Trafikens domare och bödlar i ett

| 19 kommentarer

Bilen till höger står inte stilla


I torsdags cyklade jag hem som vanligt. Jag passerade avfarten där Jeanette Trygg kördes ihjäl i höstas och rullade vidare mot påfarten där bilarna kommer upp från Katarinavägen. En stor postlastbil körde först, efter kom en sliten Citroën som saktade ner för att stanna och jag fortsätter rakt fram.  När jag är nästan framför bilen och bilen nästan står helt stilla, upptäcker jag att föraren inte avslutar nersaktandet med att stanna. Samtidigt som mitt framdäck kör in framför hans front ökar han istället hastigheten.  Han siktar helt enkelt på mig. Jag ställde mig upp för att få upp farten och bortsett från ett skrap från baklyktan så lyckades jag hinna undan.

När jag vänder mig om ser jag att tre cyklister redan är framme och knackar på rutan eftersom han blev tvungen att stanna bakom postbilen och därmed fick stanna mitt i cykelfältet. Han ser oerhört arg ut, men vevar inte ner utan trycker sig närmare mot postbilen ut i körbanan.

Att han precis rullat förbi två stora väjningspliktsskyltar hade gått honom helt förbi.

Här ska man väja

 

Jag har försökt förstå varför han körde som han gjorde. Antingen hade han missat skyltningen och menade att jag skulle lämna företräde eftersom jag kom från vänster. Fair enough. Förmodligen var han redan inställd på att ogilla cyklister och jag var bara ett bevis på att han hade rätt. Det skulle kunna förklara varför han var så arg.

Eller, så har han missförstått väjningsplikten. Jag har sett på den del forum att det kommer som en överraskning även för bilister att cyklister inte har företräde när de cyklar över övergångsställen. Slutsatsen många verkar dra är att de aldrig behöver lämna företräde för cyklister. Inte ens om det är skyltat.

Oavsett så var han förmodligen övertygad om att han hade rätt att köra först.

Men är inte det naturliga om en cyklist kommer och kör fel framför en att stanna och till exempel tuta?

Hur är man funtad i huvudet om man tycker att ett rimligt sätt att hävda att man har rätt är att köra över en annan människa?

Samma vecka berättar en av mina vänner så här:

Blir man väldigt dum i huvudet av att sitta bakom en ratt, eller väljer man att sitta mycket bakom en ratt för att man är väldigt dum i huvudet? Det undrar jag lite över efter en pratstund med en turistbusschaufför som nyss höll på att klämma ihjäl mig när han svängde över cykelbanan. I stället för det lilla ordet förlåt förklarade han att: ”ni bryter ju hela tiden mot en massa regler …”

Tillsammans med min upplevelse från i torsdags får jag en bild av bilister som redan från början är förbannade på cyklister, eftersom de ju kör mot rött allihop och ändå ”bryter hela tiden mot en massa regler”. Det gör att bilförarna går in i varje trafiksituation, där cyklister finns med, redan laddade med ilska. Och det kan ju vem som helst förstå bäddar för ett dåligt samspel.

Jag har cyklat hela vintern, men det känns som att det är nu när cyklisterna på allvar börjar ta stor plats i trafiken som det här blir ett problem. Jag upplever att jag möter mycket större aggressivitet från bilisterna än under vintermånaderna.

Jag tror inte att bilförarna försöker köra ihjäl cyklister med vilje, men jag tror inte de är vana att samspela med oskyddade trafikanter i vägen. De känner till fotgängare, men de befinner sig huvudsakligen på trottoarer. De känner till andra bilister. Där någonstans tar erfarenheten slut.

Men konsekvenserna ser såklart helt olika ut. Om de blir förbannade på en annan bilist och hävdar sin rätt, så riskerar de plåtskador. Om de hävdar sin rätt mot en cyklist, så riskerar de att döda. Jag tror inte Citroënföraren i torsdags var ute efter att köra över mig. Jag tror inte han hade tänkt igenom det alls. Detsamma gäller busschauffören. De är vana vid andra skyddade trafikanter och de tycker cyklister är jobbiga.

Och ska Stockholm bli en cykelstad i klass med Amsterdam och Köpenhamn så kan det såklart inte fortsätta så. Trafiken kräver att man samspelar. Det gäller såklart alla trafikanter, men i synnerhet de som utgör en direkt fara för sina medmänniskor.

 

 

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Vadderade skydd och grymma kommentarer. Tack för 2012! | Cyklistbloggen()

  • Det var jättetråkigt Christian. Man ska inte behöva utsättas för sån aggressivitet bara för att man cyklar till jobbet.

    När man sitter inuti i en plåtburk kan trafiken verka lite som ett dataspel eller en maskin ibland. När det kommer cyklister in i bilden kan dataspelet störas för att det blir på riktigt då, med riktiga människor. Kanske kan det förklara varför en del reagerar aggressivt.

  • Jag vill precis som Patrick tro att det är ett relativt litet antal bilister som förgiftar trafiken, även om de märks hela tiden. Två förslag:

    1. Visa uppskattning till alla som är vänliga eller som gör rätt där många gör fel. En tackgest både glädjer och visar hur man tolkat den andre. Med många tack- och varsågod-gester bildas ett slags social gemenskap som surpupporna måste fundera över. Anonymitet urholkar ansvar.

    2. Reagera när någon gör solklart fel, fast på ett vänligt, förstående och adrenalinfritt sätt. Att trycka till någon gör ingen nytta. Någon gång kan man behöva notera bilnummer och skriva ett kort brev i lugn och ro, men aldrig förnedrande eller provokativt. Det var säkert ett misstag eller en missuppfattning, men så här säger lagen.

    Människan har djupt rotade mekanismer för att upprätthålla sociala normer. När man inte kan använda avspänd ömsesidig kommunikation, riskerar det att bli precis som Christian skrev: ”Förmodligen var han redan inställd på att ogilla cyklister och jag var bara ett bevis på att han hade rätt”. I botten ligger nog en upplevelse att ingen upprätthåller normerna så man måste göra det själv (se min ”Sociala normer går före lag” http://trafikistan.se/sociala-normer-gar-fore-lag/ ).

    • Håkan

      Ja, jag tycker att de allra flesta bilister beter sig väl, åtminstone i Göteborgstrakten. Jag får t ex fri väg mycket oftare än jag har laglig rätt till. Jag vinkar och tackar varje gång såklart. Det känns däremot lite löjligt att tacka för att någon följer lagar och regler men det kan det kanske vara värt. Imorron blir det bil till jobbet och jag funderar på att tacka de som släpper fram mig när jag har företräde då också.
      Problemet är väl egentligen det som IRA framförde till Margaret Thatcher, ”…Today we were unlucky, but remember we only have to be lucky once. You will have to be lucky always…”. Om jag interagerar med 100 bilister på väg till jobbet och 99 inte kör ihjäl mig så kommer jag ändå ha en dålig dag.

      • Idag såg jag en bil i kön som hade stannat före övergångsstället och cykelöverfarten istället för att köra fram och blockera dem. Det var alltså fritt för mig att korsa gatan när jag kom. Det är så ovanligt att bilister följer den lagen, så jag tyckte det var väl värt en gillande gest. — http://trafikistan.se/bilar-pa-overgangsstallet/

  • Patrick Johansson

    Det här blir en lång post. Ber om ursäkt i förhand för det.

    Innan jag säger något annat, jag är glad att du lever Christian. Det kunde ha slutat mycket illa. Jag hoppas att du fortsätter cykla trots att du rätteligen blev rädd.

    Nu till det tråkiga. Det du har råkat utför är en trafikolycka. Bilen stannade inte efter olyckan och det räknas dessutom som smitning. Om du väljer att polisanmäla ska du ta ner ditt inlägg tills dom avkunnats. Detta då polis ogillar att man spridit ”sanningen” om en händelse förrän rättsväsendet har sagt sitt. Det kan till och med antydas att du orkestrerat händelsen för att få ett saftigt inlägg. Om du väljer att inte polisanmäla (vilket jag *inte* kan rekommendera) så lägg för all del upp video också så vi kan alla greppa våra livspartners och skrika i förtjust skräck över hur nära det var.

    Ang företräde. Så här står det i min sambos körkortsbok (hon tar körkort i år, förhoppningsvis):

    Sid 53
    ”När du i övrigt närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten, så att det inte uppstår någon fara för dem som är ute på cykelöverfarten. Cyklisterna har väjningsplikt. Här skiljer sig trafikreglerna väsentligt mot de regler som gäller vid ett övergångsställe. Mycket större ansvar har lagts på cyklisterna än på de gående.”

    Det här tolkar många bilister som att inga skyltar gäller, cyklister har väjningsplikt. Det har varit svårt för flertalet av mina bekanta (med körkort) att inse att det gäller om inga andra skyltar är uppsatta. Min sambos körskolelärare har tydligt förklarat för henne att om en väjningspliktsskylt är uppsatt så gäller det här (jag citerar trafikverkets hemsida):

    ”Väjningsplikt

    Här har du väjningsplikt mot korsande trafik. Du ska sänka farten eller stanna och får inte köra vidare förrän det kan ske utan fara eller hinder för korsande trafik.”

    Här är alltså ett undantag mot ”cyklisterna har väjningsplikt”. Denna text glöms snart bort. Snarare verkar väjningsplikt bara gälla bilar gentemot andra bilar. Här syndar cyklister och bilister lika ofta i trafiken.

    En bekant till mig (som vet att jag är trogen cyklist och nästan alltid väljer cykeln över bilen) sade att när han kör skåpbil så får han lust att stanna plötsligt framför cyklister så man för höra den dämpade smällen när dom slår i bakdelen. Han vill också öppna dörren när cyklister passerar för att lära dom en läxa att när bilar inte kan passera, då ska cyklar inte göra det heller (SIC!).

    Det finns en påbörjad hårdnande attityd bland *vissa* bilförare. Dom är en sån liten procent men det är (i min uppfattning) dom som orsakar sådana här situationer som du skrev om Christian.

    Och du har rätt i att folk har blivit argare sen cyklisterna blev fler under våren. Innan vi når ”critical mass” ökar den kollektiva ilskan hos bilburna i takt med att antalet cyklister ökar. Och först när vi når ”critical mass” kommer vi bli ”norm” i trafiken. Idag är 2 sidor av 304 i körkortsboken dedikerade till interaktion med cyklister. Det är lika mycket som delen ”miljömässig tvätt” [av bilen].

    Tittar vi på Amsterdam, Köpenhamn och London kan vi slås av vissa skillnader. Där London satsat på att alla fordon ska vara i körbanan med fält som delar upp dom har Köpenhamn och Amsterdam satsat på trafikseperation, utbildning (bara NL utbildar kanske?) och tydlighet i trafiken.

    I London cyklar runt 1% av befolkningen regelbundet som en följd av riskerna och hoten dom dagligen utsätts för. Motsvarande siffra för Amsterdam och Köpenhamn är betydligt högre. I mina ögon visar det på att trafikseperation med god, väl underhållen cykelbana separerad från övrig trafik med refug eller höjdskillnad är vägen vi ska följa.

    Kan inte hjälpa annat än att dela med mig av min händelse som inträffade för två veckor sedan. Det var en liknande situation som din, Christian. Dock på separat cykelbana.

    Jag cyklade i GC-vägen längs en vältrafikerad väg och skulle ta vänster i en korsning längre fram (bild på korsningen, jag kommer från vänster på cykelbanan http://bit.ly/JHWfpp). En ledbuss skulle också ta vänster in på samma väg som jag. Eftersom ledbussen redan hade påbörjat sin sväng när jag ankom korsningen lät jag den rulla vidare. Jag tittade snett bakåt åt höger (ungefär där kameran i bilden befinner sig) och såg en vit SAAB som körde långsamt efter ledbussen. Jag såg inga blinkers igång så jag uppfattade det som att SAAB:en skulle rakt fram och hade saktat in för ledbussens sväng. Jag har indikerat vänstersväng i ungefär 30m samtidigt som jag har långsam fart. Jag korsar halva cykelöverfarten och svänger vänster in på höger sida om vägen bakom ledbussen. Då tutar den vita SAAB:en på mig. Någon sekund senare accelerar SAAB:en kraftigt och kör om på en två/tre decimeters avstånd (gud bevars om man måste in i mötande körfält vid omkörningar).

    Jag får adrenalinpåslag och pinnar på efter den. Längre fram på vägen finns det en avsmalning av vägen med stora ”bil/motorcykeltrafik förbjuden”-skyltar uppsatta. Den avsmalnade sträckan ämnas således inte användas som genomfart. Där igenom kör SAAB:en med hög fart för att sedan svänga in på en mack för att tanka.

    På under två minuter gjordes tre regelbrott av SAAB:en. Han använde inte sina indikatorer. Han gav inte väjningsplikt mot cyklande (som han är skyldig att göra när han ska svänga) och han körde mot förbudsskyltarna.

    Ändå var det jag som skulle tutas på. Det var jag i hans ögon som var ett problem i trafiken. Nu kunde jag se vem som steg ur SAAB:en. Ung mamma med barn i baksätet. Jag blev så paff att jag tog mig därifrån utan konfrontation. Knappast den man tänker sig beter sig illa i trafiken.

    Ta hand om dig Christian. Alternativt köp en ångvält och hävda din rätt i trafiken. 🙂

    • sahlena

      Intressanta fakta här! Men det där med cykelöverfart gäller ju bara vid faktiska överfarter. Den plats Christian visar i bilden ovan är ju ingen överfart, det är en cykelväg som går parallellt med vägbanan. Eller? Så skulle jag i alla fall uppfatta det.

      • Patrick Johansson

        Jag är ingen expert på långa vägar. Men det verkar på ”sockerbitarna” som om det vore en cykelöverfart. Det är inte ovanligt att jag har fel så det kan mycket väl vara ”cykelfält” istället.

        • Hej och tack för lång kommentar!

          Jag kommer inte polisanmäla – jag tror det är i princip meningslöst. Två av tre bilist-cyklistolyckor med dödlig utgång i Stockholm har avskrivits, den tredje är vad jag förstår på väg att avskrivas så jag har svårt att se att en sådan här incident skulle ge mer än en gäspning.

          Sen tror jag också att han missuppfattat väjningsplikten. Eller missade skyltarna. Oavsett är det en dålig idé att köra över mig såklart.

          Att jag inte la upp videon var för att registeringskylten syns och jag orkar inte blurra den.

          /C

          • Trafikpolischefen, kling klang C G Wrangel, bedriver ett eget personligt korståg mot cyklismen och verkar hata företeelsen. Så det finns nog skäl till varför trafikbrott mot cyklister avskrivs… Om man får tro hans uttalanden så är det ju cyklistens fel när cyklisten blir dödad när cyklisten följt lagen och andra trafikanter inte gjort det. Han är för övrigt lika olämplig på sin post som en person som tycker att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen skulle vara som chef för den delen av polisen. Kräv att han sparkas!

            • Håkan

              Jag tar dagligen upp kampen genom kontrollerad civil olydnad dvs jag cyklar kontrollerat mot rött minst 4-5 ggr på vägen till jobbet och lika många ggr hem. Naturligtvis kollar jag att ingen polis smyger i buskarna som idag vid Tranebergsbron.

          • Förlåt för dubbla poster: tekniskt strul.

          • Trafikpolischefen, kling klang C G Wrangel, bedriver ett eget personligt korståg mot cyklismen och verkar hata företeelsen. Så det finns nog skäl till varför trafikbrott mot cyklister avskrivs… Om man får tro hans uttalanden så är det ju cyklistens fel när cyklisten blir dödad när cyklisten följt lagen och andra trafikanter inte gjort det. Han är för övrigt lika olämplig på sin post som en person som tycker att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen skulle vara som chef för den delen av polisen. Kräv att han sparkas!

          • Trafikpolischefen, kling klang C G Wrangel, bedriver ett eget personligt korståg mot cyklismen och verkar hata företeelsen. Så det finns nog skäl till varför trafikbrott mot cyklister avskrivs… Om man får tro hans uttalanden så är det ju cyklistens fel när cyklisten blir dödad när cyklisten följt lagen och andra trafikanter inte gjort det. Han är för övrigt lika olämplig på sin post som en person som tycker att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen skulle vara som chef för den delen av polisen. Kräv att han sparkas!

          • Trafikpolischefen, kling klang C G Wrangel, bedriver ett eget personligt korståg mot cyklismen och verkar hata företeelsen. Så det finns nog skäl till varför trafikbrott mot cyklister avskrivs… Om man får tro hans uttalanden så är det ju cyklistens fel när cyklisten blir dödad när cyklisten följt lagen och andra trafikanter inte gjort det. Han är för övrigt lika olämplig på sin post som en person som tycker att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen skulle vara som chef för den delen av polisen. Kräv att han sparkas!

  • JohanJohnsson

    jag höll på att bli överkörd av en bilist i ett villaområde i stuvsta för att han började backa innan han tittade i backspegeln, han svängde ut ifrån höger och stannade precis efter att han svängt ut och såg inte att jag kom på vägen och hamnade bakom honom och jag fick bromsa hårt för att inte köra in i bilen då börjar han backa till min förvåning och jag kan inte mycket göra. nu gick det bra denna gången men jag blir ju lite fundersam på hur uppmärksamma bilister egentligen är i trafiken

    • JohanJohnsson

      framhjulet blev lite skevt men det fixade cykloteket åt mig så nu är det rakt igen

  • sahlena

    Han har väl läst tidningarna och lyssnat på radio och blivit förbannad på alla cyklister som beter sig så illa…

  • Det är en oerhört skrämmande utveckling du visar på, en utveckling som tyvärr inte är ett Stockholms fenomen…