Trafikens domare och bödlar i ett

| 19 kommentarer

Bilen till höger står inte stilla


I torsdags cyklade jag hem som vanligt. Jag passerade avfarten där Jeanette Trygg kördes ihjäl i höstas och rullade vidare mot påfarten där bilarna kommer upp från Katarinavägen. En stor postlastbil körde först, efter kom en sliten Citroën som saktade ner för att stanna och jag fortsätter rakt fram.  När jag är nästan framför bilen och bilen nästan står helt stilla, upptäcker jag att föraren inte avslutar nersaktandet med att stanna. Samtidigt som mitt framdäck kör in framför hans front ökar han istället hastigheten.  Han siktar helt enkelt på mig. Jag ställde mig upp för att få upp farten och bortsett från ett skrap från baklyktan så lyckades jag hinna undan.

När jag vänder mig om ser jag att tre cyklister redan är framme och knackar på rutan eftersom han blev tvungen att stanna bakom postbilen och därmed fick stanna mitt i cykelfältet. Han ser oerhört arg ut, men vevar inte ner utan trycker sig närmare mot postbilen ut i körbanan.

Att han precis rullat förbi två stora väjningspliktsskyltar hade gått honom helt förbi.

Här ska man väja

 

Jag har försökt förstå varför han körde som han gjorde. Antingen hade han missat skyltningen och menade att jag skulle lämna företräde eftersom jag kom från vänster. Fair enough. Förmodligen var han redan inställd på att ogilla cyklister och jag var bara ett bevis på att han hade rätt. Det skulle kunna förklara varför han var så arg.

Eller, så har han missförstått väjningsplikten. Jag har sett på den del forum att det kommer som en överraskning även för bilister att cyklister inte har företräde när de cyklar över övergångsställen. Slutsatsen många verkar dra är att de aldrig behöver lämna företräde för cyklister. Inte ens om det är skyltat.

Oavsett så var han förmodligen övertygad om att han hade rätt att köra först.

Men är inte det naturliga om en cyklist kommer och kör fel framför en att stanna och till exempel tuta?

Hur är man funtad i huvudet om man tycker att ett rimligt sätt att hävda att man har rätt är att köra över en annan människa?

Samma vecka berättar en av mina vänner så här:

Blir man väldigt dum i huvudet av att sitta bakom en ratt, eller väljer man att sitta mycket bakom en ratt för att man är väldigt dum i huvudet? Det undrar jag lite över efter en pratstund med en turistbusschaufför som nyss höll på att klämma ihjäl mig när han svängde över cykelbanan. I stället för det lilla ordet förlåt förklarade han att: ”ni bryter ju hela tiden mot en massa regler …”

Tillsammans med min upplevelse från i torsdags får jag en bild av bilister som redan från början är förbannade på cyklister, eftersom de ju kör mot rött allihop och ändå ”bryter hela tiden mot en massa regler”. Det gör att bilförarna går in i varje trafiksituation, där cyklister finns med, redan laddade med ilska. Och det kan ju vem som helst förstå bäddar för ett dåligt samspel.

Jag har cyklat hela vintern, men det känns som att det är nu när cyklisterna på allvar börjar ta stor plats i trafiken som det här blir ett problem. Jag upplever att jag möter mycket större aggressivitet från bilisterna än under vintermånaderna.

Jag tror inte att bilförarna försöker köra ihjäl cyklister med vilje, men jag tror inte de är vana att samspela med oskyddade trafikanter i vägen. De känner till fotgängare, men de befinner sig huvudsakligen på trottoarer. De känner till andra bilister. Där någonstans tar erfarenheten slut.

Men konsekvenserna ser såklart helt olika ut. Om de blir förbannade på en annan bilist och hävdar sin rätt, så riskerar de plåtskador. Om de hävdar sin rätt mot en cyklist, så riskerar de att döda. Jag tror inte Citroënföraren i torsdags var ute efter att köra över mig. Jag tror inte han hade tänkt igenom det alls. Detsamma gäller busschauffören. De är vana vid andra skyddade trafikanter och de tycker cyklister är jobbiga.

Och ska Stockholm bli en cykelstad i klass med Amsterdam och Köpenhamn så kan det såklart inte fortsätta så. Trafiken kräver att man samspelar. Det gäller såklart alla trafikanter, men i synnerhet de som utgör en direkt fara för sina medmänniskor.

 

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

19 Comments on "Trafikens domare och bödlar i ett"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Erik Sandblom
Guest
Member

Det var jättetråkigt Christian. Man ska inte behöva utsättas för sån aggressivitet bara för att man cyklar till jobbet.

När man sitter inuti i en plåtburk kan trafiken verka lite som ett dataspel eller en maskin ibland. När det kommer cyklister in i bilden kan dataspelet störas för att det blir på riktigt då, med riktiga människor. Kanske kan det förklara varför en del reagerar aggressivt.

Rolf Broberg
Guest
Member

Jag vill precis som Patrick tro att det är ett relativt litet antal bilister som förgiftar trafiken, även om de märks hela tiden. Två förslag:

1. Visa uppskattning till alla som är vänliga eller som gör rätt där många gör fel. En tackgest både glädjer och visar hur man tolkat den andre. Med många tack- och varsågod-gester bildas ett slags social gemenskap som surpupporna måste fundera över. Anonymitet urholkar ansvar.

2. Reagera när någon gör solklart fel, fast på ett vänligt, förstående och adrenalinfritt sätt. Att trycka till någon gör ingen nytta. Någon gång kan man behöva notera bilnummer och skriva ett kort brev i lugn och ro, men aldrig förnedrande eller provokativt. Det var säkert ett misstag eller en missuppfattning, men så här säger lagen.

Människan har djupt rotade mekanismer för att upprätthålla sociala normer. När man inte kan använda avspänd ömsesidig kommunikation, riskerar det att bli precis som Christian skrev: ”Förmodligen var han redan inställd på att ogilla cyklister och jag var bara ett bevis på att han hade rätt”. I botten ligger nog en upplevelse att ingen upprätthåller normerna så man måste göra det själv (se min ”Sociala normer går före lag” http://trafikistan.se/sociala-normer-gar-fore-lag/ ).

Håkan
Guest
Member

Ja, jag tycker att de allra flesta bilister beter sig väl, åtminstone i Göteborgstrakten. Jag får t ex fri väg mycket oftare än jag har laglig rätt till. Jag vinkar och tackar varje gång såklart. Det känns däremot lite löjligt att tacka för att någon följer lagar och regler men det kan det kanske vara värt. Imorron blir det bil till jobbet och jag funderar på att tacka de som släpper fram mig när jag har företräde då också.
Problemet är väl egentligen det som IRA framförde till Margaret Thatcher, ”…Today we were unlucky, but remember we only have to be lucky once. You will have to be lucky always…”. Om jag interagerar med 100 bilister på väg till jobbet och 99 inte kör ihjäl mig så kommer jag ändå ha en dålig dag.

Rolf Broberg
Guest
Member

Idag såg jag en bil i kön som hade stannat före övergångsstället och cykelöverfarten istället för att köra fram och blockera dem. Det var alltså fritt för mig att korsa gatan när jag kom. Det är så ovanligt att bilister följer den lagen, så jag tyckte det var väl värt en gillande gest. — http://trafikistan.se/bilar-pa-overgangsstallet/

Patrick Johansson
Guest
Member
Det här blir en lång post. Ber om ursäkt i förhand för det. Innan jag säger något annat, jag är glad att du lever Christian. Det kunde ha slutat mycket illa. Jag hoppas att du fortsätter cykla trots att du rätteligen blev rädd. Nu till det tråkiga. Det du har råkat utför är en trafikolycka. Bilen stannade inte efter olyckan och det räknas dessutom som smitning. Om du väljer att polisanmäla ska du ta ner ditt inlägg tills dom avkunnats. Detta då polis ogillar att man spridit ”sanningen” om en händelse förrän rättsväsendet har sagt sitt. Det kan till och med antydas att du orkestrerat händelsen för att få ett saftigt inlägg. Om du väljer att inte polisanmäla (vilket jag *inte* kan rekommendera) så lägg för all del upp video också så vi kan alla greppa våra livspartners och skrika i förtjust skräck över hur nära det var. Ang företräde. Så här står det i min sambos körkortsbok (hon tar körkort i år, förhoppningsvis): Sid 53 ”När du i övrigt närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten, så att det inte uppstår någon fara för dem som är ute på cykelöverfarten. Cyklisterna har väjningsplikt. Här skiljer sig trafikreglerna väsentligt… Read more »
sahlena
Guest
Member

Intressanta fakta här! Men det där med cykelöverfart gäller ju bara vid faktiska överfarter. Den plats Christian visar i bilden ovan är ju ingen överfart, det är en cykelväg som går parallellt med vägbanan. Eller? Så skulle jag i alla fall uppfatta det.

Patrick Johansson
Guest
Member

Jag är ingen expert på långa vägar. Men det verkar på ”sockerbitarna” som om det vore en cykelöverfart. Det är inte ovanligt att jag har fel så det kan mycket väl vara ”cykelfält” istället.

Johannes Westlund
Guest
Member

Trafikpolischefen, kling klang C G Wrangel, bedriver ett eget personligt korståg mot cyklismen och verkar hata företeelsen. Så det finns nog skäl till varför trafikbrott mot cyklister avskrivs… Om man får tro hans uttalanden så är det ju cyklistens fel när cyklisten blir dödad när cyklisten följt lagen och andra trafikanter inte gjort det. Han är för övrigt lika olämplig på sin post som en person som tycker att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen skulle vara som chef för den delen av polisen. Kräv att han sparkas!

Johannes Westlund
Guest
Member

Trafikpolischefen, kling klang C G Wrangel, bedriver ett eget personligt korståg mot cyklismen och verkar hata företeelsen. Så det finns nog skäl till varför trafikbrott mot cyklister avskrivs… Om man får tro hans uttalanden så är det ju cyklistens fel när cyklisten blir dödad när cyklisten följt lagen och andra trafikanter inte gjort det. Han är för övrigt lika olämplig på sin post som en person som tycker att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen skulle vara som chef för den delen av polisen. Kräv att han sparkas!

Johannes Westlund
Guest
Member

Trafikpolischefen, kling klang C G Wrangel, bedriver ett eget personligt korståg mot cyklismen och verkar hata företeelsen. Så det finns nog skäl till varför trafikbrott mot cyklister avskrivs… Om man får tro hans uttalanden så är det ju cyklistens fel när cyklisten blir dödad när cyklisten följt lagen och andra trafikanter inte gjort det. Han är för övrigt lika olämplig på sin post som en person som tycker att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen skulle vara som chef för den delen av polisen. Kräv att han sparkas!

Johannes Westlund
Guest
Member

Förlåt för dubbla poster: tekniskt strul.

Johannes Westlund
Guest
Member

Trafikpolischefen, kling klang C G Wrangel, bedriver ett eget personligt korståg mot cyklismen och verkar hata företeelsen. Så det finns nog skäl till varför trafikbrott mot cyklister avskrivs… Om man får tro hans uttalanden så är det ju cyklistens fel när cyklisten blir dödad när cyklisten följt lagen och andra trafikanter inte gjort det. Han är för övrigt lika olämplig på sin post som en person som tycker att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen skulle vara som chef för den delen av polisen. Kräv att han sparkas!

Håkan
Guest
Member

Jag tar dagligen upp kampen genom kontrollerad civil olydnad dvs jag cyklar kontrollerat mot rött minst 4-5 ggr på vägen till jobbet och lika många ggr hem. Naturligtvis kollar jag att ingen polis smyger i buskarna som idag vid Tranebergsbron.

JohanJohnsson
Guest
Member

jag höll på att bli överkörd av en bilist i ett villaområde i stuvsta för att han började backa innan han tittade i backspegeln, han svängde ut ifrån höger och stannade precis efter att han svängt ut och såg inte att jag kom på vägen och hamnade bakom honom och jag fick bromsa hårt för att inte köra in i bilen då börjar han backa till min förvåning och jag kan inte mycket göra. nu gick det bra denna gången men jag blir ju lite fundersam på hur uppmärksamma bilister egentligen är i trafiken

JohanJohnsson
Guest
Member

framhjulet blev lite skevt men det fixade cykloteket åt mig så nu är det rakt igen

sahlena
Guest
Member

Han har väl läst tidningarna och lyssnat på radio och blivit förbannad på alla cyklister som beter sig så illa…

Magnus
Guest
Member

Det är en oerhört skrämmande utveckling du visar på, en utveckling som tyvärr inte är ett Stockholms fenomen…