Ytterligare ett skäl till att köra mot rött som cyklist

| 8 kommentarer

DN skriver om problemen för cyklister (och mopedister) att rödljusen är byggda för bilar och inte cyklar, vilket innebär att cyklister (och mopedister) blir stående vid rött ljus. Tydligen är frigående grävskopor ett stort problem i innerstan:

– Det grävs en del i stan och det händer ofta att man gräver av slingor.

säger Trafikkontorets tjänsteman Gunnar Slätt och fortsätter:

– För cykelbanorna finns det ofta tryckknappar för grönt ljus

Yayyy. Trafikkontoret har alltså problem med att sensorer inte känner av cyklister. De tycker knappar är en bra lösning.  Kan vi inte införa det för bilisterna också, så slipper kommunen helt problemen med avgrävda sensorer?

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Velo Håkan

    Eller så gör man som jag dvs struntar i att det är rött, kollar ordentligt och kör på om det är fri väg!

  • Tycker någon borde skriva lite mer om just det där med knapptryckandet. Det gör i alla fall mig riktigt irriterad. Det framtvingar många onödiga stopp och gör ofta att jag får ställa mig och vänta på nästa grönljusomgång för att jag var tvungen att bromsa in och trycka för att få grönt istället för att det slog om automatiskt tillsammans med motsvarande bilgrönljus trots att jag lätt hunnit över om jag cyklat på bilvägen (som ju är förbjudet). Det där knapptryckandet kan ju verka trivialt, men det är oftast riktigt komplicerat och kräver att man bryter mot småregler såsom stopp-linjer och annat för att ens kunna nå knappen. Det är ett stort irritationsmoment som inte borde finnas. Helt klart ett system som designats av människor som inte själva cyklar och inte själva avsåg använda det…

  • Artur Hansson

    Hmm, jag finner ofta att det slår om till grönt när jag kommer på gatorna här i Glasgow. Jag är ofta ensam på vägarna mitt i stan då jag är ute och cyklar innan sex på morgonen.

    Det kan så klart vara så att de reagerar eftersom jag sällan håller mig nära kanten – hål i asfalten, glas från öldrickarna, vass metall från ständiga bilolyckor samt att man blir osynlig. Bättre att hålla sig i mitten av filen. Bilarna kan köra om i den andra filen. De flesta vägarna här är dubbelfilade.

  • Jag har också varit inne på det, att införa knappar för bilister, eller nä, kanske inte, men tanken är lite spännande. Tänk att komma fram till ett trafikljus, stanna bilen, veva ner rutan och trycka på en knapp för att sedan vänta på att det blir grönt. Och då har man inte ens trötta ben som stelnar till. Intressant. Kanske skulle man experimentera lite med det?

    • Om de placeras som de ofta görs för cyklister så kommer de få kliva ur och gå fram till knappen. Borde vara bra för folkhälsan.

      • JohanJohnsson

        *asg*

      • Cranky_O_Curmudgeon

        Precis. En rask språngmarsch fram och tillbaka över vägen för att få komma vidare: lite motion även för bilister.

        (Varför ska man som cyklist tvingas ta sig till vänster sida av gångbanan till vänster om cykelbanan för att trycka på en knapp för att få grönt? Kan inte vara positivt för trafiksäkerhet & regellydnad …)

      • Ja, men ungefär så. Antingen lobbar vi för det, eller att man tar bort knapparna för cyklister och löser det på ett vettigt sätt. 🙂