Ska vi ersätta bilparkering med cykelparkering?

| 15 kommentarer

Det gör de i New York. Varje bilruta som görs om till cykelparkering innebär att tolv-femton förare får parkeringsplats, istället för bara en:

Samtidigt ökades säkerheten för alla trafikanter:

By installing eight bike racks, DOT created a ”daylighting” effect, improving visibility at the intersection. The bike parking is much less intrusive than parked cars and helps everyone at the intersection see everyone else.

Läs mer på Streets Films.

Vad tycker ni? Är det en bra idé att lägga cykelparkeringsplatser på gatan istället för på trottoaren?

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Nya cykelställ till Stockholm | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Nästa vecka invigs Älvsjös cykelparkering | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Trafikverket: bygg säkra cykelparkeringar | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Synskadade har svårt att uppfatta cykelfält | Cyklistbloggen()

  • Patrick Johansson

    Jag har en cykelparkering i Uppsala som jag älskar att hata. Inte nog med att den är gjord i framhjulsknäckande design, den är också trång och placerad på trottoaren! Hur har man tänkt kunna ta sig dit med cykeln?

    Svaret är enkelt!(?) Man ska stanna med sin cykel i en upptagen gata mitt i stan och kliva av. Därefter ska man upp på trottoaren med sin cykel och rulla in den snällt i cykelstället.

    Den här vägsträckan byggdes om ~2010. Hur svårt hade det varit att kapa bort ”trottoarbukten” som cykelparkeringen är placerad på och vända stället mot gatan så att man *inte* hade behövt förvandlas till en fotgängare mitt i en upptagen central gata?

    Ja tjena. Ibland är man fotgängare, ibland fordon och ibland är man något svårdefinerat där emellan.. typ ”rackarns memil-cyklist” eller nått.

    EDIT: Svordomar är fy.

  • Jag gillar just aspekten att man förbättrar sikten genom att plocka sista bilparkeringen i raden och gör cykelparkering av den. Det skapar ju säkerhet för alla samtidigt som man får in typ dubbelt så många cyklar som man får in bilar (säg 15 cyklar per ruta, en ruta i början och en i slutet av varje gatparti mellan två korsningar). 

    För övrigt när det ändå diskuteras cykelparkeringar har jag noterat vissa trafikplanerare fått för sig att cykelparkering ska placeras bortanför en trottoar utan cykelväg till. Undra vad som hade hänt om man gjort en bilparkering utan bilväg till… En grundprincip jag tycker är viktig att hålla hårt på är att ingen fordonsförare ska tvingas lämna sitt fordon och putta fordonet för att det ska gå att komma fram lagligt. Då är det fel på infrastrukturen. Cyklister ska alltså inte under några som helst omständigheter tvingas leda cykeln för att komma fram till parkeringen. Det ska gå att lagligt cykla ända fram till stolpen/stället. Detta går ju också utmärkt med den här utformningen oavsett om cykelbanan är jämte bilvägen eller trottoaren. En drawback är att det inte går att på ett vettigt sätt placera tak över den här parkeringen, då en stor poäng är att man får en mer öppen korsning. Ett tak skulle kanske sabba upp det.

  • Jon Jogensjö

    Min första tanke, självklart cykelparkering eftersom det saknas typ överallt. Andra tanke långsiktigt kanske bättre att trottoaren är bredare så både cykelbana och cykelparkeringen får plats. Å andra sidan är det bra att cykelbana åtskiljs med höjdskiljande kantsten mot både motorfordon och gående. Hmmm…
    Vid nyproduktion c-parkering skild från motorbanan, men tills dess c-parkering på bilparkeringsrutor. Vad händer förresten om man ställer sin cykel idag på en bil-P-ruta?

  • JakobStar

    Speciellt på dom större gatorna tycker jag att man ska inför cykelparkeringar, och med slutmålet att helt ta bort bilparkeringarna. När man tänker på det, så är det ju befängt att t.ex. hornsgatan är bilparkeringsplaster. Och alla gångare, trängs på smala trottoarer.

    • Man bör skilja mellan långtidsparkering och korttidsparkering. Långtidsparkering kan liknas vid ett förråd eftersom man förvarar privata ägodelar som inte används. Det ger inget till samhället och borde vara bilistens ensak att ordna. Korttidsparkering kan däremot ha ett värde för samhället, till exempel att människor handlar i en affär och ger liv åt gatan.

      Så korttidsparkering mot avgift tycker jag är bra. Även om cykel-P är mycket effektivare tycker jag inte det finns någon vits med att försöka driva bilparkeringen ända ner mot noll.

      • Nej jag tycker nog, som också varandes bilist, att det vore dumt att ersätta alla bilparkeringar med cykeldito. Jag tror dessutom det skulle ge ett rejält umm… överskott på parkeringsplatser. 

        Jag spetsade till rubriken lite i sann Aftonbladetanda bara.

        • JakobStar

          Men problemet är ju att man har parkeringar på gator (som t.ex. hornsgatan), som används av väldigt många människor som rör sig. (Mest fotgängare, sen bilister, sen cyklister). Och att då fylla ut 5 meter av gatan, med bilparkering är för mig befängt. Bilisterna kan ju parkera på annan gata/garage. (t.ex. nybyggda garaget i h-tull). Man behöver ju förstås inte parkera precis invid butiken man ska till.

  • Villcykla

    En utmärkt lösning som i liten skal har funnits ett antal år i Stockholm. Den första parkeringen var på Skånegatan (Nytorget) för ca 8 år sedan. Därefter har ett flertal cykelparkeringar placerats ut på gatan, bl a på St Eriksgatan och Rosenlundsgatan. I stadens cykelparkeringshandbok ”Cykelparkering i staden” finns även råd och riktlinjer för åtgärden. Sen behöver det ena inte utesluta det andra!

    • Coolt, det visste inte jag! Vet du om det finns några foton på dem som vi kunde lägga upp?

      • Villcykla

        I handboken finns det flera bilder på dessa platser!

  • Låter väl vettigt. Utmaningen i Sverige är ju att bilen som transportmedel är så inrotat att alla, inkl politiker, verkar ha väldigt svårt att stjäla något som helst utrymme från bilarna för att ”ge” till andra transportmedel.