Göteborgsposten/Motor skriver om högersväng…

| 8 kommentarer

…och jag är intervjuad. Läs hela artikeln här. Och som alltid i intervjuer fick inte allt plats, så för en fördjupning, läs posten ”Lägger vi för mycket ansvar på lastbilsförarna”.

EDIT: Och i Helsingborgs Dagblad också.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Comments on "Göteborgsposten/Motor skriver om högersväng…"

Notify of
avatar
Mikael Bengtsson
Guest
Member

Jag tänkte direkt på en diskussion vi hade om lastbilschaufförer vid fikabordet en dag på jobbet. Det var flera som hade varit med om att en chaufför plötsligt fått för sig att börja byta fil när de låg vid sidan av med bilen.
Jag flikade in att jag själv undviker att ligga och köra bil vid sidan av en lastbil utan ser alltid till att ligga antingen framför eller bakom eftersom chauffören kan ha svårt att se mig.
Kan säga att det var ingen som hade någon som helst förståelse för det. Är ju ”chaufförens ansvar att se sig för” och att man ju inte kan köra runt i ett fordon där man inte ser.
Har svårt att tänka mig att GP skulle kunna lägga ansvaret för en filbytesolycka på att bilisten som inte ”respekterar tunga fordon”, ”är tillräckligt försiktig” eller ”har för dålig kunskap”, medan det när det gäller cyklister tydligen är helt självklart…

Villcykla
Guest
Member

Tänk att scenariot alltid beskrivs som: cyklister smyger upp bredvid lastbil alt ställer sig bredvid lastbil. Det står aldrig: lastbil smyger upp bredvid cyklist eller lastbil ställer sig bredvid cyklist. Trots att en genomgång i hela landet av dessa typer av dödsolyckor mellan åren 2002-2009 visar att det i ca 50 procent av fallen så står cyklisten vid röd signal, väntar på grönt o det kommer upp en lastbil bredvid. Vad då göra som cyklist när man alltså inte själv placerat sig bredvid lastbilen?

Erik Sandblom
Guest
Member

Det var en intressant genomgång, vem gjorde den och vad heter den?

Erik Sandblom
Guest
Member

Bra jobbat med att lyfta frågan!

Men ja det var mycket som inte kom med. T ex står det ”Men det jobbas på lösningar. Volvo lastvagnar provar just nu…” ungefär som att ingen kunde förvänta sig att det går snett när man bygger en lastbil där det redan på ritbordet framgår att chauffören inte kan se i högersväng. Mercedes har visat med sin modell Econic att problemet kan mildras om hytten görs lite lägre och längre. Mercedes säljer också en lastbil med sk bromsassistent, något som tyska cykelfrämjandet ADFC anser att alla lastbilar borde ha. Det är lätt att hålla med. Mer om lastbilsmodellerna och ADFC här:

Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar – Ecoprofile