Varför cyklar folk mot rött?

| 127 kommentarer

För den som vill fördjupa sig i fenomenet efter Jeroens post igår, finns två rätt intressanta pdf-er. Den ena gjorde NTF på uppdrag av Trafikkontoret och heter ”Cyklisters beteende vid signlareglerade korsningar”:

Sex korsningar har valts som vardera observerades under en timme. Observatören instruerades att bokföra cyklister som kör vid: 1, grön signal, 2, stannar väntar till  grönt, 3, kör mot rött, 4, tjuvstartar mot rött. Cyklisterna indelades i Vuxna cyklister, man/kvinna och Budcyklister.

Den andra är en ”trafikteknisk utformningshandbok” som Gatu- och Fastighetskontoret tog fram 2004, ”Cykeltrafik och trafiksignaler”:

Att få cykeltrafik och trafiksignaler att fungera bra ihop är en svår utmaning. Cyklister är en heterogen grupp med olika behov, kunskaper och förmågor. Utöver trafiksäkerhet måste man ta hänsyn till fördröjningar, stopp (cyklister är ytterst känsliga för stopp), begriplighet och upplevd trygghet när man utformar cykeltrafiklösningar. Det är inte lätt att få alla cyklister att stanna vid en röd signal om den känns omotiverad

Väl värda att läsa en regnig lördag.

EDIT: Och tack vare Erik Sandblom så kan jag också ha med den här texten från Treehugger som jag letade som en tok efter men inte hittade:

Why Cyclists Blow Through Stop Signs: It’s Physics

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Ekot: ”Ingen slump att cyklister kör mot rött” | Cyklistbloggen()

  • Såg filmen via yahoo och kan ändå glädja mig med att cyklisterna håller sig på vägbanan. Bor i Jönköping och här har många ovanan att cykla på trottoaren, ofta på busshållplatserna.

  • Du verkar hysa en bakvänd tanke om att en idioti skulle rättfärdiga en annan. Så fungerar det lyckligtvis inte. Både att gå och cykla mot rött är ofta ytterst motiverat. Att köra bil mot rött är ytterst sällan motiverat. Att både bil och cykel definitionsmässigt är fordon gör dem på intet sätt mer lika för det. Både människa och näbbmus är däggdjur, men vi låter inte näbbmöss hyra trerumslägenheter.

    •  Jag är osäker på vad du menar att vi är oense om. Min synpunkt var ju att man inte schablonmässigt kan dra cyklister och bilister över en kam. Människor har en tendens att göra som andra gör, men om det är bra eller dåligt har jag inte värderat.

  • Gbg Cyklaren

    I dag blev jag fick jag en liten utskällning efter en rödljuskörning. Det var dock kvinnan som cyklade mot rött som skällde på mig för att hon tyckte jag stod i vägen. Hon visste dock inte om att jag filmade det hela med min ActionCam. Se filmen i mitt blogginlägg:
    http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/june/kortfilm-cyklist-skaller-ut-mig-efter-att-ho.html

  • B_kockum

    Fotgängare får lagligen gå mot rött, men gör det på egen risk. Många cyklister uppfattar sig som fotgängare på hjul, och tycker att det är helt OK att köra mot rött så länge kusten är klar och man inte riskerar att skada andra. Fullt begripligt, särskilt som trafikplanerarna gärna vid behov blandar fotgängare och cyklister med i bästa fall endast ett målat streck emellan. Pröva t ex att cykla på Essingebron eller Djurgårdsbron i Stockholm. Eller att korsa Birger Jarlsgatan vid Engelbrektsplan.

    • Velo Håkan

      Eller skräckexemplet nr 1 : Tranebergsbron! Hur tänkte dom där när dom la cyklar och gående på samma sida och mötande? Iofs var detta före den verkliga cykelexplosionen i Stockholm men ändå? Det kan inte ha varit cyklister som planerade detta stråk!?

  • Kieron_no1

    Såg din video på svd. Jag cyklar själv på många av de platser där du stannar och jag tycker man kan använda sig av sunt förnuft. En cykel är ej att jämföra med en bil (även om det i lagens mening är så i trafiken). Är det tidigt på morgonen och inte en fotgängare i sikte så tycker jag det är helt ok att sakta in lite och rulla vidare utan att stanna upp helt. Däremot, är det fotgängare som riskerar att bli påkörda så är det självklart att man stannar upp och låter dem passera men när man släppt förbi dem tycker jag det är ok att rulla vidare utan att invänta grönt ljus.

    • Micke

      Är det också OK att bilister resonerar så? Använd sunt förnuft vid trafikljus, dvs är det rött men fritt fram är det bara att köra?????? Varför skall bara cyklister ha det privilegiet? Både bilar och cyklar är fordon.

      • Cykel och bil är fordon med helt olika förutsättningar – därför gäller andra lagar för cykel än för bil. Försök inte stoppa in cykeln i samma fyrkantiga regelverk som bilen. Det finns en anledning till att lagen skiljer på olika fordon. Behåll cykelns smidighet!

        Men som svar på din fråga – ja, även bilar ”får” blåsa förbi mot rött när det är fritt fram – men dessa tillfällen är väldigt få för bilar (typ ensam i korsning mellan Junosuando o Pajala kl 04.00 en julaftonsnatt)

      • mludd

         Ja, jag som inte kört bil på flera år tycker i alla fall att det är ok att bilister kör genom rödljus om det verkligen inte är någon annan trafik i närheten.

        Men, det är en rejäl skillnad på att sakta in lite, inse att nej, så här dags så är det tydligen inte någon annan ute och sen glida förbi rödljuset och att göra som vissa bilister gör (oftast yngre män som kör som biltjuvar och medelålders män och kvinnor i nyare kombibilar och stadsjeepar) och gasa lite extra på vägen till rödljuset för det är ju mitt i natten och ingen annan trafik… Och ja, när jag jobbade natt såg jag det fenomenet hela tiden, folk som tog tillfället i akt och brände förbi rödljus i 70-80 km/h på 50-sträckor, DET är farligt som bara den, allt som krävs för en rejäl olycka är en enda fotgängare eller cyklist på övergångsställe/cykelöverfart som råkar vara ouppmärksam och inte märker att bilen som närmar sig håller galet hög hastighet istället för att sakta in.

  • Johnny Lindblad

    Tycker att hela den här diskussionen präglas av en jobbig Politisk Korrekthets-ton som vi cyklister traditionellt anklagats för när det gäller miljö/hälso-aspekten. Nu skall bil-lobbyn minsann få ösa på med dålig-/farligheter som cyklismen orsakar, allt från ett slags moralistiskt överläge.

  • AdarKomdenja

    Kan kompletteras med… ”Varför cyklar cyklister rätt ut på övergångsställen, och tror sig ha företräde (felaktigt)?”

    Svar i båda fallen: Cyklister har ingen utbildning, och tar heller oftast inte reda på regelverken. Dom är i hög grad trafikanarkister, även om dom som icke-cyklister kan vara mycket laglydiga medborgare.

    • Håkan

      Fel, cyklister har i regel utbildning om du menar skola i allmänhet, du vet skolplikt osv men jag tror att väldigt många som cyklar har någon form av trafikutbildning i form av körtkort av något slag. Det är inte det denna debatt handlar om, de flesta vet vad som gäller det är bara det att man som cyklist dels vill ha vissa fördelar för att man gör samhällsnytta, dels tycker väldigt illa om idiotiska trafikplaneringar som hindrar snarare än befrämjar cykling trots politikernas tal om att det är bra om fler cyklar.

  • Ni hade lagt upp en film på SvD.
    Det kanske är fler som har kommenterat detta, men filmen visar ju idel cyklister som gör korrekta bedömningar; ser sig för, stannar och släpper fram korsande trafik, när såda finns och cyklar i dessa fall lugnt och fint först när det inte är någon fara. En cyklist gör en inte lika övertydlig men helt klart säker genomfart. Den som filmar uppfattar jag som paragrafryttare utan hänsyn tiil trafiksäkerhet utan endast regler. Blanda inte ihop rödljuskörning med trafiksäkerhet, tack. De har inget med varandra att göra. Trafikfara är att cykla genom en korsning utan att se sig för. Det har jag sett fler paragrafryttare än rödljusmarodörer göra. 

    • Johnny Lindblad

      Väl talat!

  • Johnny Lindblad

    Kontrollerad rödljuskörning vid högersväng och när korsande trafikfält är tomma på trafik ser jag som ett privilegium som cyklister både kan och får ägna sig åt. Vem skadar detta? Mer än självkänslan hos biltrafikanterna (som gärna är kvar i denna identitet när de nu måste gå till fots och kan bli vittne till denna ”trafiksynd”)…

    • Håkan

      Mycket bra svar Johnny! Det finns oändligt med tillfällen där en kontrollerad rödljuskörning är motiverad och som du säger, vem skadar detta? Tja, möjligtvis frustrerade bilister som måste vänta på grönt. Tycker också att någon belöning ska vi cyklister få för att vi gör samhället en eller flera tjänster genom att just cykla!

      • AndreasD

        Men om det är helt ofarligt, får då också bilister ta sig detta privilegium? Det borde ju vara resultatet av den tankegången – att en bil kör lite skönt förbi rött om han/hon har koll, vem skadar då det?

        Jag tror vi måste upprätthålla vissa regler annars blir det anarki. Vi bör stanna för rött bland annat för att det skapar så mycket irritation i trafiken och irritationen gör samtliga fordonsförare till farligare förare tror jag. Om inte annat så bör vi stanna för rött för att vara föredömen för alla barn därute – det är svårt att lära barnen trafikvett om att vänta med att gå över gatan när det är rött när andra forsar fram och struntar i den röda signalen.

        •  Ja visst bör även bilister få avvika från reglernanär det är helt ofarligt – men grejen med bilen är att det är så ytterst få tillfällen när det är helt ofarligt med bil – den är för stor, för tung, för snabb, för oflexibel för att att kunna göra sådana manövrar. en helt ensam bilist fast vid ett rödlyse mellan Junosuando och Pajala mitt i natten – visst…

  • Gaston LaGaffe

    Man ska inte köra mot rött, och i flesta fall, vad är poängen? (Otaliga är de som cyklat mot rött och som jag fått passera igen och igen på väg till nästa rödljus.) Men ibland verkar de som planerat vilja att man ska cykla mot rött: trafiksignaler (för cyklar) som inte slår om automatiskt och knappen som man ska trycka på är placerad till vänster om gångbanan till vänster om cykelbanan … Och vad gör man vid ett rödljus en tidig morgon när det inte finns en bil inom synhåll och trafiksignalen inte reagerar på en cykel? Vänta en kvart tills det kommer en bil/buss? Eller som i Syndbyberg där de för nåt år sedan plockade bort trafiksignalerna för cyklister där GC-vägen korsade allmän väg men behöll röd-grön-gubbe (fast utan den sedvanliga skylten om att den också gäller cyklister). Foo?!

    Det trista är ju att när man råkat ut för tillräckligt många cyklister (och barnvagnar) som inte kan skilja på rött & grönt, höger & vänster, cyklar mot fördriktningen, försler SMS:a medan de cyklar, osv., är man inte på så gott humär längre och betydligt mindre benägen att låta udda vara jämnt … Vilket ju inte är bra på något vis.

    • Det är lätt att förstå hur du drabbas av mötande cyklister i ditt körfält, speciellt om de sms:ar samtidigt. 

      Exakt hur drabbas du av dem som cyklar mot rött? Är det så att de tvingar dig att spurta dig genomsvettig för att kunna hinna upp dem före nästa rödljus, samtidigt som de ledigt och utan ansträngning håller jämna steg med dig?

      • Gaston LaGaffe

        (Jag tänker ignorera den sarkastiska tonen.) Förutom de jag varit nära att krocka med osv, så håller jag utan att anstränga mig cirkus 25km/h, så om rådljuskörarna håller 15km/h tar det inte en lång sträcka att hinna ikapp dem, och här i västerort där jag cyklar är dubbelriktade cykelbanor sällan mycket mer än en meter breda (och enkelriktade kan vara en halvmeter) så att komma förbi är inte alltid helt lätt. Dessutom, de tar sällan speciellt mycket hänsyn till annan trafik och som cyklisk störs jag av cyklister som far fram som lobotomerade kamikazepiloter eller på annat sätt gör bilister och fotgänfgare negativt inställda till allt vad cyklister heter.

        • Du presenterar fortfarande inte något problem med att de cyklar mot rött. Du tar endast upp dina problem med långsamma respektive mötande cyklister och det påverkas inte av trafikljusen. Själv uppskattar jag mer cyklister som framför sina fordon i modesta 15 km/h och därigenom har gott om tid att väja för eventuella irrationella fotgängare, framför stressade torpeder som trafikfarligt susar fram i hisnande 25 km/h och utan hänsyn vräker sig förbi långsammare cyklister för att de skall ha tid att i onödan stå och uggla vid precis varje rödljus de träffar på. Om vi nu skall prata trafiksäkerhet. Och demonisering. Erkänn att du bara retar dig utan en rationell orsak.

          • Velo Håkan

            25 km/t? Nedför Västerbron toppar alla 35-40 km/t. Jag som van tävlingscyklist förundras över hur man vågar låta det gå så fort trots att man saknar hjälm och sitter på en vinlig Skeppshult. Jag brukar alltid försöka ta mig förbi denna grupp just för att de är så vinliga och osäkra. Dessutom har jag nästan 3 mil enkel resa och då vill man att det tuffar på!

    • Det ligger i den mänskliga naturen att bli stött om man blir illa eller nonchalant behandlad, och det är svårt att rikta dessa känslor mot specifika individer som i nästa ögonblick är förvunna för alltid. Istället blir det en misstänksamhet och kanske en ilska mot hela trafikantgruppen. Agg föder agg och den är otroligt smittsam. Din slutkommentar visar att du har lite distans till detta reaktionsmönster som vi alla är mer eller mindre fast i.

  • Åretruntcyklist

    På frågan varför cyklister i Stockholms stad kör mot rött finns det oändligt många svar på. Jag för min del har några få av dessa:
    – Det blir så ryckig körning, det sköna flytet i färden tappas efter att cykeln har stannat.
    – Bättre trafikflöde i samma riktning för medtrafikanter.
    – Tid och energibesparande åtgärd att bibehålla farten.
    – Omotiverad att göra uppehåll då inga fysiska hinder finns att väja för, såsom fotgängare eller fordon vid rödljus.
    – Vid högersväng finns det oftast utrymme för passage för en cykel på körbanan.

    • Gäst

      Om du cyklar för att det är skönt med ”flyt” så kan du väl cykla några varva runt kvarteret istället och ta tunnelbanan?

      • p

        Idiot

  • AggeSWE

    Jag tror att cykling mot rött ligger inom den gruppen (moral)lagar som generellt sett kallas ”det-skall-väl-du-skita-i”. Dvs i samma klass som gå över gatan, kissa i ett buskage när nöden är framme, eller lämna körkortet hemma när man tar bilen till den lokala postlådan.

    • AggeSWE

      Eller när du väljer att dela en vinare med polarna i en hyrd lokal efter kl 02 (och tar betalt). Det finns så mycket lagar…

    • init100

      Det beror ju helt på situationen. En cyklist som kör mot rött där trafikljuset bara gäller övergångsställe för fotgängare ser jag mellan fingrarna med om ingen håller på att gå över gatan. Slingorna i vägen känner ju inte av cyklar, så där har jag viss förståelse för att de struntar i trafikljuset.

      Det är något helt annat att cykla mot rött i en korsning med bilväg, dålig sikt, fotgängare på¨övergångsstället, etc. Där blir cyklisten en fara för andra, och då är det inte längre bara moral det handlar om. Jag har tyvärr varit med om för många incidenter där man är på väg över ett bevakat övergångsställe där bilisterna väntar snällt men så kommer det en cyklist farande på andra sidan en lastbil (och därmed osynlig för mig) utan en tanke på att stanna, med resultatet att man får kasta sig åt sidan samtidigt som den rödljuskörande cyklisten öser svordomar över en.

      Då önskar man att man hade haft ett paraply i handen samt modet att hålla upp det rakt framför näsan på cyklisten, och utbrista i ett ljudligt hånskratt när cyklisten dråsar i gatan.

    • Velo Håkan

      Tja när jag tänker efter. Om någon frågar mig varför jag cyklar mot rött brukar jag svara : Är du polis? Om jag får svaret nej så varar jag ”Bli det” och sen bara bränna vidare. /Cykeltalibanen

  • lwl

    Jag försöker köra så regelrätt som möjligt men på Vasagatan framför Stockholm C, riktning söderut, cyklar jag ibland mot rött (och är försiktig vid övergångstället). Detta för att komma före bilarna då jag måste gruppera vänster över körfilen för att nå cykelfilen som går mellan de två körfilerna. Där syndar jag. Annars väntar jag laglydigt (och ibland irriterat)!

    • Vasagatan är ett riktigt uselt exempel på trafikplanering. Usch. Men jag gör som du, väntar och irriteras, det senare åtminstone ibland.

    • Razorfish100

       Jag har full förståelse att du gör som du gör. Med bilen som arbetsplats kan jag bara cykla på fritiden, tyvärr.
      Men som bilist är just den där sträckan på Vasagatan bland de värsta jag vet.
      Jag tvingas ofta ut i cykelfilen för att nå Centralbron, dvs såna som du och jag träffas under ibland skräckblandade förhållanden.
      Tycker man borde kunna dra den cykelfilen/banan till höger och låta den korsa där övergångsstället vid påfarten ligger. Borde gynna samtliga.
      Min hastighet på den platsen överstiger inte 10 km/h, men vad som också skrämmer (och irriterar mig) är att man då ofta har en bil bakom sig som signalerar irriterat, inte sällan en taxi.
      Även där finns det dock en del kamikazecyklister med en stark dödslängtan och, troligtvis, ett försäkringsskydd som överstiger min fantasi.

      Med tanke på den undermåliga och oengagerade trafikplaneringen så vill det verkligen till att vi alla tar det lite lugnt genom stan, visar varandra hänsyn, respekterar regler och, sist men inte minst, etablerar ögonkontakt med varandra.

      Så förbannat bråttom har ingen så att man inte kan kosta på sig det. Skulle jag bete mig som en otränad apa bakom ratten skulle jag säkert kunna putsa restiden hem med 2 minuter. Skulle jag i skepnaden av samma apa sitta bakom styret skulle jag säkert vinna 4 minuter.

      Putsar mina personbästa gör jag bäst en tidig, solig lördagmorgon ute på Värmdö, inte i stan, oavsett om jag åker bil eller cykel.

      • Håkan

        Jag hade en period för några år sedan när jag med cykel tog mig från Torsgatan via just nämnda Vasagatan, via Tegelbacken, Slussen, Katarinaberget, Ringvägen och upp till Björkhagen. Eftersom jag var i god form och cyklade racer så valde jag att alltid hålla mig i bilkörfältet i stället för på cykelbanorna. Jag hade inga problem med att hålla ”bilfart”. Att ligga med bilarna ungefär som en EU-moppe kändes oändligt säkrare än att köra på avseddda cykelbanor med dessa synnerligen heterogena cyklister. Bilarna är trots allt lite mer förutsägbara. Jag cyklade den nämna sträckan i flera år, sommar som vinter, i ljus och mörker utan incidenter så visst fungerar det  men kanske inte för Skeppshultscyklisterna….)

        • Razorfish100

          Du jobbade med andra ord på ECI…? 😉
          Jag hade också en tämligen lång period för ett par år sedan när jag cyklade från Björknäs till Solna.
          Färden genom stan, via Stadsgårdskajen, Skeppsbron, Hamngatan och sedan Sveavägen upp till Norrtull var alltid ett äventyr, i synnerhet på cykelbanan.
          Gjorde dock som du och valde körbanan istf cykelbanan.
          Funkade alldeles utmärkt. Det fanns en ömsesidig respekt då jag inte på något sätt var en stoppkloss i trafiken.

          En vacker, tidig sommareftermiddag tog det dock ett abrupt slut.
          Frontalkrock med en annan cyklist på Stadsgårdskajens cykelbana.
          Lovade mig själv att aldrig mer cykla i stan i (cykel)rusningstrafik.
          Lärdomen kostade mig ett spräck näsben och tre revbensbrott.
          När min ”opponent” väl vaknade ur medvetslösheten hade han lärt sig tre saker:

          1) Aldrig cykla utan hjälm.
          2) Aldrig prata i mobilen under cykling.
          3) Inte försöka tända en cigg under cykling.

          Den kategorin cyklister är jag mest rädd att möta, inte bara som cyklist, utan, framför allt, som bilist.

  • 123

    Det är väl klart att respekten för ”systemet” försvinner när det är mer regel än undantag att cykelbanor upphör, byter sida eller går rakt ut i körbanan vartannat kvarter. Sen är det ju inte direkt något unikt problem, så länge man är handfallna kommer det ju dock att kvarstå. Det finns en massa smarta lösningar, som t.ex. ”green wave”, om man kollar utomlands.

  • el Persson

    De senaste tio åren har jag vid två tillfällen varit nära att kollidera med rödljuskörare, bägge gångerna cyklister.
    Bägge gångerna fick jag kommentarer med innehållet ”Se upp för h…e”, fast med lite fler svordomar.
    Och vad gjorde jag för fel enligt dessa cyklister? Jag tog inte hänsyn till att de kom med full fart nedför en backe. Enligt dessa cyklister gäller tydligen regeln ”den med högst hastighet har företräde i korsningar”. Undrar hur det skulle gått om den regeln gällt generellt i trafiken?
    Det verkar som om många cyklister i Stockholm anser att de genom att cykla utför en så Gudi behaglig gärning att de inte behöver bry sig om reglerna för den trafik de cyklar i.
    Så enligt min åsikt är Stockholms cyklister dess farligaste trafikanter. Andra saker som jag inte gillar i trafiken här är gångtrafikanter som rusar rätt ut på övergångsställen utan att se sig för, de har ju ”rätt”(!), (sedan när har man ”rätt” i trafiken, man har bara skyldigheter!), och bilister som tror att blinkers är lyxutrustning som är förbjuden att använda i Sverige.
    Och hur tar jaq mig fram? Med cykel, ≈30 km/dag, till fots, ≈15 km/dag och så kollektivt. Bil kör jag inte så ofta, senast var 1970.

    • Fast rödljuskörande cyklister är ju i huvudsak farliga för sig själva, inte bilister. Statistiskt är den farligaste trafikanten den bilist som kör för fort. Särskilt den som inte håller 30 på 30 vägar.

      • el Persson

        Som jag skrev cyklar eller går jag. Vid dessa tillfällen cyklade jag och inväntade grönt i korsningen. Hade jag inte lyckats väja hade jag haft en cyklist som kört in i min cykel och mig i sidan med +30km/h. Det hade inte varit farligt endast för dem!

    • Håkan

      Två incidenter på 10 år? Det var inte mycket till statistik att skryta med!? Så med dessa två incidenter som grund tycker du att ”Stockholmscyklister är dess farligaste trafikanter”? Förstår inte hur du tänker? Är inte en bil på 1,5 ton (eller mer) plåt i praktiken de farligaste trafikanterna? Eller motorcyklister som vansinneskör i 200 knyck på lederna, eller….you name it. Nä, det är nog bara så att du blir förbannad på cyklister för att de vuxit så snabbt till antalet på så kort tid och börjat ta (din) plats.

      • el Persson

        Jo. Men observera! Jag har inte en enda gång under dessa år tvingats tvärnita och väja på motsvarande  sätt för bilar. Däremot för gångtrafikanter som från gående längs med trottokanten, med ryggen mot trafiken bara går ut för att tvära över gatan.

        Dessa två incidenter var allvarliga olyckstillbud som berodde på att dessa cyklister ej respekterade rödljusen, något som verkar vara regel i Sthlm. Vid ett rödljus här har jag varit med om att en (1!) annan cyklist stannat för rödljus under samma tid utom för att släppa fram korsande trafik. OK det är lite korsande trafik just där, men tänk dig att bilisterna i Sthlm skulle visat lika lite respekt för rödljusen som cyklisterna. Det skulle varit rena massakern, och jag skulle långt innan dess klassat dem som farligast.
        Farlighet i trafiken är inte endast en funktion av massan, utan också beroende på hastighet och beteende.
        Det är detta jag grundar mitt omdöme på. Det är cyklisternas beteende.

        Om att vara förbannad. Vid de två tillfällena blev jag något arg, men varför ska man annars vara förbannad? Jg har inget problem med att det blir fler cyklister. Min ”plats” på cykelbanan rör sig bara om ungefär en mobil kvadratmeter. Så det finns plats för §många fler. Möjligen kan det bli problem för dem som
        tränar inför Frankrike runt på väg till jobbet, men för oss som glider
        är det inget problem att kryssa lite.

        • Velo Håkan

          ”men tänk dig att bilisterna i Sthlm skulle visat lika lite respekt för rödljusen som cyklisterna. Det skulle varit rena massakern, och jag skulle långt innan dess klassat dem som farligast”

          Ja, det är just detta som skiljer cyklister rödljuskörande från bilisters dvs 1 ton plåt är så mycket farligare än 70 kg människa på 5-10 kg cykel. Dessutom ligger det verkligen i cyklistens intresse att ha koll eftersom hen annars blir skadad själv vid en olycka vilket inte är fallet med en bilist. Vi som tränar till och från jobbet blir fler och fler och borde förövrigt få en gräddfil förbi dessa vingelpettrar med Kronans eller Skeppshultscyklar som knappt orkar ta sig över broarna.

  • calias

    Vid den nya breddade gång och cykelbanan på stadshusbron: Två personer på övergångsstället jagas bort av två cyklister. Den ena hinner över till gångytan, den andre blir helt enkelt påkörd av den följande cyklisten. På markerat övergångsställe har fotgängare företräde. Har cyklister verkligen så bråttom hör de hemma i körbanan bland bilarna.

    • Matte

      ”En cyklist som tränger sig mellan gående på ett övergångsställe, bevakat eller ej, skall, om körkort finns, bli av med detta. Samt betala ett bötesbelopp fastställt av domstol.”

      • Det där tycker jag är bra. Om det finns en lag alla cyklister alltid borde följa så är det zebralagen. Vi är livsfarliga för fotgängare.

        • Surly

          Bra regel, men det funkar inte alltid. Jag trängde mig senast idag vid övergångstället mellan Medis och Tjärhovsgatan. Det är en strid ström av människor, och väntar man för länge så blir man påkörd någon Taxibil som kör ut från Malmen eller väntar vid rödlyset. Blev för övrigt en timme tidigare nästan mos under en Taxi (Stockholm) på Tjärhovsgatan som i ett livsfarligt ryck körde upp på trottoar och över min cykelbana för att komma runt en bil som letade parkering. Han såg ut att tycka det var helt OK.

          • Jag är normalt ingen förespråkare av att leda cykeln i tid och otid, men just där kanske det skulle ge vissa fördelar.

          • init100

            Det bästa i en sådan situation är att leda cykeln, men även om du inte gör det så se till att hålla promenadfart. Detta gäller ännu mer om bilister har stannat vid övergångsstället. Du syns då sämre för fotgängarna, och om du håller högre hastighet blir man som fotgängare ordentligt överraskad när en cyklist i hög fart kommer farande mellan bilarna och kör ut över övergångsstället.

        • init100

          Tack för att du visar hänsyn mot fotgängare. Alltför många cyklister gör inte det, så det är trevligt att höra att det finns de som faktiskt gör det.

      • Velo Håkan

        Även om hen har ena foten i marken? Då är det väl att betrakta som gång?

    • Velo Håkan

      Hmm, en tanke. Jag brukar cykla bland bilarna den aktuella sträckan. Nu är jag tävlingscyklist och kan lätt hålla ”bilfart” eller fortare på vanliga gator. Tänk om alla cyklister oavsett hur bra dom är skulle cykla bland bilarna i stället för den smala livsfarliga cykelbanorna. Vilket underbar reclaim the street händelse. Om det sedan spred sig så att alla i hela stan cyklar på gatorna så skulle det bli kaos och politikerna äntligen få tänka till…. 

  • Jack

    Jag brukar jämföra cyklister med motorcyklister. Varför kör motorcyklister alltid för fort och kör som vildar i bilköer mm? Jo av den enkla anledningen att det går och att dom tycker att det inte påverkar någon. PSS cyklar cyklister mot rött i korsningar där det inte påverkar någon annan än en själv. Varje dag som jag cykelpendlar stöter jag på en mängd idiotiska korsningar som inte är gjorda för cyklister. Trots detta stannar jag för att på något sätt bättra på cyklisternas skamfilade rykte.

    • init100

      Motorcyklister kör inte alltid för fort, men jag får hålla med om att det är väldigt vanligt bland yngre förare på plastraketer (sportmotorcyklar). Äldre förare som passerat ”odödlighetsåldern” brukar vanligtvis hålla ett betydligt lugnare tempo.

      Vad gäller bilköer håller jag med om att många motorcyklister kör alldeles för fort mellan körfälten. Det är förvisso praktiskt att göra så när det är totalstopp, men man måste vara väldigt försiktig, och beredd på att omedelbart stanna om någon plötsligt försöker byta fil eller kanske t.o.m. öppnar en dörr. Om det rullar på, även om det bara är promenadfart, så ser jag ingen anledning till att köra mellan körfälten.

  • Hundenshusse

    Cyklister som inte ger fotgängare företräde vid rödljus utan tränger sig
    rätt igenom gruppen som går på grönt. Cyklister som cyklar mot
    enkelriktat och blir irriterade för att det kommer bilar. Cyklister som
    använder trottoaren och vill att fotgängarna ska gå ut i gatan för dem.
    Cyklister som susar fram på parkernas gångar utan respekt för dom som
    promenerar där. Cyklister som ställer ifrån sig cykeln där det redan är svårt att ta sig fram för gående. Cyklister som inte använder lyse när det är mörkt ute men ändå tycker att andra i trafiken ska uppmärksamma dom. Cyklister som tar sig fram i bredd på gator och vägar och hindrar annan trafik. Cyklister som blir ilskna om man råkar sticka in foten på deras cykelbana. Om bilister och förare av andra motorfordon uppträdde som många cyklister gör, skulle vi vara förbannade på dom också.

    • Varför tycker du det är okej att ”sticka in foten” på cyklisternas cykelbana?

      • Hundenshusse

        Har du snubblat någon gång, eller gått åt sidan för att ge plats åt en rollator eller barnvagn… Fast egentligen tror jag att du skojade.

        • Nej, jag tycker det är tokläskigt med fotgängare i cykelbanan. Det är oerhört vanligt. Särskilt med folk med barnvagn som gärna låter vagnen slira in i banan. Så jag kan förstå ilskan.

          • Hundenshusse

            Ungefär som vi fotgängare tycker det är tokläskigt med cyklister på trottoaren? Det är också oerhört vanligt. Märkligt med tanke på att det ofta finns en gata eller t o m en cykelbana i närheten.

            • Hur vanligt? Exakt hur många cyklister kör på trottoaren? Jag rör mig som oskyddad trafikant i Stockholm året runt, hela veckan och jag ser det oerhört sällan.

              Jag har skrivit det förr, jag tror det beror på att de som inte både cyklar och går inte märker skillnad på trottoar och cykelbana, eftersom kommunen väljer att blanda ihop trafikantslagen och underlåter att underhålla de få avgränsningar som finns:

              http://www.cyklistbloggen.se/2012/02/cyklister-och-fotgangare-ska-inte-vara-i-samma-vagbana/

              http://www.cyklistbloggen.se/2012/02/cyklister-vs-fotgangare-igen-statistik/

              http://www.cyklistbloggen.se/2012/05/stockholms-nya-pendlingsstrak-ar-gangbanor/

              • Mono

                Cykladen i Stockholm innerstad sedan 1990: jag cyklar dagligen under isfria månader och ser väldigt ofta cyklister på trottoaren.

              • Gaston LaGaffe

                I mina trakter – Spånga & Kista – är det MYCKET vanligt, inte en dag utan att man ser minst en (såg en precis nu utanför fönstret); har fått matkassar och annat påcyklat med skador som följd, naturligtvis utan minsta ursäkt.

                • Hundenshusse

                  Samma här, varje dag i Stockholms innerstad antingen möter man cyklister på trottoaren och i parker eller blir ikappkörd. Det gör att den mest utsatta gruppen inte kan känna sig trygg någonstans. Sen undrar cyklister varför ilskan mot dom växer bland oss fotgängare.

                  • De cyklister som undrar varför ilskan mot dom växer bland oss fotgängare kanske inte är samma som de buskörande. Eftersom cykling går så mycket fortare än gång, behövs det inte många buskörare för att irritera stans alla fotgängare. De som sköter sig märks inte.

                  • Velo Håkan

                    Du kanske blandar ihop rena gångbanor där cykling yttryckligen är förbjuden och delade cykel- och gångbanor?

                    • Hundenshusse

                      Arrogant fråga, är det något vi fotgängare är uppmärksamma på är delade banor för där gäller det att se upp för cyklister som pfta visar noll hänsyn. Nej, det handlar om trottoarer och gångar avsedda endast för oss gående. Under hundrundan i morse var det två cyklister på trottoaren som zickzackade i tämligen god fart bland oss fotgängare. Ett finger i luften till damen som bad dom ta gatan istället. Så är det att promenera i dagens Stockholm, otryggt.

            • Ms_Xx

              Hm, jag håller med Christian, man ser ytterst sällan cyklister som cyklar på trottoarerna.
              Jag kan dock erkänna att jag gör det ibland. MEN (och det är ett stort men), jag cyklar ALDRIG fort på trottoaren, jag cyklar aldrig där om det finns ett lämpligt cykelstråk nära och om det blir möte med fotgängare som jag inte kan hålla minst 1 m distans till så hoppar jag av cykeln och går.
              Vissa av dem börjar dock skrika redan när jag är 20m bort, så jag gissar att de tror att jag visar hänsyn till dem för att de skäller ut mig.
              Undrar varför folk är så mycket argare på de som cyklar i lugn takt och med hänsyn till (de har ju själkvklart företräde när man är på deras domän!) fotgängare på trottoarer än på de som kör bil på gågator. Väldigt konstigt tycker jag, bilar tar ju upp ALL plats. Knappast cyklar.

          • Hundenshusse

            Du tycker m a o inte att cyklister ska visa respekt för gående, ta hänsyn till den grupp som är mest utsatt i trafiken, anpassa sin hastighet till omständigheterna och kunna bromsa om något händer? Läskig inställning i så fall.

            • Har du läst vad jag skrivit här? Hur i hela friden kan du dra slutsatsen att jag inte tycker att man ska ta hänsyn till andra trafikanter?

    • Håkan

      som tar sig fram i bredd på gator och vägar och hindrar annan trafik? Menar du cykelträning på landsväg också? Jag är så trött på allt bilar som gör idiotomkörningar, tutar osv när vi ligger två+två i samband med träning. OM vi ligger 1+1 efter varandra så blir det ju mycket längre att köra om på men det tänker inte hönshjärnor på.

      • Jag har aldrig förstått det där hatet mot cyklister på landsväg. Jag stöter på dem ofta när jag kör bil ut till landet och det handlar nästan alltid bara om en liten sidoförflyttning för att komma runt säkert. I sämsta fall måste jag sakta in lite grann, men med bil är det ju inte direkt ansträngande.

      • Hundenshusse

        Ni tar lika mycket plats i bredd som en bil, men jag tror inte att ni håller 90, 70 eller en 60 så det klart att folk blir irriterade. Ungefär som cyklister blir på folk som går på deras trottoar.

        • Cyklister cyklar nu inte på trottoaren generellt, men jag som bilist har aldrig haft några problem att runda träningscyklister. Då är det värre med traktorer.

          • Hundenshusse

            Eftersom du cyklar för det mesta, vet du inte hur det ser ut på stans trottoarer. Förstår inte heller varför du försvarar cyklister som uppträder arrogant och förstör det för andra som uppträder sjyst.

          • Jag försvarar inte cyklister som uppträder arrogant. Men jag har svårt att se vad som är arrogant med att träningscykla.

            Jag kanske ska tillägga att jag stannar för rött jämt, som princip. Inte nödvändigtvis av juridiska skäl, men jag passerar så många rödljus varje dag året om att om jag ger mig själv rätten att avgöra när jag ska stanna och inte, så kommer jag för eller senare rent statistiskt välja fel och skada mig.

          • Hundenshusse

            Cyklister är nog den enda trafikantgrupp som anser att den alltid agerar rätt, även när den gör fel.

            • Som jag skrev i ett annat sammanhang:

              ”Man ska alltid vara försiktigt med att bunta ihop individer i grupper och tala om deras ”beteende”

            • Velo Håkan

              Ja och vet du varför? Därför att vi är moraliskt överlägsna alla andra trafikantgrupper. Vi smutsar inte ner miljön, vi förbrukar inget bränsle, vi tar betydligt mindre plats än en bil, vi blir automatiskt starkare och friskare och minskar därför belastningen på sjukvården osv osv. Därför är vi lite upphöjda när det gäller den allmänna moralen och anser att vi borde får fördelar i trafiken i jämförelse med motorfordon.

              • Hundenshusse

                Där fick vi förklaringen till att man möter så många arroganta cyklister på trottoarer och gångvägar. Ni är ”moraliskt överlägsna andra trafikantgrupper”, en inställning som för tankarna till ett och annat politiskt parti.

              • sacke

                Heil Hitler på dig också!

        • init100

          Jag har faktiskt träffat på cyklister som kört i 60 på landsväg. Jag blev själv förvånad när jag låg bakom och kastade en blick på hastighetsmätaren.

          • Kolla på den här: http://youtu.be/5qo4Quz7_s4

            Visst, så cyklar inte normalcyklisten kanske…

            • sacke

              Jag skulle vilja skaffa mig en bra liggcykel, testade en sån en gång, jösses vilken känsla! Backar var bara bråkdelen så jobbiga, och så vilken hastighet… Otränad som jag var då jag testade, kom jag ältt upp i 60-70 km/h…

          • Håkan

            Jag har varit tävlingscyklist fram till för tre år sen och mitt personbästa nedför är 80 km/tim dock ute på landet och med en bra racer.

        • Håkan

          Du HH verkar ju ogilla cyklister i största allmänhet vilket innebär att det blir lite svårt att argumentera seriöst mot dig men jag gör ett försök.

          Menar du att man måste hålla maxhastigheten för att få köra i bredd? I så fall, hur gör vi med traktorer och andra långsamtgående fordon? Ska dom inte heller få förekomma? Vi tävlingscyklister behöver träna på vissa moment och ett av dem kallas Belgisk klunga vilket innebär att man ligger två+två. Var tycker du att det är lämpligt för oss att träna detta?

          • Hundenshusse

            Ni får träna er klungkörning var ni vill, och där lagen tillåter det, men vara beredda på att andra blir irriterade eller t o m förbannade på att ni tar upp plats genom att cykla i bredd precis som dom blir irriterade på andra som inte håller trafikens tempo.

          • sacke

            Mantorp? Nürburgring?

      • init100

        Å andra sidan, när man kör motorcykel är det betydligt enklare om ni ligger efter varandra, eftersom man då inte ens behöver gå ut i mötande körfält. Men det kan ni ju anpassa efter situationen.

        När jag kör MC på landsväg brukar jag visa god hänsyn till cyklister. Jag brukar sakta in ordentligt och ligga bakom dem en liten stund, så att de skall veta att jag finns där och inte bli överraskade när man sedan kör om. Omkörningen brukar sedan tas i lugn takt och med god marginal, i synnerhet när de bara kör en i bredd, eftersom jag då vanligtvis inte behöver oroa mig för mötande trafik.

        Och att tuta på cyklister för att man vill köra om finns inte på kartan, kanske för att jag själv råkat ut för samma sak när jag cyklat trampcykel. En bilist körde upp bakom, och sedan tutade han. När jag vinglade till av överraskning vevade han ned fönsterrutan och bad om ursäkt, han sade att han bara ville meddela att han tänkte köra om. Men för det behöver man knappast tutan, det fattar väl vilken cyklist som helst att en bil bakom har för avsikt att köra om.

        • sacke

          Tutningen beror väl på hur man gör. Ett TUUUUUUUT kan göra folk skräckslagna. Men två snabba tut tut (man slår lätt på signalknappen) hinner folk inte reagera på, utan hinner tänka (egna upplevelser).

      • Hundenshusse

        När ni kör träning bredd i bredd eller i klunga borde ni ha en följebil bakom som varnar för det. Det skulle öka er egen säkerhet och minska irritiationen från medtrafikanter. Ni kunde ju leka att det är Girot eller Touren ni är ute på, så kanske det känns mer proffsigt.

        • Hur blir det bättre för oss som kör bil (jag träningsscyklar aldrig) att ytterligare förstora hindret på landsvägen genom att lägga till en bil? Då blir ju omkörningen ännu meckigare?

        • Velo Håkan

          Ovanligt korkat förslag! Jag tränar landsväg 3-4 ggr veckan med klubb och vi är ca 10 cyklister i bland fler. Vi cyklar sommartid minst 10 mil på dessa pass ibland upp till 20 mil på söndagarna. Skulle vi alltid ha en följebil med? Vem betalar den bilen? Miljöaspekten? Dessutom blir det ju ett fordon till att ta sig förbi….nej, förslaget är i stället att du tar det lugnt, ligger bakom till lämpligt tillfälle för omkörning ges. Passa även på att kolla in vår fina teknik och flyt vi har för att i klunga transportera oss i hög fart långa sträckor.


    • Om bilister och förare av andra motorfordon uppträdde som många cyklister gör, skulle vi vara förbannade på dom också.”

      Varför sluta där?

      Tänk om alla bilister skulle sätta igång köra som barnvagnsförare. Det skulle bli ett blodbad på trottoarerna. Och tänk om alla tågförare skulle sätta igång och köra som bilister; strunta i hastighetsgränser och trafikregler. Vi skulle få tågkatastrofer med tusentals döda. Och tänk om alla piloter skulle sätta igång och köra som mopedister…

      (http://cyklanu.blogspot.se/)

      • Hundenshusse

        Nu försker du dig på stand up comedy igen, men så är det väl när argumenten tryter för att försvara andra cyklister som gör fotgängare otrygga med sitt beteende.

        • Nej, jag pekar på det orimliga i att applicera en trafikants beteende på en annan trafikant. Jag kör inte bil som jag går, det hade varit livsfarligt. Det betyder inte att det vore en bra idé att gå som jag kör bil.
            

    • Sammanfattningsvis: Många blir förbannade på trafikanter som uppträder hänsynslöst mot andra trafikanter genom att medvetet eller i tanklöshet ta ifrån dem deras rättigheter.

      Men det är mer fruktbart att kategorisera trafikanter som hänsynsfulla och hänsynslösa än som cyklister, gående, bilister mm. Annars trasslar vi så lätt in oss i tyckanden om hur ofta ett visst trafikantslag begår en viss felaktighet. Det är inte bättre att missköta sig bara för att man tillhör en grupp där de flesta andra sköter sig.

      Vill man få någon att börja delta i samarbetet bör man inte inleda med en svepande anklagelse om ”guilt by association”.

      • init100

        Men det är mer fruktbart att kategorisera trafikanter som hänsynsfulla och hänsynslösa än som cyklister, gående, bilister mm.

        Jag kan förstå tanken, men vill man komma till rätta med problemen bör man rikta in sig på de grupper där problemen är vanligast. Den trafikantgrupp som enligt mina erfarenheter oftast struntar i trafikregler eller kanske t.o.m. inte ens känner till att dessa regler faktiskt även gäller dem, är cyklister.

        Trots att jag ser betydligt fler bilar än cyklister varje dag så är det långt mycket vanligare att jag ser en cyklist köra mot rött än att jag ser en bilist göra samma sak. Bilister och motorcyklister verkar ha långt mycket mer respekt för trafikljus och oövervakade övergångsställen än cyklister, kanske för att de inser att deras fordon faktiskt kan skada och döda människor vid en kollision. Många cyklister verkar dock inte alls tänka så, utan agerar som om de ägde gatan, och skriker och svär ofta mot de som inte ger dem företräde, även när cyklisten begått ett solklart fel.

        Det är trafikantgruppen cyklister som behöver bli tagen i örat och satt i skolbänken för att lära sig att trafikreglerna inte bara gäller alla andra, utan även de själva. Cyklister som redan visar hänsyn och följer reglerna (de finns, men är inte helt vanliga) skall dock självklart inte känna sig träffade.

        • Men bilister har svårast att hålla hastigheten, vilket i 30 km/h-miljö är dödligt. Cyklister må vara många och irriterande men ser man till statistiken så är de inte i närheten så farliga som bilister. 

          Överhuvudtaget så är cyklister förhållandevis ofarliga för övriga trafikanter, om man ser till statistiken.

          Jag håller med @wd2mSJlU1q:disqus det är fruktsammare att prata om hänsynslösa och hänsynsfulla trafikanter. 

        • AndreasD

          Jag är medveten om att många som cyklar struntar i det röda ljuset och cyklar på och bryter då mot en given trafikregel. Jag kan köpa att det irriterar för att det är vanligt och jag själv – som av princip stannar vid rödljus – blir också lite irriterad över att det känns som om dessa personer sätter sig själva främst.Men…

          … det här med att cyklister hela tiden cyklar på trottoaren är inte alls vanligt och det ser jag inte speciellt ofta. Det är en myt som hela tiden lever sig kvar.Vad vi dock också skall komma ihåg är att det är fler bilar än cyklister som bryter trafikreglerna vid just trafikljusen. När trafiksignalerna slår om till gult skall en fordonsförare i normalfallet stanna om det inte är trafikosäkert. Jag kan räkna till mångdubbelt fler bilar som istället för att bromsa in påbörjar en acceleration för att hinna ”igenom” innan det slår om till rött. Detta är också ett brott mot trafikreglerna men beivras väl aldrig av Blå. 

          Min tro är att om vi bara sänker aggressiviteten och hetsen i trafiken så kommer vi lätt att komma mer överens och kanske också kan undvika att skapa trafikfarliga miljöer. (Sen får de gärna lägga ordentligt med pengar på en god infrastruktur som separerar trafikslagen men eget ansvar har man definitivt för att faktiskt följa de regler som finns. Att det är ”ofrånkomligt” att ibland cykla mot rött är bara löjligt.)

          • Gaston LaGaffe

            ”Cyklister hela tiden cyklar på trottoaren … är en myt som hela tiden lever sig kvar.” Här om kring träffar man på cyklister på trottoaren i stort sett dagligen (vissa dagar ingen, andra ett halvdussin).

            När en bro över järnvägen för några år sedan reparerades och trafiken i båda riktningar fick trängas in på vad som tidiagre var en fil + cykelfil + delar av trottoaren och cyklister med stror skyltar hänvisades till gång-och-cykelbron en bit bort, envisades man i alla fall med att cykla på resttrottoaren i båda riktningarna, trots att det var svårt nog för två fotgängare att mötas; kom det en cyklist förväntades man som fotgängare att flytta sig ur vägen, dvs ut i trafiken eller över räcket ner på järnvägen under …

          • init100

            När trafiksignalerna slår om till gult skall en fordonsförare i
            normalfallet stanna om det inte är trafikosäkert. Jag kan räkna till
            mångdubbelt fler bilar som istället för att bromsa in påbörjar en
            acceleration för att hinna ”igenom” innan det slår om till rött. Detta
            är också ett brott mot trafikreglerna men beivras väl aldrig av Blå.

            Jag vet inte riktigt hur det är för andra, men min inställning är att stanna när det slår om till gult om jag bedömer att jag kan stanna på den sträcka som är kvar till trafikljuset. Om jag bedömer att jag inte kan stanna så accelererar jag för att hinna förbi innan ljuset slår om till rött.

            Ett relaterat problem är att många kör med alldeles för korta avstånd till framförvarande fordon. Om jag har en bil nära bakom så kan jag välja att accelerera förbi trafikljuset även om jag trott att jag skulle kunna stanna, eftersom en tvärnit skulle kunna få en ouppmärksam bilist att köra in i mig bakifrån. Detta gäller i synnerhet när jag kör MC, eftersom en påkörning är så mycket värre då.

        • Ja, cyklister kör mot rött oftare än bilister. Och fotgängare går mot rött ännu oftare. Undersök gärna det senare på samma sätt som jag gjorde i http://trafikistan.se/de-cyklar-ju-mot-rott/ .

          För den som tänker göra något åt saken är det förstås klokt att ringa in var det specifika problemet är störst. Det må vara på en viss plats, med ett visst trafikslag eller bland en viss sorts människor. Där håller jag med dig.

          Men för den som bara tänker skälla är det viktigt att inte förolämpa dem som gör rätt. Var rädd om dem. De visar ju att det går att bete sig bra på den platsen/med det trafikslaget/för den människotypen. Ansvaret är inte gruppens, utan det vilar tungt på den enskilda personen som inte visar hänsyn.

          Visst håller jag med dig om att det finns ett antal cyklister som behöver skärpa sig. Men det är det fler som behöver.

          • init100

            Självklart vilar ansvaret på individen som gör fel och inte på gruppen.

            Vad gäller fotgängare som går mot rött är min inställning att röd signal meddelar väjningsplikt medan grön signal meddelar fri väg. Om det är rött men inga fordon i närheten så går jag självklart ändå, men jag går aldrig ut i gatan mot röd gubbe om det kommer fordon. Jag vet att vissa gör det, men själv har jag tillräckligt mycket självbevarelsedrift för att inte lita på att fordonsföraren ändå stannar. Jag vet också att en fotgängare som genom att gå mot rött orsakar en trafikolycka riskerar att dömas för vårdslöshet i trafik.

            Jämfört med cyklister har fotgängare dessutom fördelen att kunna stanna momentant. Ingen riskerar att skadas av att bli ”pågådd” av en fotgängare i promenadtakt, medan en cyklist i cykelfart har en viss stoppsträcka och kan skada fotgängare om de inte hinner stanna.

            • Velo Håkan

              Jaha men hur ofta sker det? Lite statistik på detta område visar att kollissioner mellan fotgängare och cyklister är försumbara!

    • Velo Håkan

      ”Cyklister som tar sig fram i bredd på gator och vägar och hindrar annan trafik” Yes! Vi tar snart över! Googla och läs gärna om The critical mass”!

  • taliz

    Verkar som man glömt den förmodligen största anledningen till varför cyklister cyklar mott rött, nämligen att det helt enkelt är fysiskt jobbigt att stanna och stoppa konstant. Stockholms stad är inte byggd för cyklister, trafikljusen tar ingen hänsyn till dem och cykelbanorna(om dom överhuvudtaget finns) är oftast dragna innanför ljusen, dvs cyklisten måste stanna även om det inte är någon korsning och ljuset bara är för att gående ska kunna passera. I städer som faktiskt satsar på cyklister har man dragit cykelbanorna utanför rödljusen, så att cyklister slipper att konstant stanna och starta.
    Ytterligare ett problem är att trafikljusen ofta överhuvudtaget inte reagerar på cyklister, dvs kommer det ingen bil så blir det aldrig grönt. Vad skall man då göra? Vänta i en evighet?

    Det är fantastiskt att fler, trots all skit man får som cyklist, faktiskt börjar cykla ändå. Om nu bara Stockholms politiker och myndigheter också kunde börja jobba med lösningar på problemen i infrastrukturen, och inte bara klaga och bötfälla cyklister, så kanske vi kommer framåt. Stockholm behöver cykelhighways och trafikseparerade gator. Stockholm behöver separata trafikljus för cyklister. Stockholm behöver en ordentligt cykelplan där ingen cykelväg bara försvinner ut i tomma intet mitt inne i stan. Stockholm behöver poliser som cyklar själva, så att de ser de problem som finns(istället för att sitta i sina bilar och gnälla och bötfälla cyklister). Skulle förövrigt de där 27 miljarderna som de överväger lägga på ”förbifart sthlm” läggas på infrastruktur för cyklism istället så skulle vi få en stad i absolut världsklass, fri från trängsel, med mer hälsosamma människor, mindre buller, trevligare allmänna ytor osv. Stockholm behöver helt enkelt SATSA PÅ CYKLISM!

    • Väl talat!

      Passar på att tillägga att samma sak gäller fler städer i Sverige.

    • Jag håller helt med och notera att av den ”Cykelmiljard” som de talade om i höstas så har mer än hälften av årets del av den (143 miljoner) redan gått åt.

    • Johnny Bjorkman

      OM man tycker att det är JOBBIGT att stanna och sedan börja trampa igen!!
      Börja träna eller ta bussen bilen eller flyget till jobbet. Hur många kör mot rött i bilen för att det är JOBBIGT att stanna? VISA lite kurage och respekt mot oss andra som vill, kan och cyklar med respekt för ALLA trafikanter.
      Fråga till er alla cyklisttrafikanter… hur många av oss stannar och släpper över gångtraffikanter???

      • Jag gör det i princip alltid. Men ibland känns det som om jag lurar fotgängarna in i en dödsfälla. Jag stannar och sen kommer klungan och kör förbi mig.

      • taliz

        Väldigt få kör mot rött i bil just eftersom det INTE är jobbigt att sen starta igen. Det var det som var hela poängen.
        Om man cyklar i Stockholm city så inser man väldigt snabbt hur fruktansvärt mycket start och stopp det blir, ofta tillsynes fullständigt onödigt då man dragit cykelbanan ner på körbanan precis vid rödlysen, och sen tillbaka igen. I städer där dom faktiskt vill att fler skall cykla, och följa lagen, har dom istället fortsatt dra cykelbanan UTANFÖR rödljuset, så att man slipper stanna för tex ett övergångsställe.

        Om infrastrukturen, och lagen för den delen, är dåligt anpassad till verkligheten så struntar många i att följa den. Det är samma sak som tex nerladdning av musik och film. Nu börjar exempelvis Spotify få fäste och då slutar många att ladda ner olagligt. Om cykelinfrastrukturen anpassas till cyklisterna så kommer folk sluta att köra mot rött.

  • patrick2013

    För att de inte löper speciellt stor risk att åka fast.

  • Erik

    Intressanta länkar! Speciellt den andra som förklarar en del tekniska detaljer om trafikljus.
    I förra veckan kommenterade jag till Trafikkontoret i Göteborg om ett cykeltrafikljus som var dåligt programmerat och fick nu som svar att den korsningens styrapparat bara kan styra ett begränsat antal ”signalgrupper”, därav den dåliga programmeringen.
    Det känns som att den förklaringen nog stämmer in på fler av de trafikljus som jag tycker är riktigt usla ur cykelperspektiv.

    • Krister Isaksson

      Då kanske du ska föreslå att Trafikkontoret i GBG byter ut styrapparten! Trafiksignaler är ett litet skråväsen bestående av ett fåtal sakkunniga där i stort sett all fokus legat på att utveckla signalerna för motorfordonstrafik (och kollektivtrafik). Handboken som hänvisas till är den första i sitt slag vad jag känner till. Och då ska vi veta att landets första trafiksignal sattes upp 1925!

      • Erik

        Jo, men han sa att styrapparaten inte lär bytas ut på ett bra tag. Att göra det för att bara förbättra för cyklisterna är väl inte aktuellt…

        • Håkan

          Jo, varför inte? Det har ju avsatts en miljard?! Var det bara i Stockholm? Har inte GTBG några kulor för detta?

          • Det var bara i Stockholm och det var en hittepåmiljard. Den gällde en 7-årsperiod. De hade alltså lika gärna kunnat slå ut den på ännu mer år och fått det till hur många miljarde de ville.
            I praktiken handlar det om 143 miljoner om året. Vilket i sammanhanget inte är så jättemycket.

  • Pingback: De cyklar ju mot rött! | Trafik i stan()