40,000 cyklar väntar på att bli stulna – lås fast din

| 11 kommentarer

När våren kommer och allt fler börjar cykla så innebär det också att cykelstölderna ökar. Förra året anmäldes 65,674 cyklar stulna enligt Brottsförebyggande rådet, BRÅ. Hittills i år har 12,000 cyklar stulits, innan sommaren är slut kommer  40,000 till ha tagits från sina ägare.

Gör rätt, annars går det så här

Hur gör man för att slippa få sin cykel stulen? 

Lätt. Gör så här:

  1. Låst fast cykeln
  2. Lås med rätt lås
  3. Lås fast lättstulna delar
  4. Smart Safetyregistrera cykeln

Lås fast cykeln

Första punkten är ju självklar. Men de flesta låser faktiskt inte fast cykeln, de låser den bara. Få är lika ambitiösa som den här cyklisten:

Nerlusad av lås

 

Cykeln är fastlåst, som i att ramen är fastlåst i cykelstället.

De flesta nöjer sig med ett bakjulslås och att låsa fast framhjulet i cykelstället, gärna med dyra extrahärdade Abus-lås. Guess what, det tar tjuven någon sekund att lossa framhjulet och ta cykeln ändå. Något som Radio Stockholm fick, som det heter på journalistsvenska, erfara:

 

 

Det där tjusiga Abuslåset som håller hjulet säkert fästat vid stället ovan för oss raskt in på punkt två:

Använd rätt lås

Vilket som är rätt lås är inte helt enkelt, däremot finns det ett tydligt svar på vad som är fel lås. Jag frågade försäkringsbolagen.

Olåst

Fel lås, sa de, är princip alla vajerlås. Vajerlås är förrädiskt praktiska, de går att rulla ihop och kan vara långa så att man når fram till ett cykelställ för att låsa fast cykeln.

Men det spelar ingen roll när det tar en cykeltjuv någon sekund att med en tång klippa av det. Det går att göra diskret också, så att ingen ser något.

Rätt lås är ett lås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Vilka som är godkända är inte alltid lätt att veta. Ett sätt är att kolla på Svenska Brand- och Säkerhetscertifiering AB. Välj ”Fritextsök” och skriv in tillverkare eller låsnamn.

Ögat-låst

Du kan också titta på låset och leta efter ”Ögat” (se bild till vänster), som är Stöldskyddsföreningens märke. Har du ett sådant är låset godkänt, vilket inte bara innebär att det är svårare att bryta upp, utan också att ditt försäkringsbolag kommer nicka gillande när du kommer och vill ha ersättning för din stulna cykel. Försäkringsbolag gillar godkända lås.

När jag frågade om de hade något exempel på bra lås sa ett av försäkringsbolagen:

– Optimalt skulle vara om man har möjligheten att låsa fast cykeln med en kedja och hänglås av klass 3, men det är sällan särskilt praktiskt.

Vad som ”är praktiskt” har aldrig begränsat mig, så det ni ser på bilden är just en sådan kombo, med kedja och lås som håller min Trek fast. Det är rätt tungt, nästan fem kilo.

Även de går att ta sig igenom, till exempel med en hydraulisk sax, eller vinkelkap, men det blir ju inte lika diskret då. När du köper kedja, titta efter de fyrkantiga länkarna (som på bilden) – de gör det svårare för saxar att få grepp.

Lås fast lättstulna delar

Vill du vara riktigt säker, gör som Scottcyklisten på bilden ovan och lås fast hjulen också. När cyklarna blir exklusivare, blir tjuvarna mer ambitiösa och kan lätt tänka sig att plocka bort ofastlåsta hjul, om resten av cykeln är fastlåst. Särskilt om framhjulet har snabbfästen. Ett framhjul kan också användas av tjuven för att komplettera andra stulna cyklar. Andra attraktiva delar är styren och stam och finare sadlar. Men, som Länsförsäkringar sa:

Det finns inga krav på att hjulen skall vara fastlåsta. Utan skulle du låst fast din cykel I ramen och du kommer tillbaks och saknar hjul, styre och sadel så uteblir inte ersättning för att de ej var fastlåsta.

Smart Safety-registrera cykeln

Alla cyklar jag köpt (två i vuxen ålder så visst, det statistiska underlaget är sådär) har varit SS-registrerade i åtminstone första året. Sen får man betala. Smart Safety registrerar din cykel och cykelns ramnummer vilket gör det lättare att spåra den tillbaks till dig. Polisen söker alltid i Smart Safetys register när de hittar stulna cyklar. Så här skrev Södermalmspolisen för någon vecka sedan:

 

Men, som Bike Snob NYC skrev i sin bok: ”Your bike is already stolen”. Alla lås går att ta sig förbi. Det du gör genom att låsa rätt är att köpa dig tid. En tjuv har bråttom och kommer göra en avvägning om din cykel är värd besväret. För eller senare kan din cykel ha oturen att möta en tjuv som tycker att den faktiskt är värt det. Det är därför du ska skaffa dig det starkaste låset du kan hitta. Du kommer aldrig gå omkring och ha ångest över att du låser för bra.

 

Lär dig mer:

Titta på när cykelreparatören Hal Ruzal går runt och sätter betyg på hur folk har låst sina cyklar och när han klipper upp några vanliga enklare lås:

(Sök på hans namn påYoutube för ännu fler cykelsäkerhetsvideos)

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: EM i cykelstöld | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Fritt fram att stjäla cyklar! | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Cyklar klarar att hålla balansen själva | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Inte stjäls det cyklar inte. | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Appropå lås | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Så undviker du cykelstöld | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Trafikverket: bygg säkra cykelparkeringar | Cyklistbloggen()

  • ”Your bike is already stolen”… Ja, get är ju det enda sättet att förhålla sig till cykelstöld. Men man kan ju som sagt köpa sig tid. Ett bra sätt är ju att ha två kraftiga lås som kräver olika sorters utrustning för att brytas. Ska nån ta min cykel behöver dom en enorm bultsax och en dremel, men det kommer att gå åt två kapskivor och två batterier på dremeln innan dom är igenom det grova låset.

  • Låsbara cykelgarage?
    Arbetsgivare kan åläggas att ordna cykelparkering som är stöldsäker och väderskyddad, de åläggs ju idag via parkeringsnormer och annat redan att tillhandahålla bilparkering.
    Skolor kan åläggas att ordna cykelparkering som är stöldsäker och väderskyddad.
    Kommunen kan ta tag i att ordna cykelparkering vid vissa särskilt kritiska nav såsom centralstationer som är stöldsäker och väderskyddad.
    Det kan ställas krav på fastighetsägare att stöldsäkra och väderskyddade cykelgarage ska finnas för alla boende.

    Det tror jag är den enda långsiktiga lösningen. Cykeln väger inte som bilen ett ton och det kommer aldrig någonsin att gå att göra en cykel tillräckligt stöldsäker om man är mån om att den ska kunna gå att driva framåt med muskelkraft. Att svara för stöldskydd måste istället förläggas på infrastrukturen. På samma sätt så kan inte cykeln göras krocksäker som bilen, utan uppgiften att förhindra olyckor måste skötas av infrastruktur och lagstiftning. Cykeln har många styrkor, men har helt andra krav på infrastruktur än bil. Därför är det absurt att man tänker sig att nedbantad och sämre bilinfrastruktur ska passa cykeln.

  • Mitt favvo-ämne! Det är ju absurt att:
    1. Cykelfabrikanterna inte bygger in lås i cykelramen. Vi har ju inga bilar utan lås som man måste sätta hänglås på. Ett integrerat lås vore både säkrare och bekvämare.
    2. Försäkringsbolagen och polisen inte gör nåt för att försvåra häleriet och minska efterfrågan på stulna cyklar.

    Jag är övertygad om att stöldrisken är en avgörande faktor för att inte fler unnar sig en bra cykel utan köper Biltema-cyklar, så det borde ligga i cykelbranschens intresse att ta tag i hela problematiken.

  • Bra tips! Här kommer några fler.

    Om man har problem med stölder men ändå vill ha en fin cykel kan man skaffa en begagnad som ser ruffig ut. Man kan sätta på nytt drev, ny kedja och nya däck. Låt en verkstad rikta hjulen. Som belysning kan man få den gamla att fungera eller montera Reelight. Lite tejp över logotypen eller lite allmän åverkan gör att den ser obegärlig ut.

    Ett annat tips är att skaffa en fin fällbar cykel. Då kan man köpa skrytbelysning och finaste sadeln, för man tar den med sig in på jobbet och hemma. Då behöver man i princip inget lås alls. På vintern kan man ställa den på en matbricka för att skydda golvet från smältsnö.