Välkomna sommarcyklister!

| 17 kommentarer

Det märks att våren är här. Antalet cyklister har ökat rejält bara de senaste dagarna och det verkar som allt fler ser fördelarna med att cykla till jobbet. Härligt!

Critical Mass August 2009 - 8

Nu tjocknar det på i fälten

Nu när cykelbanorna fylls på tänkte vi på Cyklistbloggen att det kan vara på plats med lite tips för smidigare framfart.


Målet är att alla ska komma fram så smidigt och säkert som möjligt.

 

    • Håll till höger. Vill någon stressa förbi dig till vänster, låt dem göra det. Om du cyklar på en kombinerad gång och cykelväg, åk gärna ut i gångbanan så är det lättare att komma förbi. Men se till att det inte kommer någon gående (duh).

 

    • Stanna vid rött ljus. Det är bara irriterande med folk som tråcklar sig förbi ett rött ljus. Om du ändå har så bråttom att du absolut måste köra mot rött ljus, fortsätt då ha bråttom även när du passerat trafikljuset. De som väntat på grönt kommer annars med utvilade ben att hinna i fatt dig på några sekunder och bli irriterade över att tvingas köra om. Eftersom Stockholms cyklister har ”röd våg” och måste stanna vid precis varenda trafikljus så kan det bli en del omkörningar. Det blir heller inte lagligare för att du rullar jäättelångsamt förbi rödljuset. Det ser bara löjligt ut.

 

    • Först kör fortast. Det är okej att tränga sig förbi en hel kö med väntande cyklister vid ett rödljus och ställa sig först, om du får plats och har bråttom. Men fortsätt då ha bråttom när det blir grönt, slörulla inte över.

 

    • Tänk tecken. Tecken när man ska svänga gör att både bilister och cyklister ser vart du ska. En bra grej.

 

    • Plinga! Är du osäker på om någon sett dig, flyttar sig inte den framför när du vill om, traskar någon i cykelbanan? Använd ringklockan!

 

    • Lastbilar och högersväng = död. Utgå från att lastbilschaufförer är blinda och helt ointresserade av att kolla i backspegeln om någon cyklist står i cykelfältet brevid. Eller vänta, utgå från att de är ute efter dig. Undvik att stå till höger om lastbilar vid rödljus, även om det finns ett cykelfält där.

 

    • Utgå från att de som planerade cykelfälten inte visste vad de skulle användas till. Det här är en viktig regel. Cykelfälten ligger där de ligger för att det fanns yta över, inte för att det är bästa platsen för cyklar att befinna sig på. Räkna med att du kommer behöva improvisera ibland, till exempel genom att inte cykla upp till höger om en lastbil. Eller genom att lämna cykelfältet för att undvika en taxikö, ett vägarbete, en container, eller som vid Nybroplan, ett stort träd.

 

    • Laxa inte. Cykelbanorna är oftast enkelriktade vilket är rätt smart med tanke på att de oftast är för smala ändå. Så cykla inte mot strömmen som en parningssugen lax. Du riskerar en frontalkrock med andra cyklistkollegor i värsta fall, och i bästa fall arga tillrop. Låt bli.

 

    • Kliv av = lämna. Om du kliver av och leder är du inte längre cyklist utan fotgängare. Lämna cykelbanan!

 

    • Cykla inte i par. Cykefälten är inte breda nog för det. Och du kommer ändå inte kunna prata med din kompis utan att köra in i fotgängare. Eller containrar, taxibilar, frontlastare eller annat som också befinner sig i fältet.

 

    • Du har inte företräde. När du ska cykla över ett övergångsställe. Inte ens om det är ett cykelövergångsställe. Formellt får bilisterna inte köra över dig när du väl är ute, men det är bara teori.

 

    • Kör inte över fotgängare. Det kan verka som ett onödigt råd, men det är lätt hänt när tjugo cyklar kommer i vägbanan och ingen av dem stannar vid övergångsstället.

 

Välkommen till en friskare vardag och ett roligare sätt att ta dig till jobbet. Sprid gärna dessa tips till andra som du vet cyklar, så ses vi ute på stan! (och har ni fler tips? Lämna i kommentarsfältet nedan!)

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

17 Kommentarer på "Välkomna sommarcyklister!"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] en ordlista där han bland annat tar upp ord som ”salmoning” (eller laxande, som vi själva skriver) och andra nyttigheter. Bike Snob NYC skriver mycket underhållande och vasst om cykling och […]

Christian Gillinger
Gäst

En grej till: Låt bli att blåsa snoret ur näsan! Asäckligt att få i motvinden. Ta med näsdukar, eller håll dig.

Anders
Gäst

Och ett litet råd till:
Stänkskärm på!
Visa hänsyn mot dina medcyklister och de fotgängare som delar körbana med dig – sätt på stänkskärmar så fort det finns minsta lilla vatten eller grus på vägen (dvs så gott som alltid). Stänkskärmar som går hela vägen ned! Ju lägre ned stänkskärmen slutar dess bättre. Det är inte bara din egen rumpa som ska skyddas mot sprut – alla de du kör om och alla de som cyklar ikapp dig undanber sig att få en fontän av regnvatten och grus i ansiktet. Stänkskärmslöst sparar du till riktigt vackra dagar och till träningen på landsväg.

Velo Håkan
Gäst

Ok, men om man som jag har en racer och är på väg från jobb till träning nu sommartid, hur gör jag då? Finns inga skärmar som går ner hela vägen för denna typ av cykel och skulle det finnas så skulle mina träningskompisar skratta åt mig och dessutom väger de för mycket och tar vind.

Christian Gillinger
Gäst

Det finns clipon stänkare som täcker rätt bra för den tvåmetersstråle som sticker upp bakom en ostänkad cykel.
Sen måste jag säga att för oss pendlingscyklister som får lervatten i ansiktet så är vad dina träningskompisar tycker och dina problem med vikt och vind av mindre vikt.Du tycker inte ditt resonemang är lite…. egoistiskt? 

Christian Gillinger
Gäst

Det där gäller vintercyklister också. Jag avskyr när det kommer en fixie-purist med avskalad cykel, kör om och lägger sig omedelbart framför. Och samtidigt levererar en tvåmetersstråle med smutsigt regnvatten mot mitt ansikte.

Anders
Gäst

Ytterligare ett råd att lägga in: Håll öronen fria från headset o pluggar. Du behöver dem för att höra när någon kommer ikapp dig och vill köra om. Lämna soundtracket hemma – världen gör sig bäst live.

Johannes Westlund
Gäst

Jag vill faktiskt hävda motsatsen. Vad du gör glöm inte headset och pluggar hemma! Se istället till att hålla rätt placering på cykelbanan så att omkörning är möjlig. Öronpluggar är livsnödvändigt för att slippa ifrån allt tråkigt oväsen bilister envisas med att trakassera oss andra med. Musik gör ofta att jag håller mig på bättre humör och får bättre flyt i min cykling. Ett bättre humör medför ju att det är mycket lättare att stanna vid rödljuset fastän man vet att det går att köra över och att det kommer vara rött flera minuter till. Eller kanske att man ler förstående mot fotgängaren som råkat hamna mitt i cykelbanan utan att märka det (de flesta cykelbanor är ju camouflerade så att ett tränat öga krävs för att se att de finns). Dessutom gör musik att det känns lättare att hålla uppe tempo om man cyklar lite längre. 

Anders
Gäst

 Hmm – så här?
Om du är en sån som tycker att en grå vardag kan behöva ett soundtrack – se till att ha kvar en stor bit av medvetandet och uppmärksamheten IRL så du hör bilen som kommer upp bakom dig, märker cyklisten som vill köra om och hör om fotgängarna blir rädda för att du kört lite för nära – så du kan be dem om förlåtelse.

/Anders – the unplugged

trackback

[…] ut alla tips att inte cykla i ”full careta” och vad det nu var. Men vi erbjuder glatt vår egen post till SVT, ni är välkomna att återpublicera den rakt av. Eller editera, CC-licensen är frikostig […]

trackback

[…] hade bestämt mig för att försöka minska antalet gnällposter, men så pekade kommenteraren Tomas på ett text som SVTs Rapport publicerat på webben den 26 april. Rubriken är ”Använd ditt […]

Tomas
Gäst

Bra skrivet.

Även SVT Rapport har skrivit en artikel med tips till sommarcyklister (så jag skriver lite kommentarer här). Till höger på http://svt.se/rapport finns en länk ”Så cyklar du säkert!” till artikeln: http://svt.se/2.22620/1.2786149/anvand_ditt_forstand_nar_cykeln_plockas_fram

Lite naivt väntade jag mig bra tips liknande de ni har är men istället var det mest en artikel som är nedlåtande mot cyklister.

Fördommar som ”Ingen annan grupp bryter heller så frekvent mot lagar och regler.”  presenteras som en objektiv sanning.

”För att inte tala om avsaknaden av vanligt trafikvett.” jaha?

Felaktigheter:
”Lägg därtill cykling på övergångsställen, i parker, på gräsmattor, på
kyrkogårdar – på snart sagt på alla ställen där det råder cykling
förbjuden” – det är aldrig förbjudet att cykla på övergångsställen även om de framförallt finns till för gående. De andra exemplen har jag verkligen aldrig upplevt som något problem. Det finns inga generella förbud och det är ju dessutom så att cykelbanor aktivt har dragits genom parker.

Christian Gillinger
Gäst

Jösses. Jag har visserligen skrivit för många gnällposter senaste tiden, men det här har jag svårt att låta passera.

Jeroen Wolfers
Gäst

Oj, det var ingen vidare informativ artikel, nej. Tyvärr är det ganska vanligt att man ska skrämmas att cykling är farligt, gärna krydda med att cyklister bryter mot lagen och jämt cyklar mot rött.

Sen undrar jag verkligen om chefen för trafikpolisen uttryckt sig så här: ”Det har skett en liten förbättring, men fortfarande utgör cyklisternas beteende i allmänhet ett problem.”

Ursäkta? Skulle cyklisters beteende till största delen vara ett problem? Mannen måste vara felciterad, hoppas jag. Annars är det en ytterst beklaglig formulering.

Och jag må låta som en skiva som hängt upp sig: bygg och planera så att cyklister kan färdas på ett enkelt, säkert och snabbt sätt. Då slipper vi friktionen mellan cyklister och andra trafikslag, och mellan andra cyklister. I övrigt får man väl börja med att följa våra tips. Och blunda för SVT:s artikel.

Christian Gillinger
Gäst

Rapport no less. Jag undrar om de har lägre krav på faktakoll på webbartiklar. Eller körde de ut de där påståendena i sändningen också?

Anders
Gäst

Titta alltid över axeln vid korsningar.
Ha fantasi och var lite passiv när det går att ana att någon framför en är på väg att göra något konstigt.

Arne
Gäst

Mycket bra och trevligt skrivet!

wpDiscuz