Stanniolfolie är inte bra som kedjeskydd

| 2 kommentarer

Jag gillar ju min nya hoj skarpt, men inte hela. En del är inte bara uselt gjord utan också rentav feldesignad, kedjeskyddet. Eller remskyddet kanske det heter. Så här ser det ut:

Folieprofilen nekar till alla anklagelser

 


En tunn, tunn vinglig aluminiumfolieliknande konstruktion som knappt täcker klingan. Problemet är att den främre delen, som går ner över klingan i framkant, är för kort. Den borde ha sträckt sig lång ner över klingans ummm… ekvator. Som det är nu fastnar nämligen gärna jeansbyxben i den och då dras den bakre delen av skyddet ut, den lilla ”udde” som sticker ut på klingans bakkant. Som då alltså petas ut. När sen trampan kommer någon mikrosekund senare, så tar den med sig hela jävla skyddet och det blir tvärtstopp. Så här ser det ut:

Fullständigt värdelöst och ibland livsfarligt när man befinner sig mitt på Götgatan och ska iväg med bilar bakom sig vid ett rödljus, kommer iväg någon meter och sedan tar det tvärtstopp. Så nu får jag leta efter ersättningsskydd, jag är rätt trött på att stå och bända ut det mitt i trafiken.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Wjg

    Är det inte bara att ta bort den. Den skyddar knappast byxorna från olja eftersom det inte är någon olja på remmen.

    • Jag tänkte det också först, men det sprutar rätt mycket lera, snö och slask i det där navet. Taggarna i klingan blir som skovelhjul som centrifugerar ut det i alla riktningar.