Vad är säkrast, fotbroms eller handbroms?

| 34 kommentarer

I dagens GT skriver de om att cykelolyckorna ökar i Göteborg. Som omväxling har de faktiskt med en cyklist när de försöker konkretisera vad det handlar om, men som vanligt blir fokus därefter på att olyckorna mest är cyklisternas eget fel (”Tipsrutan” till cyklister tar till exempel upp ”Håll koll på vägmärken och skyltar”. Duh).

Men sist får, som vanligt, en polis uttala sig, förundersökningsledare Tony Östh:

 Personligen cyklar Tony Östh på en treväxlad cykel med fotbroms. Han menar att man kan bromsa bättre med benen än med händerna. Cyklar med exempelvis 21 växlar har dessutom smalare däck.

– I dag är cyklarna snabbare än någonsin. Olycksrisken ökar när man når så höga hastigheter. Och många använder inte hjälm. De måste tro att de är säkra i alla väder, säger Tony Östh.

Sista meningen är ju en klassiker i genren, men jag har aldrig hört påståendet att fotbroms skulle vara bättre än handbroms. Stämmer det, är det någon som vet?

EDIT: För att förtydliga: Det som avses är alltså inte framhjulsbroms vs bakhjulsbroms utan den rent fysiska skillnaden mellan att bromsa med fot eller hand.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Jag skrattade nästan ihjäl mig när jag läste polisens mumbu-jumbo. 

    ”Cyklar med exempelvis 21 växlar har dessutom smalare däck”
    Sist jag kollade hade min MTB rätt mycket bredare däck än sambons 3-växlade.

    För övrigt var det mig som de intervjuvade 🙂

  • H

    Som stadscyklist tycker jag det är det klart säkrare med handbroms. Det händer ofta att man måste ligga väldigt nära exempelvis en trotoarkant, och har man då inte pedalerna i rätt position kan det vara omöjligt att bromsa med fotbroms då kanten tar emot.

  • Kalle

    Haha, varifrån får han att ”man kan bromsa bättre med benen än med händerna”?! Vilken nolla…

  • joakimfors

    Betydligt längre reaktionstid med fotbroms då vevarmarna måste vara i rätt position för att kunna bromsa. Sen är är fotbroms även svårare att modulera. I övrigt är det väl bara att se på vilken bromsteknologi som används på tävlings MTB (XC, DH etc) för att se vad som gäller: hydrauliska skivbromsar.

  • Ms_Xx

    Har alltid känt mig säkrare med fotbroms (känns liksom mer stabilt), och föredrar det framför handbromsar, men fick tänka till lite när jag tappade kedjan på min fotbromsade cykel i början av Götgatsbacken. Hade inte tänkt på att man tappar all bromseffekt när kedjan trillar av, livsfarligt! Hade jag tappat den några meter senare hade jag troligtvis blivit allvarligt skadad, nu gick det att få stopp på cykeln med fötterna.
    Men seriöst, har man en fotbromsad cykel MÅSTE man ha koll på att kedjan är lagom sträckt, så att den inte kan hoppa av. Det har jag nu, äntligen…
    Angående den ökade hastigheten, kan inte det ha att göra med att fler är vana vid att cykla nu, är man van vid att cykla cyklar man snabbare. Det gäller i a f mig. Men vi är ju alla olika, som bekant 🙂

  • Diskussion mellan hand och fotbroms är helt ointressant. Så länge bromsarna är rätt justerade och man byter bromsbelägg i tid så funkar alla bromsar bra.
    Jag har testat många olika lågprismärken av bromsbelägg och har nu slutat att köpa 29kr/paret. Det finns bra bromsbelägg till sina cyklar så man ska inte snåla med hjälpmedlet som stoppar cykeln.

  • Det enda polisen bör bry sig om i sammanhanget är att kontrollera om cyklarna följer regelverket. (TSFS 2009:31)

    2 kap. 2 § Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i 4 §.
    Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
    med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
    färdbromssystem…

    4 § Färdbromsen bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en
    manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med
    fotmanövrerat reglage.

    Det är svårt att veta vilken som är bäst, enligt mig båda. Jag har båda systemen på mina olika cyklar. Den jag har i staden är fotreglerad eftersom jag vill ha en hand fri. Annars så är handreglerad bra, speciellt med skivbromsar.

  • Johan

    På min dagliga jobbrutt har jag flera tillfällen med vänstersvängar i nedförsbacke där jag delar körbanan med bilar. För att ge tecken måste jag släppa ena handen från styret, och har då en hand mindre över till att bromsa och styra. Naturligtvis skulle fotbroms i det läget vara säkrare, allt annat lika.

    Dessutom tänker jag mig att man förmodligen tvingas bromsa mjukare med fotbroms: Handbromsaren kan ju i princip trampa på för fullt ända tills hen bromsar.

    • joakimfors

      Om det gäller vänstersväng så har du ju fortfarande högerhand på styret och höger bromsreglage styr vanligtvis bakbromsen så det blir ju identisk styr och bromsförmåga oavsett om du har fot eller handbroms i det fallet.

    • Kulturberikarn

      Nej, du måste inte släppa styret för att ge tecken. Skicka ut ett ben som signal. Problemet löst!

  • Jag vet var diskussionen kring ”handbroms eller fotbroms” kommer från. Det handlar om barncyklar och vad som är en ”säker cykel” för ett barn. Snackades mkt om detta på 90-talet då man jämförde framhjulsbroms v.s fotbroms för barn (då talades det även om att s.k. ”bockstyre” (racerstyre) var ”livsfarligt” för unga. Självklart var då fotbroms ett bättre alternativ mot att ”tvärnita och flyga över styret” som ”kunde hända med framhjulsbroms”… Bakhjulsbroms finns alltså inte ens med i denna gamla diskussion… var väl inte så vanligt på den tiden 😉

    • Säkrast är nog att stanna hemma och spela dataspel!

  • mike bike

    Christian: ”Det som avses är alltså inte framhjulsbroms vs bakhjulsbroms utan den
    rent fysiska skillnaden mellan att bromsa med fot eller hand.”

    Vet vi att det var så polisen menade? Det är ganska vanligt att cyklar har fotbroms i bak och handbroms i fram. Kanske var det så polisen tänkte utan att uttala det.

    Hur som helst känns det oroväckande om poliser gör rekommendationer om trafiksäkerhet utan evidens. Så jag är också intresserad av svar på frågorna om vilka slags bromsar som är säkrast.

    Polisers uttalanden om cykling i tidningar är tyvärr, i min erfarenhet, lika svajiga som när tidningarnas självutnämna ”IT-experter” uttalar sig om säkerhet på internet.

    • Jag tyckte det var rätt tydligt, han säger ju det uttryckligen ”Han menar att man kan bromsa bättre med benen än med händerna.”

  • Joche

    Jag tror faktiskt handbromsar är bättre. Bromsverkan är likvärdig men reaktionstiden överlägsen. Sen har jag sett hur barn gärna sätter ner fötterna innan cykeln stannat, där händer lite olyckor.

  • Astroid

    Det är svårare att bromsa utan att låsa hjulet (med bra bromsar) med fotbroms. Du vill inte låsa däcken och jag tror att polisen helt missat poängen med ABS för bilar.

  • Patrick Johansson

    Jag har bara ett belägg för att fotbroms är ”bättre” än handbroms. Det är när man ska signalera högersväng i nedförsbacke.

    Har man handbromsar måste man släppa bakbromsen med höger hand och indikera sväng. Då har man bara frambromsen att sakta ner med. Är det halt eller grusigt kan det bli lite knixigt om man inte är van.

    Med fotbroms är båda händerna fria att signalera stopp, sväng och kaffepaus när som helst.

    Jag föredrar handbromsar då jag kan precist avgöra mängden bromsverkan på vardera hjul. Och det är mycket lättare att få pedaler i position efter stopp utan fotbroms.

    • Kulturberikarn

      Om du måste ha händerna på styret kan du väl signalera med benet att du tänker svänga? Varför måste allt vara så svårt?

  • Jag sprängde kabeln på en fotbroms en gång o flög iväg…

    • Mattias J

      En fotbroms med kabel??? Det skulle jag gärna vilja veta mer om.

  • Håkan

    Jag har inga problem att låsa bakhjulet på torr asfalt med min handbroms (fälgbroms) så mer bromskraft behövs alltså inte. Min erfarenhet av fotbroms är inte att den skulle vara lättare att dosera. Så varför är den då säkrare? Dessutom så vet väl alla hur liten del av bromskraften som bakbromsen står för om man bromsar ordentligt. Åtminstone borde en polis som gör förundersökningar och uttalar sig om trafiksäkerhet veta det. Jag vill också hävda att cyklarna inte har blivit snabbare på senare år. Möjligen har cyklisterna blivit det men det tvivlar jag också på tills jag ser statistik. Jag tror att det mest är en sak man måste säga om man är polis och diskuterar cyklister. Jag tror snarare att det är fler cyklister och ett helt gäng på ett snöre i en viss hastighet upplevs från sidan av som snabbare än om de kommer en och en i samma hastighet.

    • Jag tror att cyklar har blivit snabbare, fast det beror ju på vilket tidsmässigt perspektiv vi har. Men min upplevelse är att man bygger ”lättare” cyklar oftare och att dessa kryper ner i pris vilket gör att genomsnittlig topphastighet ökar. Men jag har ingen statistik på det.

  • Det låter ju mest som polisens personliga preferens. Med handbroms får du generellt sett bättre stoppkraft och kortare bromssträcka i själva bromsmanövern, medan fotbroms ger ökad risk för sladd vid hård inbromsning. Jag föredrar dock fotbroms ändå, eftersom jag vill ha mina händer fria för att kunna signalera vart jag ska i trafiken, klia mig på näsan och sånt. Preferens helt enkelt.

    • Jag tror också det mest är hans egen åsikt. Vilket är ett problem. Det borde inte vara okej att uttala sig om trafiksäkerhet utifrån egna åsikter, värderingar och känslor utan att tydligt säga att det är det det handlar om.

  • Kan polisen tala om vilket som är bäst, Star Wars eller Star Trek? Och kan vi få klarhet i frågan om Mac vs PC? Tack på förhand!

    PS lite fler frågor, Konsum/ICA? Aftonbladet eller Expressen? Ja sen är jag nöjd tror jag! DS

    • Vi på Cyklistbloggen är såklart intresserade av allt som har med pendlingscykling att göra och om det skulle finnas belägg för att fotbroms är säkrare än handbroms så tycker jag det är relevant.

      Men jag har en hypotes att det här handlar om eget tyckande snarare än empiriska data. Och om det är så så är det allvarligt.

      I Sverige anses det av någon anledning rimligt att prata om trafiksäkerhet och cykling utifrån egna åsikter och känslor. Nästan varje artikel om just cykelolyckor innehåller just sånt och inte sällan bara sånt, samtidigt som VTI forskare har problem med att nå ut med sina resultat.

      Det är farligt – framför allt för oss cyklister – eftersom det innebär att bilden av cyklister blir felaktig och det i sin tur påverkar politiker som sätter budgetar.

      • Heja, bra jobbat!

        Jag tycker bara det är så dumt av polisen att ge ett officiellt polissvar på vilken sorts broms som är bäst. Den bästa bromsen är den du trivs bäst med, för det är du som ska använda den! Cyklisten består ju av både människa och maskin, och de ska fungera ihop som en enhet.

        Det är alldeles för vanligt att reducera trafiksäkerheten till en teknisk fråga. Bara jag har den här prylen är jag säker! Det är helt bedrägligt, det är handhavandet som avgör om man krockar eller inte.

  • Jag förtydligade att det inte handlar om handbroms på framhjul vs fotbroms på bakhjul utan alltså skillnaden mellan ett benbromsat bakhjul och ett handbromsat bakhjul.

  • Min upplevelse av fotbroms är att den lätt orsakar bakhjulssladd. Det minns jag att jag lekte med som barn så att asfalten blev full med tunna svarta streck. Jag vet inte om det är bra eller dåligt dock.

    När det gäller handbromsar så bör man skilja på skivbromsar och ”vanliga” fälgbromsar. Det var för länge sedan jag använde fälgbromsar, men min erfarenhet var att de slits snabbt.

    Jag tror varje cyklist är betjänt av bra bromsar, men vad som är bra bromsar kan nog variera. För den som kan Fixie-grejen kan inga bromsar mycket väl vara utmärkta bromsar. För den som är van vid fotbroms tror jag det är utmärkt. Själv föredrar jag skivbromsar. Fast det är möjligt att fotbroms skulle vara mer lämpligt om man har massa saker i händerna. Fast det ska man ju inte ha till att börja med…

    Men viktigare än bromsar är att planera körningen/cyklingen så att man sliper använda dem så mycket som möjligt.

  • Handbroms sitter ju ofta på framdäcket och att bara bromsa det är nog lite riskablare. Om du dock har sån kontroll att du endast bromsar med bakbroms så spelar nog hand vs fot ingen roll.

    • Så länge det inte är halt ger frambromsen bättre stoppkraft. Detta eftersom cykeln dyker precis som en bromsande bil. Är det halt är det bättre att använda bakhjulets broms.

      • Fast det kräver en spännande teknik för att klara hårda inbromsningar med frambroms. Jag blev tvungen att försöka mig på en sådan manöver under ganska bra vädermässiga och vägmässiga förhållanden. Det hela slutade i att min cykel stod på näsan. Själv så kunde jag utan större problem slänga mig åt något annat håll och landade på fötterna. Orsaken var för övrigt en bil som inte hade koll på mig kombinerat med oförsiktighet från min sida. Men det var i alla fall en trevlig bilist och vi skiljdes som vänner.

  • Det är ett rejält sidospår att diskutera vilken typ av broms som är säkrast. Bättre bromsar gör bara att man vänjer sig och minskar lite på marginalerna. Det är min erfarenhet, men det har också gjorts studier på låsningsfria bromsar på bilar som visar samma sak.

    Sen att benen skulle bromsa bättre stämmer inte då pedalerna måste vara på rätt ställe innan man kan bromsa. Med handbroms är handen alltid redo på eller vid bromshandtaget. Det viktiga är inte vilka bromsar man har utan att man kör försiktigt och ser sig för.

    Polisen menar väl att man ska ta det lugnt men då kunde han ju sagt det, istället för att svamla.

    • Jag har faktiskt sett flera forskare nämna just ABS-bromsar för cyklar så jag håller för fullt på att läsa in mig på det.