Elcykel: så funkar det

| 2 kommentarer

Cyklistbloggens elcykel-testperiod börjar lida mot sitt slut och innan vi
sammanfattar det hela tänkte vi berätta hur det helt enkelt går till när
man cyklar elcykel. De cyklar vi fått låna, en Zet Diplomat och en
Ecoride Ambassador, är snarlikt uppbyggda och sköts på ungefär samma sätt.

Det som skiljer elcyklarna från vanliga cyklar är batteriet, elmotorn, styrpanelen och några små styrboxar. Här är de viktigaste delarna.

Zet-cykelns batteri ligger under pakethållaren och är lätt att ta ut för laddning.

Ecoride-batteriet har ett praktiskt handtag inbyggt.

Bägge batterierna går att ta ur sina hållare och ta med för enkel laddning. Har du eluttag nära kan det sitta kvar i cykeln också. Laddaren består av en normal, svart ”strömklump”, väggkontakt och cykelkontakt.

Batteriet på Zet-cykeln slår du på med en knapp, och på Ecoride sker det med en nyckel. Det finns instruktiva lysdioder både på batteriet och på manöverpanelen på styret som skvallrar om hur mycket som finns kvar i batteriet. Ecoride till vänster, Zet till höger.

När du laddat och monterat batteriet på cykeln och aktiverat det (med nyckel eller knapp) är det ett tryck på ”On/Off” på kontrollpanelen som behövs, sedan är det bara att köra iväg.

Panelerna på styret visar laddning, körprogram och i Ecorides fall kan du även hantera belysningen. Ecoride till vänster, Zet till höger.

Till och med en morgontrött cykelbloggare kan få igång elcykeln på ett kick. Så här ser det ut.

När allt är klart och aktiverat kommer den lätta biten: Det är bara att sätta sig på sadeln och trampa. I vevpartiet
sitter en sensor som känner av hur fort du trampar och reglerar kraften till elmotorn efter det.

Därefter får du automatiskt en behaglig skjuts av elmotorn, något som märks väl i motvind eller i uppförsbackar. När du cyklar snabbare än 25 km/h eller i nerförsbackar frikopplas elmotorn automatiskt och du rullar som vanligt. Samma gäller om du stänger av elmotorn; då har du en vanligt, något tyngre cykel. I filmen nedan visar vi dock en av elcykelns paradgrenar.

Inom kort kommer vi att sammanfatta elcykeltestet. Håll utkik på bloggen!

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.