Stockholm vs Göteborg

| 8 kommentarer

Alltid härligt att få med både Stockholm och Göteborg i en rubrik – den här gången handlar det om en bild som vår läsare Erik skickade oss. Det är inte bara Stockholms kommun som har en förmåga att ge med ena handen och låta trafikkontoret göra cykelbanor, för att sedan ta med den andra och låta entreprenörer spärra av dem av olika skäl, vägarbete, containerplacering, snöupplag eller ren illvilja.

Så här skriver Erik till cyklist@cyklistbloggen.se :om hur det ser ut på Lilla Munkebäcksgatan i Göteborg:

Det är vid en bussluss som har cykelbanor på sidorna, men tydligen slinker det förbi bilar där också. Så för att förhindra det så har man satt upp betongsuggor. Problemet är bara att dessa i praktiken också blockerar cykelbanorna… En cykel får precis plats, den minsta darrningen i styret gör att man kraschar in i betongsuggorna. Om man har handlat i den stora mataffären som ligger bredvid och har cykelkärra så får man definitivt inte plats.

Och detta är i slutet av en backe där belysningen är dålig. Så olycksrisken kvällstid är riktigt hög.

 

Så här ser det ut:

Foto: Erik Brinkman

 

En klassisk ”cyklar, bah, dom cyklar ju ändå som dom vill så dom kommer nog förbi. Det finns ju en alldeles utmärkt trottoar brevid”.

Så här ser det ut utan suggor (om min inbäddning av Google Mapsbilden funkar):


Visa större karta

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Kommentarer på "Stockholm vs Göteborg"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] har ju skrivit förut om att det krävs rätt mycket för att få bilisterna att följa reglerna. Det här var ett […]

trackback

[…] regler, kör som galningar precis hur de vill, ibland i nästan 30 km/h och inte följer lagen, kommenterar Arne mitt förra inlägg så här: Bilden berättar flera historier. En är; – att tänk så mycket […]

Johannes Westlund
Gäst

Jag tog en fin bild idag alldeles i närheten idag där en entreprenör spärrat av hela cykelvägen för att gräva eller nått. Det ska läggas ner rör eller så. Inget problem med det, man måste ju kunna få utföra underhåll och byta rör som börjar bli gamla. Det jag störde mig på var det som redan diskuterats här. Det stod ”För din egen säkerhet, led cykeln” och ”Gång/cykelbana avstängd”. Vart jag som cyklist skulle ta vägen fick jag gissa själv. Längs den vägen är GC-banan upphöjd och avgränsas mot vägen med en ganska rejält kantig och småvass kantsten som jag helst undviker att cykla ner/upp från. Man hade inte ens ansträngt sig för att fixa en ramp. Än mindre varna bilister för att cyklisterna tvingas svänga rakt ut i bilvägen där sikten är skymd. Genomtänkt…

Rolf Broberg
Gäst

Skylten ”Led cykeln” är en varningsskylt som trots VMF 2 kap 5 § inte talar om vad den varnar för. Den är inget förbud eller påbud, den tipsar bara om att den som känner sig osäker som cyklist kan sluta cykla. Jaha? Oseriöst ur alla perspektiv jag kan komma på, se http://trafikistan.se/for-din-sakerhet-led-cykeln/

Johannes Westlund
Gäst

Spännande. Har inte tänkt över den på det sättet. Är skylten ens laglig? Det här måste jag gräva djupare i. Den bryter ju mot reglerna för den kategori den tillhör. Det hade varit intressant om man kunde anmäla entreprenörer för att ägna sig åt felaktig skyltning. Det kan inte riktigt vara lagligt…

Rolf Broberg
Gäst

I mina ögon är lagen ren och klar: Antingen varnar man med en vedertagen symbol, eller så säger man på en tilläggstavla vad varningen gäller. Jag ser inget utrymme för varningsskyltar utan varning. Men entreprenören följer bara uppdragsgivarens direktiv, t.ex. Göteborgs trafikkontors http://www.gotaneon.se/~web63_niclas/uploads/file/Tillfallig_Trafikanordingsplan_GoteborgTK_Gata_1-14.pdf .

Erik Sandblom
Gäst

För din egen säkerhet knuffa bilen!

Arne
Gäst

Bilden berättar flera historier. En är;
– att tänk så mycket som behövs för att bilister inte följer reglerna. Skyltar, spårviddshinder och till sist betongsuggor. Sorgligt.

En annan är;
– om entreprenören hade tänkt efter och vridit suggorna 90 grader jämfört med bilden så hade alla – utom smitvägsbilisterna – blivit gladare.

wpDiscuz