Serie: Att bygga sin egen Porteurcykel. Del 1

| 3 kommentarer

Jag gillar inte cyklar egentligen. När jag köpte ny cykel i vintras var en av de viktigaste egenskaperna att den nya cykeln skulle kräva så lite underhåll som möjligt. Men ibland kan jag inte låta bli att fascineras av dem som lär sig sin cykel innan och utan.

Det var därför jag hösten 2009 fängslat följde hur signaturen Chrobin byggde en replika av en fransk Porteurcykel:

 

Det hela började med att jag för några år sen upptäckte jag franska cyklar från 40-talet och framåt. Jag blev helt såld och renoverade en M.Garin från mitten av 50-talet.

Ända sen jag började intressera mig för franska cyklar så har den heliga graalen varit en Porteur cykel av den typen som tidnings buden använnde. Riktiga bruks cyklar gjorda för hårda tag i stadsmiljö men med en finess och stil som saknar motstycket.

Det var en oerhört spännande tråd att följa. Chrobin nöjde sig inte med att bara sätta ihop en byggsats, han var oerhört noggrann med detaljer, ner på skruvnivå. Det var otroligt roligt att följa hans äventyr med misslyckade lödningar och smarta tricks när det saknades specialverktyg. Nu tänkte vi att det börjar bli sommar och fler cyklar och har kanske tid att läsa, därför återpublicerar vi nu med författarens tillstånd delar av tråden här. I morgon kommer fortsättningen.

/Christian

18 Sep 2009

Dom här cyklarna är svåra att få tag på och om man hittar nån så är det näst intill omöjligt att få den hit skickad. Så jag beslöt mig för att bygga en egen från grunden.

Jag beställde en rörsats från Framebuilding. Det blev en enkel nybörjarsats. Kalaset gick på ca 1600:-. Måtten tar jag mer eller mindre rakt av från M.Garinen

Sen har jag samlat på mig diverse delar under året. Mesta från franska ebayen. Nu kommer jag inte vara så ortodox att allt måste vara franskt, jag är mest ute efter stilen. Tanken är även att köra med tre växlade fixed navet SX3

Här är en liten spec på delar jag fått hittills:

Styre: Nitto promenad
Fälgar: Rigida 650B alu fälg (584mm gammalt franskt mått såklart)
Broms: MAFAC cantisar
Bromshandtag: CLB invers
Stem: ITM
Kedjeskydd: Velo Orange

 

Byggsats deluxe

 

21 Sep 2009

Idag blev det lite paus från rambygge och det blev lite meck med styre och bromhandtag. Det hela börjar med en Japan (styret), en Fransman (bromshandtaget) och en jävligt irriterad Svensk.

Det blev att borra ur styret:

 

Sen blev det att gänga om handtaget. (gängorna var heeeelt slut):

Hepp!!

En fin detalj är att handtagen inte är vertikala. Dom är vridna så att dom ska vara mer ergonomiska. Det finna alltså en höger och ett vänster handtag:

 

24 Sep 2009

Då var det dags att böja gaffelbenen. Eftersom jag inte hade en gaffelbensböjare sen tidigare blev till att bygga en.

En ekbit:

 

Gaffelbenet riggat i böjaren:

 

Stoppade i en tapp iform av en avsågad bult för att inte röret ska mosas när man böjer:

Sådärja, snart dags för lööööödning:

Fortsättning följer…

slob@telia.com'

Författare: Gästbloggare

Cyklistbloggens gästbloggare är utvalda skribenter som har något viktigt, engagerande eller kontroversiellt att säga om exempelvis trafik, politik säkerhet inom cykling. Du når enklast gästbloggaren genom att kommentera dennes post.

  • Pingback: Build your own vintage porteur « ROWEROWY SZPERACZ()

  • Patrick Johansson

    OMG! Christian gillar egentligen inte cyklar!

    *svimma*

    Nu kommer alla kommentarerna handla om det istället. 🙂

    • Hehe. Jag gillar att cykla, men jag har alltid tyckt underhåll var ett jävla meck. Jag vill mest ha en cykel som tar mig dit jag ska på ett enkelt och bra sätt, utan krusiduller.