Cykelplanen: inga cykelbanor under uppbyggnaden?

| 5 kommentarer

Längs Nynäsvägen finns två parallella vägar. Här finns i dag inga cykelvägar, utan som cyklist är man hänvisad till att cykla i vägbanan. Detta ska man nu ändra på och (som vi skrivit om tidigare) för tillfället bygger man både ett bullerplank och nya cykelbanor. Under byggnationen är vägarna ännu smalare än förut och som cyklist som måste cykla i vägbanan blir du lätt en stoppkloss för biltrafiken. Stressigt? Jotack.

Det är en smula oroande att det ser ut så här. Är det en fingervisning om hur staden kommer att lösa resten av införandet av Cykelplanens infrastruktur? Har man över huvud taget tänkt på hur cyklisterna ska kunna färdas säkert medan man bygger ut cykelvägarna?

Så här ser det ut just nu. Nedan en film från morgonens passage på vägen.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Remy Waardenburg

    Jag tycker det gick rätt bra när jag cyklade där i helgen. Vet ni hur det kommer se ut precis? Google ger mig inget svar 🙁

  • Patrick Johansson

    Usch, läskigt det där. Kan riktigt känna flåsandet i nacken av bilarna. Jag hoppas att byggandet av cykelbanan och den stoppkloss i trafiken det innebär just nu till slut kan ses som något positivt för alla inblandade. Trots allt slipper en hel del bilister den upplevda otrygghet som cykeltrafikanter medför. 

    Och som grädde på moset slipper vi cyklister den potentiellt enorma skada en kofångare kan orsaka. Det blir också enklare att hamna i den sköna ”cykel-koman” (ni långpendlare vet vad jag menar 🙂 om man slipper frukta för sitt liv.

    Du har väl inte fått arga påhopp eller något, Jeroen? 

    Jag tycker Anders gav ett bra tips där att släppa förbi bilkön i varje korsning. Kanske blir det mindre friktion mellan trafikslagen under uppbyggandet av cykelvägen om man får möjlighet att göra så.

    • Ja, man vill ju bara färdas säkert och skönt. Nej, inga arga påhopp ännu. Jag flyttar på mig om det blir för många bilar. Men eftersom det är en byggarbetsplats så är farten låg och det går oftast att hålla samma tempo som trafiken. Hoppas också mycket på att det blir bättre när de är klara!

  • Anders

    Men du slutade filmklippet just när jag ville se hur många bilar du hade efter dig … Som grund gäller förstås att bilarna får vänta och att man får stanna till lite i korsningarna och släppa förbi bilar som ligger bakom.

    Är skillnaden så stor egentligen mot tidigare med parkerade bilar istället? Lite smalare nu visserligen, men var det inte för smalt även förut för att man skulle tillåta bilar att köra om (dvs. genom att välja hur nära trottoarkanten man cyklar)?

    • Sorry för sent svar! Denna morgon var lugn och skön och jag hade inga bilar bakom mig. Skillnaden är, som du skriver, inte jättestor. Dock fanns ofta luckor bland de parkerade bilarna som man kunde ”dyka in i” och släppa förbi en bil. 

      Du har också helt rätt i att man kan stanna i korsningarna, det har jag också gjort när det kändes som kön var lång. Det är en nödlösning men ska man krama varandra i trafiken är det förstås det enda rätta. På mitten av sträckan kan man också stanna och släppa förbi. 
      Ska bli spännande att följa bygget, hur som helst.