Ekot om elcyklar – försäljningsboom och miljöpåverkan

| 2 kommentarer

I morse hade Ekonomiekot ett inslag om elcyklingens utveckling i Sverige.
Enligt Ekonomiekot beräknas försäljningen uppgå till 15 000 elcyklar i Sverige i år. Man jämför utvecklingen med den i Holland, där försäljningen formligen exploderade efter att försäljningen nått 20 000 cyklar. I Holland står elcyklarna i dag för hela 45% av cykelförsäljningen, uppger Ekot.
Man frågar sig i sändningen också vad så många sålda elcyklar innebär för miljön. Man ställer frågan till föreningen Gröna Bilister (!). Miljöpåverkan är inte alls ointressant, vi kommer att återkomma till den själva också.

Lyssna på klippet här. Inslaget börjar 01.30 in på sändningen.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • En elcyklar drar knappt någon el. Det är ungefär som att ladda en bärbar dators batteri / mobiltelefon eller trådlös dammsugare hemma. Det blir inte i närheten av så stora utsläpp som det blir med en bil eller att åka buss. En laddning kommer man mellan 4 – 7 mil på beroende hur man cyklar med batteriet.

  • Jag har köpt elcykel sedan 2 år, är helnöjd, åker varken buss eller tbana inne i stan längre. Änskar hastighetsbegränsningen på 25 km/h kunde höjas till 30 lm/h så lär ännu fler välja elcykel än buss eller bil