Cyklistbloggen

Två Stockholmscyklister om vardagscyklande, utrustning och politik

ghostbike_300

Göteborgsposten/Motor skriver om högersväng…

| 8 kommentarer

flattr this!

…och jag är intervjuad. Läs hela artikeln här. Och som alltid i intervjuer fick inte allt plats, så för en fördjupning, läs posten ”Lägger vi för mycket ansvar på lastbilsförarna”.

EDIT: Och i Helsingborgs Dagblad också.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera på en Trek Soho DLX.

  • http://eriksandblom.blogspot.com/ Erik Sandblom

    Bra jobbat med att lyfta frågan!

    Men ja det var mycket som inte kom med. T ex står det ”Men det jobbas på lösningar. Volvo lastvagnar provar just nu…” ungefär som att ingen kunde förvänta sig att det går snett när man bygger en lastbil där det redan på ritbordet framgår att chauffören inte kan se i högersväng. Mercedes har visat med sin modell Econic att problemet kan mildras om hytten görs lite lägre och längre. Mercedes säljer också en lastbil med sk bromsassistent, något som tyska cykelfrämjandet ADFC anser att alla lastbilar borde ha. Det är lätt att hålla med. Mer om lastbilsmodellerna och ADFC här:

    Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar – Ecoprofile

    • http://gillinger.se Christian Gillinger

      Jag visste att de skulle korta, så jag skrev en fördjupande post redan när intervjun gjordes…

      Men jag är ändå nöjd med att det blev en av de första artiklarna om ämnet där cyklistperspektivet och åkeriernas ansvar för första gången åtminstone nämndes.

      Tack för tipsen om Mercedes. Volvo har hört av sig också och hade några tips till på grejor de håller på med. Jag ska se om det är värt en post framöver.

      • http://eriksandblom.blogspot.com/ Erik Sandblom

        Du såg väl att IF kommenterade GPs artikel. De har också en blogg. http://whatifinsurance.wordpress.com/2012/04/25/cykelolyckor-leder-till-flest-allvarligt-skadade-i-trafiken/

  • Villcykla

    Tänk att scenariot alltid beskrivs som: cyklister smyger upp bredvid lastbil alt ställer sig bredvid lastbil. Det står aldrig: lastbil smyger upp bredvid cyklist eller lastbil ställer sig bredvid cyklist. Trots att en genomgång i hela landet av dessa typer av dödsolyckor mellan åren 2002-2009 visar att det i ca 50 procent av fallen så står cyklisten vid röd signal, väntar på grönt o det kommer upp en lastbil bredvid. Vad då göra som cyklist när man alltså inte själv placerat sig bredvid lastbilen?

    • http://gillinger.se Christian Gillinger

      Japp. Och att cyklister beskylls för att vara ”ouppmärksamma” (
      http://www.metro.se/stockholm/har-skadas-flest-cyklister-i-stockholm/EVHldy!y9LYTKCxxzGnU/ ) och att det är orsaken till olyckorna. Vi hamnar i någon annans döda vinkel och det är vi som ska uppmärksamma det, inte föraren som ska uppmärksamma vad som händer runt lastbilen.

      Problemet är att det är vi som befinner oss i döda vinkeln, inte lastbilen. Vilket gör att det är lätt att säga att det är vi som ”smyger omkring” runt bilarna.

      Finns det genomgången tillgänglig på nätet förresten? Det vore intressant att se hur de faktiskt går till eftersom den gängse ryggradstanken hos alla som uttalar sig är att cyklister kör utan hjälm bryter regler och att allt detta orsakar olyckorna…

    • http://eriksandblom.blogspot.com/ Erik Sandblom

      Det var en intressant genomgång, vem gjorde den och vad heter den?

  • Mikael Bengtsson

    Jag tänkte direkt på en diskussion vi hade om lastbilschaufförer vid fikabordet en dag på jobbet. Det var flera som hade varit med om att en chaufför plötsligt fått för sig att börja byta fil när de låg vid sidan av med bilen.
    Jag flikade in att jag själv undviker att ligga och köra bil vid sidan av en lastbil utan ser alltid till att ligga antingen framför eller bakom eftersom chauffören kan ha svårt att se mig.
    Kan säga att det var ingen som hade någon som helst förståelse för det. Är ju ”chaufförens ansvar att se sig för” och att man ju inte kan köra runt i ett fordon där man inte ser.
    Har svårt att tänka mig att GP skulle kunna lägga ansvaret för en filbytesolycka på att bilisten som inte ”respekterar tunga fordon”, ”är tillräckligt försiktig” eller ”har för dålig kunskap”, medan det när det gäller cyklister tydligen är helt självklart…