Det är cykelkaos. Cykelkaos!

| 14 kommentarer

Cykelkaos skriver en av stans större morgontidningar om. Det är ett tillstånd som råder på stan och tillsammans med rapporter om cyklister som kör jättefort, ibland nästan 30 km/h, precis överallt, så målas bilden upp av ett laglöst land där cyklister ockuperar gaturummet för egen vinning helt utan hänsyn till andra.

Jag själv märker så här års av att antalet cyklister har, med ett annat populärt ord, exploderat de senaste veckorna när jag ibland stannat vid ett rödljus och inte hinner förbi när det blir grönt, eftersom cykelkön är så lång framför mig.

Är det alltså trångt på stan? Tar cyklisterna upp för mycket plats? Jag funderade lite på det när jag stod och väntade på grönt vid Slussen i går morse. Så här såg det ut:

Till vänster rullar fem personer fram (ja, jag kollade). På andra sidan den gul-röda muren räknar jag till (minst) tjugotre.

Titta på hela ytan. Fundera över hur mycket plats varje trafikslag får ta i vägrummet (den stora tomma ytan i mitten är bussfilen och cyklisterna trängs mellan muren och trottoarkanten).

Jag tror cykelytan är knappt hälften så bred som en vanlig fil. Fem personer får alltså dubbelt så stor yta som tjugotre. Och då är bilytan full som ni ser, samtidigt som den smala cykelremsan nog skulle svälja fem-sex cyklister till.

Och så ser det ut på alla ramperna vid Slussen på morgnarna. Tjugo-trettio cyklister trängs i en smal korridor upptryckta mot trottoaren, brevid fyra-fem bilister med rejält benutrymme.

Cykelkaos, my ass.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Åh vilken underbart inlägg. Skicka gärna bilden till Hamilton, väldigt talande.
    Bra blogg dessutom! /Elin putthefunbetweenyourlegs.net

  • Pingback: Apropå ”cykelkaos” | Cyklistbloggen()

  • NiklasN

    Men lite cykelkaos är det allt, framförallt nu i maj fram till midsommar, och sen i höst när skolorna börjat fram till mitten av september.

    Jag är kanske gnällig och bortskämd, men kan man inte cykla fortare än 15km/h så är det bra om man håller sig till höger. Lika illa är att cykla i bredd och prata på ett avspänt och trivsamt sätt som att köra om någon utan att titta bakåt.

    Alla problem med ovanstående bottnar ju i att cykelbanorna är för få och alldeles för smala, på Lidingövägen har vi missfostret utanför KLTK, en GC-bana för dubbelriktad trafik…

    • Patrick Johansson

      Visar google-maps fel där? Jag tolkade det som att det är enkelriktad trafik på var sin sida om lidingövägen utanför KLTK.

      http://bit.ly/KWmKXQ

      • NiklasN

        Tillfälligt bortfall av gatukapacitet, även känt som Norra Länken…

    • Precis ”Cykelkaoset” består inte i cyklister som cyklar som nackade hönor, utan i att 9000 cyklister varje dag hänvisas till en fil som är 50 centimeter bred. För att ta delar av Götgatan som exempel.

  • POVelo

    Var i Malmö igår och läste sydsvenskan att i Köpenhamn var det nu 50% som cykelpendlade till jobbet. De hade gjort ännu bredare cykelbanor för att folk skulle kunna cykla både fort och sakta. Alla sḱall få plats och köra i sin fart. Sen ”gröna vågen” för 20km/h m.m. Vilket ”paradis”! Om det blir gröna vågen vid 20 kommer jag lätta sänka snitt hastigheten. Tyvärr hittar jag inte artikeln på nätet och det var inte 1 april.

  • Mattias Krantz

    Håller mig för det allra mesta till vänster om muren. Vet att jag kör tillräckligt snabbt för att inte stoppa upp någon som kommer från höger och stoppar inte upp några bilar eller bussar heller. Alltså borde det väl inte vara några problem. Bara bättre utnyttjande av befintligt utrymme.

    • Nu har jag kollat (och det här är ett svar till @83751095ec9b84ffb00ef0159ffbaf02:disqus nedan också):

      Trafikförordningens 8 kap, §2:

      ”Ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II.”

      • Samtidigt är frågan, vad gäller när det finns befintligt cykelfält? Ni vet, som med Andreas Grass.

        • Erik

          Tyvärr men cykeln ska framföras på cykelbana då sådan finns. Så jag ser tyvärr inte hur bussfilen påverkar det.

  • s.

    Jag har börjat cykla i bussfilen till vänster om muren sen en vecka tillbaka, dvs i.o.m. nämnda explosion. Har lite lite dåligt samvete över det, men njuter samtidigt enormt av att kunna glida förbi hela kön (som jag ändå skulle köra om) och trampa på först i ledet när det blir grönt. Är jag därmed en av de rötägg som drar cyklisternas rykte i gruset?