Cykelplanen: kolla facit i Holland

| 22 kommentarer

I dag beslutar Trafik- och renhållningsnämnden om att skicka Stockholms Cykelplan 2012 på remiss. På min dagliga cykelväg har staden dock tjuvstartat genom att samtidigt som de bygger bullerplank längs Nynäsvägen, även anlägga nya cykelvägar på ett avsnitt där det tidigare saknats helt. På skisserna ser man att staden tänker fel igen. Varför inte bara kolla facit?

På skisserna ser man att cykelbanorna återigen blir dubbelriktade, kombinerade gång- och cykelbanor på höger sida om vägen. Förutom att de verkar vara på samma nivå som trottoaren (och alltså kommer att översnöas så att alla linjer försvinner på vintern) kommer man dessutom behöva hålla koll på mötande cykeltrafik och all trafik som kommer från höger. Och fotgängarna förstås.

Skiss på nya cykelbanor längs Nynäsvägen. Från stockholm.se/nynasvagen. Klicka för större.


Läs mer om bygget längs Nynäsvägen på stockholm.se/nynasvagen

Via Patrick Johansson fick jag en länk till utsökta sajten BicycleDutch om cykling och trafik i Holland som drivs av Mark Wagenbuur. Han har även filmat trafiksituationer i Holland, och i filmen nedan känns det som att titta på ett facit.

Man jobbar i Holland efter målet “Sustainable Safety”, hållbar säkerhet. För att nå dit använder man fem principer:

1. Funktionen på vägarna
2. Homogenitet av massa, hastighet och riktning på trafikanterna
3. Förutsägbarhet om hur vägen leder samt av enkelt igenkänningsbar skyltning
4. Förlåtande utforming av vägen och trafikmiljön
5. Medvetenhet hos trafikanterna

Kortfattat ska vägarna ha ett syfte. Inte gång- och cykelväg, utan antingen eller. På vägarna ska trafikanterna i största möjliga mån röra sig åt samma håll för att minimera kollisoner.
Konsekvent utformade vägar gör också att trafikanten inte behöver titta på skyltar i onödan. Sneda, avfasade kantstenar minimerar risken för fall genom att komma åt kanten. Till sist behövs också utbildning för att göra trafikanterna medvetna.

Effekten av Hollands “Sustainable safety”-principer är att skador på både cyklister och gångtrafikanter minskat stadigt sedan 1970-talet. Sustainable Safety är alltså en framgång på de flesta vis. Något som våra politiker bör studera mycket noggrannt. Tills dess får vi titta på BicycleDutch film och drömma.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

22 Kommentarer på "Cykelplanen: kolla facit i Holland"

Avisera mig när
avatar
trackback

[…] utmärkta, separerade och enkelriktade körbanor för alla trafikslag. Mycket idéer finns att inspireras av i Holland, men det går inte att vänta på någon plan. Som den nederländske trafikplaneraren Herbert […]

Dmitri F.
Gäst

Bygger man verkligen 2m breda dubbelriktade cykelbanor år 2013? Argh.

Ms_Xx
Gäst

Dessutom har de glömt att rita in ett kantstöd mellan gångbanan och cykelbanan, det som självklart borde finnas där. Så att fotgängarna inte vinglar in på cykelbanan och börjar skriva arga insändare i lokaltidningarna om att det kryllar av en massa cyklistmarodörer på trottoarerna.
Borde vara självklart.

Dmitri F.
Gäst

Ja, man kan tro det i dessa s.k. cykelvänliga tider, men det känns nog som att det är många ord och inga visor från stadsplanerare…
Varför lånar de inte facit från Nederländerna och Köpenhamn…

Klarabergsgatan är ännu ett exempel.. 2018 ska det vara klart, och cykelbanorna har de lagt på trottoaren… suck.

Jag blir paff.

Ms_Xx
Gäst

Vi här på cyklistbloggen och andra cyklistforum kanske borde organisera oss och lämna det som synpunkt på gatuombyggands/nybyggandsförslagen när de är ute på remiss? Inte överklaga men lämna den synpunkten så att den blir registrerad hos stan, från flera olika personer varje gång. Jag har kollegor som jobbar med att rita såna gatusektioner och vet att många av dem inte ens cyklar. Inte konstigt att det inte blir bra då.
Jag ska försöka ta tag i det. Och nästa projekt jag ritar med en cykelbana i kommer att ha en kant, i alla fall tills beställaren eller chefen plockar bort den ;-).

Dmitri F.
Gäst

Tips på kant:comment image

😉

Ms_Xx
Gäst

Snacka om TYDLIG cykelbana, lär inte vingla in så många fotgängare där direkt. Den på Slussen…

Dmitri F.
Gäst

Alla nyare cykelbanor i Nederländerna har tydligen den typen av röd beläggning, och enkelriktade cykelbanor har en rekommenderad minimibredd på 2.5m, dubbelriktade är 3.5m, men oftast 4m.

Låter som ett paradis…

Guest
Gäst
trackback

[…] nämner ofta Holland som ett föregångsland för cykling. Påfallande ofta när jag frågat mina landsmän om hur Holland blivit så duktiga på […]

trackback

[…] 2018) är bra på pappret, men det är val om två år och vad händer då, samt att man måste separera gång- och cykeltrafikanter för att få en säkrare trafikmiljö – för alla […]

trackback

[…] kunna cykla i sin egen fart, åtskilt från de andra trafikslagen, så fort man själv önskar, som på många platser i Holland. Ekegren nämner också att det är ett lugnare tempo i Danmark. Möjligen är det så och det […]

trackback

[…] har vi kopierat Nederländernas lyckade exempel och arbetar med det de kallar “Sustainable Safety”, hållbar säkerhet. Enligt Hollands […]

trackback

[…] I dag påbörjade Jeroen här på Cyklistbloggen ett samarbete med SvD.se och därför har det varit mer liv här än vanligt. Vi vill passa på att säga välkomna till alla nya besökare! Klicka er gärna runt och läs våra inlägg. Här på sajten kör vi kommentarssystemet Disqus vilket gör att du kan gilla våra inlägg, såväl som andra användares kommentarer. Vår generella hållning är att pendlingscykling är ett oerhört bra sätt att ta sig till jobbet, men att det måste till bättre infrastruktur för cyklister, gärna som till exempel i Holland. […]

trackback

[…] till och med om 40 år av underinvesteringar. Det låter, ur cyklingssynpunkt och med tanke på att Holland skapat ett fantastiskt cykelklimat på den tiden, inte […]

trackback

[…] att ge cyklisterna samma prioritet i trafikplaneringen, ungefär som gjorts i Holland vilket vi skrivit om tidigare. Missade du inslaget? Ingen fara, du kan lyssna på klippet […]

Nisse
Gäst

Dåliga cykelbanor befäster cykelns svaga ställning i transportsystemet, det är nog det som oroar mig mest. Minskat bilåkande, genom överföring av resor från bil till cykel, kommer inte att ske så länge cykelbanorna byggs som smala remsor.

Patrick Johansson
Gäst

Word.

Villcykla
Gäst

Konstigt att ni i er kritik inte berör de problem som funnits med att alla omgivande cykelbanor är dubbelriktade och lokalgatorna är enkelriktade. Detta har lett till omvägar och tidfördröjningar för cyklister att passera detta avsnitt som nu byggs. Att i de läget göra enkelriktade cykelbanor när övriga är dubbelriktade verkar ju inte så klokt…

Ni resonerar också som att det bara är att ”klippa o klistra” med exempel från Holland!

Bäst är fördomen om att ”Cykelplanerare cyklar sällan. Dom vet väldigt lite.” Fast det kanske bara var raljerande?

Jeroen Wolfers
Gäst

Jag erkänner: jag hann bara börja i utredandet av den här frågan. Det finns väldigt mycket att skriva och det kan kanske verka lite förenklat och summariskt. Jag ska försöka utveckla detta i flera poster.
Angående Nynäsvägen: Jag tror att vi kanske pratar om olika avsnitt längs Nynäsvägen. På avsnittet jag menar har det inte funnits någon cykelbana alls, utan cyklisterna har fått köra i vägbanan. Att man nu på dessa i övrigt enkelriktade gator bygger smala, dubbelriktade cykelvägar är det jag reagerar mot. Det känns inte så genomtänkt.

Angående klipp-och-klistra menar jag att man i Holland kommit avsevärt längre i sin modell att ta med cyklisterna som en betydelsefull trafikgrupp redan på trafikplaneringsstadiet. I Stockholm verkar det fortfarande som man yrvaket kommer på att ”Javisst ja, cyklister” och sedan slabbar på lite röd färg mitt i vägbanan. (nu raljerar jag lite igen). Här menar jag att man skulle kunna kopiera det holländska ”Sustainable safety”-tänket då det fungerat väldigt bra hos dem.

Att cykelplanerare cyklar själva hoppas jag innerligt!

Patrick Johansson
Gäst
Haha! Jag var övertygad om att det skulle klagas på att jag kallade dom som anlade själva cykelvägen för klåpare. 🙂  Men det här är också bra! Kan du förtydliga biten där du menar att det inte är klokt att göra om dubbelriktade cykelbanor till enkelriktade när du precis innan klagade på att omgivande cykebanor är dubbelriktade? Jag hängde inte riktigt med.Och ja, det är bara att klippa och klistra. Inte för trafikreglerna, utan för hur man utformar infrastruktur. Idéerna och frågeställningarna bakom planeringen av infrastruktur. Men det är klart att det kostar pengar. Men då slipper man kanske bygga om allt om några år igen.Jo det var raljant att säga att cykelplanerare sällan cyklar. Det grundar sig på två saker:1) Det finns inga cykelplanerare (jag spetsade lite). Bara cykelutredare. Dom ger förslag på åtgärder som sen ignoreras av trafikplanerare. Samma människor som planerar förbifart stockholm för 30 miljarder (2.1 mil motorväg) sätts sedan att planera cykelväg. Deras kompetens ligger dock i bilvägar.Det är troligen inte så att cykelutredaren säger att cykelvägar ska vara 2m breda. Dom anger ett behov och vill att det byggs en väg som ska hantera ett visst flöde. Sen är det upp till trafikplaneraren att fundera ut hur… Läs mer »
Patrick Johansson
Gäst
Jag är kändis! Wohoo! Varför bygger man cykelbanor längs med Nynäsvägen? Är det rimligt att cykelbanor ska gå längs en av dom mest hårt trafikerade vägarna i Sthlm? Och om man nu måste ha cykelbanor längs Nynäsvägen, är det inte bättre att: 1) ha en enkelriktad cykelbana i vardera färdriktning på var sin sida om Nynäsvägen? -eller- 2) slå ihop båda cykelbanorna på ena sidan av Nynäsvägen så att cyklisterna får 4m i bredd för dubbelriktad trafik (och goda möjligheter att ta sig till nämnda cykelbana..)? OK, jag förstår att man vill ha gena, lättunderhållna cykelbanor. Jag är med på tåget. Men att bygga dålig infrastruktur för massa miljoner tjänar inte vi som medborgare på.  I trafikverkets GCM-handbok stipuleras att dubbelriktade cykelbanor ska ha minst 2.25m bredd vid ”litet cykelflöde”. Jag tror vi kan anta att en stor huvudled in i centrala staden kommer ha ett rätt stort cykelflöde (då rekommenderas minst 2.5m). (källa: http://www.trafikverket.se/PageFiles/35571/gcm_handbok.pdf sid 70) GCM-handboken rekommenderar 3.5m bred cykelväg för fler än 7000 cykelpassager per dygn på dubbelriktad cykelväg. Holländarna bygger 2m breda cykelbanor för enkelriktad trafik. Fyra meter för dubbelriktad trafik är inte märkligt. Om det låter mycket, tänk på att en enkelriktad motorfordons-fil brukar vara (precis som bilden… Läs mer »
wpDiscuz