ljus. Tydligen är frigående grävskopor ett stort problem i innerstan:

– Det grävs en del i stan och det händer ofta att man gräver av slingor.

säger Trafikkontorets tjänsteman Gunnar Slätt och fortsätter:

– För cykelbanorna finns det ofta tryckknappar för grönt ljus

Yayyy. Trafikkontoret har alltså problem med att sensorer inte känner av cyklister. De tycker knappar är en bra lösning.  Kan vi inte införa det för bilisterna också, så slipper kommunen helt problemen med avgrävda sensorer?

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Kommentarer på "Ytterligare ett skäl till att köra mot rött som cyklist"

Avisera mig när
avatar
Velo Håkan
Gäst

Eller så gör man som jag dvs struntar i att det är rött, kollar ordentligt och kör på om det är fri väg!

Johannes Westlund
Gäst

Tycker någon borde skriva lite mer om just det där med knapptryckandet. Det gör i alla fall mig riktigt irriterad. Det framtvingar många onödiga stopp och gör ofta att jag får ställa mig och vänta på nästa grönljusomgång för att jag var tvungen att bromsa in och trycka för att få grönt istället för att det slog om automatiskt tillsammans med motsvarande bilgrönljus trots att jag lätt hunnit över om jag cyklat på bilvägen (som ju är förbjudet). Det där knapptryckandet kan ju verka trivialt, men det är oftast riktigt komplicerat och kräver att man bryter mot småregler såsom stopp-linjer och annat för att ens kunna nå knappen. Det är ett stort irritationsmoment som inte borde finnas. Helt klart ett system som designats av människor som inte själva cyklar och inte själva avsåg använda det…

Artur Hansson
Gäst

Hmm, jag finner ofta att det slår om till grönt när jag kommer på gatorna här i Glasgow. Jag är ofta ensam på vägarna mitt i stan då jag är ute och cyklar innan sex på morgonen.

Det kan så klart vara så att de reagerar eftersom jag sällan håller mig nära kanten – hål i asfalten, glas från öldrickarna, vass metall från ständiga bilolyckor samt att man blir osynlig. Bättre att hålla sig i mitten av filen. Bilarna kan köra om i den andra filen. De flesta vägarna här är dubbelfilade.

Marcus
Gäst

Jag har också varit inne på det, att införa knappar för bilister, eller nä, kanske inte, men tanken är lite spännande. Tänk att komma fram till ett trafikljus, stanna bilen, veva ner rutan och trycka på en knapp för att sedan vänta på att det blir grönt. Och då har man inte ens trötta ben som stelnar till. Intressant. Kanske skulle man experimentera lite med det?

wpDiscuz