Cyklister: rödljuskörande felparkerande memilsmarodörer

| 26 kommentarer

I radio hör jag ett inslag om cyklister i stan. Anledningen är att polisen den här veckan åter extrabevakar cyklister, framförallt i Götgatsbacken vad jag förstår, men också att Synskadades Riksförbund klagar på ”felparkerade cyklar”.

Så här står det på hemsidan:

I dag drar trafikpolisen igång sin satsning gentemot cyklisterna i Stockholm. Det gäller att ha cykeln i ordning och faktist inse att man är en del av trafiken och att till exempel rödljuskörning inte är okej utan kan ge 1500 kronor i böter.

De intervjuar en polis och det inleds med att programledaren slår fast att cyklister blir förbannade när någon säger till dem att de inte följer trafikreglerna, men om man frågar en bilist, så håller den med om att cyklister är trafikmarodörer som bara tänker på sig själva och inte på någon annan ”och de tror att de äger allting”. Över till reporter-Björn med frågan ”Björn, visst är det väl litegrann så”. På vilket Björn svarar ”Ja, lite så är det faktiskt”.

Så har vi etablerat ryggradsgnället mot cyklister. De bryr sig inte om någon annan. De kör lite som de vill. De är vettvillingar i trafiken.

Problemet är att polisen de intervjuar, Stefan Lindahl, inte riktigt ställer upp på den vinkeln. Istället poängterar han gång på gång att det gäller att alla trafikanter samspelar. Vilket är sant och betydligt mer relevant.

De verkar tycka att just rödljuskörande cyklister är extra viktigt. De skriver om det både på hemsida (som ni ser citerat ovan), men också i en egen post på programmets Facebooksida där de lyfter fram att om man kör mot rött så blir det 1500 i böter, ”tänk på det”.

Men när reportern frågar Stefan Lindahl om rödljuskörande cyklister är ett stort problem svarar han:

– Naeh, det är inget jättestort problem, men vi har sett en tendens att det ökar, folk som har bråttom till jobbet dom tycker inte det är så allvarligt att kliva förbi ett rödljus då.

Nej, det är inget jättestort problem. Det presenteras heller ingen statistik över rödljuskörande cyklister och eventuella skador som de skulle vara orsak till.

Förstå mig rätt nu, jag tycker man ska stanna vid rött. Men det finns andra regler som är ”värre”, till exempel väjningsplikten för fotgängare vid övergångsställen – där cyklister faktiskt är farliga för andra inte bara i huvudsak sig själva. Om syftet var att belysa riktigt farligt trafikbeteende hade det kanske varit ett bättre exempel. Ännu bättre hade såklart varit att använda något som är underbyggt av annat än anekdoter och en allmän känsla av att ”det är så”.

Sen säger polisen en ren felaktighet. Han säger att man som cyklist inte får cykla fortare än gångfart på cykelbanor. Det får man visst. Friliggande cykelbanor har i princip ingen hastighetsbegränsning och cykelbanor och cykelfält i anslutning till vägar har samma hastighetsbegränsning som vägbanan i övrigt har.

Däremot står det i trafikförordningen 2 kap. 1 § :”För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna”. Det innebär att på GCM-banor där man delar utrymmet med fotgängarna så bör man inte köra fortare än gånghastighet.

Därefter förlöjligar reporten ”cyklister i trikåer med en såndär härlig störthjälm på huvudet” också det ett klassiskt ryggradscykelgnäll.

Sen avslutats allt med att de båda kommer överens om att det är alla trafikanters ansvar att komma överens. Bra så, men det borde man kanske funderat på redan när man hade redaktionsmöte och försökte sätta vinkeln. Men det är klart, cyklister det är ju trikåmemils och rödljuskörning, det känns ju fräscht 2012.
EDIT: Såklart hoppar DN på också.

Men polisens extrafokus på cyklister var bara ena skälet till cyklisttemat. Det andra var att Synskadades riksförbund är trötta på ”felparkerade cyklar”. Om vi bortser från att man i princip får ställa cyklar var som helst (rätta mig om jag har fel, jag har letat efter skrivna regler, men bara hittat sådana från Malmö), vilket gör det svårt att ”felparkera” dem, så är det här en vettig synpunkt.

Precis som affärer som ställer upp skyltar mitt på trottarerna, eller blomsteraffärer som ställer ut blommor, eller för all del alla uterserveringar, så måste det vara ett problem med cyklar som står ställda överallt om man inte ser.

Jag håller med. Det bör lösas på något sätt. Synskadades Riksförbund föreslår att cyklarna forslas bort och att ägarna får lösa ut dem mot en avgift. Där håller jag såklart inte med.

Att cyklar ställs överallt är inte cyklisternas fel. När antalet cyklister i huvudstaden ökar explosionsartat och kommunen kämpar för att få ännu fler att välja cykeln istället för bilen när de pendlar till jobbet så innebär det såklart att det kommer en massa cyklar också. Och de måste stå någonstans.

Problemet är att det finns för få bra cykelparkeringsplatser, något vi skrivit om förut. Rimligt vore då att kommunen svarade Synskadades riksförbund ”Vi vet, och vi är ledsna att vi inte hunnit med att möta efterfrågan på bra cykelparkering. Men det är på gång!”.

Men det gör de inte. Istället håller de med. Claes Thunblad är enhetschef på Trafikkontoret och säger:

Vi har kommit till den punkten att vi måste ta tag i det här problemet, det är ett för stort problem runtom i stan. Och det kommer vi att göra. Vi har redan börjat titta på det här och kommer under våren avgöra om det är den varianten vi ska använda [omedelbar bortforsling], eller om vi ska ha rödlappning på plats och låta cykelägaren inom tre veckor ta hand om sin cykel. Vi kommer under jobba mer aktivt redan start under senvåren, med den här frågan, säger Claes Thunblad på Trafikkontoret i Stockholms stad.

Hey, Stockholms kommun, vad tror ni händer när ni börjar bestraffa en massa cyklister för att de cyklar? De kommer att sluta. Bra jobbat för trafiken, för miljön och för folkhälsan.

Lyssna på radioinslaget:

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Menace to Society | Live Slow, Ride Hard()

  • Det optimala vore kanske om alla avstod från att vara på gator och torg. Tänk så lugnt det skulle vara… 😉

  • Pingback: Mycket cykling i SvD i dag | Cyklistbloggen()

  • Dick Larsson

    Idag stod Polisen vid Tranebergsbrons fäste med, som jag uppfattade det, minst fyra poliser, en mc och en civil polisbil med syfte att sätta dit cyklister som cyklade mot rött. Jag kan inte förstå varför man lägger energi och offentliga medel på att ta några cyklister som glider förbi ett rödljus när det inte finns en bil i närheten. Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att man tar till detta grepp för att få den egna statistiken att se bra ut. Att rädda liv handlar det inte om!

    Jag fick vatten på min kvarn då jag hamnade i ordväxling (efter att precis ha fått punktering) med den kvinnliga polis som satt i den civila polisen efter att ha varnat ett antal cyklister för att polisen kollade rödljus. Hon tyckte uppenbarligen att det var fel av mig att varna andra eftersom hon blev mycket irriterad på mig med orden: försöker du rädda liv eller (med ironisk underton). Vad är problemet? Cyklisterna stannade ju vid rött när jag varnade dem! Är inte det som är syftet och målet? Nej, uppenbarligen inte, det handlar bara om att jag sannolikt förstörde polisernas statistik. Jag hoppas att de berörda poliserna fick något att prata om efteråt. De missade minst 15 cyklister (=22500:-) pga av min ”civila olydnad”. Jag tycker faktiskt att det är helt uppåt väggarna att polisen ska smyga i buskarna för att sätta dit cyklister som faktiskt gör en samhällsgärning iom att de cyklar till jobbet.

  • Patrick Johansson

    Lite blogg-post-nekrofili här men Radio Stockholms ”cykelvecka” har intervjuat Trafikpolisen som fick så många epost från oss cyklister. I intervjun skötte han sig exemplariskt och gav ”nja”-svar till frågor om cyklisternas överrepresentation i rödljuskörning bl a.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=739&artikel=5108098

    Så ”credit where credit is due” som man säger.

    • Crap, jag hittar inte? Kan du länka direkt? Om du hittar ljudet, eller en artikel, klicka på ”dela” för att få ut länken.

      • Patrick Johansson

        http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3934038

        Det är det inbäddade ljudklippet som hörde till artikeln. Där intervjuas han. Hans kollega är måttligt road av cyklister dock.

        • Ah. Jo hon kunde gnälla på cyklister men hade inte ett enda tips att ge på hur trafikmiljön för cyklister kan förbättras. Det visar ju lite hur mycket tid hon lagt på frågan. Det är alltid lätt att gnälla.

  • Johannes

    Finns rödljuskörare både bland bilister och cyklister och man ska aldrig lita på någon annan i trafiken. http://www.youtube.com/watch?v=-gowyiwPo6U

  • Pingback: Synskadade har svårt att uppfatta cykelfält | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Hur fort får man cykla 2 | Cyklistbloggen()

  • Joakim

    Ok, men vad hände med vinkeln att de 6 av 7 som dog i trafiken pga svängande lastbil hade klarat sig om de kört mot rött? Hur många fler olyckor hade vi fått se om straffsatsen för rödljuskörning för cyklist togs bort, precis som med röd gubbe? Jag tycker det är rimligt att cyklister ska kunna behandla rött ljus som väjningsplikt, sett till deras rörelsemängd och egenrisk. Orsakar man en olycka kan man få en fet påföljd.

  • Patrick Johansson

    Nu har jag skickat mina frågor till Stockholmspolisen angående Trafikpolisens uttalande i Stockholm P4. Jag förklarade att Christian redan frågat trafikkontoret i Stockholm vilken hastighet som gäller och angivit den bloggposten som underlag. Jag har också länkat till P4-intervjun med trafikpolisens uttalande.

    Mitt epost löd:

    ——————————————-

    Hej Polisen i Stockholms län!

    Jag har frågor angående cykling.

    Trafikpolis Stefan Lindahl sade i en intervju i SR P4 23/4 att man bara får cykla i gångfart på cykelbanor. Han hävdar att cykling i farter på 30km/h eller mer inte är tillåtet på cykelbanor.

    Radiointervju-sida i SR: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=739&artikel=5076776

    Kortfattad artikel i DN med citerat uttalande från Stefan Lindahl:

    http://www.dn.se/sthlm/polisen-ska-kolla-cyklister

    Jag vill hänvisa till en epost-konversation en annan person har haft med trafikkontoret i Stockholm. På sin hemsida har han utskrivet svaret han fick från Stockholms trafikkontor angående vilken hastighet som gäller på stockholms cykelbanor:

    http://www.cyklistbloggen.se/2012/04/fri-fart-for-cyklister-pa-friliggande-cykelbanor/

    (kortfattat, ingen hastighetsbegränsning på fristående cykelbanor)

    Självklart finns det fortfarande klausulen att man ska visa omsorg och varsamhet i trafiken – det motsätter jag mig inte!

    Nu undrar jag vad polisen menar gäller som fartbegränsning på cykelbanor utan angiven hastighetsbegränsning? Och hur motiveras den eventuella fartbegränsningen? Om Stefan Lindahl har uttalat sig felaktigt i media, kommer polisen begära rättning i berörd media?

    Tack på förhand,Patrick Johansson

    —————————————————

    Hoppas fler skickar frågor till polisen angående sådana här händelser (Bil körde på cyklist / Lastbil såg inte cyklist etc.).

    Ju fler som undrar desto fler poliser och tjänstemän som själva funderar på sina tankebanor när dom uttalar sig om olyckor och påstådda beteenden.

    • Patrick Johansson

      Har nu fått svar från den polis som uttalade sig i radioprogrammet i SR.
      Klistrar in nedan:

      —————————–

      Hej Jag var kanske lite luddig i mitt svar på frågan från reportern. Men det jag menade var att man som cyklist inte får köra ovarsamt eller på annat sätt vårdslöst på cykelbana, man måste anpassa hastigheten efter rådande omständigheter och de gångtrafikanter som eventuellt kan befinna sig där. Med andra ord är det TrF 2 Kap. och dess grundbestämmelser som gäller. Det finns således ingen uttalad hastighetsbestämmelse i ordets bemärkelse. Relativ hastighet talas det mycket om i när det gäller motorfordon, man kan applicera det på cyklister också. Hoppas svaret är till belåtenhet. MVH

      —————————– 

      Jag tycker iofs att han var väldigt tydlig när han svarade i radio att det inte är tillåtet med hastigheter på 30, 40, 45km/h på cykelbanan. 

      ‘Där är det gångfart som gäller.’

      Dock vill han nu vara noga med att påpeka det är viktigt att man anpassar sin hastighet till omständigheter och lämnar idén om att kunna cykla ”fort” i stadsmiljön (30km/h är föredömligt långsamt för en bil men ”fort” för en cykel).

      Han skriver inte om det blir aktuellt med rättning i media men jag antar att det inte blir någon.

  • Anders

    Bra att (åter) påpeka att man ska stanna vid övergångsställen. Det är ett superenkelt sätt att höja trivseln i trafiken och visa att inte alla cyklister är tokar.

    Sedan tänker jag ibland att det är mindre allvarligt att köra mot rött om jag bromsat in helt och långsamt rullar förbi. Problemet är dock att så länge någon ser mig så vet jag att jag rätt ofta irriterar andra trafikanter ändå. Så det duger inte.

    • Precis. Om en bilist kör mot rött så drar inte folk slutsatsen att alla bilister gör det. 

      Om en cyklist kör mot rött däremot…. och samtidigt skapas fem-tio nya cyklisthatare.

      Som cyklist representerar man, av någon anledning, alltid alla cyklister, åtminstone när man gör något fel.

  • Ja, att bötfälla cyklister för hastighetsöverträdelse (på cykelbana går ej). Visserligen så skulle vårdlöshet i trafik fungera. Som ger dagsböter/fängelse.

  • Ms_Xx

    Har ni bloggat om/sett den här filmen från Holländska Cycling Embassy? Det verkar nästan för bra för att vara sant, tänk om lite fler svenska trafikplanerare, poliser och politiker kunde åka till Holland och studera cykelsystemen där. Vad bra det skulle kunna bli! 

    • Japp och Jeroen har också skrivit en debattartikel om Hollands exempel:

      http://stockholm.etc.se/debatt/stockholm-kan-lara-av-hollands-cykelprogram 

      • Ms_Xx

        Bra jobbat (tack förresten för att ni engagerar er i det här!)!
        Jättebra med artiklar där Holland lyfts fram som exempel, jag tror dock att just filmer och/eller bilder därifrån som tydligt visar hur det kan vara är nödvändigt för att de inte så visionära människor som finns överallt bland de som bestämmer ska förstå HUR mycket bättre det kan vara. Att det är bättre i Holland är svårgreppbart när man inte själv sett i hur hög grad det faktiskt är bättre där. Jag är en rätt engagerad cyklist, och VET att det är bättre där (och i Danmark), jag blev ändå rätt paff när jag såg filmen (och blir när jag kollar Holländska cykelbloggar). Det får mig att befara att bilhäckspolitikerna som bestämmer hur det ska bli omöjligt kan inse tillräckligt för att kunna vara visionära nog för att det ska bli en rejäl förändring inom överskådlig tid.
        Men som sagt, ni gör verkligen ett bra jobb, som behövs, tack igen!

  • Polismannen verkade ju ha en seriös och bra inställning, men det känns som om redaktionen gjorde allt för att förtala cyklister. Ledande frågor och grejer. Jag är sjukt sugen på att engagera mig stenhårt i cykelfrämjandet eller skapa en ny plattform och sedan köra på med att mata ut en feed med dagliga krav på bättre lagar och regler och skamlös kritik mot hur många bilister beter sig i trafiken och dräper oskyldiga i sann bil-lobbyanda fast pro-cykel istället för pro-bil. Dessutom plocka fram siffror och statistik, beräkningar och annat. Det är ju inget snack om saken rent vetenskapligt om vad som är säkerhetsrisken i stadstrafik, och det är inte cyklister. Det krävs ju inte mer än elementär förståelse för hur hastighet och massa relaterar till rörelseenergi och hur detta relaterar till hur ont ett eventuellt offer får.

    Som om det vore ett problem att cyklister rödkör ibland… Jag tar mig för pannan. Jag cyklar på dagligbasis och tar bilen någon gång i veckan. Jag ser markant fler bilister de få tillfällen jag kör bil som beter sig helidiotiskt och som utsätter sig själva och hela sin omvärld för total livsfara än vad jag ser cyklister som rödkör.

  • Blomqvist Olof

    I Malmö gjordes nyligen en undersökning av gatukontoret som visade att 75% av bilisterna körde för fort (!) Det sågs som en stor framgång att de inte körde ”så mycket” för fort. Det gnälls och tas i med hårdhanskarna så fort cyklister bryter mot någon regel men att bilister kör för fort är ju helt naturligt.

    mvh
    Olof

  • Håkan

    Om alla skulle cykla i gångfart på cykelbanorna skulle det nog bli trångt på riktigt och lite onödigt med cykelbanor.  Lite konstigt att de har valt den polismannen att bevaka cyklister om han tycker att allt över gångfart är fortkörning. Polisen verkar ju å andra sidan tycka att 15km/h är gångfart, imponerande.
    Skall också bli kul att höra ett reportage som inleds med att var tionde bilist kör mot rött och varannan mot gult. De kan då fylla på med vad bilister säger om man kommenterar deras (vår) hastighet,

    • Ja, just det där var inte så tydligt. Annars tyckte jag han var bra på att låta bli att skylla allt på cyklisterna, trots att det var vinkeln på hela inslaget. 

  • Pingback: En cyklists vardag i Göteborg()