Trafikplanering: Alla studerar Holland

| 5 kommentarer

Ni må tycka att jag tjatar, men det finns mycket att berätta i frågan.
Via utmärkta sajten TreeHugger hittade jag den här filmen som visar ett antal representanter från skilda amerikanska städer göra studiebesök i Holland för att lära sig mer om lyckade cykelinfrastrukturlösningar. Man åker inte bara till Amsterdam, utan även till mindre städer.

Jag tycker inledningen av artikeln säger allt:

It’s not magic. It’s not genetics. The Dutch decided to create bike-friendly cities and to push bike-culture into the mainstream. It was no accident, and it can be replicated around the world. That’s why it’s great to see city official from around the U.S. go to the Netherlands with Bikes Belong to see for themselves and learn best practices.

Det handlar inte om magi eller bra gener. Det är bara hårt jobb och god planering för att skapa en bra infrastruktur. Framförallt går deras utmärkta lösningar att upprepa.

Undrar om Per Ankersjö och Ulla Hamilton har sina pass redo?

Här är filmen från besöket. Den innehåller också intressant fakta – värd att se på!

From the Netherlands to America: Translating the World’s Best Bikeway Designs from Streetfilms on Vimeo.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

5 Kommentarer på "Trafikplanering: Alla studerar Holland"

Avisera mig när
avatar
Patrick Johansson
Gäst

Jag såg den här och den är verkligen tankeväckande. 

Sättet dessa amerikaner blev introducerade till det nederländska trafiksystemet är verkligen bra. Dom fick teori om hur trafiken fungerar och varför Nederländerna har valt att jämställa transporter via cykel med andra trafikslag. 

Besökarna får praktiskt cykla längs olika trafiklösningar och får uppleva hur levande städerna är med mindre bilism. 

Att skicka vissa folkvalda på utbildning i NL är verkligen något som svensk cykling, svenska cyklingsällskapet och cykelfrämjandet borde enas runt. Gemensamt borde dessa föreningar kunna ha råd. 

Alla tjänar vi på att fler cyklar. Bilister upplever mindre trängsel med god separerad cykeltrafik. Cyklister slipper dö och miljön blir lite grönare. 

Dessutom kan vi spara bensin/diesel till dom instanser i samhället som verkligen behöver drivmedel. Glesbygd, nödvändiga transporter, räddningstjänst.

Tack för att du belyst NL, Jeroen! 🙂

Jeroen Wolfers
Gäst

Tack själv Patrick, det var du som satte mig på spåret! Nu ska det bli spännande om våra politiker studerar Holland (och för all del Danmark) också.

Rolf
Gäst

inga cykelhjälmar

Jeroen Wolfers
Gäst

Haha, du har rätt! Här kanske man kan tänka sig ett Holländskt-Svenskt informationsutbyte? 😉

Patrick Johansson
Gäst

Haha!

wpDiscuz